Har vi medier en rolle at spille i skiftet fra sociale til private medier?

Der er ved at ske et skift på de store linjer: Vi flytter os gradvist fra sociale medier (såsom Twitter og Facebook) og i retning af ‘private’ medier (Messenger, WhatsApp, Snapchat etc.).

Det er vigtigt for medier at have en repræsentation på sociale medier, men er det også muligt på de private medier?


Bemærk: Denne artikel blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk


Start med at læse Mark W. Schaefers artikel ‘Are you ready for the mega-shift from social media to private media?’ [Medium]. Han refererer blandt andet til en Business Insider-rapport, der kunne konkludere, at messaging-/besked-applikationer nu er større end sociale netværk:

Kilde: Business Insider / BI Intelligence

Kilde: Business Insider / BI Intelligence

Det tyder altså på, at vi i højere grad vil kommunikere med vores venner, bekendte, familie og kolleger privat end igennem opdateringer på for eksempel Facebook. Det er da i hvert fald noget, jeg kender fra mig selv. Efter jeg er kommet i gang med Snapchat, er det meget sjældent, jeg deler noget på Instagram. På Snapchat kan jeg nå dem, jeg jo egentlig gerne vil vise/fortælle noget, og jeg skal ikke bekymre mig om, hvem der ellers ser det.

For nogle dage siden skrev Schaefer så en artikel for Harvard Business Review, ‘What Marketers Need to Know About Chat Apps‘. Her rammer han sømmet på hovedet for mange virksomheder og organisationer, der er tilstede på sociale medier:

Today a brand goal on social media is mass relevance. In this current “mass relevance” model, content is at the center of the experience. We want that cat photo (or white paper) to get as many likes, clicks, and shares as we can muster.

But in this new world, the goal is engagement through private, meaningful, conversational moments. In the future, content will still be important, but the individual will be the focus of the experience. Brand communications will have to be more immediate, expressive, and intimate.

How do you scale those interactions?

Læs lige det citat én gang til. Det er en kæmpe udfordring, for hvordan skifter man fra en-til-mange til en-til-en? For mange virksomheder ligger den lige til højrebenet: Kundeservice. Hvis mit internet går ned, vil jeg jo hellere skrive direkte til udbyderen, i stedet for at skrive på deres Facebook-væg eller nævne dem i et semi-vred opdatering på Twitter.

Og med nogle af de tanker, som Facebook gør sig lige nu, vil min internetudbyder nemt have mulighed for at have en chat med mig. Basically er det jo en tilbagevenden til tidligere tiders kundehåndtering, og der vil stadig være brug for gode supportere og dygtige CRM-mennesker, der forstår værdien af gode relationer til kunderne, og som kan bygge disse.

For medier er den lidt sværere. Vi har selvfølgelig ‘breaking news’ og nyhedsbreve, hvor vi skriver direkte til den enkelte bruger. Breaking news vil relativt nemt kunne portes til at leve i brugernes Messaging-klient. Nyhedsbreve; not so much. Og det er jo også fint nok.

Bot of course…

I april spurgte jeg, om vi kan bruge bots i journalistik. Det er den klart mest spændende del af det her. Men det vil kræve personalisering, og formentlig kunstig intelligens, der A) kan finde historier til mig og B) lære mig bedre at kende for hver gang, jeg interagerer med tjenesten.

Nu har jeg ikke lavet nogen rundspørge, men et forsigtigt gæt er, at de danske medier ikke er ret langt fremme, hvad angår kunstig intelligens. Eller fokus på en-til-en-kommunikation af/med vores indhold.

Jeg har tilføjet CNNs nyheds-bot i min Messenger, og jeg synes faktisk, den fungerer. Det er ikke altid, jeg får brugt den, men det er saftsuseme nemt. Min yndlingsfunktionalitet er at få en given historie/artikel opsummeret direkte i Messenger. CNN får hverken besøg, sidevisninger og formentlig ej heller penge ud af det; men det fungerer for mig.

Kan det være en vej at gå for os medier?

Kan brugerne ikke gøre det?

Den mere dovne tilgang er, at gøre det nemt for vores brugere at dele indhold i instant messaging-applikationerne. Dette er allerede muligt i iOS (hvor jeg nemt kan dele en side, jeg har åben i en browser, i for eksempel Messenger eller WhatsApp), og noget lignende kan sikkert lade sig gøre på Android.

Men det svarer jo lidt til at have ‘mail artikel til en ven’-funktion uden at have nyhedsbreve. Det giver noget, men ikke ret meget.

Så hvad er det, du prøver at sige?

Rigtig meget kommunikation og rigtig meget af vores tilstedeværelse ligger i instant messaging-applikationer og -tjenester. Der vil selvfølgelig stadig være sociale medier, men som Mark W. Schaefer skriver, vil de formentlig blive brugt til andre ting. Måske til at finde nyheder?

Det stiller ændrede krav til dem, der lever af at sørge for en virksomheds/organisations/medies repræsentation på de sociale medier. Kundeservicen giver sig selv, men det bliver straks mere lakrids, når man skal kommunikere budskaber. Hvad enten man er et tabloidmedie, Weekendavisen eller en virksomhed med en historie at fortælle.

I dag har mange virksomheder og medier ’social media’-ansvarlige eller ligefrem -redaktioner. Om dette kommer til at ændre sig (og i så fald hvordan), er muligvis for tidligt at sige noget om, men strategien skal formentlig ændres, hvis man stadig vil have samme reach og skaffe trafik til sitet.

Som Business Insider skriver:

Media companies, and marketers are still investing more time and resources into social networks like Facebook and Twitter than they are into messaging services. That will change as messaging companies build out their services and provide more avenues for connecting brands, publishers, and advertisers with users.

Så vil der sidde folk på medierne og pushe historier ud på Facebook om nogle år, sådan som de gør nu? Vi må jo nok bare vente og se 😉.

Men vil folk overhovedet have os medier (og virksomheder) i deres beskedoversigt? Vil de have en push-besked om, at deres yndlingshold har købt en fantastisk angriber, eller at Kvickly har tilbud på bananer?

Jeg tror, at vist indholdet er relevant og/eller brugbart nok, så vil man gerne. CNNs historier er (så vidt jeg ved) ikke målrettet mig, men de giver mig en fin opdatering på noget af det vigtigste lige nu. Det overblik er meget velkomment i min Messenger. Og derfor tror jeg, at der også er plads til os medier på de private medier.

Eller…er jeg helt galt på den? Hvad synes du?

Skriv din kommentar: