Kan vi bruge bots til journalistik?

Bots er “the next frontier”, skriver The Economist, og Facebook lader os nu bygge bots. Det tyder altså på, at chat-bots kan blive interessant både som teknologi og marked. Men giver det mening for medier at beskæftige sig med bots?

Hvad er bots?

Kort fortalt går fænomenet chat-bots ud på, at du kan skrive til og med en software-robot, som giver dig automatiserede svar baseret på, hvad du skriver. Fra mest af alt at være for sjov, er chat-bots nu ved at blive mere seriøse og skal hjælpe os med at bestille borde på restauranter, fysiske varer etc.

Du kan læse The Economist-artiklen ‘What bots are’, hvis du vil vide mere.

Facebot

Det klart mest interessante firma, når vi taler chat, er Facebook. Zuckerberg og Co. sidder på langt størstedelen af markedet med WhatsApp, der rundede intet mindre end 1 milliard (ja, 1.000.000.000) månedlige brugere i starten af 2016 [Engadget] og Facebooks egen Messenger, der ifølge The Verge netop har rundet 900 millioner månedlige brugere.

Zuckerberg also said that activity on Facebook Messenger and WhatsApp combined is now three times the global volume of SMS messages, at 60 billion messages a day compared to 20 billion.

Det er saftsuseme mange beskeder..! Og derfor skal man lytte opmærksomt, når Facebook nu melder ud, at man åbner Messenger-platformen op og giver mulighed for, at udviklere kan bygge bots [The Wall Street Journal]:

At its annual F8 conference in San Francisco, Facebook showed developers how to build so-called chatbots in the app to field customer-service questions and help people order goods, without requiring a person at the other end of the conversation.

More than 25 companies are using chatbots in Messenger to start, including Walt Disney Co., eBay Inc., JetBlue Airways Corp. and News Corp’s The Wall Street Journal. No money is changing hands in the partnerships.

Hos The Verge har de mere om, hvordan online-medier kan bruge bots:

But the bot platform is also open to media, allowing publishers to message subscribers directly with news and other information. In a demonstration at today’s F8 developer conference, CEO Mark Zuckerberg showed bots from CNN and 1-800-FLOWERS. The CNN bot sent news stories that became personalized over time; the flowers demo showed an interaction where a person ordered flowers using conversational language. “You never have to call 1-800-FLOWERS again,” Zuckerberg said.

I The Verge-artiklen kan du også læse om, hvordan chat-app’en Telegram har en bot-store, det samme vil Kik [The Verge]. Microsoft er også i spillet.

Derudover har The Verge også en mere generel artikel om bot-markedet med den sigende underrubrik “Bots are here, they’re learning — and in 2016, they might eat the web. Herudover er bots en naturlig del af den (overraskende stille) revolution, der er ved at ske indenfor kunstig intelligens.

Mød brugeren, hvor brugeren er

Det interessante ved bots er blandt andet, at det er direkte kommunikation med slutbrugeren. Som afsender (hvad enten man er CNN eller 1-800-FLOWERS) vil man gerne ind i folks private Messenger-applikation.

Det kan være med til at eliminere behovet for, at folk enten navigerer direkte til ens website eller finder det via en post på Facebook, Twitter eller lignende. Måske er der en opdatering fra en CNN-bot, når du vågner – eller en opsamling på ugen fredag eftermiddag/aften.

Måske kan du selv grave dig så langt ned i historien, som du gider, ved at chatte med denne bot. Eksempel:

Bot: Real Madrid vandt 3-0 og slog dermed overraskelsen Wolfsburg ud af Champions League. Vil du vide mere?

Menneske: Ja.

Bot: Real Madrid dominerede hele kampen igennem, og alle tre mål blev scoret af Cristiano Ronaldo i 15., 17. og 77. minut. Vil du vide mere?

Menneske: Hvordan gik det Manchester City mod PSG?

Bot:  Manchester City vandt 1-0 og gik videre efter en samlet stilling på 3-2. Vil du vide mere?

Menneske: Hvornår er der lodtrækning?

Bot: Der trækkes lod om semifinalerne på fredag den 15. april kl. 11.30. Vil du vide mere?

Menneske: Nej tak.

Bot: Okay, jeg vender tilbage, når jeg har noget nyt at fortælle.

Eller noget lignende 😉

CNN er ikke de første. I februar måned begyndte Quartz at lege med en chat-bot-app [The Verge]. men jeg tror, dens undergang bliver, at det er en særskilt app. Medie-bots skal ind i folks eksisterende vaner; det vil sige Messenger, WhatsApp, Telegram og så videre.

Der vil helt sikkert være medier, der – som Quartz – vil forsøge at bygge deres egne apps eller måske ligefrem økosystemer op, men jeg tror ikke på den tilgang. I stedet bliver det spændende at se, hvad og hvor meget Facebook giver adgang til på Messenger-platformen. Det kan du allerede nu læse mere om hos Facebook selv [Facebook Developers].

Herudover vil brugen af bots også nødvendiggøre en mental omstilling hos medierne: At det ikke nødvendigvis stadig handler om at drive trafik til det gode, gamle website. Selvfølgelig; kan man få læseren ind på en artikel, så er det godt, men der skal nok meget til. Og indholdet i artiklen skal være en naturlig fortsættelse af det, bot’en allerede har fortalt brugeren.

I stedet for trafik handler det nok mere om at bygge relationer og at lære brugerne at kende. Og de oplysninger kan være penge (og besværet) værd.

Foto: Rog01 / Flickr Creative Commons


Bemærk: Denne artikel blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk


 

Skriv din kommentar: