Vox.com’s ‘card stacks’: En del af fremtidens journalistik?

Når man læser en artikel, vil man gerne have overblikket over den sammenhæng eller sag, artiklen indgår i. Et amerikansk netmedie har et interessant bud på, hvordan dette kan gøres.

Vox.com's logo

Vox Media nåede overskrifterne, da de ansatte Ezra Klein [New York Times / David Carr] der tidligere var ansat hos The Washington Post. Vox Media ejer flere netmedier (læs mere om dem på Wikipedia), blandt andet Vox.com (skabt af netop Klein), der skriver om især politik, både amerikansk og globalt. Du kan også læse mere om Vox.com på Wikipedia.

(Vox.com blev i øvrigt søsat på ni uger. Læs om lanceringen [Vox Media].)

Der er tre ting, der gør, at Vox Media (og især Vox.com) er værd at holde øje med. Selvom de tre ting hænger tæt sammen, vil jeg dog kun kigge på en af dem i denne omgang. Men lad os kort runde dem alle:

  1. Vox er et teknologifirma, der er begyndt at bedrive journalistik. Ikke som for eksempel os selv, der er et mediefirma, der er begyndt at bygge teknologi. Det betyder, at Vox tænker anderledes over det at producere journalistik, blandt andet ved, at
  2. de har skabt deres eget Content Management System (CMS, som man bruger til især at skrive artikler og håndtere indhold i). Systemet hedder Chorus, og skønt jeg ikke har set det, tyder de ting, jeg har læst om det på, at det er et forsøg på at bygge et CMS, der matcher de behov et netmedie har nu (uden at skulle skæve til fortiden – husk, Vox bor i tech-branchen) og formentlig vil få fremover.
  3. Deres ‘card stacks’  er en meget interessant måde at organisere viden om en historie og dens baggrund på.

Og det er netop Vox.com’s card stacks jeg vil kigge mere på her.

Hvad er ‘Card stacks’?

De kan bedst beskrives som en mulig afløser for det, som i branchen er kendt som faktabokse. Faktabokse er forskellige bidder af information, som man knytter til en artikel for at gøre det nemt for brugeren hurtigt at få et overblik over en given sag – og for at slippe for at skulle huske at skrive for eksempel baggrunden bag en historie ind i en artikel.

Et eksempel på en faktaboks finder du under “FAKTA: Forstå FIFA-skandalen på tre minutter…!” i denne artikel.

På Vox.com kan en given historie have tilknyttet en hel bunke af faktabokse, altså kaldet et ‘card stack’, eller på dansk; en stak kort 😉

Det betyder, at det er ekstremt nemt at få overblikket over den større sammenhæng, en artikel indgå i – hvad enten den handler om NSA og Edward Snowden, ‘Network neutrality’ eller Bitcoin.

Ad Age har også en forklaring på Vox.com’s card stacks:

“I think that the great waste in journalism is everything a reporter has done before today or the last issue of publication,” Mr. Klein said. For example, he has been covering Obamacare since before it was called Obamacare, when it was a whitepaper Senator Max Baucus published in late 2008. “I’ve written thousands of articles and blog posts and tried to understand the bill and the law. But almost all of that work is not accessible to readers,” he said.

“Card stacks are a way to try to take all of that work and distill it into something usable for readers,” Mr. Klein said. The card stacks will be collected into pages that people will be able to check out to study up on a topic. These can be compared to Wikipedia entries — minus the user-generated aspect — but Mr. Klein likened them to WebMD records that are created and maintained by medical experts. “We have a page on Obamacare kept up by professional Obamacare reporters,” he said.

Nyhed: Embedding af card stacks

Seneste tiltag fra Vox, og den egentlige grund til, at jeg skriver dette indlæg, er, at de nu har gjort det muligt at embedde disse kortstakke på ens eget website. Altså, ligesom du kender det fra at embedde/indlejre en YouTube-video eller et Google Maps-kort, så kan du nu også bruge card stacks.

Det giver naturligvis ikke meget mening for os dansksprogede medier, men tanken bag er vanvittig interessant. Som Fortune skrev om den nye mulighed: ‘Vox.com thinks like a platform’. Også her er virksomhedens baggrund i teknologien meget synlig.

Og lad os da prøve – her har jeg indlejret Vox.com’s card stack om sagen med NSA’s spionage og manden, der afslørede det, Edward Snowden:

Seriously, nyd det lige. Det er godt tænkt.

(Bemærk: Hvis du læser på en mobiltelefon, får du blot en grafisk henvisning til card stack’et)

Okay, Vox tjener ingen penge på det, men de øger potentielt deres rækkevidde enormt. Man er i hvert fald ikke i tvivl om, hvor oplysningerne kommer fra. Og kortene er jo allerede skrevet og bliver vedligeholdt, så der ligger intet ekstra arbejde i det, andet end teknisk vedligeholdelse af embed-funktionaliteten. Hvis man som medie overvejer selv at lave en lignende funktion, kan man jo eventuelt inkludere små annonceplaceringer eller lignende, hvis man har behov for at umiddelbare mulige indtægter i det.

Hvordan embedder man?

Du kan selv embedde en card stack ved at gå ind på den, trykke på “</>” ud for “Embed” i øverste højre hjørne. Så får du en klump kode, som i eksemplet ovenfor ser således ud:

<div class="vox-cardstack"><a href="http://www.vox.com/cards/nsa-and-ed-snowden">The NSA spying debate, explained</a></div>
<script src="//embed.vox.com/cardstack.js"></script>

…som du så bare skal have ind på din artikel, som du ville gøre det med en YouTube-video.

 

(Opdatering: Vox her fjernet muligheden for at embedde et givent kort i et card stack).

Du kan også leget lidt med det og embedde card stack’et, så det viser et givent kort:

Gå ind på det kort, du vil have vist i din indlejring. Klik på “</>” og kopiér koden over i en tekstbehandler, for eksempel Notesblok, hvis du sidder på Windows. Gå nu tilbage til kortet og kopiér URL-adressen (http://…) og erstat den med den, der står i din kode, og voila:

(På mobil får du igen kun en henvisning, men den peger nu til det pågældende kort.)

Koden brugt i dette eksempel ser således ud:

<div class="vox-cardstack"><a href="http://www.vox.com/cards/nsa-and-ed-snowden/what-is-the-foreign-intelligence-surveillance-court">The NSA spying debate, explained</a></div>
<script src="//embed.vox.com/cardstack.js"></script>

Smart 🙂

Kan det så bruges til noget?

Det er det helt store spørgsmål. Hvis du sidder som journalist på Medie X, vil du så embedde faktabokse, som Medie Y har lavet? Næppe – i hvert fald ikke, hvis du sidder på et af de store medier.

Men hvis man er et mindre medie (eller blogger, selvom der ikke er så mange af os tilbage), kan det være en anden snak. Her kan der være vigtig tid – og dermed ressourcer – at spare ved nemt at kunne give læseren baggrunden bag en historie, vel at mærke uden at løfte en finger, og uden at vedkommende skal forlade din hjemmeside.

Spørgsmålet hænger vel næsten i luften: Hvem bliver det første danske netmedie, der forsøger at kopiere Vox.com’s card stacks?


Bemærk: Denne artikel blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk


Skriv din kommentar: