Medier og teknologi i uge 23, 2016

ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.

📨 Følg med på mail:
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:



Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.

 

🔮 Generelt / tendenser

🎰 Algoritmer og journalistik – mere end bare forsiden?

For to uger siden bragte Information artiklen ‘I fremtiden redigerer computere din avis’, der handler om brugen af algoritmer i journalistikken. Desværre går snakken mest på, hvordan man kan bruge algoritmer på forsiden, og det synes jeg er for snævert [Medium / Lars K Jensen].

⬆ Til toppen

📵 Facebook lukker nyheds-app’en Notify

Syv måneder fik Facebook Notify at leve i, skriver MediaWatch (med citat af en TechCrunch-historie).

Med Notify forsøgte Facebook at bygge en app, der giver brugeren live-notifikationer efterhånden, som nyhederne sker. I stedet skal funktionaliteten integreres ind i andre Facebook-produkter, såsom Messenger.

Ifølge TechCrunch blev app’en (ifølge ubekræftede tal) kun downloadet cirka 63.000 gange. Om det lave antal er udtryk for, at folk generelt er mættet hvad angår produkter til konsumering af nyheder, melder historien ikke noget om…

⬆ Til toppen

🔄 …men introducerer 360° billeder

Nu kan du komme hele vejen rundt om (eller i) et billede med Facebook. De gør det nemlig muligt at bruge 360 graders billeder [Facebook Newsroom]. Efter hvad jeg kan se, er det dog umiddelbart kun Facebook Pages, der kan bruge det. Øv.

⬆ Til toppen

🇩🇪 Tyske Udgivere United vs. Google og Facebook

I dag starter EM i fodbold. Tyskland er også repræsenteret uden for banen:

Otte af Tysklands 10 største udgivere, heriblandt Spiegels ejer, Bertelsmann Group og Axel Springer, er gået sammen om et initiativ, der skal pulje brugerdata fra næsten 1.000 nyhedssider. Det skriver digiday.com.

Årsagen er, at Google og Facebook på nuværende tidspunkt sidder på omkring 85 pct. af det globale annoncemarked. Det har gjort det så godt som umuligt for de tyske udgivere at konkurrere med amerikanerne om annoncørernes gunst, fordi de med deres individuelle data ikke kan levere datapakker på lige fod med og af samme kvalitet som kæmperne.

📰 Læs mere [MediaWatch]

⬆ Til toppen

🍎 Har Apple mistet sin enkelhed uden Steve Jobs?

En ting, Apple har fået meget ros for, er enkelheden, simplicity. I såvel designet af produkterne som udvalget af dem. Steve Jobs var en meget vigtig faktor i dette fokus – så har Apple mistet det under Tim Cook? Det spørgsmål forsøger Ken Segall at besvare [The Guardian]. Han arbejdede 12 år som Jobs’ “ad agency creative director” og stod blandt andet bag ‘Think different’-kampagnen.

Mr. Simplicity (Foto: Matthew Yohe / Wikimedia Commons)

Mr. Simplicity (Foto: Matthew Yohe / Wikimedia Commons)

⬆ Til toppen

✂️ Apple vil tage mindre cut af abonnementer i app store

For en del app-udviklere har det været et problem, at Apple tager 30 procent. 30 procent af det, man tjener på app’en – og 30 procent af det, man må tjene på et abonnement.

Men det sidste bliver der nu lavet om på. Apple vil nemlig sænke den andel til 15 procent. Men først efter et år [The Verge]. Altså; kan du holde dine abonnenter i mere end et år, skal du give mindre til Apple.

Læs også:

⬆ Til toppen

📈 iPhone vs. Android forklaret på to grafer

When the time comes to tell future generations about the epic mobile contest between Apple’s iPhone and Google’s Android OS, Mary Meeker’s 2016 Internet Trends report will serve as a great overview. What does it tell us?

📰 Læs mere – og se graferne [The Verge]

⬆ Til toppen

👎 Få Android-telefoner bliver opdateret

Hvis du bygger noget, der kræver, at dine brugere har seneste version af Android på deres telefoner, skal du nok lige overveje, hvor vigtigt det egentlig er.

Forbrugerrådet Tænk har nemlig kigget på, hvor flittige producenterne af Android-telefoner er til at udsende opdateringer [Computerworld].

“Forbrugeren har jo ikke en jordisk chance for at vide, om en given telefon bliver opdateret eller ej, inden de køber den, men en god tommelfingerregel er, at jo dyrere telefonen er, jo større er chancen for, at den vil blive opdateret,” siger Mikkel William Nielsen.

[…]

Kun 10 procent af telefonerne i perioden fra 2012 til 2015 er blevet opgraderet til Android 6.0, og det er kun telefoner fra efter 2014 – og størstedelen blev udgivet i 2015 – der har fået Android 6.0.

⬆ Til toppen

😟 Skal vi bekymre os om snyd med annonce-visninger?

Blandt vores tidligere broderfolk, nordmændene, er der begyndt at sprede sig en bekymring for snyd med annonce-visninger. Er det det samme herhjemme? Det spørger MediaWatch om i en god artikel.

I den forbindelse kan jeg anbefale dig at læse Bloomberg-artiklen ‘The Fake Traffic Schemes That Are Rotting the Internet’ om netop denne form for annonce-snyd og nogle af problemstillingerne ved programmatiske annoncer.

⬆ Til toppen

🤖 Drømmer kunstig intelligens om Blade Runner-filmen?

En kunstig intelligens-forsker satte sig for at vise Ridley Scotts ‘Blade Runner’-film for at se, hvad den kunne huske [Vox.com]. Resultatet uploadede han til videotjenesten Vimeo, der modtog en ‘take-down’-request fra rettighedsindehaverne til den ‘oprindelige’ film:

In other words: Warner had just DMCA’d an artificial reconstruction of a film about artificial intelligence being indistinguishable from humans, because it couldn’t distinguish between the simulation and the real thing.

Manden bag har også selv skrevet om, hvordan han gjorde [Medium / Terry Broad].

[Fundet af vores TV-projektleder, Morten Ildal]

⬆ Til toppen

👪 Organisation / Management

🤓 Hackathons er ikke kun for udviklere

I flere år har såkaldte ‘hackathons’ være en ting; man tager tid ud af kalenderen og sidder sammen med andre, mens man over stok og sten idéudvikler og bygger prototyper og produkter. Men det er ikke kun udviklere, der kan bruge den form, skriver Harvard Business Review:

Hackathons are no longer just for coders. Companies far outside the tech world are using these intense brainstorming and development sessions to stir up new ideas on everything from culture change to supply chain management.

[…]

At their best, hackathons create a structure and process around idea development. Sure, breaking out of the day-to-day routine can reinvigorate and inspire staff, but hackathons also demonstrate to employees that innovation is not only welcomed but also expected. Well-run hackathons lead to concrete ideas for new products and processes that can improve the customer experience and increase growth.

⬆ Til toppen

😓 Vi taler agilt, men vandfaldet er her stadig

Vandfaldsmodellen er den ‘gammeldags’ tilgang, hvor en opgave først bliver beskrevet, så bliver den designet, og så bliver den afleveret til nogle udviklere, der så bygger den. Og så er produktet more or less færdigt.

Der er flere grunde til, at vandfaldsmodellen er håbløs at bruge. For eksempel tager den ikke højde for, at en opgave (eller en del af den) kan gå frem og tilbage flere gange mellem udvikling og design.

Men det til trods, så lever vandfaldet stadig [Version2]:

Problemet ligger hovedsageligt i omstillingen fra den traditionelle metode til den agile metode. Der er flere forhindringer undervejs, der kan få en ambition om at gå over til agil udvikling til at støde på grund.

Læs mere hos The Register.

⬆ Til toppen

👮🏻 Doktriner: Giv slip uden at miste kontrol

Virksomheder kan lære noget fra militæret – og fugleflokke. Nemlig doktriner, der er “fundamental principles by which the military forces guide their actions in support of objectives. It is authoritative but requires judgment in application”. Sådan lyder argumentet i denne Harvard Business Review-artikel:

Turning to business, we find doctrine to be noticeably missing. Every organization has its mission, goals, and strategies to tell people where to go. They also have rules, policies, and procedures that tell people what to do. But few organizations have comprehensive, communicated, and contextualized doctrine to empower decision-making across the organization.

Without doctrine, it’s impossible for managers to let go without losing control. Instead, leaders must rely on active oversight and supervision.

⬆ Til toppen

💨 Pretotyping skal gøre din organisation mere modig

Pretotyping er et smart koncept: Det går kort fortalt ud på, at afprøve et koncept eller et scenarie med så få udgifter som muligt. Computerworld har talt med en dansk konsulent, der prædiker pretotyping.

Hvis du synes, det lyder interessant, bør du besøge pretotyping.org. Jeg har selv tidligere arbejdet med (en form for) pretotyping. Og det fungerer.

⬆ Til toppen

🏢 Fremtidens kontor handler både om arbejde og sjov

Technological advances mean that staff can avoid the drudgery of commuting and work from home, coffee shops, or any number of exotic locations. So some companies are working extra-hard to make their offices more attractive places to be.

📸 Læs mere og se eksempler [BBC News]

⬆ Til toppen

✏ Design / UX

🤔 Er design blevet for svært?

The fun has gone out of it. An endless deluge of frameworks and technologies has leached the creativity out of what we make and do, and replaced the joy of craft with a hellish treadmill of overly complicated tools to master.

Many of us feel this way, but is it true?

📰 Læs mere [Commarts]

⬆ Til toppen

🔬 Fokusér ikke kun på brugervenlighed

While most user testing focuses on answering the question, “Can people use it?”, we recommend asking these three other questions first:

“Do people want it?”
“Do people love it?”
“Will people use it?”

📰 Læs mere [UserTesting]

⬆ Til toppen

🇬 Sådan bliver en Google-doodle til

Fra tid til anden markerer Google en særlig dag eller begivenhed ved at ændre deres logo. I denne video [YouTube] kan du se processen bag:

⬆ Til toppen

😇 Det ideelle design-workflow

Dette er ikke uden humor [Prototypr.io] 😉

⬆ Til toppen

👀 Eye-tracking via webcam

Eye-tracking-studier (hvor man måler øjnenes aktivitet på et website i stedet for bare brugen af det) kan muligvis snart gøres via et webcam.

“Forskere på Brown University på Rhode Island har skabt et JavaScript-bibliotek, hvor teknologien benytter webcam”, skriver Version2.

⬆ Til toppen

🔧 Teknik

⚡ Udfordringer ved at måle annonce-performance

Banner-annoncer er den del af ekstrabladet.dk, der påvirker vores performance mest. Men det er svært (måske umuligt) at finde et værktøj, der lader dig automatisk måle performance af hele dit site, inklusiv bannere. Jeg har skrevet om vores søgen efter et performance-værktøj [Medium / Lars K Jensen].

⬆ Til toppen

🔁 Gentag dig selv

I web-udvikling kan det være en rigtig god idé at gentage sig selv. Nogle gange er det faktisk en nødvendighed.

Repeat, rinse, repeat. You will say: “Yeah, but that’s just because of browsers.” And you are totally right. It’s all about browsers. But it’s not just about browsers. The fact that they’re different is not an aberration; it’a the keystone of web development. The variety of browsers is what requires us to repeat ourselves.

📰 Læs mere [Quirks Mode]

⬆ Til toppen

😆 Spas

🏀 Basketball-kamp i Messenger

Det er jo fredag, så der skal selvfølgelig også være lidt digitalt tidsfordriv, eller ‘prokrastinering’ med et fint ord:

I Messenger (den fra Facebook) skal du åbne en snak, det er lige meget, om det er med en ven eller en gruppe. Send en basketball-emoji (ikke andet) og tryk på den. Så har du gang i en lille basketball-kamp med dine venner.

⬆ Til toppen

Denne opsamling blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk

Skriv din kommentar: