Medier og teknologi i uge 24, 2016

ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.

📨 Følg med på mail:
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:



Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.

 

🔮 Generelt / tendenser

✋ Hvorfor blokerer folk for annoncer?

Det har Teads (der bygger annonceteknologi) sat sig for at finde ud af. Og selvom resultaterne er fra januar i år, er de værd at (gen)besøge. Det handler ikke bare om, at folk hader annoncer. Det er måden, annoncerne opfører sig på:

Respondents cited intrusive or annoying ad formats as the main motivator behind their decision to install ad blockers.

📰 Læs mere [Teads / Blog]

[Fundet af vores TV-projektleder, Morten Ildal]

⬆ Til toppen

🚌 …og hvad har det med en 5A-bus at gøre?

I disse dage bliver der talt en del i branche-kredse om en 5A-bus, der kører rundt med en kæmpe ‘Ad block this!’-annonce:

Foto: &Co / Outofhomedia

Foto: &Co / Outofhomedia

Bussen er dog ikke kun anti-adblocking. Den leverer også det budskab, at nogle annoncer er helt okay. Det har jeg skrevet lidt om [Medium / On Advertising].

⬆ Til toppen

📊 Mere end 50% bruger sociale medier til nyheder

Rapporten [fra Reuters Institute] er baseret på onlineinterviews med 50.000 brugere på tværs af 26 lande, og den viser, at 51 pct. ugentligt benytter sociale medier som en del af deres nyhedsforbrug. I Danmark er udviklingen endnu mere markant. Herhjemme bruger 56 pct. sociale medier til at holde sig orienteret om de seneste nyheder.

📰 Læs mere [MediaWatch]

Du kan også se meget mere på digitalnewsreport.org.

Læs også:

⬆ Til toppen

🛍 Facebook vil se, om du går ind i en butik efter at have set en annonce

Det her er jo slet ikke grænseoverskridende:

Facebook wants to show advertisers that their ads make you visit their bricks-and-mortar stores and buy their stuff. To do this, they’ll use phones’ location services to track whether people actually walk into the stores after seeing an ad.

📰 Læs mere [Gizmodo]

[Fundet af vores udvikler, Øyvind Mo]

⬆ Til toppen

💑 Mere om skiftet fra sociale til private medier

Skønt artiklen hedder ‘What Marketers Need to Know About Chat Apps’ [Harvard Business Review], så er det reelt noget, alle, der arbejder i branchen bør vide – og tænke over.

Hvis du er helt blank på dette emne, kan du starte med at læse ‘Are you ready for the mega-shift from social media to private media?’ [Medium / Mark Schaefer].

Du kan også læse mere om, hvordan messaging-applikationers vækst påvirker de sociale medier [BufferApp / Blog].

Jeg har spurgt: Har vi medier en rolle at spille i skiftet fra sociale til private medier?

⬆ Til toppen

📺 Hvor smarte er live dashboard-skærme egentlig?

Det her er kloge ord:

I do a lot of reporting: on operations, on support, on usage, on finances, on marketing, and on every other topic that matters to a business. Whenever I consider a new piece of reporting, I ask myself one question: what’s the point? What’s the action or decision that this reporting is intended to impact? When someone consumes it, what can they do about it? Can they make a decision? Can they go do something personally or ask someone to do something? If there’s nothing that can be done in response to a report, does it need to be reported in that manner?

📰 Læs mere [Signal v. Noise]

Det perfekte dashboard? (Foto: Terry Madeley / Flickr Creative Commons)

Det perfekte dashboard? (Foto: Terry Madeley / Flickr Creative Commons)

⬆ Til toppen

💸 Snapchat åbner for annoncer

Snapchat is ready to make the big bucks that could let it go public thanks to a slew of important updates to its ads offering. They’ll give advertisers the spotlight, buying flexibility, return on investment opportunities and measurement to throw huge budgets at Snapchat’s 150 million daily users.

📰 Læs mere [TechCrunch]

⬆ Til toppen

📼 Sådan blev Netflix Hollywoods ven og fjende

Just a few years ago it would have sounded absurd for a Netflix exec to talk about what makes good storytelling. But these days the Silicon Valley interloper is arguably the biggest influencer in Hollywood. Netflix has harnessed the shock waves of the broadband revolution, becoming simultaneously one of the top-performing tech ­companies—its stock rose 134% in 2015, the best return of any Fortune 500 member—and one of the world’s fastest-growing entertainment businesses. It’s spending $5 billion this year on television and film content, a spree that far outpaces its rivals—and underscores the pressure it’s exerting on those rivals to rethink the way they operate.

📰 Læs mere [Fortune]

[Fundet af vores TV-projektleder, Morten Ildal]

⬆ Til toppen

🍏 Opsamling på Apples WWDC 2016-konference

This year’s keynote from Apple’s Worldwide Developer Conference is a wrap – but if you missed it, here’s a recap of the important bits you need to know. For more details on each news item, click the links below for an extended coverage.

📰 Læs mere [The Next Web]

Læs også:

⬆ Til toppen

👪 Organisation / Management

🤔 Giver det mere produktivitet at begrænse e-mail?

Mange af os befinder os i et flerårigt ulykkeligt ægteskab med e-mail. Vi bryder os ikke rigtig om det, men vi kan samtidig heller ikke leve uden. Eller kan vi?

I artiklen ‘Some Companies Are Banning Email and Getting More Done’ [Harvard Business Review] kan du læse om et par firmaer, der forsøger at droppe for e-mail. Og angiveligt giver det bedre koncentration (især på grund af færre afbrydelser), og de ansatte får det også fysisk bedre, målt på deres kredsløb. Tak for kaffe.

Men det skal ikke være et maskinstormer-eksperiment, hvor de ansatte bliver forhindret i at kommunikere digitalt og skrive beskeder til hinanden:

Of course, Atos didn’t ban electronic communication outright. Instead, the company built a social network for the entire enterprise. They organized the network around 7,500 open communities representing the various projects that required collaboration. However, conversations are not automatically interrupting employees by pinging their inbox. Instead, employees can choose to enter the discussion on their terms and their schedule.

Grundlæggende handler det altså om at gøre kommunikation til en pull-begivenhed i stedet for push. Man vælger selv, hvornår man vil deltage i en samtale, i stedet for, at noget bliver skubbet i ens retning.

⬆ Til toppen

💿 En musikalsk allegori over Agile

Hvad er det, der er galt med agil udvikling i øjeblikket? Svaret ligger i musikken [Version2 / Anders Lisdorf].

[…] det er lige præcist det, som går tabt med den agile djøfisering af IT udviklingen med dens ustoppelige krav om effektivitet og produktivitet over kvalitet og enhver form for større plan. Agile projekter mangler en gestalt, en helhed som orienterer delene og får helheden til at blive mere end delene.

[…] Kunne man ikke introducere produceren i agil udvikling? Eller blot en eller anden som havde helheden som ansvar, som kan holde en kontinuitet i udviklingen? Kunne vi ikke også lade være med at have det evindelige pres med at hver eneste ting der laves skal have en høj forretningsværdi? Vi skal bevæge os væk fra hit-maskine filosofien, som ligger bag den agile tankegang i dag og hen imod konceptalbummet i stedet.

⬆ Til toppen

🤐 Sådan ansætter Medium udviklere

Det kan være svært at finde og ansætte udviklere. Men det kan også være udfordrende at skulle have dem til jobsamtale, for hvad skal man spørge om? Udgiverplatformen Medium åbner nu op for deres proces og fortæller om deres “engineering interview process” [Medium / Engineering].

⬆ Til toppen

😱 Lyv for dig selv, hvis du er usikker

Hvad enten du arbejder som ledig eller ‘menig’, kender du nok følelsen af usikkerhed og frygten for, at de andre skal finde ud af, at du slet ikke er så dygtig, som de måske går og tror. Ro på, det er menneskeligt.

Denne artikel [Harvard Business Review] er skrevet til dig og fortæller lidt om, hvad du kan gøre.

The key to doing that, she says, is “to trick yourself out of the state of self-doubt.” Faking it ‘til you make it is not about pretending to have skills you don’t, she adds. It’s “about pretending to yourself that you’re confident” so you can work hard and get the job done.

Et af de (klassiske) tips er at se det som en mulighed i stedet for en trussel.

⬆ Til toppen

✏ Design / UX

🔮 Nogle bud på design-trends for 2017

In this article, we will look at some of the trends that will shape the digital design industry in 2017. Some of these technologies are applicable to web design, and in fact some theme and templates at Themeforest are already making use of these trends early on in the game.

📰 Læs mere [Web Designer Hub]

⬆ Til toppen

😖 Er det her verdens grimmeste farve?

Et hold australske “forskere” (jeg citerer bare) mener, de har fundet verdens grimmeste farve [Fstoppers]:

 […] as judged by the reactions study participants had to it, which included such labels as “sewage-tinted” and “death.”

Farven tjener dog et nobelt formål; den skal bruges til at få folk til at købe færre smøger.

⬆ Til toppen

🔧 Teknik

⚙ Ting på vej i Chrome DevTools

Google I/O 2016 is a wrap. DevTools had a strong presence at I/O, including a talk by Paul Bakaus, Paul Irish, and Seth Thompson outlining the future of DevTools. Check out the video below or read on to learn more about where DevTools is headed in 2016 and beyond.

📰 Læs og ▶️ se mere [Google Developers]

⬆ Til toppen

🔩 10 smarte ting, du kan med CodePen og JavaScript

CodePen er et sted, hvor udviklere kan lege og eksperimentere med deres kode. Her er nogle eksempler på, hvad du kan med det og JavaScript [SitePoint].

⬆ Til toppen

😎 Sådan kan du optimere en browser via din kode

In the past few years, there has been a number of front end features in which the performance onus has shifted from browser to developer. Rather than the presumed “browsers will get faster at running my code”, there is a little more “I need to change the way I code for browsers to get faster.”

📰 Læs mere [CSS-Tricks]

⬆ Til toppen

🔪 Apple blokerer for Flash i ny Safari

Man sagde om krigen i det tidligere Jugoslavien, at det starter og slutter med Kosovo. Flash-formatets død kan på samme måde siges at starte og slutte med Apple.

De var nemlig de første til at blokere for Flash på deres telefoner, hvilket daværende chef Steve Jobs bekendtgjorde i april 2010 [Apple.com]. Nu slutter Apple sig så til browser-producenterne Mozilla og Google og blokerer for Flash [The Next Web] i den kommende udgave af firmaets Safari-browser:

In a blog post, Apple developer Ricky Mondello said that when MacOS Sierra ships later this year, Safari will default to HTML5 content implementations on websites when available. If a piece of content requires a plugin, the browser will request your permission to run it before doing so.

Hey Flash! You die now!

Hey Flash! You die now!

⬆ Til toppen

📈 Browser-trends for juni måned

(Bemærk, at der er tale om globale tal.)

Edge is growing its user base by up to 10% per month, but it’s not gaining users at the rate IE is dropping. IE11 remains a capable browser, but development has been abandoned and usage is falling accordingly. Edge is solid competitor to Chrome and Firefox, but it only runs on Windows 10 — and not everyone is able or willing to migrate yet.

📰 Læs mere [SitePoint]

⬆ Til toppen

Denne opsamling blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk

Skriv din kommentar: