Opsamling: Medier og teknologi / Uge 25, 2017

ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.

📨 Følg med på mail:
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:



Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.

 

🔮 Generelt / tendenser

🛑 Rapport om danskeres brug af adblockere

Slots- og Kulturstyrelsen favner tilsyneladende rimelig bredt, da man kan mene, at der er langt fra slotte til adblocking. None the less, så har styrelsen præsenteret en “specialrapport” om vores brug af adblockere.

Fra den side kan du blandt andet hente hele rapporten som PDF [48 sider] eller en PDF med konklusion og hovedresultater [13 sider].

*

Danske Medier skriver, med udgangspunkt i rapporten, at “forstyrrende formater” er den væsentligste årsag til, at folk bruger adblockere:

Det er fortsat irritation over generende annonceformater, der er den hyppigste årsag til adblocking, mens to ud af tre anfører, at de blokerer pga. målrettede annoncer for indhold, de tidligere har set på. Frygten for indsamling og salg af persondata ligger længere nede i rækken af forklaringer med 56 pct.

Der er som sådan intet overraskende i dén konklusion, men det er godt, at vi taler om det – og om at folk ikke bare blokerer annoncer, fordi de overhovedet ikke vil se på dem.

Og så er det lidt ironisk, at noget af det, annoncører og teknologi-leverandører fremfører som noget af det smarteste (“re-targeting”; hvor du for eksempel bliver forfulgt af et par kondisko rundt om på nettet) er en af de hyppigste årsager til adblocking. Det er vist på tide at tænke brugerne mere ind i annonceoplevelsen.

🗯️ Algoritmer: Sådan modererer The New York Times kommentarer…

…12.000 om dagen! 😲

Last week, The New York Times announced it would expand the use of automation to open up more articles to reader comments. Using a system called Moderator developed with Jigsaw, the tech incubator from Google’s parent company Alphabet, the Times hopes to expand the number of stories open to comments from 10 percent today to 80 percent by the end of the year. But the tech wouldn’t work without the foundation the Times community desk laid.

Læs mere hos Digiday

🗺️ Snapchat på vej med lokations-tjeneste

An expected new Snapchat feature uses a map to highlight what Stories people are posting nearby. It marks another step in the race among social media companies to use location data. It also holds revenue potential as businesses can try to target potential customers in the area.

Læs mere hos The Information

☁️ Stor cloud-rapport fra Gartner

Amazon Web Services og Microsoft har en solid føring på det globale cloud-marked – og de to it-giganter er markedslederne i øjeblikket med Amazon som den førende virksomhed.

Sådan lyder vurderingen i Gartners nye magic quadrant inden for cloud infrastructure as a service, der netop er udkommet.

Læs mere hos Computerworld

📇 Kunstig intelligens: Google i luften med jobsøgning

I opsamlingen fra uge 23 kunne du læse, at jobmarkedet bliver den næste kampplads for Google og Facebook [Mandag Morgen].

Nu sender Google et skud afsted:

Looking for a new job is getting easier. Google today launched a new jobs search feature right on its search result pages that lets you search for jobs across virtually all of the major online job boards like LinkedIn, Monster, WayUp, DirectEmployers, CareerBuilder and Facebook and others. Google will also include job listings its finds on a company’s homepage.

Læs mere hos TechCrunch

↑ Til toppen ↑

📱 Mobil

🤔 Mobile Life 2017: Sådan bruger vi danskere mobilen

Et døgn på mobilen er travlt for de fleste danskere. Ser man på smartphone-danskerens brug i løbet af et døgn, bruges der mest tid via mobilen på sociale medier (26 minutter), dernæst radio/musik (22 minutter), spil og underholdning (22 minutter) og tv/video (19 minutter). Alene tv/video kategorien er vokset med over 30 pct. på bare et år!

Læs mere hos Danske Medier [PDF]

🇬 Google redesigner Chrome på mobilen

With the new layout, Chrome’s chrome no longer comes anywhere near the top of the screen. There is now a single bottom bar that houses the address bar, a new “expand” button, a tab button, and the menu.

Læs mere hos Ars Technica

📡 Det kniber med interessen for 5G

Analysefirmaet har spurgt 455 amerikanske virksomheder fra ni forskellige brancher om deres planer med 5G.

62 procent af respondenterne svarer, at de ikke har planer om at udrulle 5G-teknologi i de kommende år, oplyser ABI Research.

Læs mere hos Computerworld

🤩 Anmeldelse af den nye iPad Pro

Apples nye iPad Pro (10.5″) er om muligt den bedste tablet nogensinde, men dens potentiale bliver først udnyttet til fulde, når iOS 11 udkommer til efteråret.

Læs anmeldelsen hos Computerworld

↑ Til toppen ↑

👔 Forretning

🇩🇰 Danmark er i toppen for digitale abonnementer

Medierne vil nok ønske, at der var tale om flere, men 10 pct. af danskerne abonnerer på et nyhedsabonnement online. Det hører til en af de højeste andele på verdensplan.

Tallet fremgår af den årlige undersøgelse Reuters Digital News Report, som en række nationale forskere har bidraget til.

Læs mere hos MediaWatch

🚋 En tour de force i kunderejser

Denne artikel er fra 26. marts, og jeg har haft det liggende på mit skrivebord i udskrevet form uden at få den læst. Men nu fandt jeg tiden, og jeg vil anbefale dig at gøre det samme. Jan Lundquist tager dig på en rejse igennem brugerrejser:

Hvordan får virksomheder succes? Et af de mest udbredte svar gennem de seneste år har været: Ved at forstå kunder, kunderejser og kontaktpunkter. Ikke overraskende er markedet følgeligt ved at drukne i forskellige modeller. Jeg har kigget på et udvalg af dem, og du får her mine tanker om dem – og strøtanker om en alternativ tilgang.

Det er en længere omgang, men tag dig tiden.

⚕️ Vox’ “healthcare”-nyhedsbrev melder udsolgt på annoncer

“The newsletter has been sold out every day that it has existed,” [Vox.com general manager Andrew Golis] said, noting that there are only two spots for ads from a single advertiser. (In recent newsletters, it’s been biopharmaceutical company Pfizer.) “We’re not surprised, but we’re quite pleased that, for folks who are trying to reach the most influential active folks around this topic, this newsletter is the perfect way to do it.”

Læs mere hos Nieman Lab

😨 Er bureauernes rolle truet?

Mjaeh, både og ifølge denne artikel fra Business Insider:

In recent months, Booking.com has hired data scientists and researchers and other digital-media-buying experts. By the end of the year, all Booking.com’s digital-media buying will be done in-house.

According to [Booking.com’s chief marketing officer] Rijvers’ there are two reasons for the change: speed and data. And the more outside companies involved, the more that structure gets in the way of adjusting digital ad campaigns on the fly, which ultimately costs the company money.

[…] “I’d make a very strong case that anything that generates data, you need to own as a business. You cannot have anyone else be the expert.”

⏩ Financial Times splitter video op – blandt andet til YouTube

The Financial Times is splitting up its video content into verticals, with the hope of targeting more specific audiences and adding commercial appeal for prospective advertisers.

Last month, the publisher separated video content from FT Life, the publisher’s weekend supplement, into its own YouTube account.

Læs mere hos Digiday

🚪 Sådan inviterer The Economist læserne indenfor

Faste læsere af denne opsamling har selvfølgelig tidligere set links herfra til The Economists artikler om dem selv på Medium, men Nieman Lab har skrevet en artikel om fænomenet:

Readers have a lot of questions about the 173-year-old magazine — ahem, newspaper — and The Economist is using Medium to help answer them. In December, the magazine’s social media team launched Inside The Economist, a Medium blog created to offer readers a behind-the-scenes look at its writing, reporting and production processes.

👻 Rygte: Time Warner bruger 100 millioner på Snapchat

Hvis man spørger folkene hos Time Warner, så er Snapchat ‘the place to be’:

Time Warner Inc. will invest $100 million in producing TV-like shows and advertising on Snap Inc. over the next two years, in a push by the the media giant to reach young audiences on the social network, according to a person familiar with the matter.

Læs mere hos Bloomberg

📼 …og CNN smider millioner i videoplatform

CNN will invest $40 million over the next two years in Great Big Story, transforming the in-house social video startup into a 24-hour streaming channel.

Læs mere hos Bloomberg

↑ Til toppen ↑

👪 Organisation / Proces

🍏 Tim Cook om kunstig intelligens, værdier og ligestilling

MIT Technology Review har taget en snak med Apple-chefen, og du kan læse et redigeret udskrift af interviewet i artiklen ‘Tim Cook: Apple Isn’t Falling Behind, It’s Just Not Ready to Talk About the Future’.

Her er et par nedslag fra artiklen. Om kunstig intelligens:

I worry that there will be a tendency on things that require human judgment. I worry that some folks may not think about that, and just think about the process of automating it, or automating it without the human element of it that’s so important … and that won’t be good for humanity.

Broadly, when technological advancements can go up so exponentially, I do think there’s a risk of certain people losing sight of the fact that technology should serve humanity and not the other way around. We see examples of that today.

Og om værdier:

My simple view is that people should have values, and because companies or organizations are nothing more than a collection of people, by extension, companies should have values. Those values are integral to making decisions on a daily basis, the thousands of things that come your way.

➕ Sådan arbejder mobilproducenten OnePlus

OnePlus får mere og mere omtale, og deres seneste smartphone, OnePlus 5, ser spændende ud. The Verge har en interessant artikel, hvor du kan læse om firmaet bag og hvordan, de griber arbejdet an.

Der er blandt andet en interessant pointe om hurtig iteration på hardware med mock-ups:

It’s the perfect place to be if you’re a small company that wants to build a world-class phone that competes with Apple and Samsung. Those bigger players can afford to have all of their prototyping and tooling for product development in house, but that’s not something a smaller company can manage. Being in Shenzhen helps mitigate that, says Lau. “As an example, when we want to make a mock-up, we can make a call before lunch on day one and have the mock-up in our hands before lunch on day two. It’s very fast,” he says. “Some people say in software you can iterate very quickly, but in Shenzhen, you can iterate hardware very quickly.”

😓 Bog: Gør det pinligt at have travlt

Tony Crabbes bog om det at have travlt er netop blevet oversat til dansk (med den passende titel ‘Travl’), og Journalisten har en anmeldelse:

Arbejdspladserne i dag er karakteriseret ved for meget arbejde, for meget kommunikation og stor usikkerhed; men det værste er, at mange italesætter travlhed på en måde, så det giver status og prestige. Det skaber et forvrænget billede af virkeligheden, mener Tony Crabbe.

At sige: ”Heller ikke i dag har jeg tid til at spise frokost” bør ikke give prestige. Crabbe opfordrer arbejdspladserne til at begynde at tale om travlhed på en ny måde. Han vil marginalisere travlheden; gøre det pinligt at prale med at have travlt.

↑ Til toppen ↑

✏ UX / Design / Teknik

🔄 Grafik og kode i ugen, der gik

Som du måske ved, har Frans Wej fra vores redaktionelle udviklingsteam (‘Interactive’) sin faste ugeopsamling på grafik og kode i medierne. Her er seneste udgave, fra uge 24 [Medium]. Denne gang om racevold i USA, Operation X, terror, Dansk Folkeparti og bortførte børn.

🌟 Google lancerer ny longread-skrifttype: Spectral

The font was created for long, distraction free reads. Therefore, Product Type tried to keep the font as simple as possible. Still, they’ve managed to design lettering that looks distinct from similar serifs. And while it’s intended to be a functional font, it’s also elegant. It’s a great choice if you want to add some personality to documents, but without going too far.

Læs mere hos Designmodo

🌐 DR skal købe nyt Content Delivery Network: 202 mio. kr.

Udbuddet er på to år og kan forlænges med yderligere to år. Prisen er en væsentlig stigning i forhold til i dag, hvor leverandøren er Akamai.

Læs mere hos Version2

🔎 Genkend objekter med nyt TensorFlow-API

Googles ‘TensorFlow’-bibliotek er en af de mest interessante størrelser indenfor kunstig intelligens. Nu har Google frigivet et nyt API, der skal gøre det nemmere at detektere forskellige objekter – og det lyder spændende.

😋 Nutella bruger algoritme til design

Ja, du læste rigtigt:

Millions of Italians can now say they own a one-of-a-kind Nutella jar. In February, 7 million jars appeared on shelves in Italy, all of them boasting a unique label design. And here’s a weird twist: Every single one of those millions of labels was designed by…an algorithm?

Læs mere hos Inc.com

↑ Til toppen ↑

Baggrundsbillede: Frank SeptillionUnsplash

Denne opsamling blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk

Skriv din kommentar: