Medier og teknologi i uge 45, 2016

ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.

📨 Følg med på mail:
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:



Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.

 

🔮 Generelt / tendenser

🤝 BT og MetroXpress går sammen

Vi slår kræfterne sammen, fordi det simpelthen giver god mening – for læsere, for annoncører og som forretning. Sammen har de to titler en enorm rækkevidde med over 600.000 daglige avislæsere og digitalt er de i kontakt med over 2,5 millioner danskere hver måned.

× Læs mere [Ekstra Bladet]

 Til toppen

💨 Her er de centrale medietendenser

Morgenaviser giver læserne dyb indsigt i samfundet, mens public service-medier når bredere ud i befolkningen. Samtidig præger den stigende konkurrence fra udenlandske medier medielandskabet, viser Public service-udvalgets rapport.

× Læs mere [MediaWatch]

 Til toppen

📊 Indtjening hos NY Times: Fald i print, stigning digitalt

Seneste kvartal skar næsten en femtedel af omsætningen på printannoncer for New York Times, der til gengæld oplevede et comeback for det digitale annoncemarked.

× Læs mere [MediaWatch]

 Til toppen

💯 Den “ultimative” guide til chatbots

Jeg har endnu ikke læst den helt igennem, så jeg kan pt. ikke sige, hvor ultimativ, den er. Men du kan sagtens læse den [Muzli] alligevel 😉

Mere bot:

 Til toppen

🤖 AI forudså Trump-sejr

Meningsmålinger er uddaterede i en AI-verden. De lider af alle mulige fordomme (eng. bias.). AI, hvis det er designet til at være fordomsfri (eng. unbiased), falder ikke i den fælde

× Læs mere [Version2]

 Til toppen

💸 Apple News som trafikgenerator

I opsamlingen fra uge 42 kunne du læse, at Apple News nu sender trafik (men stadig ikke særlig mange penge) til udgivere. Denne artikel [Nieman Lab] gentager egentlig blot den pointe.

Mere Apple News:

 Til toppen

🔬 Medier bruger nyhedsbreve som laboratorier

Today, the newsletter is a petri dish, where audience-development teams tinker with audience segments, trying to figure out what their most engaged readers care most about before investing in more similar content.

× Læs mere [Digiday]

Hhhmm... hvis jeg nu starter med 'Kære' i stedet for 'Hej'... (Foto: Pixabay / https://pixabay.com/en/medic-hospital-laboratory-medical-563423/)

Hhhmm… hvis jeg nu starter med ‘Kære’ i stedet for ‘Hej’… (Foto: Pixabay)

 Til toppen

🔪 Business Insider dropper kommentarer under artikler

For cirka et år siden (i opsamlingen fra 42, 2015) kunne du læse, hvordan medier i stigende grad er på vej væk fra kommentarer under artikler. Nu går Business Insider samme vej [Talking Biz News]:

Over time the value of our comments section has diminished, with a small but outspoken group increasingly resorting to name-calling and worse. Meanwhile the emergence of social media provides a place for conversations about our stories

 Til toppen

🤑 Facebook scorer annonce-kassen på mobil

I det netop overståede kvartal steg Facebooks omsætning med 56 procent og landede på syv milliarder dollar eller knap 46 milliarder danske kroner. Facebooks overskud i kvartalet lyder på knap 16 milliarder kroner.

[…] Regnskabet afslørede ligeledes, at 84 procent af alle Facebooks annoncer bliver vist på smartphones, og for første gang nogensinde har Facebook haft en milliard brugere, der udelukkende tilgår det sociale medie via mobile enheder.

× Læs mere [Computerworld]

Mere mobil-Facebook:

 Til toppen

👤 Her er Google-manden, der skal give os acceptable annoncer

Det er et af de vigtigste jobs lige nu, Scott Spencer, bestrider. Han står i spidsen for at sørge for, at de annoncer, der kommer igennem Googles annoncenetværk og ud på hjemmesider ikke forringer brugeroplevelsen.

The Information tegner et portræt af manden, hvor der desværre ikke er blevet talt direkte med hovedpersonen. Øv.

 Til toppen

📱 Mobilfremtiden er browsere, ikke apps

We’re spending increasing amounts of time inside messaging apps and social networks, themselves wrappers for the mobile web. They’re actually browsers. And these browsers give us the social context and connections we crave, something traditional browsers do not.

× Læs mere [Intercom / Blog]

 Til toppen

📶 Sådan ser det ud med 4G i Danmark

Flere og flere mennesker bruger en telefon til at surfe på World Wide Web, og hjemmesiderne bliver større og større og mere og mere komplicerede. Derfor er det også vigtigt at holde sig for øje, hvor hurtige forbindelser folk egentlig har derude.

Resultat: Middelmådigt til godt [Computerworld].

Mere om mobilerne hos brugerne:

 Til toppen

🔢 Du har ikke brug for ‘big data’, men de rigtige data

Begrebet ‘Big Data’ fik rigtig meget hype for nogle år siden, men inden nogen ligesom nåede at finde en fast definition og klare kendetegn for, hvad big data er for en størrelse, er det gledet lidt i baggrunden.

Derfor er det rart engang imellem at vende tilbage til det, det egentlig handler om; at have “the right data” [Harvard Business Review].

Mere data:

 Til toppen

😼 The Economist dropper Pinterest

I opsamlingen fra uge 43 havde vi en artikel, hvor en af dem, der står bag The Economists hjemmeside spurgte, hvad en hjemmeside egentlig skal nu til dags.

Nu er de her igen, og du kan læse om, hvorfor de har valgt at droppe Pinterest og Tumblr [Digiday] som steder, hvor de vil være.

“The publisher had been experimenting on Pinterest for the past six months. But even with a social media team that had grown from two to 10 people, The Economist couldn’t make it click. “From day one, it was a struggle,” said Denise Law, community editor at The Economist. “We found it difficult to articulate what our raison d’être for Pinterest was. It’s not the place to share serious content; it’s more where people go to share ideas.””

 Til toppen

👪 Organisation / Management

😕 Reorganisering: Hurtigt, åbent og ærligt

Stephen Heidari-Robinson og Suzanne Heywood har skrevet en bog om reoganiseringer, altså organisationsændringer. I denne podcast-udsendelse [Harvard Business Review] kan du høre tale om nogle af de vigtigste pointer fra bogen.

Det er ret interessant, og den afkræfter nogle myter, såsom at organisationsændringer skal forløbe over længere tid – det er faktisk bedre at gøre relativt hurtigt. Og så er det selvfølgelig vigtigt at fokusere på folk usikkerhed og holde den på et minimum. Det gør man blandt andet ved at være åben og ærlig i sin kommunikation. Også selvom man nogle gange må kommunikere, at man ikke har alle svarene.

De to har også skrevet en artikel for Harvard Business Review om emnet.

Bogen er – måske næppe overraskende – udgivet hos Harvard Business Review, og du kan læse mere om den hos dem.

 Til toppen

👍 Hjælp til at bygge agile teams

There is no one right way to organize. That’s because people don’t work to make their teams successful first. They work to achieve autonomy, mastery, and purpose. Once they know they can satisfy themselves, the work for the betterment of the team.

× Læs mere [Tech Beacon]

 Til toppen

😯 Praktiske tips i kampen mod ‘burnout’

Number one is very difficult to spot in time. “Everyone’s heard the expression ‘death by a thousand cuts,’ well, that’s what burnout is like too,” […] “It’s usually the result of many little things you think you can handle and then all of a sudden it hits you.” In most cases, you need to identify causes retroactively and learn from that.

× Læs mere [First Round Review]

 Til toppen

❓ Hvad vil kunstig intelligens betyde for ledelse?

How can managers — from the front lines to the C-suite — thrive in the age of AI? To find out, we surveyed 1,770 managers from 14 countries and interviewed 37 executives in charge of digital transformation at their organizations. Using this data, we identified five practices that successful managers will need to master.

× Læs mere [Harvard Business Review]

Mere om kunstig intelligens:

 Til toppen

🔎 Sådan kan du blive mere nysgerrig

Practice a positive feedback loop that supports curiosity, and your curiosity can only grow. (Positive feedback loops are self-reinforcing cycles; they go on until something disrupts the system.) Cicero likened curiosity to a love of learning. So when you feel that the more you learn, the more you want to learn, you have the key.

× Læs mere [Medium / Maya P. Lim]

 Til toppen

👎 Licens til at fejle

At vi har udrustet vores IFS Labs med license to fail betyder, at vi kan starte flere eksperimentelle og kreative projekter og dermed øge chancen for flere innovative og unikke løsninger.

× Læs mere [Computerworld]

 Til toppen

✏ Design / UX

😅 Design er aldrig færdigt

Design is the art of continuous problem solving—an active cycle of investigating and validating needs, crafting and developing ideas, and creating solutions. Over the course of its life, a digital product is shaped by many hands. The effects of this collaboration can be seen in the quality of a product’s identity and implementation, as well as in the strength of the community it builds.

× Læs mere [Google Design]

 Til toppen

💉 A/B-test på kanten

At Fastly, we’re big fans of doing things at the edge, closer to users — whether that’s extending as much of your application as possible to the edge of our network or looking towards a future where we’ll have both data and logic at the edge. A/B testing closer to your users means they won’t suffer due to decreased performance while a separate segmentation service is consulted, and also prevents delays on the client while it re-renders the page

× Læs mere [Fastly]

 Til toppen

🎨 Facebook lancerer design-værktøj

Explore, iterate, and test your ideas. A new tool for designing modern interfaces, built and used by designers at Facebook. Get started today for free.

× Læs mere og hent Origami (kun til Mac)

 Til toppen

🔧 Teknik

🤔 Hvad er forskellen på en web-app og et website?

In my experience, the answer to that question generally comes down to the kind of architectural approach that a developer will take.

× Læs mere [adactio]

 Til toppen

😇 API-erfaringer baseret på Twitter og Slack

Healthy APIs should drive reciprocal benefits to the provider, third-party app developers, and users. If your company is going to offer an API and you want to facilitate a strong ecosystem, you must invest heavily. You must constantly be working to set your developer community up for success. It’s not enough to just publish the API and hope things works out

× Læs mere [Medium / GGV  Capital]

 Til toppen

🙇 Introduktion til HTTP/2 og ’server push’

Vi har haft flere introduktioner til den nye version af HTTP-protokollen, både af mere eller mindre teknisk karakter. Her er en introduktion, der fokuserer på ’server push’ [Dean Hume].

Mere HTTP/2:

 Til toppen

🤔 Skal en arkitekt kode?

Selv hvis jeg kunne kode på et tilstrækkeligt niveau ville jeg simpelthen ikke vide, hvornår jeg skulle få tid til det. En arkitekt bliver hele tiden bombarderet med forskellige forespørgsler, problemer og dokumenter, som skal læses og skrives.

× Læs mere [Version2]

 Til toppen

Denne opsamling blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk

Skriv din kommentar: