Medier og teknologi i uge 46, 2016

ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.

? Følg med på mail:
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:



Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.

 

? Generelt / tendenser

? Facebook: Ja, vi har et problem med usandt indhold

Despite these efforts we understand there’s so much more we need to do, and that is why it’s important that we keep improving our ability to detect misinformation. We’re committed to continuing to work on this issue and improve the experiences on our platform.

× Læs mere [TechCrunch]

Foto: Alan Cleaver / Flickr Creative Commons / https://www.flickr.com/photos/alancleaver/5922684641/
Foto: Alan Cleaver / Flickr Creative Commons

Mere om Facebook og de falske historier:

Og der er nogen, der prøver at gøre noget ved det:

 Til toppen

? Facebook har (endnu) et problem med statistik

Tilbage i uge 38 (som du kunne se i opsamlingen fra dengang) meldte Facebook ud, at man havde begået en fejl i målingerne. Problemet var, at kun videovisninger på over 3 sekunder blev talt med, når man udregnede gennemsnittet.

Nu har Facebook meldt ud, at man også har overvurderet andre målinger. Således skriver MediaWatch, at man også har overvurderet gennemsnitstiden på Instant Articles. Facebook siger, man har skudt 7-8 procent for højt.

I en artikel fra Facebook kan du blandt andet læse, at man nu indgår partnerskab med analysefirmaet Nielsen for at få bedre målinger. Det lyder som en meget god idé.

Mere om Facebook og statistik:

 Til toppen

? Ny bog: Analyse af nyhedsugen

Der er imidlertid også en række sprækker i den fælles dagsorden. Borgerne prioriterer til en vis grad andre historier end journalister og politikere, og der kan spores forskelle i de tre gruppers syn på journalister og nyhedsmediers rolle. Samtidig bruges sociale medier i stigende grad til andre dagsordener eller til at kommentere aktivt på de historier, nyhedsmedierne vælger at dele.

Bogen går i dybden med nogle af de stofområder, som normalt får mindre opmærksomhed fra forskningens side, fx sportsjournalistik og kendisjournalistik. Desuden er der mere komplekse problemstillinger, såsom hvordan nyhedsmedierne beskriver finanskrisen og flygtninge/indvandrere, i fokus.

× Læs mere hos forlaget [Samfundslitteratur]

Vil du læse mere om bogen:

 Til toppen

? Er der en forretning i at udgive færre artikler?

Hver eneste dag bliver der udgivet et hav af artikler på diverse netmedier. Jeg har skrevet noget så ambitiøst som et essay, hvor jeg argumenterer for, at der kan være en forretningsmodel i at udgive færre artikler [Medieblogger].

 Til toppen

? Google poster penge i Zetland og Kristeligt Dagblad

Bedre feedback og ideer fra brugerne på timebasis er omdrejningspunktet i et projekt, som onlinemediet Zetland har fået et millionbeløb i støtte fra Google til at udvikle. Det oplyser Google i en pressemeddelelse.

[…] Kristeligt Dagblad får samtidig 50.000 euro – 372.000 kr. – til et projekt, der skal udvikle et værktøj til at optimere en betalingsmur ved redaktionelt indhold.

× Læs mere [MediaWatch]

 Til toppen

? Hvad er det, kunstig intelligens kan og ikke kan lige nu?

Der er saftsuseme blevet skrevet meget om kunstig intelligens (AI, Artificial Intelligence) på det seneste, og det stopper nok ikke lige med det samme.

Derfor er det også rart med artikler, der starter med ordene:

Many executives ask me what artificial intelligence can do. They want to know how it will disrupt their industry and how they can use it to reinvent their own companies. But lately the media has sometimes painted an unrealistic picture of the powers of AI.

× Læs artiklen [Harvard Business Review]

Mere om kunstig intelligens:

 Til toppen

ℹ️ Google-AI vil hjælpe med journalistikken

Okay, vi tager lidt mere om kunstig intelligens:

Neil Maiden, professor of digital creativity at UK’s Cass Business School, is part of a team in London that is building this tool. The idea is to help journalists create more unique, higher-quality articles by using the power of artificial intelligence and machine learning to suggest additional information for journalists to add to their work. But while AI is already writing news stories, can it help journalists build better stories?

× Læs mere [Vice / Motherboard]

 Til toppen

? EU vil lade bots håndhæve ophavsretten

Internetbrugere fra hele verden er oprørte over et forslag fra EU-Kommissionen, der handler om, at hjemmesider skal indgå i et samarbejde omkring ‘Shadow-forordningen.’

Forslaget betyder, at brugergenereret indhold skal scannes og filtreres automatisk. Det skriver Electronic Frontier Foundation.

× Læs mere [Version2]

 Til toppen

? Dit produkt er allerede overflødigt

The relentless march of technological improvement means that by their very nature technology businesses fail.

That’s why as founders, product people, marketer – or whatever our role is – we need to be acutely aware of all the different technological shifts happening in the industry and consistently ask ourselves if and how these things actually affect us? This is not just some dry strategic exercise. If you don’t do it your business could die an awful lot quicker than you expect.

× Læs mere [Intercom / Blog]

 Til toppen

? Kan medier tjene tjene penge på Virtual Reality?

Digiday har kigget på fem medievirksomheders forsøg på at tjene penge på Virtual Reality:

  • The Guardian
  • Financial Times
  • The Economist
  • Huffington Post
  • CNN

Læs artiklen »

Og så får du lige lidt mere VR:

? Google satser web-Virtual Reality

WebVR is an evolving foundation for delivering virtual reality directly from the web. It’s slowly being pulled into a coherent set of guidelines, features, and best practices to allow compatibility of virtual reality web content across a daunting array of web browser and VR systems, each with varying capabilities.

× Læs mere [Road to VR]

Anmeldelse af Googles VR-headset

Lidt mere Google og VR:

YouTube VR: A whole new way to watch… and create[YouTube blog]

 Til toppen

? Brugerne gider ikke artikel-anbefalings-bokse

I opsamlingen fra uge 36 kunne du læse om, at artikel-anbefalings-bokse (der peger til spændende indhold på andre websites via partnerteknologi) er problematiske.

Nu skriver Digiday, at flere medier er på vej væk fra anbefalingerne:

Those article recommendation boxes at the bottom of publishers’ article pages have a clickbait problem, which is why prestige publishers Slate and The New Yorker recently removed the modules from their sites and others are reconsidering them. In testing, “it makes people angry,” About.com CEO Neil Vogel said of the content in the modules.

 Til toppen

? Nyhedsbrevs-forretningsmodeller

Andrew Jack er “head of curated content” hos Financial Times. Han har blandt andet arbejdet med en gentænkning af deres nyhedsbreve, og i en artikel hos Nieman Lab præsenterer han 8 forretningsmodeller baseret på nyhedsbreve.

 Til toppen

? Sådan kan mediehuse bruge Slack-bots

For BuzzFeed, when a piece of content performs at a higher percentage in its local market, or on a given platform, a Slack bot alerts editors around the world so they can translate or reformat the content for another platform and language.

The New York Times has created Blossom, which predicts how articles will do on social and also suggests which stories editors should promote by drawing on performance metrics like Facebook post engagement. According to the publisherBlossom-powered posts gets about 380 percent more clicks than a typical non-Blossom posts.

× Læs mere [Digiday]

 Til toppen

? Vi laver vores egne filter bobler

Tilbage i 2011 udgav Eli Pariser bogen ‘The Filter Bubble’, der handler om, at algoritmer hos blandt andet Google og Facebook skjuler indhold for os, hvis det ikke matcher vores interesser (for så gider vi jo ikke klikke på det).

Valget af Donald Trump som USAs næste præsident tyder på, at mennesker også selv laver egne filterbobler, hvor vi mere eller mindre ubevidst skjuler dem, vi er uenige med. Det er i hvert fald pointen i artiklen ‘How the Internet tricked you into thinking Trump wouldn’t win’ [The Next Web].

Mere om vores brug af nettet:

 Til toppen

? Sådan fungerer Snapchat-brillen

They’re about as simple as possible. You pair them with your iPhone over Bluetooth. Just point them at the QR code on your phone. Then you give them a name. Once that’s done, put them on, tap the button, and it records 10 seconds of video. The LED lights spin while you’re recording. HD video requires you to set up wifi to import.

× Læs mere [TechCrunch]

 Til toppen

? Organisation / Management

? Danmarks bedste arbejdsplads har ingen faste mødetider

Hvis jeg vil have et kursus til 20.000 kroner og synes, det er relevant for min stilling, så skal jeg ikke spørge nogen. Jeg skal bare sørge for at planlægge min tid og løse min opgaver

Sådan siger Jan Sædholm Pedersen. Han er senior consultant i Daxiomatic, der netop er blevet kåret til Danmarks bedste arbejdsplads i kategorien ‘mindre arbejdspladser’. Det skriver TV 2.

Jeg kender overhovedet ikke virksomheden, men det lyder som en organisation, hvor man har decentraliseret beslutningerne og ansvaret, som det kendes fra blandt andet Holacracy [Wikipedia]. Det lyder i hvert fald spændende.

[Fundet af vores projektleder, Stine Bøgh]

 Til toppen

? Hvis du skal ansætte en chef for kunstig intelligens

I opsamlingen fra uge 45 kunne du læse om, hvad kunstig intelligens (AI) kan betyde for ledelse. Nu kan du få lidt hjælp, hvis du skal ud at finde en chef for AI.

[…] if your industry generates a large amount of data, there is a good chance that AI can be used to transform that data into value. To the majority of companies that have data but lack deep AI knowledge, I recommend hiring a chief AI officer or a VP of AI.

× Læs artiklen [Harvard Business Review]

 Til toppen

? Tænk dig om, før du prøver produktivitets-tools

Jeg elsker simpelthen denne overskrift:

Until You Have Productivity Skills, Productivity Tools Are Useless [Harvard Business Review]

 Til toppen

✏ Design / UX

❓ Hvad er designerens største udfordringer?

Adobe har spurgt en række designere fra Citigroup, Airbnb, Google og Adobe selv om, hvad deres største udfordringer er lige nu. Læs svarene.

 Til toppen

? Optimér til tilbagevendende besøg

Use bounce rate as a red flag for possible issues lurking on your site, but don’t make design decisions aimed solely at chasing that second click. Optimize for long-term engagement through return visits and track deeper conversion goals.

× Læs mere [Nielsen Norman Group]

 Til toppen

? Apple blærer sig med sine designs i ny bog

Designed by Apple in California is for people who love pictures of phones.

× Læs mere [Ars Technica]

 Til toppen

? Teknik

? Sådan kommer du i gang med et CDN

Content Delivery Networks (CDN) er smarte. De giver dig et hurtigere site på tværs af hele kloden, der lettere kan modstå trafikbelastninger.

Men hvordan kommer man liiige i gang med at bruge et sådan? Det forklarer CSS-Tricks dig.

 Til toppen

? (Endnu en) introduktion til Service Workers

Vi har tidligere haft fat i Service Workers. I opsamlingen fra uge 5 havde vi en introduktion, og i opsamlingen fra uge 37 kunne du læse om, hvordan Service Workers kan give bedre performance.

Nu får du endnu en introduktion. Det er Google, der står bag, og de bruger flittigt Service Workers, blandt andet i forbindelse med deres Progressive Web Apps [Google Developers].

 Til toppen

? Machine Learning for udviklere

One of the most important aspects of developing smart applications is to understand the underlying machine learning models, even if you aren’t the person building them. Whether you are integrating a recommendation system into your app or building a chat bot, this guide will help you get started in understanding the basics of machine learning.

× Læs mere [Algorithmia]

 Til toppen

⚖ Sådan kan du skalere Agile og DevOps

Agile, DevOps, continuous delivery—and all of it at scale. How do these things come together? Businesses want to do more with the technical advances that DevOps and agile have conferred, but when it comes to next steps, those who advocate “scaled agility” seem to talk past those who discuss “the DevOps enterprise.

× Læs mere [TechBeacon]

Mere DevOps:

 Til toppen

? Spas

? Apple har et Dongle-problem

Der er tidligere blevet lavet sjove videoer, hvor en person sidder som gæst i et spansk talkshow og fortæller noget, der får ham til at revne af grin.

Det var kun et spørgsmål om tid, før dette klip ville blive kombineret med det noget nær ‘dongle craze’, Apple er på vej ud i. Og jo, det er sjovt.

(Set hos Peta Pixel)

Denne opsamling blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.