Set og læst i uge 50, 2015

ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.

📨 Følg med på mail:
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:



Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.

 


🔎 Facebook stopper med at tracke ikke-brugere i Belgien

Det belgiske datatilsyn fik nok, da de fandt ud af, at Facebook via Like-knappede sågar trackerer brugere, der ikke er logget ind. Facebook har anket dommen, men har indtil videre valgt at give efter og ikke-tracke ikke-brugere [Version2].

👆 Til toppen 👆


👍 EU-Kommissionen: Streaming skal være ens på tværs af EU

“Hvis man har købt adgang til en film, serie, musik, bøger eller spil på nettet i et EU-land, så bør man også kunne se indholdet i alle andre lande i EU”, skriver MediaWatch.

👆 Til toppen 👆


⛔ Firefox-content-blocker til Safari på iOS

Af flere omgange har vi haft fat i content-/ad-blocking, der nu har nået iPhone. Nu har Mozilla, der står bag Firefox-browseren, også lavet en content-blocker, kaldet Focus [Mozilla Blog]. Pudsigt nok virker Focus ikke til Firefox på iPhone, da Apple blokerer andre browsere end Safari fra at blokere indhold.

Focus by Firefox

Focus by Firefox

👆 Til toppen 👆


📰 Online-medier skal da ikke have en forside

mener Quartz [FastCompany Design]:

Later this morning, Quartz will unveil version 2.0 of that landing page, but it’s still not the traditional stream of stories. Rather, Quartz looks at it as the face of their publication: a digital visage that reflects the personality of the brand as a whole, without just being a river of breaking stories and headlines. It features rich typography, slick animations, and a dynamic layout that feels more like a glossy magazine spread than a catch-all WordPress theme.

👆 Til toppen 👆

6⃣ Seks design-trends, du skal passe på i 2016

Der er masser af trends indenfor web-design, og det er fristende at lade sig rive med. Awwwards.com præsenterer her seks tendenser, du bør overveje at holde dig fra.

👆 Til toppen 👆


📲 Nyt Google-annonceformat: App-streaming

I opsamlingen fra uge 48 var vi forbi, at Google kigger på streaming af apps. Nu kan Version2 fortælle mere. Det drejer sig om et nyt annonceformat kaldet ‘Trial Run’ og der er en begrænsning på et minut.

Selve app’en kører i stedet på en virtual maskine på Googles cloud platform, der afvikler app’en, reagerer på brugerens input og streamer resultatet tilbage til telefonen.

Google præsenterer samtidig et nyt HTML5-annonceformat. Og noget skal der nok gøres, for kvaliteten af bannerannoncer skal løftes [MediaWatch].

👆 Til toppen 👆


🏆 Apple udnævner årets apps

Hvad er de bedste apps fra 2015? Her er Apples bud [Mashable].

👆 Til toppen 👆


🕐 De mest populære NYTimes-artikler målt på tid

Vi tager endnu en topliste. The New York Times har offentliggjort de artikler/produktioner, læserne har brugt mest tid på.

👆 Til toppen 👆


📊 Her er de bedste datavisualiseringer

I opsamlingen fra uge 47 kunne du læse om ‘Information Is Beautiful Awards’. Nu er vinderne fundet.

👆 Til toppen 👆


💸 Hvordan kan man tjene penge på open source?

Et dansk it-firma har lagt hele koden til et system til krisehåndtering ud som open source. Men hvad så med pengene? [Computerworld]

👆 Til toppen 👆


👓 Optag i 360 grader med Google Cardboard

Du kender måske Google Cardboard, der er Googles virtual reality-brille. Det specielle ved den er, at den er lavet i pap og derfor ikke koster mange penge. Hvis du er en af dem, der godt kunne tænke dig også at optage i 360 grader, så se her [Visual News]. Bemærk: Indtil videre er det kun til Android.

👆 Til toppen 👆


📉 Hvad blev der af infografikkerne?

For blot nogle få år siden var infografikker det hotteste hotte indenfor onlinejournalistik. Sådan er det ikke længere. Hvad skete der? [FastCompany Design]

Infographics, it seems, are a dying breed. Except that in talking to a dozen data visualization experts across the world’s top studios, I learned that the story is far more nuanced. Once a playground for independent designers, data visualization has evolved into something more mature, corporate, and honest about its failings. The quirky, experimental infographics that once peppered the Internet may be disappearing. But that’s only because data visualization, as a medium, has finally grown up and gotten a job.

👆 Til toppen 👆


❓ Thumbnail-lister på mobil; yay or nay?

Nielsen Norman Group har kigget på mobilvenlige lister med små billeder (thumbnails) og deler nogle tips:

Decide whether and where to display thumbnails for list items based on the images’ importance relative to associated text, on whether images will be displayed for all list items, and on whether the small images are recognizably different from each other.

👆 Til toppen 👆


🎅 Julekalender til web-nørder

Okay, nu er vi kommet et stykke ind i december, men I skal ikke snydes. 24ways.org er en julekalender til “web geeks”. Vi havde i øvrigt fat i en af lågerne i sidste uge (UX review).

👆 Til toppen 👆


🎇 UX-design anno 2016

Hos uxdesign.cc har de gjort status og præsenterer deres ‘The State of UX in 2015/2016’.

👆 Til toppen 👆


🔩 TV 2 redesigner

Der er et redesign i gang på tv2.dk [MediaWatch] – til at starte med på sportssektionen. Det skal blandt andet give “nye muligheder for at integrere sociale medier og live-blogs på en ny måde”.

👆 Til toppen 👆


🙊 Hemmeligheden bag effektivt kortbaseret design

En trend indenfor design i det seneste stykke tid har været det såkaldte ‘kortbaserede’ design. Det er ikke kort som et geografisk landkort, men i stedet design, hvor de forskellige dele af siden er designet, som var de forskellige kort/ark papir.

Web Designer Depot løfter sløret og giver dig ‘The secrets to effective card-based design’.

👆 Til toppen 👆


🎶 Dit år på Spotify

Hvilke kunstnere og sange har du lyttet mest til i 2015? Og hvordan er din musiksmag i de forskellige årstider? Det kan ‘Year In Music’ [Spotify.com] fortælle dig.

👆 Til toppen 👆


Denne opsamling blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk

 

Skriv din kommentar: