Medier og teknologi i uge 7, 2016

ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.

📨 Følg med på mail:
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:



Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.

 

🔮 Generelt / tendenser

🔜 12. april bliver Instant Articles tilgængeligt for alle

Indtil videre har Facebooks Instant Articles (der gør det muligt at vise indhold direkte i Facebook-app’en, hurtigt) kun været for udvalgte medier. Nu bliver dørene åbnet for alle [media.fb.com]. Det har blandt andet The Next Web og The Verge også skrevet om. The Verge skriver også lidt om de tekniske krav, Instant Articles stiller:

Independent blogs and newspapers are still unlikely to create Instant Article feeds of their own. While Facebook says they have worked to simplify the process, creating what amounts to a custom RSS feed with unique HTML-like elements still requires a level of technical expertise that many publishers still lack. More interesting would be if publishing platforms like WordPress, Medium, or Tumblr enable the automatic posting of Instant Articles to Facebook. Until then, publishers interested in developing for the format can start reading up on how they’re created.

Danske MediaWatch skriver også om nyheden. De har oven i købet ringet rundt til medier, og flere melder sig klar:

“Vi vil allersenest være på Instant Articles, når det launcher i april, men jeg tror, at vi vil være klar før det,” siger chefredaktør på Metroxpress, Jonas Kuld Rathje.

⬆ Til toppen

💸 Lettere at tjene penge på Instant Articles

Vi tager én til om Facebook Instant Articles:

Det er blevet lettere for medierne at tjene penge fra Facebooks Instant Articles (IA), lyder meldingen fra flere internationale online medier, skriver Wall Street Journal.

Avisen har talt med blandt andre Vox Media og Business Insider, der i øjeblikket tester Instant Articles, efter Facebook har forsøgt at imødekomme en kritik fra medierne af omsætningspotentialet i Instant Articles. I december åbnede Facebook for flere annoncetyper og skruede samtidig op for den tilladte annoncevolumen pr. artikel i IA, skriver avisen.

Læs mere [MediaWatch].

⬆ Til toppen

✔ Snapchat vil lade brugerne abonnere på Discover-medier

Ifølge websitet re/code arbejder Snapchat på at gøre det muligt for brugerne at følge/abonnere på de medier/publikationer, der bruger Snapchats ‘Discover’.

⬆ Til toppen

⛔ Danske medier overvejer adblockingblocking

Blokering af annoncer er efterhånden blevet så stort et problem, at de store onlinemedier herhjemme er begyndt at tale om at gøre noget ved det [MediaWatch]. Midt i alt dette ’slå dit adblocker fra eller gå din vej’, har BTs digitale chef, Kevin Walsh, en god pointe:

Jeg synes dog, at der er vigtigt at sige, at når mange brugere fravælger vores annoncer, så er det en udfordring, som vi skal tage meget seriøst. Vi kan ikke bare læne os tilbage og sige, at brugerne er dumme, og at de skal fjerne adblock. Vi bliver nødt til at blive endnu bedre til at forstå, hvorfor de handler, som de gør. Og samtidig har vi en forretning, der skal køre rundt.

For bruger folk mon adblocking kun for at slippe for at se på annoncer? Det tror jeg ikke [Medium / Lars K Jensen].

Læs også:

⬆ Til toppen

📰 Jeff Jarvis om The Independents print-lukning

Hvis du endnu ikke har set det, så har den britiske avis The Independent meldt ud, at de lukker deres printavis [The Guardian]. Det er der nogle, der græder over, men forfatter, professor og kommentator Jeff Jarvis glæder sig [Medium / Jeff Jarvis] – for avisen lever videre og fokuserer nu udelukkende på online og digitalt:

For more than a decade, I’ve been imploring newspaper people to set a date in the future — too close for comfort — when they will shut down the presses because print has become unsustainable. Becoming a sustainable digital enterprise before that day arrives is the definition of digital first.

[…]

Without a paper to dictate process, organization, culture, and economics, the Independent will be free to be whatever it needs to be to best serve its public.

(Mere om Jeff Jarvis [Wikipedia].)

⬆ Til toppen

☁ Netflix er flyttet til Amazons sky

Netflix har meldt ud, at man nu er færdige med at flytte, hvad der må være en fantasillion bytes, til Amazons Web Services (AWS) [Ars Technica].

⬆ Til toppen

😎 Murdoch køber svensk virtual reality

Rupert Murdochs medieselskab News Corp har købt aktiemajoriteten i svenske Diakrit, der beskæftiger sig med virtual reality. Det skriver mediet Breakit.

Læs mere [MediaWatch].

⬆ Til toppen

🐶 Microsoft udgiver hunde-app, kun til iPhone

I opsamlingen fra uge 5 blev Windows Phone erklæret død. Microsoft selv har tilsyneladende heller ikke meget tiltro til egen platform. I hvert fald bliver en app, der kan genkende hunderacer ud fra et billede, kun lavet til iPhone [Version2].

⬆ Til toppen

📱 Smartphones går i stå

Er smartphones så efterhånden ved at være så smarte, som de kan blive, spørger yours truly [Medium / Lars K Jensen].

⬆ Til toppen

📈 Virtual reality overgår PC-salget om 10 år

det mener i hvert fald Goldman Sachs [Computerworld]:

Goldman Sachs inddeler de potentielle kunder i tilsammen ni forskellige segmenter, der tæller alt lige fra militærmarkedet, sundhedssektoren, ingeniørfagene og videounderholdning.

Det største marked forventes dog at blive spilbranchen, som investeringsbanken regner med vil kunne omsætte AR- og VR-software for 77 milliarder kroner allerede om mindre end 10 år.

⬆ Til toppen

💰 Time Inc. køber MySpace – på grund af data og annoncer

Her er et blast from the past; der er nemlig nyt om MySpace. Ifølge Business Insider har Time Inc. købt det tidligere så populære sociale medier. Årsagen? Brugerdata og annoncer:

First-party data is considered the holy grail when it comes to advertising online because it means marketers know they are serving ads to the actual consumer they want to be targeting, rather than making probabilistic bets based on browsing behaviour.

⬆ Til toppen

✏ Design / UX

🍭 Sådan arbejder prisvindende app-firma med kreativitet

Det er altid værd at lytte efter, når andre virksomheder fortæller, hvordan de arbejder. Her er det FiftyThree (der står bag de prisvindende apps ‘Paper’ og ‘Pencil’ til iPhone og iPad), der fortæller om, hvordan de arbejder med kreativitet og produktivitet [Medium / In Progress].

⬆ Til toppen

🙏 Microsofts bud på fremtidens designtænkning

I opsamlingen fra uge 6 kunne du læse en introduktion til begrebet ‘designtænkning’. Nu kan du læse om Microsofts “radikale” bud på en ny form for designtækning [Fast Company Design]:

By studying underserved communities, the tech giant hopes to improve the user experience for everyone.

⬆ Til toppen

😱 Mobil, desktop, adaptive, responsive – hvornår skal du bruge hvilke?

I takt med de smarte telefoners fremmarch de seneste år er der sket kæmpe ændringer i, hvordan brugerne konsumerer websites. Det har affødt en række begreber, og denne artikel fra Nielsen Norman Group forsøger at give dig et hurtigt overblik og hjælpe dig med at finde ud af, hvornår du skal bruge det ene og ikke det andet.

⬆ Til toppen

📏 Nyt for designere i februar måned

Hos Web Designer Depot er de også flinke til at lave opsamlinger. Her er, hvad der er af nyt for designere denne måned.

⬆ Til toppen

💡 14 kilder til design-inspiration

Hvis du lige mangler lidt inputs til, hvordan man også kan designe ting, så har SitePoint samlet ‘The 14 Latest and Greatest Sources of Design Inspiration’.

⬆ Til toppen

🔧 Teknik

📲 Her er, hvad du skal vide om Google AMP

Hvis du har hørt om Googles ‘Accelerated Mobile Pages’-initiativ men ikke liiige har fået læst op på det, har Smashing Magazine artiklen til dig ‘Turn Your AMP Up To 11: Everything You Need To Know About Google’s Accelerated Mobile Pages’.

Hvis du ikke forstår referancen med forstærkeren, der skal skrues op til 11, så skal du se denne film [Wikipedia]. På IMDB går den film i øvrigt også op til 11.

⬆ Til toppen

⏩ Guide til http/2 for udviklere og designere

Vi tager endnu en introduktion. Du har måske hørt om http/2, der er den store opgradering af http-protokollen, der ligger under WWW. Den giver nogle spændende muligheder og forbedringer, så slå dig løs [Smashing Magazine].

Artiklen beskæftiger sig primært med de forholdsregler, du skal tage, inden/hvis du skifter til HTTP/2 (primært skiftet til TLS-forbindelse). Hvis du vil vide mere om den nye protokol, er er en gratis e-bog: ‘http2 explained’ [daniel.haxx.se].

⬆ Til toppen

👩 Kvinder koder bedre, når man ikke ved, de er kvinder

Denne nyhed fyldte meget i weekenden, der gik. Men hvis du ikke så den: “Computer code written by women has a higher approval rating than that written by men – but only if their gender is not identifiable, new research suggests“.

Læs mere [BBC News].

Kvinder, der koder, koder bedre.

Kvinder, der koder, koder bedre. (Foto: Alaina Percival / Flickr Creative Commons)

⬆ Til toppen

📡 Chrome på Android understøtter snart beacons

Nu kan Android-brugere snart få notifikationer fra den ‘virkelige’ verden:

Chrome for iOS started communicating with beacons last year with a widget you had to open from an iPhone’s today screen, but Google’s own Android operating system will get true native integration. Starting with Chrome 49, which is currently in beta testing, Chrome for Android will start supporting Bluetooth beacons. When you’re close to a beacon you’ll get an alert asking you to enable the physical web, and Chrome will list all nearby beacons.

Læs mere [The Verge].

⬆ Til toppen

Denne opsamling blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk

Skriv din kommentar: