Anmeldelse: Help Marketing Bogen – en hands-on bog om digital markedsføring

Få det ugentlige overblik


Så får du opsamlingen Digital Ugerevy direkte i din indbakke.

 

Disclaimer: Jeg købte denne bog af en af forfatterne, Eric Ziengs, som et anmeldereksemplar. Jeg kendte Eric, inden jeg kendte bogen, men dette farver naturligvis ikke min anmeldelse af bogen. Men det er vigtigt at få kortene på bordet ?

Marketing er et helt vildt spændende fag. Jeg er ikke selv uddannet i det, men alligevel fascinerer det mig at forstå arbejdet med at få de rigtige budskaber igennem til de rigtige mennesker.

Her er denne bog med sin praktiske tilgang den perfekte ledsager.

Teorien og historikken bag marketing-faget er i den grad også noget af det, der gør det interessant for mig. Hvordan nogle af de ting, man opdagede og teoretiserede overhelt tilbage i 1960erne stadig passer den dag i dag, handler både om kommunikation og mennesker.

Her er denne bog ikke det bedste valg med sin praktiske tilgang.

Altså: Hvis du søger en bog, der får dig hele vejen omkring (digital) markedsføring, er dette ikke bogen for dig. Hvis du derimod mangler en bog, der hurtigt og i øjenhøjde kan få dig i gang med noget reelt, praktisk arbejde, der kan skabe resultater, så har denne bog potentialet til at blive den bedste ven.

Og med den distinktion på plads, kan vi komme i gang med anmeldelsen.

 

Vi kommer godt omkring

For selvom bogen ikke får dig hele vejen rundt om den digitale markedsføring med sit fokus på praktikken, så vil jeg vove at påstå, at den får dig hele vejen rundt omkring praktikken i digital markedsføring. Du kommer i hvert fald i berøring med de ting, du skal kunne.

I løbet af bogens 440 sider kommer du til at læse om:

  • Content Marketing
  • SEO (søgemaskineoptimering)
  • Organisk social media
  • Community management
  • PR (Public Relations)
  • E-mailmarkedsføring og nyhedsbreve
  • Annoncering
  • Mål, konvertering og salg
  • Digital strategi
  • Digital markedsføring i organisation og ledelse
  • Neuromarketing

Og så er man nok også mæt, når man er kommet igennem, tænker du sikkert. Tværtimod, man er faktisk endnu mere sulten, fordi forfatterne formår at skrive om emnerne og værktøjerne på en måde, der giver læseren lyst til selv at dykke videre.

Det er en sand kunst at kunne skrive på den måde; at man får det vigtigste med og får skrevet tilstrækkeligt meget til at vække folks nysgerrighed – uden at skrive så meget, at det bliver trættende at komme igennem. Det lykkes Eric Ziengs og Anita Lykke Klausen med.

Undervejs dukker forskellige dygtige mennesker op, der arbejder med det, der bliver skrevet om. De har det til fælles, at de alle har været gæster i Eric Ziengs Help Marketing-podcast, hvilket giver læseren mulighed for at lytte til mere om emnet. Det er virkelig godt set at binde bog og podcast sammen på den måde.

Jeg har tidligere lyttet til forskellige afsnit af podcasten (disclaimer: og selv medvirket i en af dem – det er dog ikke nævnt i bogen), og man får altid noget interessant at vide. Så der er virkelig mulighed for at blive klogere på faget, hvis man indtager både bog og lyd.

Praktisk tilgang

Og når jeg skriver, at bogen er praktisk, så mener jeg det. Det vil sige, at når du læser om eksempelvis Facebook-annoncering, så fortæller de dig, hvordan du sætter dine annoncer op og kommer med tips til, hvordan du gør det bedst muligt.

Du får også at vide, hvordan du kan annoncere via Googles værktøjer, og hvordan du kan bruge Google Analytics som afsæt for din søgemaskineoptimering.

Især kapitlet om nyhedsbreve kommer til at få et fast bogmærke i bogen, fordi det er noget, jeg selv bruger, og fordi jeg gerne vil huske det hele, når jeg sender mails ud.

Jeg kan også godt lide forfatternes ærlighed. For eksempel får du at vide, at det organiske arbejde på social medier (altså det, der ikke involverer annoncer) ikke er gratis, og at du får meget mere ud af at kigge i dine egne Facebook-data i stedet for at læse alle mulige eksperttips.

Det ærgrer mig lidt, at forfatterne ikke har taget den form et skridt videre og beriget både bog og læser med noget af det mest praktisk anlagte, der findes: Tjeklisten.

I nogle bøger er jeg stødt på en fantastisk lille ting: En tjek-/to do-liste efter hvert kapitel med små opgaver, man kan/skal udføre i forbindelse med arbejdet.

Efter kapitlet omkring annoncering kunne der eksempelvis have været tjeklister til, hvordan man sætter kampagner op på Facebook, Instagram, Google etc. Det ville gøre det endnu lettere for læseren at gå i gang. Det er slet ikke, fordi bogen ikke fungerer uden, men det ville gøre afsættet endnu lettere.

Forstå dine brugere

Hele bogen igennem er der et stort fokus på, at man skal huske at sætte sig i sine brugeres sted. Som en, der går op i bruger- og kundeinvolvering, er jeg ufattelig glad for, at der bliver brugt så meget energi på det. Det gælder uanset om man skal annoncere, producere interessant indhold eller nå folk via et nyhedsbrev.

Det betyder selvfølgelig også, at hvis man starter en Facebook-gruppe, så skal den skabe merværdi for brugerne og ikke bare være noget, man gør for at have et publikum, man kan kommunikere til.

Når nu bogen er så grundig med at få kommunikeret til modtagerne, savner jeg desværre lidt om, hvordan man så kan lære sine kunder og brugere bedre at kende, så man lettere kan få dem og deres virkelighed ind i sit marketing-arbejde.

Der findes en række værktøjer, jeg bruger selv Jobs To Be Done-metoden, der i øvrigt udspringet af netop marketing-disciplinen. Så jeg synes, det ville være logisk, at en bog om (digital) markedsføring også dækker det aspekt, så man slipper for at sidde og skulle forestille sig, hvordan brugernes hverdag ser ud.

Jeg savner flere cases og eksempler

Og skønt, der er mange dygtige mennesker, der dukker op undervejs i bogen, så savner jeg lidt nogle gode cases på det arbejde, der bliver skrevet om. Samtidig med at eksempelvis en konsulent giver nogle tips, så vil jeg også gerne læse om nogen, der rent faktisk har gjort det – og så betyder det egentlig mindre, om det var en kæmpe succes, eller om det var en fiasko, som man lærte rigtig meget af.

I kapitlet om digital strategi kan du læse om den danske virksomhed Planday og deres arbejde med brugerrejser. Der er også tre andre cases i kapitlet, men de er alle fiktive, desværre. Der er også en god case om SKATs arbejde på de digital platforme og om Spies arbejde med digitale ambassadører – og du får tre cases i forbindelse med arbejdet med nyhedsbreve. Mere af det, tak 🙂

Det er noget, jeg godt kunne tænke mig i en kommende udgave af bogen (forfatterne opdaterer den løbende for at holde den up to date); at der er mere deltagelse fra folk, der har nogle gode historier at fortælle om marketing-arbejdet, så man kan læse med og lære af deres erfaringer.

Det kan nærmest virke blasfemisk at forlange mere af en bog, der allerede giver så meget, men jeg kunne godt bruge lidt flere eksempler fra “den virkelige verden” – men andre har måske ikke det behov; især ikke, hvis man vil bruge bogen som en manual til noget af arbejdet, hvilket man godt kan.

Jeg ved, at der er mange gode cases i Eric Ziengs podcast, hvor folk fortæller om netop deres erfaringer. Det ville være oplagt at inkludere lidt mere af den vinkel i bogen.

Nogle steder kunne jeg også godt tænke mig, at forfatterne havde brugt mere tid på at researche eksempler i stedet for at bruge noget fra deres eget liv. Deres eget aspekt er rigtig interessant, når det for eksempel handler om deres arbejde med at få en sociale medier-indsats op at stå i Bolius, hvor de begge arbejder. Men når eksemplet bliver, at en af forfatternes forældre har en linedancing-klub, så bliver det lidt mindre relaterbart 🙂

Det kan også være, de skal placeres i det digitale univers, der knytter sig til bogen, og som jeg endnu ikke har fået kastet mig ud i. Og når nu jeg roste sammenhængen mellem bog og podcast, vil jeg gerne efterlyse en bedre kobling mellem bog og online-univers. Det kunne for eksempel være at runde hvert kapitel af med kort at nævne hvilke ressourcer om emnet, man kan finde i læseruniverset.

Derudover savner jeg også lidt, skønt indholdsfortegnelsen er dejlig detaljeret, og der er en ordliste bagi, et indeks, hvor jeg kan slå op. Når man har læst bogen, kan man huske, at man læste om et interessant emne eller case – og så ville det være rart hurtigt at kunne slå det op og finde det rette sidetal.

God rækkefølge

En finesse ved bogen, jeg virkelig godt kan lide, er kapitlernes rækkefølge. Som læser starter du med at læse om nogle meget praktisk ting, inden du læser om den kontekst, du kan sætte dem i og bruge dem i forbindelse med en digital strategi.

Det er rigtig godt set, og det gør, at der ligger en klar belønning i at læse bogen fra start til slut. Jeg vil på ingen måde anbefale, at man hopper rundt i den første gang, man læser den.

Jeg vil også anbefale, at du ikke læser mere end et kapitel ad gangen. Hold i stedet hellere en lille pause, hvor du giver dig selv lidt tid til at reflektere over det, du har læst, og måske prøve det af eller eksperimentere med et værktøj.

Et andet godt greb i den forbindelse er kapitlet om, hvordan personen, der arbejder med digital markedsføring kan bringe sig selv i spil og vise resultaterne af sit arbejde – eller søge om (større) budgetter til arbejdet.

Det gør nemlig bogen til meget mere end en grundbog i digital markedsføring. Det gør den til at værktøj, som folk kan bruge i rigtig mange aspekter af deres liv – også den del, der handler om at vise sit værd, hvilket er noget, der er vigtigt for alle. Hvordan viser du, at du er pengene og ressourcerne værd? Det hjælper denne bog dig med.

 

Opsummering

Men der er tale om ting, der vil gøre en allerede rigtig god bog endnu bedre. Jeg nød virkelig, at bogen er så praktisk, fordi det er med til at give en blod på tanden og forsøge sig. Skønt jeg synes, historikken og teorierne i marketing er drønspændende, så savner jeg dem overhovedet ikke i en bog om en klokkeklar hands-on-tilgang til digital markedsføring.

Som jeg skrev i starten, har jeg ikke baggrund i digital markedsføring. Men denne bog giver mig lyst til at lære mere og eksperimentere, og det er meget godt gået af en bog, synes jeg.

Jeg synes, det er dybt imponerende hvor langt, de to forfatterne når rundt, og igen vil jeg fremhæve deres evne til at afdække områderne på det rette abstraktionsniveau, så det hverken bliver for lidt eller for meget.

Hvad enten du skal i gang med digital markedsføring, eller du allerede er i gang og måske synes, du har nogle huller, så kan jeg kun anbefale ‘Help Marketing Bogen’.

 

Du nåede igennem. Hvad vil du nu læse?

Flere artikler?
Ugentlig opsamling?
Nyhedsbrev?

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.