Juleferielæsning #14: ‘Among the audience’ fra The Economist

Få det ugentlige overblik


Så får du mine artikler og opsamlingen Digital Ugerevy direkte i din indbakke.

 

Frem mod den 24. december 2018 udgiver jeg et dagligt tip til din læsning i juleferien. Først anbefaler jeg 12 bøger, og fra den 13. til 24. december anbefaler jeg 12 artikler. Det kommer til at handle om teknologi, udvikling og medier – plus det løse.

Tilmeld dig nyhedsbrevet for ugentlige snapshots af julekalenderen ↑

___

Året er 2006, og sociale medier er begyndt at spire frem og medføre en række forandringer for virksomheder og medier – skønt det endnu er langt fra den skala, vi kender i dag.

Der får 12 år siden handlede det rigtig meget om blogging og brugerinddragelse. Facebook havde endnu ikke indtaget verdensherredømmet, så det var op til hver enkel virksomhed eller udgiver at lægge sociale lag ovenpå. For eksempel ved at lade medarbejderne blogge eller inddrage brugere og kunder.

Få af de artikler, jeg har læst om sociale medier, opsummerer så godt, hvad det hele går ud på, og hvad de grundlæggende skift handler om, som denne “special report”, The Economist udgav i april 2006. Så egentlig er det ikke én artikel, men en serie af artikler, hvilket betyder, at du som læser kommer bredere omkring.

Jeg lyver ikke, når jeg siger, jeg altid havde rapporten med mig. Da den udgave af printmagasinet, den var bragt i, blev for nusset, bestilte jeg en PDF med artiklerne, som jeg printede (af flere omgange, fordi de også blev slidt) og havde med rundt.

Det var noget ganske særligt, det der skete, og det var noget ganske særligt, at The Economist tog det op og brugte en hel “special rapport” på det. Nu var forandringen for alvor ved at blive til noget.

Podcastings første guldalder

Det kan virke lidt arkaisk at få forklaret begrebet blogging og “blogroll”, når du læser artiklerne, men husk på, at det er 2006 og ikke 2018. Og husk, at det, der fik mange af os til at blogge er det, som rigtig mange af os nu gør på de sociale platforme.

Og hvis du har brug for en reminder om, at det vi ser nu, er podcastingens anden guldalder, så er der selvfølgelig også en artikel om det:

It is not quite true, therefore, that podcasting is to audio as blogging is to text. Podcasting is about “time-shifting” (listening offline to something at a time of one’s own choosing, as opposed to a broadcaster’s), whereas reading blogs requires a live internet connection and a screen. […]

For creative types, professional or amateur, the appeal of podcasting is much the same as that of other participatory media: it dramatically lowers the costs of producing content. All they need is a microphone, a computer and an internet connection, and most people already have those.

Oh my wiki

Du kan også læse om sydkoreanske ‘Ohmy News’, der var et stort forbillede for mange medier indenfor brugerinddragelse og borgerjournalistik – og du kan også læse om wiki’er, naturligvis med udgangspunkt i den største af dem:

This success has made Wikipedia the most famous example of a wider wiki phenomenon. Wikis are web pages that allow anybody who is allowed to log into them to change them. In Wikipedia’s case, that happens to be anybody at all. The word “wiki” comes from the Hawaiian word for “quick”, but also stands for “what I know is…”. Wikis are thus the purest form of participatory creativity and intellectual sharing, and represent “a socialisation of expertise”, as David Weinberger, who is currently writing a book on collaborative intelligence, puts it.

 

Herunder linker jeg til de forskellige artikler, der er en del af The Economists “special report”. Det er ikke en fortælling i kapitler, så du behøver ikke tage dem i slavisk rækkefølge.

Artikelserien er i øvrigt skrevet af Andreas Kluth, der den dag i dag er chefredaktør for Handelsblatt Global i Berlin. Tilbage i 2008 bloggede han om, hvorfor The Economist ikke har bylines. Det er også værd at læse.

Læs artiklerne:

Among the audience
The era of mass media is giving way to one of personal and participatory media, says Andreas Kluth. That will profoundly change both the media industry and society as a whole

It’s the links, stupid
Blogging is just another word for having conversations

Compose yourself
Journalism too is becoming interactive, and maybe better

The wiki principle
Are many minds better than a few?

Heard on the street
Podcasting will change radio, not kill it

Wonders of the metaverse
A fantasy world where people make their own films

The gazillion-dollar question
So what is a media company?

What sort of revolution?
Both good and bad—but it’s too early to say in what proportions

Sources and acknowledgements

 

Læs videre:
« Se hele julekalenderen
Abonnér på mit nyhedsbrev »

Skriv din kommentar:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.