Juleferielæsning #18: ‘Why Today’s Tech Narrative is Way Ahead of Reality’ af Sam Lessin

Få det ugentlige overblik


Så får du mine artikler og opsamlingen Digital Ugerevy direkte i din indbakke.

 

Frem mod den 24. december 2018 udgiver jeg et dagligt tip til din læsning i juleferien. Først anbefaler jeg 12 bøger, og fra den 13. til 24. december anbefaler jeg 12 artikler. Det kommer til at handle om teknologi, udvikling og medier – plus det løse.

Tilmeld dig nyhedsbrevet for ugentlige snapshots af julekalenderen ↑

___

When I worked at Facebook, I used to give a talk to all the incoming product managers about science fiction. My message was that the role of product managers—and tech companies broadly—isn’t to come up with new ideas. The ideas and inspiration needed are readily available in literature.

Sådan starter en af de bedste artikler om teknologi, jeg har læst i de seneste år.

Det, forfatteren (Sam Lessin, tidligere vice president of product management hos Facebook) mener er, at fremtidsscenarierne er skitseret i science fiction-litteraturen; det er op til tech-praktikerne at vurdere, hvornår de er parat til at blive bygget.

Og i øjeblikket har tech-virksomhederne for travlt, mener Lessin. Årsagen er, at der har været nogle rigtig gode år, mens mobiltelefoner/smartphones er vokset frem og har ændret radikalt på, hvor meget vi kan med vores telefoner.

Men den teknologiske udvikling på mobilmarkedet er mere eller mindre gået i stå, men det er teknologivirksomhederne ikke parat til.

Lessin skriver:

We are clearly at the end of an incredible period of disruption and growth driven by the back-to-back growth of the internet and mobile. The party of massive growth and big multiples is nearing an end. And while there is still much more to be done around the internet and mobile and plenty of businesses to be built, none of the new platforms that technology companies are hitching their wagons to are going to be ready for meaningful deployment anytime soon. Growth will slow, multiples will compress, and there will not be a big next platform for years.

In the cynical case, the gap between the marketing message and the practical realities is growing, not shrinking.

Moreover, large companies have gotten so big, so successful, and so highly valued that the treadmill is running too quickly. The only way they can keep up is to tell the ultimate vision and then hope they can sustain the dream long enough with their teams and the market to get there.

Han nævner forskellige teknologier, men det er især narrativerne omkring Virtual Reality og Augmented Reality han rammer spot on. Jeg har længe været kritisk overfor især Virtual Reality (både i den artikel, jeg skrev om Lessins artikel tilbage i oktober ’16 og i mit essay ‘Virtual Reality: Løfter og hype’), som jeg grundlæggende mener er en løsning på et problem, der ikke eksisterer.

Vi har haft flere Virtual Reality-bølger, og igen-igen er tendensen nu på vej til at gå i sig selv igen. Da Lessin skrev sin artikel, var der flere firmaer, der pushede på, især indenfor mobiltelefoner og spillekonsoler.

Men vi forbrugere er ikke bidt på, og jeg tror, det har meget at gøre med brugeroplevelsen. Har vi virkelig lyst til at lade os opsluge helt og holdent, mens vi har et par briller på? Jeg tvivler.

Nå, det kan du læse mere om i mit essay og artikel senere – først skal du læse Sam Lessins artikel:

Læs artiklen »

[The Information]
(Artiklen ligger bag betalingsmur, men du kan få adgang via ovenstående link, hvis du oplyser din e-mailadresse og tilmelder dig deres nyhedsbrev.)

 

Læs videre:
« Se hele julekalenderen
Abonnér på mit nyhedsbrev »

Originalfoto: Nathan Cowley / Pexels

Skriv din kommentar:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.