Juleferielæsning #3: Don’t Make Me Think af Steve Krug

Få det ugentlige overblik


Så får du mine artikler og opsamlingen Digital Ugerevy direkte i din indbakke.

 

Frem mod den 24. december 2018 udgiver jeg et dagligt tip til din læsning i juleferien. Først anbefaler jeg 12 bøger, og fra den 13. til 24. december anbefaler jeg 12 artikler. Det kommer til at handle om teknologi, udvikling og medier – plus det løse.

Tilmeld dig nyhedsbrevet for ugentlige snapshots af julekalenderen ↑

___

Dagens læseanbefaling til din juleferie er en bog, der er rimelig hurtig læst, og derfor skal omtalen af den selvfølgelig heller ikke være for lang.

Hvis du er ny indenfor arbejdet med brugeroplevelse (UX), eller har brug for en genopfrisker eller for at finde tilbage til den smukke kerne i dit arbejde, er dette bogen, du skal have fat i.

Titlen referer til, at du helst ikke skal forlange af dine brugere, at de skal tænke alt for meget over tingene for at kunne navigere rundt på for eksempel din hjemmeside. Det er en simplicity, som Krug argumenterer for igennem hele bogen.

(Også selvom der nu er dem, der taler for, at man godt må udfordre sine brugere bare en lille smule og få gang i deres små grå – men det lader vi ligge for nu…)

Jeg fik den anbefalet af min daværende chef, designer Kim Bjørn, da jeg for nogle år siden skulle i gang med UX-arbejdet. Og der er en grund til, han anbefalede mig at læse netop den bog – og at jeg anbefaler dig den nu.

Godt skrevet

For det første er bogen skrevet i et fantastisk sprog, der både er underholdende og let at læse. Okay, det er måske ikke så meget at forlange af en bog, men overraskende mange bøger om web-design og brugervenlighed er ikke de kaskader af sprogblomster, man måske kunne forestille sig.

Derudover holder Krug bogen konkret, så det aldrig bliver flyvsk, hvad god brugeroplevelse handler om i sin kerne.

Let og hurtigt læst

Det kan lyde som en kritik, eller at en bog er overfladisk, når man siger, at den er let og hurtig at læse. Men i dette tilfælde er det godt. Og det er også tilsigtet fra forfatterens side.

Som Krug skriver på sin hjemmeside for bogen:

It’s short. I wrote it for busy people who don’t do usability for a living, so it only covers what you really need to know. You can read it on a long airplane ride.

Det betyder, at både nybegyndere og chefer kan komme igennem bogen og forstå, hvorfor brugervenlighed er vigtigt og få fjernet nogle myter og fordomme om, hvad det egentlig går ud på.

Ifølge hjemmesiden hører Steve Krug tit, at folk køber bogen til deres chefer, som så omsider forstår, hvad de har prøvet at fortælle dem hele tiden.

Inspirerende

Dette er nok det vigtigste – og det hænger formentlig sammen med de to forrige pointer. Man får lyst til at gøre noget, når man læser bogen. Og når man har lukket bogen efter at have læst sidste side tænker man “hey – det lyder da ikke så svært, det med de der usability-test”.

Og det er noget af det smukke ved bogen; at forfatteren gør UX interessant og meget konkret på en og samme tid. Du behøver ikke have 25 mennesker til at teste din nye forside, når det kan være nok med 5 (en pointe, som Krug i øvrigt har lånt fra (og citerer) danske Jakob Nielsen).

…det er i øvrigt en pointe, jeg kan bekræfte fra mit arbejde med interviews. Du når overraskende langt med fem interview-personer – selvfølgelig forudsat at du tænker bare lidt over, hvordan du sammensætter din interviewgruppe.

Hvad enten du arbejder med UX, skal i gang med det, eller bare gerne vil forstå det, så vil jeg anbefale dig at læse ‘Don’t Make Me Think’.

« Se hele julekalenderen
Abonnér på mit nyhedsbrev »

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.