Juleferielæsning #4: Getting Real af ’37signals’

Få det ugentlige overblik


Så får du mine artikler og opsamlingen Digital Ugerevy direkte i din indbakke.

 

Frem mod den 24. december 2018 udgiver jeg et dagligt tip til din læsning i juleferien. Først anbefaler jeg 12 bøger, og fra den 13. til 24. december anbefaler jeg 12 artikler. Det kommer til at handle om teknologi, udvikling og medier – plus det løse.

Tilmeld dig nyhedsbrevet for ugentlige snapshots af julekalenderen ↑

___

Bag det kryptiske navn gemmer sig personer fra firmaet bag projektstyringsværktøjet ‘Basecamp’, der sidenhen skiftede navn til Basecamp, så firma og produkt hedder det samme.

De har også skrevet andre bøger om, hvordan vi bør arbejde anderledes i den digitale tidsalder, og især to af folkene bag er værd at nævne, Jason Fried og danske David Heinemeier Hansson. Tidligere i år udgav de bogen ‘It Doesn’t Have to be Crazy at Work‘, der blandet andet fik rosende omtale i The Economist, der kaldte den “funny, well-written and iconoclastic and by far the best thing on management published this year”.

Undertitlen til ‘Getting Real’ er “The smarter, faster easier way to build a successful web application”, men du kan sagtens læse den, selvom du/I skal skabe andre digitale produkter end lige netop en web-applikation. Bogen er fra 2006, det vil sige, at den er fra før, Agile- og Scrum-tendensen fik rigtig fat, og derfor er dens anbefalinger endnu mere imponerende, for de er stadig værd at følge den dag i dag.

Blandt andet går den til angreb på de mange dokumenter (som det agile manifest også gør) med overskrifter som “There’s Nothing Functional about a Functional Spec” og “Don’t Do Dead Documents”. I førstnævnt kapitel finder vi blandt andet denne pointe:

“Functional specs force you to make the most important decisions when you have the least information.”

Og fra “Dead Documents”:

“Avoding functional specs is a good start but don’t stop there. Prevent excess paperwork everywhere. Unless a document is actually going to morth into something real, don’t produce it.”

Amen.

Bogen gør desuden også en dyd ud af, at man bør fokusere i sine produkter og derfor holde igen med at introducere for mange funktioner:

“Make each feature work hard to be implemented. Make each feature prove itself and show that it’s a survivor. It’s like ‘Fight Club’. You should only consider features if they’re willing to stand on the porch for three days waiting to be let in.”

Forfatterne taler også for, at man skal slå konkurrenterne på at have færre funktioner og satse på at løse de rigtige problemer for brugerne.

(Det er i øvrigt samme tilgang, du finder i bøgerne bag Business Model Canvas- og Value Proposition Canvas-modellerne; udvælg og fokusér.)

Manifest

Bogen fungerer nærmest som et manifest, som du måske kan udlede af citaterne herover. Det betyder, at du ikke finder mange nuancer, og at verden beskrevet i bogen er mere sort-hvid end den virkelige verden, du kommer til at anvende principperne i. Men det gør ikke mig noget – jeg kan gode lide bogen for netop dens “no nonsense”-tilgang til den digitale produktudvikling.

Jeg savner dog lidt perspektiv omkring inddragelse af kunderne/brugerne og deres idéer. Her siger forfatterne klart nej (i stedet skal man lade kunderne minde en om det igen og igen, hvis en funktion virkelig er vigtig), hvor jeg mener, at der skal være plads til at arbejde videre med idéerne hurtigere – men at man bør undersøge, hvorfor en kunde mener, at en given funktion vil give værdi. Og derfra kan man så vurdere, hvad man vil gøre.

Manifestformen betyder også, at hvert kapitel sjældent er længere end 1 eller 2 sider. Det gør bogen til en fantastisk læseoplevelse, fordi du kan hoppe ind og ud og frem og tilbage i den, som du lyster. Jeg læste den fra start til slut og syntes, der var en god kontinuitet i det, men jeg tror godt, du kan hoppe rundt, som du nu har lyst.

Overordnet er den inddelt i:

  • The Starting Line
  • Stay Lean
  • Priorities
  • Feature Selection
  • Process
  • The Organization
  • Staffing
  • Interface Design
  • Code
  • Words
  • Pricing and Signup
  • Promotion
  • Support
  • Post-Launch

Den sunde virksomhed

Bogen har generelt en rigtig fornuftig tilgang til det at drive virksomhed. I stedet for bare at hamre afsted derudad og få nogle seed money, brænde igennem pengene for derefter at sælge biksen, advokerer de for, at man i stedet skal satse på at skabe levedygtige, sunde forretninger.

Det er i øvrigt også en pointe, som Jason Fried og David Heinemeier Hansson gentager i deres bog fra i år. Som The Economist skriver i den artikel, jeg linker til herover:

The authors argue that it is perfectly possible to run a business with consistently growing profits (as they do) without requiring employees to work madly long hours. Tired workers will not be productive since “creativity, progress and impact do not yield to brute force”. Sleep-deprived managers are likely to be counterproductively impatient.

I ‘Getting Real’ handler det også om at organisere sig, så så mange som muligt er så tæt på produktet, som muligt, og det er en tanke, jeg altid forsøger at tage med i mit arbejde. Når en virksomhed vokser, er det fristende at dele den ind i de klassiske siloer, men det er vigtigt, at der er et nogenlunde smidigt samarbejde på tværs, når det gælder produktudvikling og “Product Management”, altså håndtering/ledelse af produkterne generelt.

Læs den! Del den!

Jeg kunne blive ved og ved med at liste fede pointer fra bogen, men jeg synes, det er bedre, at du selv anskaffer dig den og springer ud i det. Der vil sikkert være nogle ting og kapitler, hvor du tænker “arh, come one..” og andre, hvor du tager et billede af siden og deler det med dine kolleger (det gjorde jeg med “Inline Upsell”-kapitlet, for eksempel, fordi det talte direkte ind i en fortælling i organisationen).

Jeg har altid (og jeg mener altid) ‘Getting Real’ tæt på. Både fordi bare det at se den ligge på skrivebordet minder mig om nogle af de konventioner, jeg har lovet mig selv at overholde og blive bedre til – men også fordi den er så dejlig nem at slå op i og bladre rundt i.

Du kan få en gratis PDF-udgave af bogen ved at tilmelde dig Basecamp-nyhedsbrevet. Så bliver det ikke lettere!

Til slut vil jeg gerne rette en kæmpe tak til Magnus Christensson (partner og rådgiver i Reload, tidligere Socialsquare) som anbefalede mig bogen. Tak, Magnus!

« Se hele julekalenderen
Abonnér på mit nyhedsbrev »

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.