Juleferielæsning #9: Innovation As Usual af Paddy Miller og Thomas Wedell-Wedellsborg

I december 2018 udgav jeg dagligt et tip til din læsning i juleferien. Først anbefalede jeg 12 bøger, og fra den 13. til 24. december anbefalede jeg 12 artikler. Det handlede om teknologi, udvikling og medier – plus det løse.

___

Der er blevet skrevet mange bøger om innovation, og det vil der helt sikkert også blive i de kommende år. Så hvorfor anbefaler jeg dig at læse en bog fra 2013?

Det gør jeg, fordi den har som sit dedikerede fokus at gøre innovation til en fast del af dit og dine kollegers arbejde. Den vil have dig til at gøre op med strategiopholdene i flotte lokaler ude i byen og i stedet flytte de tanker og indsatser hjem, hvor de rent faktisk kan flytte noget.

De kreative dage ude i byen er som regel kendetegnet ved god energi og højt til loftet; alt kan lade sig gøre. Og hvad sker der så, når I alle er tilbage på arbejdet? Tilbage til alle jeres e-mails, møder og vante opgaver. Jep, ingenting.

Forfatterne til ‘Innovation As Usual’ kalder det for “Brainstorm Island”, og det synes jeg er et perfekt ordvalg. I stedet handler det om at ændre på rammerne for jeres hverdagsarbejde, så udviklingen og udfoldelsen af nye idéer kan ske her. Det gælder altså om at ændre miljøer og ikke mennesker.

Og hvis du er leder, har du en vigtig rolle at spille her:

Your primary job as a leader is not to innovate; it is to become an innovation architect, creating a work environment that helps your people engage in the key innovation behaviours as part of their daily work.

(Bogen findes også i en dansk oversættelse, men jeg læste den engelske, så det er den, jeg citerer fra.)

Forfatterne anbefaler, at du arbejder efter seks “behaviors” – egentlig er det 5+1, hvilket giver lidt mere mening om lidt. Bogen er inddelt i disse adfærdsmønstre, så du bliver taget trygt igennem sagerne.

De 5+1 får du her:

1) Focus on ideas that matter to the business
2) Connect to the outside to find original ideas
3) Tweak and challenge the initial ideas
4) Select the best ideas and discard the rest
5) Stealthstorm past the politics of innovation
+1) Persist in the pursuit of innovation as usual

Som du kan se, giver det mening at tale om “5+1” i stedet for et egentligt sjette punkt, fordi det handler om at holde fast i de frem adfærdsmønstre. Men dermed ikke sagt, at det er let, tværtimod 🙂

Fokus

Der bliver lagt hårdt ud med fokusemnet, hvor du lærer, at “Focus beats freedom”. Det vil sige, at hvis du for eksempel skal stå for en brainstorm-session, så skal du ikke åbne op for alle de idéer, folk må lægge inde med.

Det er vigtigt, du sætter rammerne, som folk skal komme med idéer indenfor.

Her skulle jeg gøre op med min egen tilgang, som er meget mere åben. Jeg har altid ment, at man skulle holde det så bredt (og nogle gange skørt og vildt) som muligt, og så kan man altid snævre ind bagefter. Men det giver mere mening at sætte et klart fokus fra start.

Der er dog nogle områder – for eksempel ved ny teknologier, hvor det kan være gavnligt at slække lidt og give plads til mere frihed.

‘Innovation As Usual’ er en form for “metastudie”, forstået på den måde, at du ikke finder noget ny, original forskning eller viden i den. Og det mener jeg på den allerbedste måde. I stedet tager forfatterne en masse viden og forskning, der allerede ligger derude (blandt andet omkring nødvendigheden for fokus) og sætter det ind i 5+1-rammen, som er forfatternes egen.

At arbejde med fokus betyder, at idéerne skal matche de strategiske mål. Det er svært at have strategiske mål uden en egentlig innovationsstrategi, så en sådan er man også nødt til at have.

Forfatterne siger det ret godt:

It’s not about implementing the ideas you collect; it’s about making sure that the ideas you collect are worth implementing

Forbind

“Connect” handler (selvfølgelig) om at skabe forbindelser. Her skal man som innovationsarkitekt sørge for at skabe forbindelser på tværs af organisationen.

Det er også noget af det, jeg lægger enormt meget vægt på, når man arbejder som for eksempel Product Manager. En bog bog om det emne har undertitlen “A Real-World Guide to the Key Connective Role of the 21st Century” – og nøgleordet her er “connective”.

Som Product Manager (eller informationsartiktekt) skal du ikke nødvendigvis være den, der får alle de fikse idéer eller laver de fede prototyper. Til gengæld er det en af dine vigtigste opgaver at skabe forbindelser imellem dem, der gør de ting, og alle de andre. Og selvfølgelig kunderne og deres hverdag.

I ‘Innovation As Usual’ bliver du derfor også opfordret til at inddrage andre afdelinger tidligt og at have fokus på kunde-input, hvor du retter sigtekornet mod at løse problemer i stedet for bare at få nye idéer.

Hvis du er en duks og læser alle artiklerne i min julekalender, vil du have lagt mærke til, at en af forfatterne (Thomas Wedell-Wedellsborg) havde en anbefaling i Geir Terje Ruuds bog om journalistiske entreprenører, som jeg anbefalede i går, hvor han taler om netop at tage et skridt tilbage og fokusere på problemet, inden man kigger på det, der skal løse problemet.

Tweak

Tweaking handler om, at du skal blive ved med at skrue på tingene, fordi (som vi alle sikkert ved), at den første idé sjældent er den bedste.

Det er også her, du bliver opfordret til at reframe via for eksempel ‘Jobs To Be Done’ (det var første gang, jeg læste om den metode) og selvfølgelig at teste og arbejde med metoder som rapid prototyping.

Jeg har altid argumenteret og kæmpet for, at man skal teste de ting, man bygger, inden man udgiver dem til kunderne og brugerne. I den gamle faseinddelte vandfaldsmodel (som diverse agile metoder forsøger at gøre op med) ender man ofte med at teste hele molevitten til slut lige inden lancering.

Det skriver forfatterne noget rigtig fornuftigt om, som man burde trykke på en plakat og hænge op på kontoret:

The second you treat testing not as a development tool, but only as a make-it-or-break-it event at the end of the process, you increase the risk that people will try to game the process, or that they unwittingly will influence the test so they get the results they want.

Læs det lige én gang til, inden du læser videre. Det er en ekstrem vigtig pointe indenfor digital udvikling ↑.

Udvælg

Når du skal kigge på, hvordan idéer bliver udvalgt, skal du kigge på organisationens beslutningsmiljø. Det vil sige, hvilke gatekeepers, der er, pipelines etc. Det er også vigtigt at kigge på, hvem der kan bedømme hvad. Det er også vigtigt at gennemgå evalueringskriterierne, der selvfølgelig skal matche strategien, og hvor man kan risikere at have for mange.

Og så skal processen selvfølgelig justeres løbende, så I altid arbejder optimalt med jeres kriterier.

“Stealthstorm”

Dette kapitel handler om at manøvrere uden om den politik, der er i alle organisationer, og som kan forhindre gode idéer i at blomstre.

Det kan du blandt andet gøre ved at sætte folk i forbindelse med organisationens “power brokers”, og så er det vigtigt, at du mestrer storytelling (eller samarbejder med nogen, der kan), når du skal sælge din idé.

Og, ja, så gælder det jo bare om at holde fast og blive ved. Nemt, ikke sandt? 😉

Pligtlæsning

Jeg kunne blive ved og blive ved med at skrive pointer fra denne bog, men jeg synes, du skal læse den i stedet. Dine penge er givet fantastisk godt ud, og det er den bedste bog, jeg nogensinde har læst om innovation.

Det er så rigtigt set, at innovationsarbejdet skal ind i de hverdagsrammer, som ofte ender med at kvæle netop nyudviklingen og den kreative tanke. Denne bog fortæller dig hvorfor og hvordan, så du er hjulpet godt på vej og nærmest allerede sat i gang, når du er færdig.

‘Innovation As Usual’ burde være pligtlæsning for alle ledere – i hvert fald dem, der (synes de) arbejder med innovation.

Læs videre:
« Se hele julekalenderen
Abonnér på mit nyhedsbrev »

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.