Journalisten overvejede Washington Post-CMS

Det amerikanske medie, der er ejet af Amazon-bossen Jeff Bezos, var interesseret i det europæiske marked. Manglende muligheder for tilretning betød dog, at Journalisten sagde nej. 

Valget faldt i stedet på verdens mest populære CMS.

Af Lars K Jensen (@larskjensen)

Artiklen fortsætter herunder

Få det ugentlige overblik


Hvornår vil du gerne modtage Digital Ugerevy?

Så får du mine artikler og opsamlingen Digital Ugerevy direkte i din indbakke.

 

Næsten alle i mediebranchen kender dem. Mange er utilfredse med det, de bruger, nogle hader det ligefrem – og brugerne ser dem aldrig.

Vi taler om Content Management-systemer, også kaldet CMS’er – som er de systemer, man bruger til at håndtere indholdet på hjemmesider; også netmedier.

Men skønt de er usynlige for omverden, så er et medies CMS ekstremt afgørende. Det er det system, journalister og andre arbejder i hver eneste dag – og systemets tekniske begrænsninger vil også være mediets begrænsninger. The Nation udgav i ugens løb en god artikel om Content Management-systemernes rolle i mediebrancen nu og i fremtiden.

I øjeblikket sker der nogle interessante ting i mediebranchen, hvor et stigende antal medier bygger deres egne CMS’er, og nogle endda sælger dem. Det nok mest kendte eksempel på det, er Washington Post og deres ‘Arc’-CMS.

I marts 2017 indgik The Washington Post en aftale med konkurrenten Tronc om, at de også skulle bruge Arc. I The Wall Street Journal-artiklen om aftalen gjorde The Washington Posts Chief Information Officer, Shailesh Prakash, det klart, at man havde større planer for Arc. Systemet skal på sigt bredes ud, så alle udgivere får adgang:

The Washington Post has grand plans for Arc, including a self-service solution designed to make the product available to all publishers […]

“Small publishers with limited budgets don’t actually have too many options here. They can use [content management system] WordPress for content, but what do you do for video? What do you do for apps? What if you want to do Facebook Instant Articles? Putting it in the cloud will benefit those publishers,” Mr. Prakash said.

Journalisten var interesseret

Interessen for Arc er forlængst nået udenfor USAs grænser og har krydset Atlanten til Europa – og Danmark.

Da jeg delte The Nation-artiklen (som jeg linkede til herover) på LinkedIn, lagde Andreas Marckmann Andreassen, der er digital redaktør hos Journalisten, en kommentar:

Interessant. Jeg flirtede i 2017 med tanken om, at Journalistens nye CMS skulle være Arc – og jeg holdt møder med WaPo om det. De var ret interesserede i at komme ind på det europæiske marked. Men jeg fravalgte dem primært fordi mulighederne for customization var for små ift prisen. Det tror jeg, mange medier er faldet fra på ift. Arc.

Det er for det første interessant, at The Washington Post og Arc samt omtalen af det, når så langt ud, at en dansk udgivelse overvejer det.

Slået af WordPress

Men det er endnu mere interessant, at The Washington Post (der åbent har meldt ud, at alle udgivere er deres målgruppe, i hvert fald på sigt) ikke formåede at levere en løsning, der var interessant nok. Især når firmaets CIO nævner WordPress; verdens mest udbredte CMS – og det system, som den næste udgave af Journalistens website bliver bygget på.

(Her er det i øvrigt interessant at nævne, at firmaet bag WordPress (Automattic) er partner i Newspack-samarbejdet, der målretter sig mod små og mellemstore udgivere. Læs mere hos Nieman Lab.)

Det er desværre en klassisk ting, man ser alt for ofte: En leverandør tror, at man kan leve af pakkeløsninger – altså opdelinger af ens produkt med forkellige muligheder til forskellige priser, som ikke altid tager udgangspunkt i kundernes virkelighed.

Hvis man står med et succesprodukt i hænderne, som man gerne vil tilbyde til andre kunder med mindre budgetter, er det let at begynde at skære funktioner og muligheder fra i den rækkefølge, man selv synes, giver mening. Jeg siger ikke, det er det, The Washington Post har gjort, men det er ikke ualmindeligt – og det var det, de blev valgt fra på.

Derfor er det ekstremt vigtigt, at man forstår, hvordan virkeligheden ser ud hos sine kunder (også hos dem, man gerne vil gøre til sine kunder).

Vil du blive bedre til at forstå dine kunder, så du kan være mere relevant og skabe mere værdi for dem?

Det kan jeg hjælpe med.
Kontakt mig »

Skriv din kommentar:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.