Laboratorie og chatbot: Sådan arbejder TV MIDTVEST med innovation

Siden februar har det på TV MIDTVEST været muligt at tage en såkaldt “LAB-vagt” og lave research og lege med en ny idé til mediehuset.  Laboratoriearbejdet har blandt andet resulteret i en chatbot, der er helt pjattet med det kommende kommunalvalg.

Jeg tog en snak med deres digitale chef, Nadia Nikolajeva, for at blive klogere på, hvordan man kan arbejde enormt praktisk med innovation i mediebranchen.

___

“Hey Lars K. Hvor er det optur, at du skriver. Sagen er, at jeg er din nye bedste ven.”

De bramfrie ord dukker op i Facebooks Messenger på min telefon. De kommer fra ‘Opstemt’ – en chatbot, TV MIDTVEST har bygget i forbindelse med TV 2-regionernes dækning af det kommende kommunalvalg.

Robotten, som jeg nok skal vende tilbage til senere, er et resultat og produkt af TV MIDTVESTs “LAB”-arbejde, som Nadia Nikolajeva, der er digital chef, har stået i spidsen for.

Iværksættelse af innovation – og fejl

Laboratoriet har haft åbent siden februar måned, og der er netop skaffet økonomisk støtte til, at det kan fortsætte i en udvidet udgave i 2018. Så det er en tydeligt glad digital chef, jeg har i røret.

“LAB handler om at iværksætte innovation. Mine kolleger byder ind til mig, hvis de har en idé, og de får så arbejdstid til at researche og arbejde med den idé,” forklarer hun.

Forbilledet er britiske BBC’s ‘News Labs’.

“Det er et stort, traditionelt medie-tv-hus, der blandt andet har hyret udviklere og afholder hackathons og bygger værktøjer til journalister. Jeg blev enormt inspireret under et besøg hos dem tilbage i april,” fortæller hun.

Indtil videre er tiltaget stadig i sin startfase TV MIDTVEST. I øjeblikket bliver der afholdt en LAB-vagt om måneden – et antal, der gerne må stige.

Typisk er der sat en arbejdsdag af til laboratoriet – derfor er det også et krav, at man ikke skal sigte efter at bygge et færdigt produkt. I stedet skal det, der opstod under vagten præsenteres og herefter tager man så stilling til, om det er noget, der enten skal bygges, tænkes videre over – eller droppes.

Der er blevet præsenteret idéer inden for blandt andet podcast, værktøj til tekster på Facebook-videoer, Virtual Reality og 360° video. De to sidste er eksempler på noget, der ikke skal arbejdes mere med i denne omgang.

God økonomi i at fejle

Men er fejl ikke irriterende og dyre i en branche, hvor hver eneste krone efterhånden tæller, og et nyt kvartalsregnskab lurer bag hvert hjørne? Overhovedet ikke.

“Der er faktisk rigtig god økonomi i at fejle. Så kan jeg stryge det fra listen, og vi kan bruge tid på det, der fungerer,” siger Nadia Nikolajeva.

Den holdning er godt i tråd med nogle af de nye vinde, der blæser i den digitale del af mediebranchen. For nylig hørte jeg en udsendelse fra Digidays podcast, hvor Jed Hartman, der er ‘Chief Revenue Officer’ hos The Washington Post, taler om, at noget af det bedste ved, at Amazon-stifteren Jeff Bezos har købt avisen, er den kultur af eksperimenteren, han har taget med sig.

Hvis den trend kommer hertil fra USA (hvor der i øjeblikket sker et stadig større overlap mellem journalistik, medier og digital produktudvikling) er det måske meget logisk, at det rammer Holstebro som et af de første steder ;-). Jeg håber i hvert fald, at det også breder sig herhjemme.

Sammen med brugerne

God produktudvikling forudsætter en tæt relation med brugerne, og det har de også forstået på TV MIDTVEST. Derfor kommer LAB i 2018 til at fungere som et åbent laboratorium med udviklingsaftenener og arrangementer, hvor brugerne og eksempelvis lokale kodetalenter inviteres med ind i processen.

“Vi vil ikke opfinde ting, vi selv synes er fede,” siger Nadia Nikolajeva.

“Vi skal have mere sparring med vores brugere, altså vores læsere og seere og udvikle sammen med dem. På den måde sikrer vi, at det ikke bare er en idé, vi selv har forelsket os i.”

Et af de bedste eksempler på dette samspil med brugerne, er en brugertest, holdet bag chatrobotten ‘Opstemt’ lavede, så lad os tage historien om den.

“Det er lort”

Pengene, der er blevet brugt til at bygge robotten, der altså er en del af TV 2-regionenes dækning af kommunalvalget, kommer fra Kulturministeriet. Her er det et krav, at det skal udvikles sammen med de unge, som det er målrettet mod.

Derfor lå det også implicit, at det skulle testes sammen med nogle unge danskere. Men hvor mange andre i mediebranchen måske havde taget den lette vej og spurgt gymnasieelever og andre, der har medievaner, der minder meget om deres egne, valgte Nadia Nikolajeva og holdet, at de ville udfordre deres chatbot. Derfor besøgte de Fiskeriskolen i Thyborøn.

“De her unge fyre er ude at sejle 20 timer ad gangen, og har et helt andet medieforbrug end det, vi ellers lige kender. Når de kommer hjem, slår de sig ikke ned i lænestolen, lægger benene på bordet og åbner vores app,” siger hun.

Skønt den udfordring, der lå i det, var Nikolajeva og kollegerne enige om, at de stod med en succes, allerede inden de var trådt ind på Fiskeriskolen. De skulle dog blive klogere. “Det er lort,” lød en af kendelserne.

“Vi havde lagt op til en form for programmeret samtale, hvor robotten skrev nogle ting, og så kunne brugeren trykke på nogle knapper for at sende svar tilbage. Det gad de ikke, de ville hellere selv tage initiativ og skrive ting til robotten,” forklarer Nadia Nikolajeva.

Så det skulle laves om. Hun vurderer, at det nu kun er omtrent 20 procent af samtalen med robotten, der har et manuskript styret af knapper – resten er tættere på en rigtig samtale. Det er gjort ved, at en medarbejder har indtastet de forskellige varianter af formuleringer, brugerne kan tænkes at formulere et spørgsmål på. Eksempelvis har spørgsmålene “hvor meget tjener politikerne?” og “hvad er politikernes løn?” det samme svar.

En uges manuelt arbejde

Det hele er lavet i værktøjet ‘Chatfuel’ (som mange af de chatbots, du støder på, er lavet i), der akkurat nåede at få rullet en række nye funktioner ud, der matchede perfekt med det setup, TV MIDTVEST-holdet gik efter. Det har dog været et kæmpe arbejde. Således vurderer Nadia Nikolajeva, at det har taget medarbejderen en uge at lægge teksterne ind.

En mere lækker, langtidsholdbar løsning er naturligvis at bygge en chatrobot, der bruger kunstig intelligens, såsom ‘Machine Learning’ og ‘Natural Language Processing’ (NLP). Og der vil man gerne hen hos TV MIDTVEST – så det kan være, den næste bot kan det.

___

Jeg tog mig tid til at chatte lidt med robotten, og skønt dens chef opfordrede mig til at skrive upassende ting til den, såsom “hold kæft” (endnu en af læringerne fra brugertestene), så holdt jeg mig for god til det og havde en meget sober chat.

Og vi har allerede aftalt at skrives ved igen. ‘Opstemt’ skriver til mig den 21. november og minder mig om kommunalvalget.

___

Hvad så nu?

Hos Medietrends kan du læse en artikel om danske medie-chatbots i forbindelse med kommunalvalget.

Hvis du gerne vil i gang med at bygge chatbots, kan du starte ved Chatfuels dokumentation – og der ligger også masser af gode guides gemt bag en Google-søgning på fx “Chatfuel getting started”. Jeg har tidligere siddet og rodet med integrationen mellem Chatfuel og en tjeneste kaldet ‘Zapier’, så man for eksempel kan få artikler fra sin hjemmeside integreret ind i en bot på en automatiseret måde.

Hvis alt det her lyder spændende ved jeg, at Medietrends har et kursus på én dag i chatbots, det er den 30. januar.

 

Kan du lide, hvad du læste?

Så tilmeld dig nyhedsbrevet – så får du en mail hver weekend, blandt andet med den populære ugeopsamlingmedier, teknologi og digital udvikling:


 

Du kan naturligvis også følge med på Facebook:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.