Rapport: Sociale medier-redaktioner skal fokusere mindre på links og mere på misinformation

🎧

Hvis du hellere vil lytte til denne artikel, kan du bruge afspilleren under artiklen.

Den varer 3:24.


 

I september sidste år skrev jeg et blogindlæg hos Journalisten med titlen ‘Medierne bruger Facebook forkert’. Her kritiserede jeg medierne for at bruge Facebook til at hente klik til deres hjemmeside i stedet for at indgå i dialog med de mange mennesker, der er på sociale medier nutildags.

Siden har mange medier ansat personer (nogle steder endda redaktører) til at varetage repræsentationen på de sociale medier, først og fremmest Facebook. De har muligheden for og værktøjerne til at skabe relationer til læserne og få modtagere og medie i øjenhøjde.

Men det har aldrig rigtig handlet om relationer. Jo, på den måde, at folk skal have en relation til os medier, så vi kan sende dem nogle links, de kan klikke på. Det er til at forstå. Og til at måle.

Det er en gammel elegi, at klik enten har ødelagt eller er ved at ødelægge journalistikken: ”Vi kan jo se lige dér, hvad det er, folk vil have, så skal vi ikke bare give dem mere af det?”

Problemet er, at metoden er den samme i mediernes brug af sociale medier. Alle parametrene er kvantitative og dejligt nemme at måle: Antal klik, antal likes, antal delinger og reach. Og hvis nogle af dem pludseligt falder, er det sikkert, fordi Facebook har ændret en algoritme. (Bortset fra, at den algoritmeændring så ikke rigtig betød noget for trafikken alligevel…)

*

En ny rapport fra American Press Institute (som du blandt andet kan læse mere om hos Nieman Lab) anbefaler nu, at mediernes sociale medier-redaktioner bruger mere tid på at bekæmpe misinformation og mindre på at poste links.

“I nogle newsrooms er det tydeligt, at sociale medier-redaktioner stadig ses som digitale avisdrenge, der afleverer hyperlinks på digitale dørtrin,” skriver Jane Elizabeth fra American Press Institute [i min oversættelse].

“En kæde af aviser kalder dets sociale medier-redaktioner ‘distributionssystemer.'”

I stedet kan tiden og energien bruges bedre. Nieman Lab skriver [i min oversættelse]:

“Den primære aktivitet for redaktionerne i dag, ifølge undersøgelsens resultater, er stadig bare at poste links til organisationens eget indhold på Twitter og Facebook. Det uudnyttede potentiale, foreslår rapporten, ligger i at finde og bekæmpe misinformation på ‘frontlinjerne’ i sociale medier og at deltage i modsætning til blot at markedsføre til målgrupper for konstant at øge tilliden til den professionelle journalistik.”

“For mange organisationer fokuserer på kvantiteten af følgere kontra kvaliteten af interaktioner, og den traditionelle struktur på redaktioner isolerer sociale medier-redaktionerne fra produktionsprocessen,” skriver Nieman Lab.

Rapporten indeholder også en række anbefalinger til, hvordan man kan få mere ud af de ressourcer, man bruger på sociale medier.

*

Bag rapporten ligger et spørgeskema på 25 spørgsmål, som 59 “newsrooms” på tværs af print, broadcast og det digitale har svaret på.

I undersøgelsen sagde 56 procent, at de støder på misinformationer hver eneste dag – op til flere gange hver dag.

Ingen af redaktionerne i undersøgelsen har dog en strategi for at kommunikere med dem, der spreder “Fake News” og/eller misinformation, hedder det i rapporten.

___

Del denne artikel på Twitter:

Kan du lide, hvad du læste?

Så tilmeld dig nyhedsbrevet – så får du en mail hver weekend, blandt andet med den populære ugeopsamlingmedier, teknologi og digital udvikling:


 

🎧 Lyt til artiklen:

Du kan enten lytte ved at bruge afspilleren herunder eller ved at følge min podcast. Læs hvordan på larskjensen.dk/lyd.

Foto: Pixabay / Pexels

Skriv din kommentar: