Skal danske medier have en strategi for lyd?

Der sker et eller andet med vores medieforbrug i øjeblikket, hvor lyd stille og roligt kommer til at spille en vigtig rolle. Og tech-giganternes fokus på digitale assistenter betyder, at medier bør have en strategi for lyd on demand (altså, når brugeren beder om det), der rækker ud over de klassiske podcasts.


For nyligt skrev jeg et blogindlæg hos Medietrends, hvor jeg spurgte, om vi er “klar til at udnytte den store lydbølge”. Indlægget tog sit afsæt i en Nieman Lab-artikel, “The future of news is humans talking to machines”.

Kort fortalt går det ud på, at de digitale assistenter, som Google (‘Home’), Apple (‘HomePod’) og Amazon (‘Echo’) satser på (eller er på vej med) kommer til at betyde, at en stadig større del af vores interaktion med medier og informationer bliver igennem lyd:

Vi aktiverer det med vores stemme, og vi får lyd tilbage – den umiddelbart mest oplagte måde for den digitale assistent at kommunikere på.

?

Podcasting vender tilbage

Men som jeg også skriver i mit blogindlæg behøver vi ikke vente på, at disse enheder kommer til Danmark, for lydbølgen er allerede ved at skylle ind over os (og undskyld den metafor – nu er den brugt ?).

På verdensplan er podcasting nemlig vendt tilbage som medie, og man taler nu om, at podcasting befinder sig i sin anden bølge eller guldalder. En af forskellene fra den første (der skete omkring 2004, 2005, 2006-ish) er, at nu henter vi podcast-udsendelserne direkte ned til vores enheder; dengang skulle man hente dem til sin computer og synkronisere med sin mobile afspiller. Nu er det hele on the go.



Jeg har tidligere skrevet om, hvordan jeg er blevet begejstret for podcast-formatet (jeg nåede aldrig den første bølge) og lytter til et par tech-artikler hver morgen. Ja, artikler. Ikke podcast-udsendelser, hvor en vært sætter sig til rette og taler 40 minutter om et emne eller har en spændende gæst i studiet. Oplæsning af artikler. Det er artikler, jeg frygtelig gerne vil læse…men, tiden, du ved.

De artikler, jeg lytter til, bliver produceret af Spoken Edition, og der findes også Audm, der laver noget lignende. Her kan du – mod betaling – lytte til artikler fra blandt andet The Atlantic, Wired og Foreign Policy.

Endnu kender jeg ikke til et dansk firma, der laver noget lignende.

Zetlands erfaringer

Men der er også erfaringer herhjemmefra. I mit blogindlæg hos Medietrends nævner jeg også det danske onlinemagasin Zetland. I juni måned lancerede de en app, hvor abonnenter kan lytte til artiklerne fra magasinet læst op af journalisten selv.

Det er blevet en populær service, for allerede i september måned blev 4 ud af 10 Zetland-historier lyttet i stedet for læst.

Det eksempel taler for sig selv: Folk vil have lyd. Og ikke bare som radioavisen hver morgen eller hver time i løbet af dagen eller som et lydtapet, der kan fylde kontoret og overdøve den larmende tavshed, hvor man rent faktisk kan høre sine egne tanker.

Vi vil have lyd, når vi skal konsumere indhold og have information om noget, der interesserer os.

Lad app’en læse op

For nylig opdagede jeg noget smart. På Twitter brokkede jeg mig over (endnu) en nærmest flere kilometer lang artikel, som helt sikkert er spændende og værd at læse, men som også bare er for lang til, at jeg gider glo på en skærm i så lang tid. Eller kan glo på en skærm i så lang tid.

Jeg blev nemlig tippet om, at Pocket-app’en (som jeg i forvejen bruger til at gemme alle de lange artikler, jeg… aldrig får læst) kan læse artiklerne op! Okay, det lyder ikke lige så godt, som de mennesker, der læser op for mig hver morgen, men det er godt nok.

Tag for eksempel dette eksempel, hvor jeg faktisk beder den læse Nieman Lab-artiklen, jeg linkede til herover, op.

Jeg ved ikke, hvordan det fungerer i et par hovedtelefoner (hvor man tydeligere kan høre detaljer), men på min Bluetooth-højttaler fungerer det, igen, godt nok.

Og vigtigst af alt: Der er nu en reel chance for, at jeg kommer igennem disse lange artikler – fordi jeg kan få dem læst op og lytte til dem. Det er en helt anden brugeroplevelse end at sidde og læse artikler fra journalister, der bare ikke kan stoppe sig selv, når de først er i gang.

Facebook og lyd

Et ting, der også skal nævnes i denne sammenhæng, skønt det er lidt en anden form for lyd er, at Facebook endnu er i gang med at udrulle deres ‘Live Audio’, som de oprindeligt præsenterede tilbage i december sidste år.

Som navnet afslører, er der her tale om en live-udsendelse (akkurat som det kendes fra deres live-video), så her mister man faktisk evnen til at lytte, når det passer en.

Alligevel er det endnu et tegn på, at der sker noget omkring lyd i vores mediebrug.

Mine egne erfaringer

For nylig begyndte jeg selv at lave podcast. Jeg har aldrig prøvet det før, og jeg har ikke produceret lyd, siden jeg gik på Journalisthøjskolen. Det er 10 år siden, jeg blev færdig der, og min afsluttende hovedopgave var ikke på lyd, lad mig bare sige det sådan.

Ikke desto mindre gik jeg i gang for at prøve kræfter med formatet, og det er spændende at lege med, og der er gode reaktioner fra en del folk, der er så flinke at komme med feedback og ros.

Til at starte med taler jeg om nogle udvalgte historier fra den ugentlige opsamling – egentlig for at have et sted at starte og for at lave en podcast, der rent faktisk kan hjælpe folk. I dette tilfælde hjælpe dem med at følge med og have bare en fornemmelse af overblik over noget af det, der sker indenfor medier, teknologi og digital udvikling.

Men hvad mere interessant er: Jeg går nu folk i situationer, hvor jeg ikke gjorde før; transport til og fra arbejdet – eller i mellem andre startsteder og destinationer. Det betyder også, at jeg kan nå folk bedre end tidligere – og måske at jeg kan nå folk, jeg ikke kunne nå tidligere.

Det er ikke sjældent, at folk fortæller mig, de er glade for at lytte til podcast’en, fordi de ikke altid har tid til at få kigget på opsamlingen her på siden med alt det andet, de også skal læse. Her indtager de så mine podcast-episoder, når de er undervejs.

Hvad er din strategi for lyd?

Alt det her; tendenser, medieforbrug og mine egne oplevelser både som lytter og producent og udgiver har fået mig til at tænke. Tænke over, at vi er ved at finde en løsning på de seneste mange års totale overload af informationer: Vi lytter til indhold, mens vi stirrer ud i luften, vasker op, går en tur etc.

Når vi lytter, tager vi os tid til indholdet, men vi er ikke opslugt 100 procent, mens vi lytter. Blandt andet derfor er brugeroplevelsen og brugssituationen anderledes.

Og jeg tror, det fortsætter. Det interessante ved det her er, at det sker, fordi modtageren vil have det. Ikke fordi afsenderen (typisk et medie) synes, det er spændende. Vi kan være på vej et sted hen, hvor man er nødt til at tilbyde sit indhold som lyd, hvis man vil øge sandsynligheden for at det bliver modtaget og konsumeret.

Jeg mener ganske enkelt, at danske medier bør overveje at have en strategi for lyd. En strategi, der går udover det, at have en række podcasts, som flere medier efterhånden har. Disse podcasts lever (som det er mange steder nu, i hvert fald) ved siden af det indhold, der bliver udgivet på hjemmesiden – kerneindholdet. Jeg tror, man bliver nødt til at have det indhold repræsenteret på lydsiden også.

Når jeg i min podcast-app søger på Politiken (nok det medie, efter DR, der er mest kendt for sine podcasts – det er i hvert fald dem, jeg hører mest om) får jeg en række resultater, som du kan læse mere om hos Politiken selv.

Det lyder som spændende podcasts, men det er indhold ved siden af det, man kender fra politiken.dk og måske deres avis. Hvis de har en spændende longread-artikel på hjemmesiden eller i (e-)avisen, kan jeg ikke få den som lyd.

Jeg har forsøgt at fodre Pocket med netop en Politiken.dk-artikel. Resultatet er… bedre end jeg havde forventet, men stadig ikke godt nok til, at jeg selv vil bruge det – se eksemplet.

Det er tydeligt, at den kan dansk (lyt eksempelvis til, hvor fint den oplæser datoen), men enkelte ord kikser lidt, og rytmen er ikke helt på plads.

Hvis jeg sad med ansvaret for fremtiden for et dansk netmedie, ville jeg kigge på at tilbyde noget i denne dur. Lytning af de enkelte stykker indhold, som brugeren kan vælge imellem – og hive dem ned fra hylderne, der lyder interessante. Ikke en 40 minutter lang udsendelse, men de minutter det tager at læse en artikel.

Brugeren i centrum

I min egen podcast forsøger jeg, som nævnt, at give lytteren et overblik – og her er vi tilbage ved en af mine kæmpe kæpheste: Det skal handle om, hvad der giver mening for modtageren.

Det er derfor, Pocket meget vel kan vinde pladsen hos mig hver morgen, når jeg kan lytte til alle de artikler, jeg kan fodre den med. Eller en anden plads, hvor jeg hellere vil sidde afslappet i en lænestol og lytte end krumbøjet over en telefon, mens min tommelfinger laver englehop rundt på skærmen og ruller ned gennem teksten.

Af samme årsag er jeg også begyndt at indtale nogle af de artikler, jeg selv skriver. Så folk kan høre dem, når det passer dem, hvornår det passer dem.

Jeg kender det godt fra mig selv: Jeg har selv en masse artikler, jeg burde få læst, men… ja, du ved…

Og husk: Når de digitale assistenter kommer, kan det meget hurtigt gå i en retning, hvor lyd fylder endnu mere. Hvor det kan virke nærmest gammeldags at skulle læse en artikel for at komme igennem den.

Kan du lide, hvad du læste?