Bureaukrati rammer især dem, der skaber kundeværdi

Management-tidsskriftet Harvard Business Review har lavet en rundspørge blandt 7000 af læserne. De deler nogle af konklusionerne i artiklen ‘What We Learned About Bureaucracy from 7,000 HBR Readers’.

Der er en del åbenlyse konklusioner – såsom at bureaukrati er dårligt for innovation, rammer hastigheden og betyder, at man alt for ofte reagerer for sent.

Men undersøgelsen viser også, at mængden af bureaukrati stiger:

Nearly two-thirds of respondents felt their organization had become more bureaucratic—more centralized, more rule-bound and more conservative—over the past few years. Only 13% of respondents said their organizations had become less bureaucratic. Interestingly, individuals working in customer service, sales, production, logistics and R&D were more likely to feel that bureaucracy was growing than those working in functions like HR, finance, planning, purchasing, and administration.

Kort fortalt er det kun 13 procent af de adspurgte der svarer, at deres organisationer er blevet mindre bureaukratiske. Og det er i højere grad ansatte i kundeservice, salg, produktion, logistik og analyse/research og udvikling, der føler bureakratiet, end dem der arbejder i HR, finans, planlægning, indkøb og administration.

Det betyder, at det hastighedsnedsættende, innovationsbekæmpende og gammeltænkende bureaukrati især rammer dem, der skaber med at skabe værdi for kunderne:

In other words, the individuals who feel most hamstrung by bureaucracy are the ones most directly involved in creating customer value.

Derved sender man bureaukratiet (og nogle af problemerne og frustrationerne med det) videre, udenfor organisationen. Og her er det selvfølgelig småironisk, at dem, der etablerer de systemer, der skaber bureaukratiet, ikke alene er langt væk fra kunderne – de oplever en lavere grad af bureaukrati end dem, der er tæt på.

Det er en god reminder om, at det er vigtigt at tale med hele organisationen, så man har et bedre billede af tingenes tilstand.

?

 

Kan du lide, hvad du læste?

? Følg med på mail:

Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:



Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.

One reply to “Bureaukrati rammer især dem, der skaber kundeværdi”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.