Medier og teknologi i uge 13, 2016

ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.

📨 Følg med på mail:
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:



Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.

 

🔮 Generelt / tendenser

🚧 The Telegraph bygger eget CMS

JP/Politikens Hus (som vi er en del af) bruger Escenic Content Studio som Content Management-system, CMS. Men Escenic (der i 2013 blev købt af CCI) har nu fået en kunde mindre. The Telegraph har nemlig valgt at droppe systemt for i stedet at bygge sit eget [Nieman Lab].

Årsagen til skiftet er blandt andet, at The Telegraph-folkene begyndte at kigge på arbejdsgange. For hvor fjollet det end kan lyde, brugte man fem separate udgiver-systemer..!

“Our old content management system is about 10 years old now, and it’s incredibly feature rich,” said Malcolm Coles, The Telegraph’s director of digital media, who helped lead the process that resulted in the new CMS. “It was feature rich with stuff we didn’t really need anymore and didn’t have lots of ones we might want. It generally slowed down the act of doing journalism — thinking how to present information and getting it live.”

Under the paper’s old system, for example, it took an average of 27 minutes to publish a wire crime report with photos and an embedded graphic. Producers had to go through 58 steps — including seven repeating steps — to get the story online.

Dermed følger The Telegraph en trend i tiden. Amerikanske Vox Media har også bygget deres CMS, kaldet ‘Chorus’ – det kan du læse mere om her [pfauth.com].

⬆ Til toppen

👊 Online-annoncers endeligt?

Flere og flere bruger adblockere. Færre og færre lægger mærke til annoncer på websites – nogle er helt blinde for dem. Op mod 94 procent af dem, der ser videoer på nettet skipper ‘preroll’-annoncen (der kører inden selve videoklippet), inden der er gået fem sekunder. Der er eksempler på ‘falsk’ trafik, hvor adskillige annoncevisninger er foretaget af robotter og ikke mennesker. Og mobilens vækst betyder, at der er stadig færre pixels at annoncere på. The list goes on.

Kort fortalt: Digitale annoncer er stærkt udfordrede. I stedet skal brands/virksomheder fokusere på direkte relationer til kunder og content marketing.

Sådan hedder det i rapporten 📰 ‘The Eclipse of Online Ads’ [visual.ly]. Den er udarbejdet af Rebecca Lieb [rebeccalieb.com] for ScribbleLive – som pudsigt nok har et content marketing-produkt, de rigtig gerne vil sælge. Det ændrer dog ikke på, hvad der er fakta omkring online-annoncernes udfordringer.

Tag for et eksempel dette citat fra Tom Standage (en af The Economists redaktører):

The Economist has taken the view that advertising is nice, and we’ll certainly take money where we can get it, but we’re pretty much expecting it to go away.

📰 Læs artiklen om The Economist og annoncer [Nieman Lab].

⬆ Til toppen

⛔ Kritik af Jyllands-Postens anti-adblocking

Jyllands-Posten gider ikke have besøgende med adblockere. Så må man tegne et abonnement.

Men selv hvis du tegner et abonnent på jp.dk, vil du stadig blive mødt med reklamer, og oplysninger om din adfærd på nettet, de såkaldte cookies, bliver stadig gemt på computeren og givet videre til annoncørerne.

Derfor har forbrugerne ikke et reelt valg, og det er ikke godt nok, mener Pernille Tranberg, rådgiver i dataetik og stifter af digital-identitet.dk.

📰 Læs mere [Berlingske]

⬆ Til toppen

🙈 Tyskland: Adblocking er ikke ulovligt

En af Tysklands største aviser har fået afvist sit søgsmål mod adblocker-selskab. Softwaren er ikke ulovlig, vurderer tysk domstol.

📰 Læs mere [MediaWatch]

⬆ Til toppen

⬇ The New York Times begrænser visninger fra sociale medier

Tidligere røg man udenom The New York Times’ begrænsning på antal artikler, man må se, hvis man havde klikket på et link til en artikel fra for eksempel Facebook eller Twitter. Men det ser ud til at være slut nu, skriver Re/code.

⬆ Til toppen

⬆ Politiken fjerner loftet

Hvor The New York Times sænker loftet for antallet af artikler, man må se, har Politiken helt valgt at fjerne det [Politiken]:

Politiken fjerner i dag grænsen for, hvor mange gratis artikler man kan læse på politiken.dk.

Til gengæld vil Politikens mest unikke stof være forbeholdt vores abonnenter. Det kan f.eks. være større reportager og journalistiske fortællinger, klummer fra Politikens profilerede kommentatorer og anmeldelser.

Læs også: Politiken vil generobre trafik og læsere med premium-model [MediaWatch]

Jeg har forsøgt at samle op: ‘Trafik er konge’ [Medium / Lars K Jensen]

⬆ Til toppen

🕚 Højere læsetid på Facebook Instant Articles

I april ruller Facebook deres hurtige Instant Articles-artikler ud til alle udgivere, der er interesserede. Og charme-offensiven kører derfor. Senest melder franske Libération, at de oplever forbedret læsetid på de artikler, der bliver publicerer som Instant Articles i Facebook-app’en:

As an experiment, French political publisher Libération has spent the last two months publishing each of its 150 daily articles to Facebook Instant Articles. It turns out, people like reading articles there.

[…]

According to Facebook’s analytics, the time spent on articles has increased 33 percent to 4 minutes 40 seconds. Grangier ventures this could be because readers prefer the format of Instant Articles, or because pages load faster so they stick around for longer.

📰 Læs mere [Digiday]

📱 Gør Google AMP virkelig dit website hurtigere?

I øjeblikket er der stor fokus på performance – især på grund af Instant Articles’ hurtighed. Googles ‘modsvar’ hedder Accelerated Mobile Pages (forkortet AMP), hvor man vanen tro spiller ‘det åbne internet’-kortene – skønt man lader et Google-hostet script stå for renderingen.

Men gør AMP virkelig dit website hurtigere? Det spørgsmål forsøger Web Designer Depot at besvare.

The truth of the matter is that AMP will only make your site faster in some, specific situations. It all depends on the site’s tech considerations, but also the needs of the business that the site supports.

⬆ Til toppen

🐧 Socialt annonce-produkt fra Buzzfeed

Swarm giver annoncører adgang til at køre en kampagne over for Buzzfeeds publikum på seks sociale medier; Snapchat Discover, Vine, YouTube, Facebook, Instagram and Tumblr og trække på mediets viden om, hvor og hvordan budskabet bedst rammer på platformene.

📰 Læs mere [MediaWatch]

⬆ Til toppen

💲 Fransk medie siger nej til annoncører

Et af Frankrigs førende medier inden for undersøgende journalistik siger nej til annoncer og papir. Mediet giver i dag overskud, og målet er at overdrage virksomheden til medarbejderne.

📰 Læs mere [MediaWatch]

⬆ Til toppen

🔊 Politiken vil sætte gang i podcast-markedet

Tilbage i 2006, da jeg stadig studerede, var der arrangeret besøg hos Politiken.dk-redaktionen. Her var meldingen fra Michael Arreboe (der nu er hos DR [dr.dk]), at ‘lyd på nettet er dødt’. Her 10 år senere er melodien dog en anden, og Politiken taler nu om, at man vil “rulle podcast-markedet i gang i Danmark” [MediaWatch].

Et marked i vækst (Foto: Gideon Tsang / Flickr Creative Commons)

Et marked i vækst (Foto: Gideon Tsang / Flickr Creative Commons)

⬆ Til toppen

😣 Twitter-brugere lærte Microsoft-robot racisme

You might have seen some reports by now about Tay, a bot designed to sound like a teenager on the Internet and to learn from her interactions with other people. She knew how to use slang, deploy emoji and crack jokes. The goal was for Tay to become smarter, more conversant and a better interlocutor over time.

What we got was something very different. To many people’s horror, Tay soon became a Holocaust denier, a genocide supporter, and a vocal racist lashing out at minority groups of every kind.

📰 Læs mere [Medium / Washington Post]

Læs også:

⬆ Til toppen

😎 Oculus VR-headset er lanceret

I mandags lancerede Oculus deres ‘Oculus Rift’ Virtual Reality-headset. MIT Technology Review har skrevet lidt om det og VR generelt.

Og: The Verge har en anmeldelse.

⬆ Til toppen

👪 Organisation / Management

✝ Nekrolog over Intels Andrew Grove

Intels første ansatte (efter de to stiftere, Robert Noyce og Gordon Moore) var Andrew “Andy” Grove [Wikipedia]. I løbet af sin karriere blev han kendt som en af verdens bedste indenfor management og en nøgleperson i computer-revolutionen.

Den 21. marts døde Grove, 79 år gammel, og The Economist har en nekrolog i den forbindelse.

Grove skrev blandt andet bøgerne ‘High Output Management’ i 1983 (som investoren Ben Horowitz gjorde til en kult-klassiker [The Washington Post], og som Horowitz selv skrev forordet til i en opdateret udgave [Medium / bhorowitz] – og bogen blev senere udgivet som e-bog [Reuters]) og den nok bredere kendte ‘Only The Paranoid Survive’ i 1996.

Læs/se også:

📰 Remembering Andy Grove, the Teacher [Harvard Business Review]
📹 The Man Who Built Silicon Valley: A Tribute to Andy Grove [Vimeo / Andreessen Horowitz]

⬆ Til toppen

🙊 Tavshed = Accept

If you get unanimous, but mostly unvoiced, support for a decision that you thought might be contentious, it should be a warning sign.

Why do people hold back from weighing in? In some cases, junior people may hesitate to disagree with bosses or senior colleagues. In others, the most powerful team members may be disinclined, for political or other reasons, to express candid opinions in front of the group because they know they can always get access to decision-makers or launch a covert campaign to sway support their way after the fact.

How can you prevent this from happening? Set one key ground rule: “Silence denotes agreement”

📰 Læs: Before a Meeting, Tell Your Team That Silence Denotes Agreement [Harvard Business Review]

⬆ Til toppen

🎓 Sådan kan du spille klog til møder

I en tidligere opsamling havde vi fat i Sarah Coopers 9 Nodding Strategies for Your Next Meeting [Medium / Conquering Corporate America], men hvorfor stoppe der? Her er hendes 10 Tricks to Appear Smart During Meetings. Jeg tror, min favorit er nummer 7, men de er alle gode – og der er angiveligt en bog på vej.

Og her er et tip fra Seinfeld (tak, Ulrik).

⬆ Til toppen

✏ Design / UX

🎇 Google redesigner AdWords

But for all its importance, AdWords hasn’t seen a facelift in eight years. That changes today, as Google unrolls a new design to select AdWords customers, as part of a carefully paced, year-long makeover of the platform to conclude in 2017. The new AdWords will incorporate Material Design—Google’s modern design language that’s already being used across its other services—and it prioritizes clean graphical insights over lists of text and numbers.

📰 Læs: Google Is Finally Redesigning Its Biggest Cash Cow: AdWords [Fast Company Design]

⬆ Til toppen

☀ Bag redesignet af The Times

For nylig blev The Times og The Sunday Times redesignet. Her kan du læse et ‘bag scenen’-blogindlæg [Medium / Pedro Duarte] om blandt andet UI-strukturen i redesignet.

⬆ Til toppen

🔔 En fremtid med smarte notifikationer

En spændende kig på, hvordan notifikationer kan gøres mere relevante og mindre irriterende/forstyrrende:

Despite all of the advances of the past 20 years, notifications are still stuck in 1999.

[…]

Notifications at the wrong time are worse than useless. Irrelevant pings not only get ignored, but the noise they create dilutes focus, causes frustration and a false sense of urgency.

📰 Læs: Designing smart notifications [Medium / Intercom]

⬆ Til toppen

↔ Responsiv e-mail

Today, 53% of all email opens occur on a mobile device. Since more than half of people check their emails on mobile, it’d be crazy not to have a platform with responsive email design. After all, 70% of users will delete an email if it fails to display properly. With this trigger-happy user habit, it’s clear that there’s a demand for responsive emails. One company has made it their goal to serve this demand.

📰 Læs: Foundation for Emails 2.0 mainstreams responsive email design [Web Designer Depot]

⬆ Til toppen

❓ UI i det agile miljø

How can we deliver both at equal value without compromising one over the other? I’ve found that the most effective way to integrate UX and the agile framework is simply to apply UX practices throughout the Scrumban model.

📰 Læs: Maintaining UI integrity within the agile framework [Invision / Blog]

⬆ Til toppen

👍 Tips: Sådan laver du en style-guide

Summary: Front-end style-guides help efficient design and testing, and enforce UI consistency. We present 8 style-guide requirements and 25 common components.

📰 Læs mere [Nielsen Norman Group]

⬆ Til toppen

🔧 Teknik

✨ Introduktion til Houdini – cross-browser CSS

Have you ever wanted to use a particular CSS feature but didn’t because it wasn’t fully supported in all browsers? Or, worse, it was supported in all browsers, but the support was buggy, inconsistent or even completely incompatible? If this has happened to you — and I’m betting it has — then you should care about Houdini.

📰 Læs introduktionen [Smashing Magazine]

⬆ Til toppen

🌐 Apple lancerer ‘Safari Technology Preview’ til udviklere

Google har Canary og Firefox har Developer Edition; udgaver af browseren, som er målrettet web-udviklere. Nu går Apple med og lancerer Safari Technology Preview [TechCrunch].

⬆ Til toppen

📹 Hvad er MPEG DASH-streaming?

Jeg giver ordet til Morten Ildal, der er vores TV-projektleder:

For online video har man teknologisk altid arbejdet hen imod at have en video teknologi der kan bruges på så mange platforme som muligt.

For nogle år siden begyndte mange af de sædvanlige store teknoligi baserede firmaere at arbejde på formatet/standarden MPEG DASH.

MPEG DASH er tænkt som en digitalt video format der kombinere det bedste fra tidligere teknologier og indeholder mulighed for at blive brugt på både på broadcast og online.

Artiklen beskriver, hvordan det ser ud teknologisk nu i forhold til devices, browsere og alt det der lir. Indtil i år har desktop video været baseret på Adobe Flash-teknologien, hvor det på mobil/tablet har været HLS-formatet fra Apple, der har været formatet, der skal bruges.

På desktop forudsiger de, og jeg er enig, at hvor vi før har brugt Adobe Flash som den teknologiske platform for streaming og player, så betyder skift i teknologi og nye implementeringer i de forskellige browsere (eller rettere i HTML5), at det meget snart bliver en HTML5-baseret afspilning af en MPEG DASH-stream, med fall-back til en Flash-player, der bliver standarden

📰 Læs: The State of MPEG-DASH 2016 [StreamingMedia.com]

⬆ Til toppen

👽 Introduktion til cron-jobs

There are times when there’s a need for running a group of tasks automatically at certain times in the future. These tasks are usually administrative, but could be anything – from making database backups to downloading emails when everyone is asleep.

Cron is a time-based job scheduler in Unix-like operating systems, which triggers certain tasks at a point in the future. The name originates from the Greek word χρόνος (chronos), which means time.

🎓 Bliv klogere [SitePoint]

⬆ Til toppen

Denne opsamling blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk

Skriv din kommentar: