Set og læst i uge 20, 2015

ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.

📨 Følg med på mail:
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:



Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.

 

Nyheder og software

Nyhedsbranchens fremtid er at lave software, skriver Gavin Sheridan:

Why didn’t journalists on a business/finance beat build Open Corporates, RankandFiled or Duedil? Business reporters have for decades used tools or time every day to gather news about company filings, but never considered building software that would help them to automate the process. They didn’t have the presence of mind to think “hang on a second; if I built that I could sell it to my business readers as a competitive analysis product AND have a scoop suggestion system to boot”.

The industry simply doesn’t think this way.

Læs artiklen


Facebook vs. diversitet

Zeynep Tufekci gennemgår Facebooks forskning og fortæller os det, vi allerede godt ved: Facebook giver dig mere af det, du er enig i. Så kan man mene, hvad man vil, om den manglende diversitet.


Facebook Instant Articles

Selvsamme Facebook har netop annonceret (læs en længere præsentation) og lanceret deres Instant Articles, der gør det muligt for medier at publicere indhold direkte på Facebook.

Hos ReadWrite skriver man, at nettets ‘walled gardens’ (eller siloer) vokser. Et af det helt store argumenter for Instant Articles har været hastighed. Og hos NiemanLab er man overrasket over, hvor meget Facebook har fået det til at handle om netop det.

Allerede inden lanceringen var der bekymring hos medier (læs den oprindelige artikel, hvis du har Wall Street Journal-abonnement). Hos The Awl er der også bekymring at spore og perspektivering at hente. Og australske The Age har skrevet om, hvorfor man bør interessere sig for Facebooks nyhedseksperiment.


WSJ i nye klæder

Nu vi er ved The Wall Street Journal: De har netop redesignet og har lavet en introduktion til det nye look. Og NiemanLab har også skrevet om redesignet.


Brugeroplevelse + kvalitetssikring = ?

Kan man samle begreberne ‘User Experience’ (brugeroplevelse) og ‘Quality Assurance’ (kvalitetssikring) i ‘User Experience Assurance’ (brugeroplevelseskvalitet)? Det mener Spencer Davis fra konsulentfirmaet Priocept i denne artikel fra juni 2013:

User experience could be greatly enhanced if it is recognised that quality assurance underpins user satisfaction and consumer confidence. QA, UX and Usability should be recognised within the same context (UXA), in an attempt to increase user satisfaction, ease of use and efficiency.

It is no longer acceptable to present users with bugs, errors or slow systems. In this day and age, technology should just work.

Læs artiklen

Der er i øvrigt mere om kombinationen af brugeroplevelse og kvalitetssikring i denne artikel fra uxmatters.com, hvor fællesbegrebet blot er ‘Usability’, altså brugervenlighed.


What the font..?

Hvilke skrifttyper bruger Medium? Det kan du få svar på her. Og du kan blandt andet købe den, de bruger i brødteksten, her. Og her. Kender du ikke Medium? Tjek Wikipedia.

Og så kan du læse om, hvordan du finder den rigtige skrifttype til dit website.


UX-misforståelser

Hvis du arbejder med UX/brugeroplevelse, kender/møder du sikkert nogle fordomme eller fejlagtige antagelser om, hvad du egentlig laver eller bør lave. Hos SitePoint er der samlet fem misforståelse om UX.


Goodbye, Pad

Lars, her fra bloggen, solgte sin iPad og købte en Kindle – og han skrev denne artikel om hvorfor.


Google Inbox og e-mailvaner

…og han har også skrevet om sin oplevelse med Inbox, der er Googles bud på, hvordan en ny måde at håndtere e-mails kan se ud.

Vil du også på Inbox? Bed Google om en invitation.


Webdesign og arkitekturhistorie

Og præcis hvordan kommer webdesigns så til at se ud i fremtiden? Nogle vil mene, at svaret ligger i arkitekturens historie. I samme genre er der her ti bud på fremtidens teknologidesign.


Tips til checkout på mobil

At det er sværere at få folk til at købe/melde sig til ting på mobilen er næppe den store overraskelse. UserTesting.com har lavet en bette brugerundersøgelse på tre websites og præsenterer nogle (okay åbenlyse) pointer.

In order to determine which mobile checkout practices customers prefer, we conducted a remote usability study on the checkout process of three different websites. We recruited six participants to go through the mobile checkout processes of Sephora, Big 5 Sporting Goods, and Bed Bath and Beyond.

They were assigned an item to purchase at each store, and then at the end of the study, they were asked to compare the three checkout processes.

Læs artiklen


Apple Watch-prototyper på ingen tid

ThinkApps har lanceret et værktøj, hvor de (ifølge dem selv) gør det nemt at bygge prototyper på apps til Apples kommende ur. De lover, at du kan gøre det på 10 minutter, men regn med 15 🙂


Virtual Insan^H^H^H^H^HReality/h2>

Enter The Matrix. Oculus Rift har meldt ud, at deres Virtual Reality-headset bliver tilgængeligt for forbrugere i det første kvartal af 2016. Læs mere hos CNN. Eller hos Wikipedia.

I 2013 testede en DR-journalist headsettet. Se video med det hos dr.dk.

Og når du har cirka 20 minutter til dig selv, så se South Park-afsnittet om Oculus Rift.

Oculus Rift i South Park


Freestyle til andres slides

…og så lyder PowerPoint-karaoke ret underholdende. Wall Street Journal har en artikel om emnet/fænomenet.

Denne opsamling blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk

Skriv din kommentar: