Medier og teknologi i uge 33, 2016

ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.

📨 Følg med på mail:
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:



Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.

 

🔮 Generelt / tendenser

🔬 Politiken og studerende laver journalistik-laboratorium

En ny sommerskole bringer 16 studerende fra Digital Design og Kommunikation på ITU sammen med 16 kommende journalister fra SDU for at eksperimentere med digitale koncepter, der kan engagere de unge læsere.

📰 Læs mere [IT-Universitetet]

 Til toppen

💸 The Wall Street Journal bøjer betalingsmuren

Når man er et onlinemedie er ens forretningsmodel konstant under forandring, og det gælder om at være parat til at prøve nye ting af. Tag nu for eksempel The Wall Street Journal, der prøver sig frem med ‘gæste-adgang’, der varer i 24 timer [Nieman Lab].

De kigger også på et område, der er en hovedpine for mange medier; hvad skal der ske, når man lander på en lukket artikel fra fx en Facebook-deling?

It’s also opening up opportunities for subscribers and members, as well as Journal staffers themselves, to share full articles for free through social media. If you click on any link shared by sportswriter Jason Gay, for instance, you’ll now definitely be able to read the story.


👓 Læs også:


Gæste-adgang er nu ikke noget nyt. Tilbage i 2013 introducerede Financial Times deres ‘gave-artikel’-koncept [Financial Times / About us]:

You can now share content from the Financial Times with friends or colleagues that do not have an FT subscription even more easily than before. If you are a standard or premium subscriber, when viewing an article page we will subtly alter the address of the page after you have loaded it, adding a share_code that is unique to you.

Læs mere om Financial Times-gæsteartikler [FT Labs]

 Til toppen

🇫 Facebooks algoritme-ændring har ikke påvirket trafikken

Tilbage i juli introducerede Facebook nogle ændringer i deres algoritme, der skulle opprioritere opdateringer fra ‘rigtige mennesker’ som dine venner og nedprioritere opdateringer fra sider (‘Pages’). Det sidste inkluderer blandt andet online-medier, der nok hader Facebook for at tjene gode annonce-penge, men som stadig er afhængige af det store F og den trafik, det leverer.

Derfor blev den helt store violin spændt og spillet på hos diverse medier; i en sådan grad, at Michael Lemberg, der arbejder for Falcon (der bl.a. bygger værktøjer til at håndtere sociale medier) skrev, at vi medier slet ikke er så vigtige, som vi tror [klub100.org].

Nu er der så kommet tal på. Og Nieman Lab skriver:

An analysis across 600 digital publishers found no measurable traffic impact from either of Facebook’s big summer algorithm changes.

📰 Læs artiklen om Facebook-trafikken

Seneste nyt fra algoritme-land er i øvrigt, at Facebook nu vil vise os “Personally Informative Stories” [Facebook Newsroom].

 Til toppen

🤐 AdBlock Plus blokerer igen Facebook-annoncer – og opdateringer

Som du kunne læse i opsamlingen fra uge 32, er kampen i gang: Facebook vil blokere for ad-blockere [The Wall Street Journal].

Men nu slår en af de mest populære adblock-udvidelser tilbage. AdBlock Plus-folkene melder nemlig, allerede har sneget sig udenom Facebooks nye teknologi. Fiks-fakseriet har dog en pris; ifølge Facebook blokerer AdBlock Plus nu også for ganske almindelige Facebook-opdateringer.

Facebook har så igen omgået AdBlock Plus’ fix [TechCrunch]. Er Pandoras æske nu åbnet..? Denne overskrift fra TechCrunch opsummerer det i hvert fald meget godt:

Facebook’s blocker-blocking ads blocked by blockers

 Til toppen

📱 Android vokser og vokser

Googles Android-platform har kurs mod en total dominans på det globale smartphonemarked, hvor næsten ni ud af 10 smartphones, der sælges, nu kører Android.

📰 Læs mere [Computerworld]

 Til toppen

👓 Microsoft og Intel bygger Virtual Reality-headset

Intel and Microsoft announced Tuesday that they are working together to help computer manufacturers get into the business of making stand-alone VR headsets. Today that market essentially consists of just two products, Facebook’s Oculus Rift  and the competing Vive from phone company HTC.

📰 Læs mere [MIT Technology Review]

 Til toppen

👁‍ The New York Times køber kreativt bureau

“Thanks to Pokemon Go, I’m getting daily requests for [augmented reality],” he said. “I’m getting lot of requests for chatbots. And VR, the market is already hot. We’ve had a client once a week getting pretty serious about doing a project with us. We want to be able to bring that in house.”

📰 Læs mere [Digiday]

 Til toppen

🍎 Cook: Augmented reality er en “kerneteknologi”

Although the interview doesn’t stray too far from Apple’s well-rehearsed talking points — don’t expect the CEO to spill the beans on Apple’s car or get into gritty details on the dilapidated Mac line, though he does reaffirm that Apple is “doing a lot on” AR and views it as a “core technology” — it’s a substantial read that gives a lot of insight into how Cook runs the company.

📰 Læs mere [The Verge]

Læs mere:

 Til toppen

🚢 Fantastisk visualisering af verdens shipping-ruter

Some 11 billion tons of stuff gets carried around the world each year by large ships. Clothes, flat-screen TVs, grain, cars, oil — transporting these goods from port to port is what makes the global economy go ’round.

Now there’s a great way to visualize this entire process, through this stunning interactive map from the UCL Energy Institute

📰 Læs mere [Vox.com]

Eeny, meeny, miny, moe...

Eeny, meeny, miny, moe…

 Til toppen

📷 Sådan: NY Times, NatGeo og Sports Illustrated på Instagram

Despite their similar functions, media outlets are using different strategies when it comes to Instagram Stories versus Snapchat.

📰 Læs mere [Nieman Lab]

 Til toppen

🔨 Udgiverrollen er under forandring

“We are redefining the role of publisher to reflect the way the world works today where technology is the core of publishing,” BuzzFeed CEO Jonah Peretti wrote in a staff memo at the time. “Dao is a new type of Publisher. She isn’t the heir to a newspaper baron and she won’t be responsible for the business, selling ads or physical newsstand distribution.”

📰 Læs mere [Nieman Lab]

 Til toppen

📜 Spectrum leverer andres indhold i Messenger

Chat-bots kan blive noget af det næste større, både for online-forretninger og -medier. Her er en udbyder af teknologien, hvis man ikke selv vil bygge:

The media industry is changing rapidly, and publications are forced to adapt accordingly. That’s where Spectrm, a new Berlin-based startup, comes into play. Spectrm bets big on bots, delivering news content via messaging platforms like Facebook Messenger, Slack, and Telegram on behalf of publishers.

📰 Læs mere [TechCrunch]

 Til toppen

🎵 Derfor streamer du det samme musik

Du kender det måske. Du har adgang til et hav af sange, hvad enten du lytter til musik på Spotify, Tidal eller noget tredje. Men skønt du har næsten hele musikverden for dine fødder (eller ører), så ender du med at høre de samme sange, du altid har gjort. Oh, but why?

Fænomenet har et navn. Det kaldes for The Paradox of Choice.

[…]

Jo flere valgmuligheder livet tilbyder os, jo bedre bliver vores liv.

Men ifølge den amerikanske psykolog og forfatter Barry Schwartz, der har skrevet bogen The Paradox of Choice, er det langt fra så simpelt.

📰 Læs mere [Computerworld]

 Til toppen

😠 Twitters mislykkede dekade i kampen mod chikane og mobning

For nearly its entire existence, Twitter has not just tolerated abuse and hate speech, it’s virtually been optimized to accommodate it. With public backlash at an all-time high and growth stagnating, what is the platform that declared itself “the free speech wing of the free speech party” to do? BuzzFeed News talks to the people who’ve been trying to figure this out for a decade.

📰 Læs mere [BuzzFeed]

Læs også:

 Til toppen

👪 Organisation / Management

🤔 Hvad er en forretningsmodel?

“Business model” and “strategy” are among the most sloppily used terms in business.

▶️ Se en kort video og bliv klogere [Harvard Business Review]

 Til toppen

🇬 10 ting, Google ved

Som virksomhed er det vigtigt at have en underliggende filosofi. Google opsummerer deres i en liste over ‘Ten things we know to be true’. Lad dig inspirere – enten af de 10 ‘facts’ eller måden at præsentere en corporate filosofi på.

 Til toppen

🎓 Hvordan ved du, om nogen er klar til at blive leder?

Det er vigtigt, at man gør de rigtige mennesker til ledere. Gør man ikke det, risikerer man, at en leder eksempelvis udfører opgaver, der burde uddelegeres og ‘mikro-manager’ sine ansatte. I denne Harvard Business Review-artikel kan du blive lidt klogere på, hvordan du finder den rette leder.

 Til toppen

✏ Design / UX

📱 ‘Mobile First’ betyder ikke ‘Mobile Only’

Mobile-navigation patterns make navigation unusable on the desktop and decrease the use of this important UI element. Porting an unchanged UI to a different platform hurts UX.

📰 Læs mere [Nielsen Norman Group]

 Til toppen

🖼 Brug designteori til at lave bedre landing pages

One of the biggest challenges for designers is creating landing pages that not only look good, but also convert well.

You can see why this would be the case—design goals and business goals are often at odds. UX and CRO (conversion rate optimization) principles don’t always align, either.

There is, however, a solution: conversion-optimized design.

📰 Læs mere [Invision Blog]

 Til toppen

💌 Læs brevet: 111 top-designere forsvarer Apple

In 2011, Apple sued Samsung for all its profits from sales of its Galaxy smartphone, arguing that the South Korean electronics company had willfully copied Apple’s patented rounded-corner front face, bezel, the look of its icon grid, and packaging of its devices. It won and was awarded nearly $1 billion in damages, but last year, Samsung appealed to lower the amount to $548 million. Now, it’s appealing again, arguing—among other things—that the reduced penalty is still excessive because design only played a small part in the Galaxy’s sales success.

Designers are not having it.

📰 Læs mere [Quartz]

 Til toppen

🤐 Tonefald: Snak med dine brugere, ikke til

A two-part experiment found that different tones of voice on a website have measurable impacts on users’ perceptions of a brand’s friendliness, trustworthiness, and desirability. Casual, conversational, and enthusiastic tones performed best.

📰 Læs mere [Nielsen Norman Group]

 Til toppen

🔧 Teknik

👎 Og hvad så, hvis din software-kvalitet stinker?

Your software cannot save you if you have no viable business model (aka “building something people want so much that someone will pay for it.”) And it will not save you if nobody is ever offered your product, or ever hears of it (aka sales/marketing failures.)

But if and when you do get past those high hurdles — that’s where your software quality can make or break you

📰 Læs mere [TechCrunch]

 Til toppen

🔩 En enkel tilgang til performance-tuning

Performance tuning has a set of pre-conditions; if those are not met, tuning is very difficult. Here are some simple steps, that can take you very close to solving performance problems.

📰 Læs mere [Appedo]

Se! En konkurrence:

 Til toppen

ℹ️ Introduktion til Progressive Web Apps

Vi har tidligere haft fat i Progressive Web Apps her i opsamlingen (start fx med denne søgning), og her er en begynder-guide [Smashing Magazine], hvis du ikke er helt sikker på, hvad det drejer sig om.

 Til toppen

⏩ Kom hurtigere i gang med React med nyt Facebook-værktøj

React er navnet på Facebooks open source-bibliotek, der skal gøre det nemmere for udviklere at bygge apps i JavaScript. Nu har Facebook lanceret et værktøj, der skal gøre det lettere at komme i gang med React [TechCrunch].

 Til toppen

Denne opsamling blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk

Skriv din kommentar: