Jeg søger nye udfordringer. Læs mere »

Overblik: Digital Ugerevy for uge 40, 2018

Mit navn er Lars K Jensen, og jeg arbejder som leder af produktudvikling hos Infomedia.

Hver uge deler jeg en opsamling på noget af det mest interessante, jeg er faldet over indenfor digital udvikling og forretning i og omkring mediebranchen.

Det betyder, at du sparer tid: Du behøver ikke læse en masse artikler og nyhedsbreve for at holde dig opdateret.

Tak fordi, du læser med.

___

 

💌 Følg ugerevyen

Det letteste er at følge med på mail. Så får du en mail hver weekend med link til ugens opsamling:


 

Du får kun én mail om ugen – det lover jeg.

 

 

Indhold

 

↓ Here we go ↓

 

👍 SOCIALE MEDIER

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.

 


😥 Mange Facebook-reaktioner på Kim Larsens død

 

Den folkekære spillemand Kim Larsen var i den grad populær blandt danskerne. Og på Facebook har mange danskere sørget over hans død.

Således blev der søndag reageret med flere end 200.000 triste smileys på opslag om sangeren, viser en analyse fra medieanalytiker Jan Birkemose, der er stifter af Medietrends.dk.

Berlingske

___

Læs mere hos Medietrends selv: Larsens virale død

 


😯 Offentlige Facebook sider er “på dybt vand”

 

Hele den danske offentlige sektor venter på afklaring af, hvorvidt kommuner og andre må have sider på Facebook. It-gigantens hidtige tiltag løser næsten intet, mener tysk privacy-kommissær.

Version2

 

 


⏪ Genbesøg: TV MIDTVESTs Facebook-cølibat

 

I januar måned bekendtgjorde TV MIDTVEST, at de ville droppe Facebook i to uger. Det kan du også læse om i ugerevyen for uge 3. Siden ramte historien internationale medier som Digiday, og nu er den derude igen.

TV MIDTVESTs digitale chef, Nadia Nikolajeva, holdt et oplæg hos INMAs ‘Innovation Week’ den 27. september, og det kan du læse mere om hos Journalism.co.uk.

 

 


😬 Mere om Facebooks seneste databrud

 

Sidste uge sluttede rimelig skidt for Facebook. Hvis du ikke er helt inde i det seneste dataindbrud hos Facebook, er der hjælp her:

If you haven’t been tuned into the tech press, here’s a rundown of Facebook’s latest data breach, what was potentially accessed by the hackers, and what it could mean for The Social Network – and social media more broadly – moving forward.

Social Media Today

___

Læs også:

50 millioner profiler hacket på Facebook: Nyheden blev blokeret som spam [Version2]

_

Wired har skrevet “Everything We Know About Facebook’s Massive Security Breach”

_

Wired skriver, at hacket viser en sårbarhed på tværs af internettet:

Some of the web’s most popular sites have not implemented basic security precautions that would have limited the fallout of the Facebook hack, according to a recent research paper out of the University of Illinois at Chicago.

Men, skriver MediaWatch:

De hackere, der i sidste uge fik adgang til 50 mio. Facebook-brugeres konti, har ikke også fået adgang til andre sider eller apps, der er tilknyttet Facebook.

MediaWatch

_

Noget tyder på, at der efterhånden har været så mange hacks og databrud, at mange af os efterhånden er ligeglade. Således skriver Business Insider, at folk i gennemsnit brugte mere tid på Facebook efter datatyveriet blev offentliggjort.

_

Version2 skriver, at Datatilsynet følger sagen tæt.

 


🆕 Facebook klar med ‘first-party cookie’ til annoncører

 

Facebook is the latest big digital ad seller to release a solution to address moves by browsers to kill third-party cookies. The company is releasing a new first-party cookie option for advertisers, publishers, and developers to measure and optimize Facebook ads and capture analytics data from browsers that block third-party cookies — namely Apple’s Safari and soon Mozilla’s Firefox.

Marketing Land

 


😒 Axel Springer lægger Facebook-pres på annoncører

 

“We’re giving Facebook a harder time,” said Carsten Schwecke, chief digital officer of Media Impact. “The Cambridge Analytica scandal has caused a big shift in terms of user trust in Germany. We have done internal research that supports this. There could be real plus points for us as publishers from that.”

Digiday

 


📹 Facebook giver nye videomuligheder til alle

 

With the global roll-out of Premieres videos, marketers and advertisers that own Pages will now have access to the video format first announced in April when it was offered to a limited group of creators, publishers and shows.

Marketing Land

Læs også: Publishers on Twitter can now monetize videos viewed by global audiences [Marketing Land]

 


👎 Kritik af Facebooks premium-video-annoncer

 

I ugerevyen fra uge 38 kunne du læse, at verdens største annoncekøber (GroupM) kritiserede Facebooks tilgang til annoncering:

“We continue to press them to allow us to independently verify our metrics and operate in the real world”, sagde Robin O’Neill, der er managing director for “digital trading” hos GroupM.

Nu er der ny kritisk, og denne gang går det på Facebooks video-annonceprodukt:

Among ad buyers’ frustrations with In-Stream Reserve are the wide range of publishers and influencers that Facebook has pooled together and the relative lack of control it’s giving advertisers.

Digiday

 


👔 Ingen overraskelser: Ny Instagram-chef udpeget

 

As expected, Instagram’s VP of Product — who previously built Facebook’s news feed — was promoted to Head of Instagram.

Recode

Adam Mosseri var også det bedste bud, som du kunne læse i ugerevyen fra uge 39.

 


📷 Instagram kopierer endnu en Snapchat-funktion

 

Nu får også Instagram-brugere mulighed for let at tilføje hinanden ved at scanne koder:

 

Nametags are much the same as Snapcodes on Snapchat, or Messenger Codes on Facebook Messenger – in fact, almost every platform now has some variation of scannable codes to quickly connect.

Social Media Today

 


🐦 Elon Musk skal begrænse sig på Twitter

 

USA ‘Securities and Exchange Commission’ sagsøgte i sidste uge Elon Musk for misledende udmeldinger på Twitter. Musk havde skrevet “Am considering taking Tesla private at $420. Funding secured.”

Nu er sagen endt i et forlig, der blandt andet rammer Tesla-chefens brug af Twitter:

The company will have to keep firm oversight over Musk’s communications with investors—including by tweet

Wired

 


📈 Tips til mere trafik og flere konverteringer fra Twitter

 

Hvis du nu får jobbet som Elon Musks Social Media Manager (se historien herover), kan det være, denne artikel [Social Media Today] er værd at læse 😉.

 


😯 Stor fusion indenfor overvågning af sociale medier

 

The merger between social intelligence firms Brandwatch and Crimson Hexagon — announced Thursday — will lead to a new platform that integrates social media listening and research about markets, brands and consumers.

MarTech Today

 

 

🔮 MEDIER /TENDENSER

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang eller ny teknologi, branchen forsøger at tage til sig.

 


😕 Begræsning af DR hjælper ikke aviserne

 

“Jeg tror ikke, at det løser dagbladenes problemer. Men når dagbladene gennem mange år har sagt, at det her er en alvorlig udfordring for dem konkurrencemæssigt, så synes jeg, at vi som politikere skal lytte til det. Men jeg tror ikke på, at det løser deres problemer. Det kan være, der er noget, der bliver nemmere for dem. Men de har mange, mange andre udfordringer i dagbladsbranchen end lige præcis det her,” sagde Mette Bock på samrådet.

MediaWatch

 


🤨 Medieforsker: DR står stærkt digitalt

 

[…] selvom DR står over for store nedskæringer på 20 pct. som en konsekvens af medieforliget, vil DR fortsat stå stærkt digitalt over TV 2, siger medieforskere mandag til Berlingske.

MediaWatch

___

Det er BTs ansvarshavende chefredaktør, Michael Dyrby, ikke enig i.

 


🌡️ Podcast-måling på trapperne

 

Et nyt podcastindeks, der måler brugen af podcasts på tværs af kanaler, ser dagens lys inden længe. Bag målingen står de store spillere på markedet, men de små podcastere skal også med om bord, lyder det.

MediaWatch

 


👑 Berlingske lancerer podcast om Kongehuset

 

Lydmediet skal ikke længere kun være forbeholdt Berlingskes business-interessede brugere. Nu lancerer avisen en podcast om de royale.

MediaWatch

 


🎤 Spotify klar med tilbud til podcastere

 

Spotify is beta testing a new program to get more podcasts onto its service. Spotify for Podcasters gives any podcaster the ability to syndicate their show via the music service, the company announced this week.

Variety

 


🎧 Bloomberg holder fast i brugerne med oplæsning

 

Hvis man gik og var i tvivl om, at lyd er en seriøs del af mediernes fremtid:

According to Julia Beizer, global chief product officer, adoption started off slow, particularly on mobile web, and shortly after launch, people were listening to two and a half stories on average per app session. Now, this has increased to six stories and has become the second-most popular media type on the app (behind live TV).

Digiday

 


🇩🇪 Tyske medier enige om fælles login

 

In two weeks, an alliance of 20 media, e-commerce, agency ISP businesses in Germany will officially launch a unified consumer login product, created to give consumers total control of their data privacy and consent settings, which are now stricter under the General Data Protection Regulation.

[…] “With the dominance of Google and Facebook, user data is drifting away to the walled gardens and leaving the German market, meaning publishers and agencies are’t able to use that data anymore.”

Digiday

 


🖼️ Google vil nu vise billedoplysninger

 

Google hasn’t always had the best of relationships with photographers, but today it announced a small measure that should go some way toward appeasing image rightsholders.

Venture Beat

 


😣 Schibsted opgiver tech-center i London

 

Godt fire år efter mediekoncernen Schibsted gik ind i London med et større teknologicenter, har det norske selskab nu besluttet at trække sig ud igen, skriver Kampanje med henvisning til nyhedsbureauet NTB.

MediaWatch

 


🤔 BBC: Sådan kommer du i gang med open source-undersøgelser

 

The BBC’s new investigative unit, Africa Eye, published a detailed breakdown of its latest project last week, showing how open-source investigators verified a video from sub-Saharan Africa that had gone viral on social media.

Journalism.co.uk

 


🇺🇸 Næsten halvdelen af US-udgivere kører GDPR på amerikanerne

 

Despite the risks it poses to their businesses, publishers have now applied its consent standards to their U.S. audiences in an effort to avoid compliance issues, simplify audience data collection, and avoid last minute scrambles to adhere to the new privacy law passed in California.

Digiday

 

 

👔 MEDIER /BUSINESS

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.

 


0️⃣ Digital nulmoms til aviser – og måske også magasiner og bøger

 

De private medier har armene i vejret over udsigten til digital nulmoms. Magasinerne, som lige nu ikke ser ud til at blive omfattet, vil køre argumenterne i stilling, så de også får gavn af dagens EU-beslutning.

MediaWatch

_

Tirsdag har EU-landenes finansministre vedtaget et forslag om at nedsætte – helt eller delvist – momsen på digitale publikationer. Det bekræfter diplomater fra mødet i Luxembourg tirsdag.

MediaWatch

_

 

En analyse af konkurrencesituationen mellem online-nyhedsmedier og magasiner bliver afgørende for, om magasiner kan blive omfattet af digital nulmoms, lyder det fra kulturminister Mette Bock.

MediaWatch

 


💡 Hvad skal du vide, inden du tilbyder abonnementer?

 

So you want to be in the subscriptions business? Before you start drafting a press release about this exciting new direction, make sure you’ve accounted for new costs that crop up when you’re chasing consumer revenue instead of advertiser budgets.

Digiday

(Artiklen kræver abonnement.)

 


💳 Metode til at finde de brugere, der vil betale

 

Work to figure out who is likeliest to subscribe. “A simple framework you can use to quantify a visitor’s propensity to subscribe is based on just three things: How did they arrive on your site, where are they located and what section did they read?”

Nieman Lab

 


🍎 Hør om Apples pitch til udgivere

 

CNN Digital has daily contact with the Apple News edit team, and it enables CNN to reach an audience for political news and non-political news alike, even though the monetization lags, said S. Mitra Kalita, svp of news, opinion and programming at CNN Digital. “This is very much a human interaction,” she said.

Digiday

 

 

📡 MEDIER /UDVIKLING

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.

 


🇪🇺 Stort Vestager-interview i Wired

 

Margrethe Vestager, the European commissioner for competition, is surely the most feared person in Silicon Valley. She fined Apple $15 billion for tax avoidance. She brought forward multiple antitrust investigations against Google. Just before arriving in the US this week, she announced that she had started to take a keen interest in Amazon.

Wired

Du kan også se interviewet som video [29:08].

 


✅ Google bygger en søgemaskine til faktatjek

 

On Tuesday, the Google News Initiative launched the beta version of a tool that’s specifically for fact-checking content. The feature, which the company has been working on for months, uses the same signals as other Google products, such as Google News, to surface work from fact-checkers like Snopes and (Poynter-owned) PolitiFact.

Poynter

 


📊 Nu kan du designe med rigtige data i Sketch

 

We’re bringing Data to Sketch in version 52, allowing you to populate your designs with text, images and more, in seconds. Say goodbye to Lorem ipsum and hello to real data, accessible with just a few clicks. Data in Sketch lets you add images and text from folders on your Mac or use a custom plugin to generate all kinds of text and image data, from almost any source.

Sketchs blog

 


Foto: rawpixel.com / Pexels

Skriv din kommentar:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.