Medier og teknologi i uge 42, 2016

ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.

? Følg med på mail:
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:



Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.

 

? Generelt / tendenser

? Derfor er tech-firmaernes narrativ så langt foran virkeligheden

Det her må være noget af det mest fornuftige og interessante, jeg har læst længe:

Tech companies are accelerating their narratives around everything from VR to self-driving cars because they need to convince the world the hypergrowth from mobile can be sustained.

[…]

Google and IBM are all about artificial intelligence. Everyone is obsessed with VR and AR. Autonomous vehicles and drones are coming to redefine logistics completely.

Artiklens forfatter, Sam Lessin gjorde det til en fast del af sit arbejde (da han var hos Facebook) at fortælle nye product managers om science fiction-litteraturen. Han mener nemlig, at teknologifirmaernes rolle er at vurdere, om de idéer, der nævnes i litteraturen er parat til at blive bygget.

Lessin argumenterer i artiklen for, at firmaerne accellererer fortællingen voldsomt i en nærmest sanseløs jagt på den næste store platform – som ifølge Lessin først vil være klar om nogle år:

We are clearly at the end of an incredible period of disruption and growth driven by the back-to-back growth of the internet and mobile. The party of massive growth and big multiples is nearing an end. And while there is still much more to be done around the internet and mobile and plenty of businesses to be built, none of the new platforms that technology companies are hitching their wagons to are going to be ready for meaningful deployment anytime soon. Growth will slow, multiples will compress, and there will not be a big next platform for years.

Læs artiklen: Why Today’s Tech Narrative is Way Ahead of Reality [The Information]

Jeg tror, der er en klar afledt effekt af dette til mediebranchen, og det har jeg skrevet lidt om:

Har tech-firmaerne for travlt til, at vi andre kan følge med? [Medieblogger]

 Til toppen

? Google News nu med faktatjek

Der har været skrevet en del om Facebooks uheld med en algoritme for ‘trending’ historier, der skulle erstatte mennesker af kød og blod, der havde udfyldt opgaven tidligere. For der gik ikke længe, før en usand historie toppede listen.

Nu har Google så implementeret faktatjek på deres Google News-platform, skriver TechCrunch:

Google yesterday announced it will introduce a fact check tag on Google News in order to display articles that contain factual information next to trending news items. Now it’s time for Facebook to take fact-checking more seriously, too.

Læs om det på dansk:

Mere om faktatjek:

 Til toppen

? Apple News sender trafik, men ikke penge

Several news publisher clients reported they’re getting more audience from Apple News than from Google AMP, the search giant’s fast-loading mobile article initiative, according to Polar, a native ad platform, which is testing branded content promotion in Apple News with a small number of publishers.

[…]

But there’s little advertising today on Apple News, because it’s difficult for publishers to monetize that traffic.

× Læs mere [Digiday]

 Til toppen

? Betal for at slippe for annoncer på The Atlantic

Online-medierne har forskellige måder at håndtere presset fra adblockere på, som brugerne har installeret for at slippe for annoncer. The Atlantic kommer her med et åbenlyst bud: Betal, så fjerner vi selv annoncerne [AdAge].

Du kan selvfølgelig også bare sætte deres website på listen over domæner, der godt må vise dig reklamer; det er gratis.

 Til toppen

? Medier lufter utilfredshed med programmatiske annoncer

En stadig større del af det digitale annoncesalg foregår via programmatiske netværk. Det vil sige, at det er automatikker, der udbyder og byder på annonceplaceringer. Det går vanvittigt stærkt og kører helt af sig selv.

Men nu er nogle medier/udgivere begyndt at blive frustrerede. For programmatikken er meget lidt gennemsigtig. Som du kunne læse i opsamlingen fra uge 41 forsøgte The Guardian at købe annoncer hos sig selv: I de værste tilfælde endte kun 30 procent af de brugte penge hos avisen selv; resten forsvandt i fødekæden.

Nu skriver Digiday, at flere annoncører lufter deres frustration:

“What used to be small [exchange] partners have now totally disintermediated us from our customers, our control of pricing and distribution,” said a national newspaper programmatic director who preferred to stay anonymous. “We’ve created a monster which now has greater influence than we do.”

 Til toppen

❤️ Sådan skriver du overskrifter, der er fri for clickbait

Det er ved at være den omvendte verden, efterhånden. Da medierne rykkede på internettet, gjaldt det om at lave overskrifter, som så mange om muligt ville klikke på. Nu er det ved at have taget godt og grundigt overhånd, og Facebook forsøger nu også at straffe clickbait-overskrifter, som lover mere, end de kan holde.

Nu er vi ved at have været hele vejen rundt, for Web Designer Depot leverer en guide til, hvordan du kan skrive clickbait-fri overskrifter.

Kløgtigt nok indeholder artiklen også noget information om, hvorfor ‘klik-lokkere’ ikke fungerer.

 Til toppen

? Berlingske Business går i gang med podcasting

Berlingske Business’ læsere får nu mulighed for at smide mediets journalistik i ørerne. Business lancerede i går sin første podcast, og der er mere på vej fra den kant, siger Berlingske Business’ erhvervsredaktør, Peter Suppli Benson.

× Læs mere [MediaWatch]

Podcast-mediet er i sig selv langt fra nyt, ligesom danske medier også har brugt formatet i en rum tid. Blandt andet podcaster vores brødre og søstre på Politiken [Politiken Podcast] også.

Derfor er det alligevel interessant, når en udgiver giver sig i kast med et nyt medie – blandt andet for at høre om bevæggrundene:

“Det er en meget klar ambition, at vi gerne vil være tilstede der, hvor vores læsere er. Mens businessfolk har svært ved at finde tid til at tænde en tv-skærm, så har de masser af tid, når de transporterer sig. Alle har noget i ørerne,” siger Peter Suppli Benson om den nye satsning på podcasts.

Det lyder som det nogenlunde samme ræsonnement, som The Economist var igennem. Da de lancerede deres audio-app (‘In Other Words’, som siden er blevet lukket igen), var det også transporttiden, de gik efter [Journalism.co.uk]:

The daily delivery is aimed largely at morning commuter traffic, although can be downloaded at any time by the user, as and when it works best for them.

[…]

[Neelay Patel, vice president of innovation at The Economist] added that particularly for those driving into work, delivering content in an audio format is vital.

“There’s very limited things you can do while driving when it comes to consuming content. Audio is broadly the one that jumps to mind at that point, so this felt like it might be an interesting fit there.”

I september måned havde Nieman Lab (der skriver flittigt om journalistik og udviklingen i mediebranchen) i øvrigt et tema om ‘The newsonomics of podcasting’.

 Til toppen

? Stream Facebook Live til Apple TV og Chromecast

Hvis du ser meget live-video på Facebook men har ærgret dig gul og grøn over, at du er nødt til at se det på din telefon, så er der hjælp på vej.

The Verge skriver nemlig, at Facebook now lets you stream video to Apple TV and Chromecast. Så nu kan du sidde foran dit fjernsyn og glo på en vandmelon [BuzzFeed], indtil den eksploderer.

 Til toppen

? PlayStation VR er “virtual reality for the masses”

Sony’s VR solution is much more accessible — both in price and ease-of-use — than its PC-based competitors the Oculus Rift and HTC Vive, while also being a much more capable and comfortable product than the mobile-based Samsung Galaxy Gear VR.

× Læs mere [The Age]

Playstation VR: Sådan ser det ud.
Sådan ser det ud.

 Til toppen

? Google Pixel: Android-iPhonen du har ventet på

The Wall Street Journal har anmeldt Googles Pixel-telefon. Og dommen er klar: Det er den bedste Android-telefon, du kan købe.

Mere om Pixel:

 Til toppen

? Sådan får du trafik til dit website

Der er mange – lad os kalde dem ‘fantasifulde’ tips og guides til, hvordan du får trafik til din hjemmeside. Denne guide [Speedlancer] ser nu ud til at være meget reel. Og ja, det kræver arbejde.

 Til toppen

? Aftale om at lægge avisarkiver online

Dagbladene får nu mulighed for at bruge deres arkiver på websites og i apps, skriver Danske Medier:

Det sker, efter at Danske Mediers bestyrelse har godkendt en aftale, der er indgået med Dansk Journalistforbund om bl.a. betalingen til rettighedshaverne ved tilgængeliggørelsen af de historiske avisarkiver. Dansk Journalistforbund har tidligere godkendt aftalen.

 Til toppen

? Journalistforbundet i mail-brøler. Årsag: For dårlig test

I onsdags, den 18. oktober, begik Journalistforbundet en ups’er af rang, da de sendte mails ud til medlemmerne med engangsloginds til et andet medlem end den person, der havde fået mailen.

I sin redegørelse [PDF] skriver webbureauet Reload, der står bag udsendelsen, at fejlen er menneskelig:

Den primære årsag til at fejlen kunne opstå er en menneskelig fejl.

Udvikleren, der har været ansvarlig for denne del af systemet, har ikke fået gennemtestet funktionaliteten tilstrækkeligt med et forløb, der involverede udsendelse til mere end én bruger.

Fejlen er desværre heller  ikke blevet fundet af den efterfølgende test hos DJ. Dette på trods af at et forløb med flere modt agere er beskrevet som en del af testscenariet.

Lad det være en reminder om, at test er vigtigt.

Læs mere om sagen:

 Til toppen

? The Washington Post laver stickers til Apple og Viber

The Washington Post now offers news-related illustrations for readers to visually enhance their messages directly within an iMessage chat and on Viber, one of the world’s leading messaging apps. The expressive graphics are available in The Post’s first sticker pack and feature colorful images and text—such as “Good news,” “Huge if true” and “No comment”—which can be embedded directly into conversations.

× Læs mere [The Washington Post]

? YouTube-skat på vej i Frankrig?

Det franske underhus, som udgør halvdelen af Frankrigs parlamentariske system, har vedtaget et lovforslag, som vil beskatte videotjenester som Youtube. Det skriver Variety.

× Læs mere [MediaWatch]

 Til toppen

? Organisation / Management

? Lederudvikling udvikler ikke ledere

De uddannelser, vi bruger, til at uddanne ledere er ude af trit med den virkelighed, lederne befinder sig i til hverdag. Og det er et problem:

Edelman estimates that one in three employees doesn’t trust their employer — despite the fact that billions are spent every year on leadership development.

Læs mere om problemet og hvad, der kan gøres hos Harvard Business Review.

 Til toppen

? Giv dine ansatte de rette udfordringer

Undersøgelser viser, at medarbejdere bliver mere innovative og nytænkende, hvis de får udfordringer. Men det skal være passende udfordringer – ikke umulige eller for lette.

The researchers found that if people are put in a role that challenges them, 67 per cent will demonstrate above-average creativity and innovation in their performance. In contrast, only 33 per cent of people in “easy” jobs show above- average innovativeness.

[…]

The converse is also true: when people feel as if they can do their work with their eyes closed, that is, with no sense of challenge, innovation outputs will be few and far between.

× Læs artiklen [Harvard Business Review]

 Til toppen

✏ Design / UX

? Et kritisk blik på Apples nye låseskærm

Hvis du har opdateret din iPhone til iOS10, har du også oplevet irritationen ved den nye låseskærm. Du kan nemlig ikke længere åbne telefonen ved et ‘swipe’, i stedet skal du trykke på ‘home’-knappen.

Denne artikel [uxdesign.cc] handler om, at det er noget forvirrende noget.

 Til toppen

? Interview med Squarespaces chefdesigner

It totally depends on the project, but always starts with asking a lot of questions and hand sketches. I delve deep into research whenever time permits, collaborate with as many other disciplines as I can, and then iterate, curate, and refine.

× Læs mere [Interface Lovers]

 Til toppen

 

? ‘Journey Maps’ i det virkelige live

Practitioners struggle with standardizing a method for journey mapping, but believe the activity is crucial for creating shared vision. Although insights are critical for communicating findings, they are the least often included in journey maps.

× Læs mere [Nielsen Norman Group]

 Til toppen

? Teknik

? Et grundigt kig på TechCrunchs chatbot

I vores opsamlinger har vi flere gange berørt emnet chatbots, og nogle medier er begyndt at eksperimentere med dem. Tilbage i april spurgte jeg, om vi kan bruge chatbots til journalistik.

Hvis du er interesseret i emnet, kan du læse denne ret grundige artikel [Chatbots Magazine], der blandt andet kigger på TechCrunchs chatbot.

 Til toppen

? Slack: Tag PHP seriøst

De seneste år har været hårde for PHP-sproget. Populariteten er faldt, og sproget er blevet mødt af en del kritik. Selv content management systemet WordPress, der er en af de største brugere af sproget omskrev for et års tid siden administrationsdelen af WordPress.com [WordPress / Developers] til at bruge Facebooks JavaScript-library, React [Github / Facebook].

Nu kommer der imidlertid en støtteerklæring til sproget, der blev grundlagt af danske Rasmus Lerdorf tilbage i 1995. Og det er endda fra en af de tungere drenge, nemlig Slack. Keith Adams har nemlig skrevet artiklen Taking PHP Seriously på Slacks engineering-blog.

PHP-the-language has many flaws, which undoubtedly have slowed these efforts down, but PHP-the-environment has virtues which more than compensate for those flaws.

 Til toppen

❓ Er jQuery stadig relevant?

Although jQuery’s heyday may have passed, the library is still used at a staggering rate. But how of much of that usage is legacy? And how many developers are choosing to use jQuery in new applications?

× Læs mere [Telerik]

 Til toppen

? Tjekliste for mobil performance

Her er et uddrag fra en bog [O’Reilly] om, hvordan man leverer god/høj performance på websites på mobilen. Men der er da nogle tips, du kan tage til dig uden at skulle købe bogen.

 Til toppen

? Hvad er Devops? Og hvorfor?

En af de nyere tendenser indenfor udviklingsarbejdet er ‘devops’. Per Andersen har i et blogindlæg for det danske it-medie Version2 skrevet om fænomenet – og at han ikke forstår det:

Men spørgsmålet er stadig, hvad det så er. Jeg hører nogle gange, at man “om-organiserer”, således at man skaber en ny Devops-organisation eller sætter udviklere og driftfolk sammen – oven i købet fjerner skelnen mellem, hvem der gør hvad. Men man kan tegne lige så mange organisationsstreger og –diagrammer som man vil – det ændrer ikke, hvordan folk arbejder.

Og der er faktisk en naturlig årsag til, at man har organiseret i “udvikling” og “drift”.

 Til toppen

? Bøger om programmering, der er værd at læse

Hver gang jeg finder et nyt emne at interessere mig for, anskaffer jeg mig bøger om emnet. Derfor gemmer jeg denne liste [Dan Luu] til den dag, jeg virkelig har lyst til at grave ned i programmeringens verden.

 Til toppen

Denne opsamling blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.