Digitale medier og teknologi: Uge 46, 2017

ℹ️ Hvad er det her?
Her kan du få overblikket over ugen, der er gået indenfor medier og teknologi. Måske er der noget med, du glemte eller har overset?

Tip: Husk, at du kan højreklikke og vælge at åbne et link i et nye vindue/faneblad, hvis det giver dig bedre overblik. Hvis du er på en telefon, skal du trykke og holde inde på linket. God læselyst!

 

💌/🎧 FØLG + LYT

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet – så får du en mail, når næste opsamling er klar:


 

Lyt med:
Du kan også følge med på podcast og lytte til udvalgte historier fra ugens opsamling. Søg på “larskjensen.dk” der, hvor du finder podcasts eller læs mere på larskjensen.dk/lyd.

Her kan du lytte til podcast-episoden om denne opsamling:

___

Indhold

 

👍 SOCIALE MEDIER

🇩🇰 Så meget poster danske medier på Facebook

“Danske medier stopfodrer Facebook” skriver Medietrends. Størst er BT med i gennemsnit 49,8 opslag om dagen, og den største vækst er hos Jyllands-Posten, der næsten har fordoblet antallet.

Her kan det være oplagt at læse om en rapport fra American Press Institute, der anbefaler, at mediernes sociale medier-redaktioner bruger mindre tid på bare at poste links. 😉

↑ Til toppen ↑

 

🔻 Danskerne er på færre sociale medier

En af de større nyheder indenfor sociale medier herhjemme var uden tvivl rapporten fra Slots- og Kulturstyrelsen, der fortæller, at danskerne i stigende grad kun bruger ét medie. Facebook.

Du kan blandet andet læse om rapporten hos Danske Medier og Medietrends.

Danske Medier skriver blandt andet:

Slots- og Kulturstyrelsen skriver, at en af forklaringerne kan være, at Facebook-tjenesten kontinuerligt får integreret mange af de funktioner, som de øvrige sociale medier hver især har som deres primære formål.

↑ Til toppen ↑

 

❌ Det går ikke godt for Facebooks faktatjek-indsats

The Guardian skriver, hvordan en række journalister, der arbejder for Facebook i forbindelse med faktatjek (blandt andet i kampen mod “Fake News”) siger, at Facebook ikke vil give dem vigtige informationer, og at de føler, at Facebook har brugt deres arbejde i en PR-indsats.

En ny rapport fra American Press Institute foreslår i øvrigt, at sociale medier-redaktionerne hos medierne gør mere ud af at bekæmpe misinformation og mindre ud af at poste links. Læs mere hos Nieman Lab. Jeg har også skrevet om rapporten.

Apropos “Fake News” har Europakommissionen nedsat en ekspertgruppe og vil holde en offentlig høring. Læs pressemeddelelsen. Du kan også læse om det hos MediaWatch.

↑ Til toppen ↑

 

😟 Har russerne nu også blandet sig ved “Brexit”?

Der er noget, der kan tyde på det. BuzzFeed skriver, at Facebook omsider har åbnet op for den mulighed – at Rusland kan have forsøgt at blande sig i forbindelse med Brexit-afstemningen, hvor briterne stemte sig selv ud af EU.

Derfor vil britiske politikere nu gerne stille de store amerikanske teknologivirksomheder nogle spørgsmål.

I den forbindelse skriver The Guardian, at forskere ved universitetet i Edinburg har identificeret 419 Twitter-konti, som angiveligt blev styret fra Sankt Petersborg til at tweete løgne om Brexit. Som ved præsidentvalget i USA ser det ud til, at det har handlet om at så splid i befolkningen, blandt andet ved anti-islamiske tweets.

Ifølge The Guardian har de 419 konti udsendt 3.468 tweets.

↑ Til toppen ↑

 

😮 YouTube vil kigge på problemerne med børnevideoer

Måske har du læst denne The New York Times-artikel eller denne Medium-artikel om noget af det vanvittige indhold, der findes på børneudgaven af YouTube. Videoerne får seere ved at genbruge figurer, som børnene allerede kender og så ellers navngive videoerne, så YouTube foreslår dem som relaterede videoer.

Det er ikke for sarte sjæle – blandt andet er der videoer, hvor ‘Peppa Pig’ (på dansk ‘Gurlig Gris’) drikker blegemiddel eller bliver udsat for et meget vanvittigt tandlægebesøg.

YouTube siger nu, at der skal gøres noget ved det og implementerer en ny politik, så brugerne kan markere videoerne, skriver TechCrunch. Ifølge YouTube er det ikke en reaktion på den seneste dækning men noget, der har været på vej i noget tid.

↑ Til toppen ↑

 

⏱️ Kort nyt fra sociale medier

Som noget nyt kan du nu også finde hurtige opdateringer fra de sociale medier. Det vil typisk være nye features eller andre annonceringer.

___

Facebook har præsenteret deres ‘Facebook for Creators’:

Do you love making videos to share your passion and talents with the rest of the world? Do you want to hone your skills and build an amazing community? You’ve come to the right place!

Facebook for Creators is just that — the best of Facebook for passionate people making awesome videos who want to level up. We’re so glad you’re here.

With our new website and app, you’ve got more resources to help you unleash your creativity, build your community, and grow your presence on Facebook. And, we’re just getting started…

Det er i øvrigt det, der tidligere var Facebooks ‘Mentions’.

___

Facebook har også annonceret en ny version af Messenger, og en af de store nyheder er et chat-plugin til hjemmesider. Indtil videre er det kun i en lukket beta-test. Men du kan skrive dig op. Derudover er der også en masse nyt under hjelmen, blandt andet et API, som medier fx kan bruge til “breaking news” og Natural Language Processing i flere sprog – dansk er desværre ikke iblandt.

___

Instagram er ved at rulle en feature ud, så du kan opdatere din “Story” fra deres mobile website, skriver Mashable. Det er det seneste af en række tiltag, der skal gøre det mere attraktivt at bruge web-udgaven.

___

Jon Loomer har skrevet en guide til, hvordan du kan teste forskelligt indhold i den samme kampagne og derved vælge det, der fungerer bedst. Splittest af annoncer på Facebook er ikke noget nyt – det nye er, at du kan splitteste indholdet af annoncerne og ikke på målgrupper etc.

___

I sidste uge startede Facebook et forsøg i blandt andet Australien, hvor man kan sende Facebook et (ja, den er god nok) nøgenbillede, hvis man er bange for hævnporno. I den forbindelse forklarede Facebook, at billederne bliver sløret, inden de ansatte ser dem. Men Vice skriver nu, at det ikke er tilfældet.

___

Snapchat har relanceret deres Ad Manager, hvor du opretter og styrer dine annoncer. Den nye udgave skal (ikke overraskende) gøre det nemmere at håndtere kampagner samt forbedre workflows.

___

Du kan læse også om Twitters designarbejde ved skiftet til 280 tegn – hvor de gik væk fra nedtælling af tegn til i stedet at vise en cirkel.

↑ Til toppen ↑

 

🔮 MEDIER /TENDENSER

 

🤔 Ny forskning kigger på, hvorfor vi klikker

Hvert eneste klik bliver målt målt fra ende til anden og på kryds og tværs, når det er landet hos mediets website. Men hvad der skete inden da, hvorfor brugeren trykkede på det link, det kigger en forskningsprojekt fra Amsterdam på, og du kan læse mere hos Medietrends.

↑ Til toppen ↑

 

🎧 Podcasting: Læs om “superlyttere”

I ugens løb udgav Knight Foundation en undersøgelse, hvor de identificerer en brugertype, superlytteren. Superlytterne udmærker sig blandt andet ved, at de lytter dobbelt så meget, ofte lytter mobilt og foretrækker indhold, der går i dybden.

Du kan også læse om undersøgelsen hos Nieman Lab.

↑ Til toppen ↑

 

🔄 Hvad har The New York Times lært af deres 360º video?

I løbet af det seneste år har The New York Times i samarbejde med Samsung publiceret et 360º videoklip hver eneste dag. Du kan læse om erfaringerne hos Digiday.

Her kan du læse om, at lokation er enormt vigtig, og at formatet ikke er så godt til at lave eksempelvis portræthistorier. Det kunne man måske godt have sagt sig selv på forhånd…

↑ Til toppen ↑

 

🤖 Hurtigt online-kursus i chatbots og NLP

Der kommer flere og flere chatbots, også fra medierne. Hvis du vil være med, hvor det (også) sker, kan du overveje dette to timers online-kursus hos O’Reilly. Her lærer du det basale indenfor “conversational design”, altså hvordan man designer oplevelsen omkring en samtale, noget om Natural Language Processing samt et grundlæggende design til en bot, du hurtigt vil kunne gå i gang med.

Kurset kræver medlemsskab af O’Reillys Safari, og underviseren er Amir Shevat, der er “head of developer relations” hos Slack.

↑ Til toppen ↑

 

👔 MEDIER /BUSINESS

👪 Tre tips til de medier, der gerne vil have “medlemmer”

Herhjemme er modellen bedst kendt fra Zetland, der konsekvent taler om deres “medlemmer” i stedet for abonnenter. Amerikanske The Membership Puzzle Project deler ud af nogle tips, og det kan du læse om hos Journalism.co.uk og Medietrends.

Hvis du læser de tre tips og tænker “wow, det er jo genialt, det her – det kunne jeg aldrig have tænkt mig til” – så er jeg ikke sikker på, du skal starte et medlemsbaseret medie…

↑ Til toppen ↑

 

😢 Digitaliseringen gør ondt på Information

Journalisten skriver, at Information skal spare 4,5 millioner kroner og derfor nedlægger 8 årsværk.

Årsagen er, ifølge Informations administrerende direktør, en mere digital forretning:

”Spareplanen skyldes, at vi tjener mindre og bruger flere penge. Vores gennemsnitlige indtægter på annoncer falder, og det gør vores indtægter på abonnementer også. Selvom vi får flere abonnenter, tjener vi mindre, fordi vores forretning bliver mere digital,” siger Stine Carsten Kendal om årsagen til besparelserne på 4,5 millioner kroner.

Det er en prekær situation, for der er næppe nogen tvivl om, at det er det rigtige at gøre forretningen mere digital – men der er færre penge at tjene, især i en overgangsfase.

↑ Til toppen ↑

 

😣 Mashable og BuzzFeeds fald fra de økonomiske tinder

Engang blev Mashable og BuzzFeed fremhævet som medier, der havde “knækket” koden for, hvordan man tjener penge som online-medie. Det ser lidt anderledes ud nu.

Således blev Mashable solgt til Ziff Davis for 50 millioner dollars, skriver blandt andre Variety og TechCrunch. Det er langt under de 250 millioner dollars, Mashable blev vurderet til i en “funding”-runde i marts sidste år.

BuzzFeed er også i problemer, og hos blandt andet CNBC kan du læse, at deres indtjening falder op til 20 procent under målet.

↑ Til toppen ↑

 

💸 Nyt Kickstarter-projekt skal støtte løbende projekter

Indtil videre har man kunnet gå på Kickstarter og efterlyse penge til et specifikt projekt eller produkt. Det ændrer sig nu med et nyt Kickstarter-produkt kaldet ‘Drip’, skriver Nieman Lab.

Drip minder meget om Patreon (som du måske kender) og handler om, at folk i stedet for at give et enkelt beløb kan betale et tilbagevendende beløb, som det kendes fra abonnementer.

↑ Til toppen ↑

 

👩 Her er kvinden, der vil tale fornuft i digitale annoncer

Digiday har en god artikel om Linda Yaccarino, der er chef for annoncesalget hos NBC Universal. Hun kritiserer blandt andet, at et emne som “brand safety” ikke bliver adresseret, at målemetoderne er langt bagefter – og at Facebook får for meget positiv omtale. Blandt andet i forbindelse med deres lige lovligt høje estimater af mennesker, man kan nå.

Hun har inviteret deltagere på tværs af hele spektret til at tale om disse og andre problemer. Det bliver spændende at se, hvad der kommer ud af det.

↑ Til toppen ↑

 

✨ Financial Times rydder op i programmatic-svindel

Faste følgere af denne opsamling vil vide, at der er en del fup og svindel i økosystemet omkring programmatiske annoncer (der bliver solgt og købt ved automatisering, altså uden menneskelig indblanding). Der er nogle, der kæmper imod dette, og en af dem er Financial Times.

For nylig offentliggjort de, at 25 såkaldte “ad exchanges” udgav sig for at sælge annoncer til FT.com uden at gøre det – det, man kalder “domain spoofing”. Resultatet er nu, at 24 af dem har indstillet det skumle foretagende, skriver Digiday.

Et andet tiltag, der skal bekæmpe “domain spoofing” er ‘ads.txt’, det kan du læse mere om i opsamlingen fra uge 44.

↑ Til toppen ↑

 

🎥 Marketers kan lære af Hollywood

Det kræver nok et budget af en hvis størrelse, men denne AdWeek-artikel har nogle gode pointer om, hvad historiefortælling i reklamer har tilfælles med at lave film.

↑ Til toppen ↑

 

📡 TEKNOLOGI + DIGITAL UDVIKLING

🔒 Hvor sikre er partiernes hjemmesider?

Det kan du finde ud af i denne præsentation fra Ingeniørforeningens arrangement ‘Driving IT’:

Du kan også høre mere i denne episode af Techtopia-podcasten.

↑ Til toppen ↑

 

🆕 Ny Firefox på gaden: Quantum

I ugens løb udkom den seneste store opdatering til Mozillas Firefox-browser med tilnavnet ‘Quantum’. Jeg har tidligere skrevet om Quantum, og her kan du læse andre artikler om den:

TechCrunch har blandt andet skrevet, hvordan Firefox forsøger at vinde Chrome-browsere over med den nye opdatering. Artiklen indeholder ikke rigtig noget, man ikke vidste inden lanceringen.

Computerworld spørger, om Firefox har en chance mod mægtige Chrome. I artiklen citerer de en ekspert for at sige, at de har de ikke rigtigt.

Du kan læse lidt mere om teknikken i den nye Firefox hos Mozilla Hacks.

‘Developer Edition’, en udgave af Firefox målrettet udviklere, kommer også i en ‘Quamtum’-version. Hent den hos Mozilla.

↑ Til toppen ↑

 

😎 WordPress 4.9 er klar: Hvad er der af nyheder?

WPBeginner giver dig et hurtigt run-down igennem nyhederne i den seneste version af verdens mest populære Content Management System. Der er blandt andet nye muligheder ved temaer, widgets og kodning – hvis du for eksempel tilsætter din egen CSS.

↑ Til toppen ↑

 

😠 Forbrugerrådet Tænk anmelder Apple Pay til Konkurrencestyrelsen

Det skyldes især, at Apple Pay kun understøtter internationale betalingskort og ikke Dankortet, som ville gøre betalingerne billigere for butikkerne. Læs mere hos DR Nyheder.

↑ Til toppen ↑

 

⛓️ Kampen om Bitcoins sjæl fortsætter

Jeg har tidligere anbefalet MIT Technology Reviews nyhedsbrev om Blockchain-teknologien, kaldet ‘Chain Letter’. I seneste udgave af nyhedsbrevet kan du blandt andet læse om endnu et muligt “fork” (hvor man adskiller den videre udvikling i to separate spor) af Bitcoin på få måneder og at SEC i USA muligvis er tættere på at tæmme det vilde vest, som Initial Coin Offerings kan være.

Det pågældende fork blev i øvrigt droppet igen, kan du læse hos blandt andet Version2 og TechCrunch.

↑ Til toppen ↑

 

👍 Blockchain-introduktion – på dansk

Via Twitter har Jeppe Engell gjort mig på opmærksom på denne introduktion til Blockchain, der er den underliggende teknologi bag bland andet Bitcoin.

Introduktionen (et PDF-dokument på 5 sider) er et notat fra ATV’s Digitale Vismandsråd. ATV står for “Akademiet for de Tekniske Videnskaber”, og du kan besøge dem på atv.dk.

↑ Til toppen ↑

 

🌐 WebAssembly vinder frem som standard for web-applikationer

Flere og flere browsere (og vigtigst af alt, de største fire) understøtter det såkaldte ‘WebAssembly’, der er velegnet til at køre mere komplekse web-applikationer og samtidig giver en øget sikkerhed på grund af måden, det bliver eksekveret i browseren på. Læs mere på Mozillas blog.

Version2 har også en artikel, hvor de skriver, at WebAssembly kan “sætte Javascript på porten”.

↑ Til toppen ↑

 

😇 Sådan lærer Coca-Cola, Netflix og Amazon af deres fejl

Indrømmet, denne Harvard Business Rewview-artikel er ikke en opskrift på, hvordan de rent faktisk gør – men den bekræfter, at det er vigtigt for cheferne at fejle – og lære af de fejl. Det er en kultur, andre også kan tage til sig. Man kan sige, det er svært at arbejde med udvikling, hvis man ikke må fejle…

↑ Til toppen ↑

 

🇫 Eytracking: F-formen findes stadig, og så alligevel…

Alle, der har læst om usability- og eyetracking-undersøgelser kender til det F-formede mønster, hvor folk scanner eller skimmer en internetside med øjnene i form af et F.

Elleve år efter de første opdagelser af dette mønster gør Nielsen Norman Group nu status og skriver, at der også er andre scannings-mønstre. Artiklen fortæller også, hvad du kan gøre for at forhindre, at folk skimmer dine sider i F-mønstret.

↑ Til toppen ↑

 

👍 Masser af eksempler på virkelig god UX

Hjemmesiden Really Good UX indeholder alt for mange eksempler på gode brugeroplevelser til, at man lige umiddelbart kan nå igennem dem alle. Til gengæld er den formentlig et godt sted at starte, hvis du skal bruge inspiration.

↑ Til toppen ↑

 

📱 Tre ting, designere kan lære af iPhone X

Artiklen er væsentlig mere positiv overfor nogle af forandringerne i iPhone X, end jeg har set visse andre være, men here we go:

  • Gør en begrænsning til en feature
  • Gør teknologi menneskelig
  • Vi går mod en “gesture driven future” (fordi Apple har fjernet ‘Home’-knappen og erstattet den af nogle fikse bevægelser på skærmen).

Læs artiklen hos UXdesign.cc.

↑ Til toppen ↑

 

🤓 JavaScripts historie på 19 minutter

Hvis du er nysgerrig kan du i denne Medium-artikel finde en video, der forklarer historien bag det populære programmeringssprog.

↑ Til toppen ↑

 

🎭 Snyd Apples Face ID: Du skal bruge en maske, makeup og silikone

Det var jo kun et spørgsmål om tid, før nogen fik knækket ansigtsgenkendelsen på Apples nye iPhone X. Læs mere hos Computerworld.

Ars Technica skriver, at der angiveligt blev brugt en maske til 150 dollars – og at de ikke er helt overbevist.

Du kan også være uheldig, at en der ligner dig meget, kan låse den op. For eksempel din 10-årige søn.

_
Det ser i øvrigt ud til, at der måske ikke skal mere til end vinter, for at få iPhone X til at gå kold, skriver Version2.

↑ Til toppen ↑

 

⚙️ Letvægts-TensorFlow skal give AI i alt

I opsamlingen fra uge 23 kunne du læse, at Google var på vej med en ‘Lite’-udgave af deres TensorFlow-library. TensorFlow skal gøre det lettere for flere at arbejde med Machine Learning og TensorFlow Lite er målrettet er målrettet mobile enheder og Internet of Things-enheder.

Nu er TensorFlow Lite lanceret, og Google har et blogindlæg, hvor du kan læse mere.

TensorFlow har allerede et “Mobile”-API, men Lite skal ses som en videreudvikling af dette.

↑ Til toppen ↑

 

🤖 Sådan bruger Alibaba kunstig intelligens i deres detailhandel

MITs Technology Review har en artikel om, hvordan den kinesiske gigant bruger kunstig intelligens og mener, den vil sløre grænserne mellem online- og offline-handel.

Og det er ikke småpenge, de tjener:

FashionAI received its first big wave of customers on Saturday during Singles’ Day, a Chinese shopping festival started by Alibaba in 2009 and held on November 11 each year. This year’s event set a record, with a staggering $25 billion worth of goods sold. And the company hopes the technology it rolled out could help it reinvent retail using artificial intelligence.

↑ Til toppen ↑

 

🙏 …og kunstig intelligens er nu en religion

Det kan du læse mere om hos Wired. Jeg har ikke læst det hele, men det lyder altså for mærkeligt.

↑ Til toppen ↑

 

🔀 IT-chefen skal føre an i overgangen til agil

Søren Lehn fra PA Consulting Group har skrevet en klummeartikel hos Computerworld, hvor han argumenterer for, at interessen for at arbejde agilt skal højere op, og at det bør være CIO’en, der fører an på “rejsen”.

↑ Til toppen ↑

 

Skriv din kommentar: