Digital Ugerevy #48, 2017

ℹ️ Hvad er det her?
Her kan du få overblikket over ugen, der er gået indenfor medier og teknologi. Måske er der noget med, du glemte eller har overset?

 


 

💌/🎧 FØLG + LYT

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet – så får du en mail, når næste opsamling er klar:


 

Lyt med:
Du kan også følge med på podcast og lytte til udvalgte historier fra ugens opsamling. Søg på “larskjensen.dk” der, hvor du finder podcasts eller læs mere på larskjensen.dk/lyd.

Her kan du lytte til podcast-episoden om denne opsamling:

___

 

👍 SOCIALE MEDIER / MARKETING

👻 Nu kommer det store Snapchat-redesign

For nylig varslede Snap-bossen Evan Spiegel, at der ville komme et større redesign af Snapchat, der har brug for brugere og især penge.

Snapchat har nu annonceret det ventede redesign i et blogindlæg, hvor du også kan se og høre Evan Spiegel snakke om det nye design i et minuts tid:

Som han siger, så er en af de store nyheder nu, at de skiller det ad, så du har dine venner i den ene side af Snapchat og de profiler/brands/udgivere, du følger, i den anden side.

Som Spiegel selv skrev hos Axios, så vil Snapchat adskille “social from media”.

The Verge har skrevet om redesignet, og her kan du blandt andet læse, hvordan de vil skelne mellem dine venner og de brand etc., du følger. Det drejer sig umiddelbart kort fortalt om, hvorvidt den anden profil følger dig tilbage.

I den venstre side, hvor dine venner kommer til at bo (ligesom de gør nu med chats), introducerer The Verge også for første gang en decideret algoritmebaseret visning, hvor dem, du interagerer mest med, er øverst. Det betyder også, at ‘Stories’ fra dine venner rykker herover, mens ‘Stories’ fra dem, du blot følger, bliver liggende i højre side.

Hvis du bruger Snapchat professionelt, bør du læse Digiday-artiklen ‘What marketers need to know about Snapchat’s redesign’. Også her lægges der naturligvis vægt på adskillelsen af dine venner og dem, du følger.

Her får du i punktform de vigtigste forandringer for både brugere og dem, der bruger Facebook til markedsføring.

Redesignet er dog ikke så voldsomt nyt, og The Verge skriver da også, at det mest er Snap, der flytter rundt på møblerne. Min største bekymring (på vegne af medierne og andre brands, influencers etc.) er, om det er til deres fordel at blive placeret i et sted for sig selv, væk fra Snapchat-brugernes venner.

Den bekymring deler de hos The Information, hvor de skriver, at et nyt redesign muligvis ikke er nok. De adresserer akkurat det skel, Snapchat introducerer:

“Spørgsmålet er nu, hvorvidt brugerne vil gå til ‘Discover’-skærmen, hvis de ikke bliver draget derover af deres venners ‘Stories’. Udgivere vil uden tvivl holde tæt øje med deres publikumstal, når det nye design ruller bredt ud. Hvis app’en ikke udvider brugertallet betragteligt, og brugere foretrækker at kommunikere med venner fremfor at lede efter indhold fra kendte og medier, kan de tal meget let falde.”

Jeg har sammenfattet min bekymring i en artikel.

Hvis du vil læse mere, har TechCrunch også en gennemgang af det nye design.

___
Der er også nye annonceformater på vej i Snapchat.

Social Media Today skriver, at Snapchat har introduceret to nye annonceformater; Promoted Stories samt en lidt mere lækker Augmented Reality-udgave, hvor brugerne kan få 3D-udgaver af virksomhedernes produkter (i eksemplet er det en bil) lagt ovenpå det, de ser igennem kameraet.

Mobile Marketer skriver om nogle af de første, der bruger de nye formater – Asos, HBO og BMW.

↑ Til toppen ↑

 

🎥 YouTube-nyt: Ny ‘Stories’-feature; de unge; nye annonceproblemer

Man kan mene, hvad man vil om Snapchat, men deres ‘Stories’-feature (hvor man lægger en kort video eller et billede ud, som alle ens følgere kan se i en kort periode) har i den grad haft betydning og er blevet kopieret af Facebook i stor stil.

Nu kommer YouTube med noget, der ligner. Mashable har skrevet om ‘Reels’, der er YouTubes take på en “story”. Reels giver mulighed for at tage et videoklip på max 30 sekunder og tilføje “stickers”, tekst og andre effekter – som det kendes allerede. En forskel er dog, at Reels ikke udløber og forsvinder af sig selv.

YouTube søger dog også at udnytte deres allerede eksisterende produkt og platform (som jo må siges at være en succes) ved at gøre det muligt at embedde/indlejre længere YouTube-videoer i Reels.

Ifølge Google (der jo ejer YouTube) er Reels i øjeblikket i beta-testfasen.

___

Vil du nå de unge medieforbrugere? Så kommer du ikke udenom YouTube:

“Each platform has its ethos, if you will,” said Sameer Deen, svp of Univision Interactive Media. “If you want to get to younger audiences, YouTube has to be part of your strategy. Facebook is about sharing. YouTube is about search-driven, probably longer-format content because people will sit back and engage.”

Læs mere hos Digiday.

___

Nu vi er ved YouTube, så er den igen gal med annoncer, der optræder ved upassende video. Det drejer sig om “brand safety”, altså om at annoncører og virksomheder ikke vil have deres brand associeret med skumle ting, såsom letpåklædte børn.

Og det kan man jo egentlig godt forstå. Læs mere hos Marketing Dive.

YouTube har tidligere haft problemer med, at annoncer optrådte i forbindelse med videoer fra Islamisk Stat. Det fik en række større annoncører til at trække deres annoncer fra YouTube, og det samme sker nu igen. Således skriver Marketing Dive, at blandt andet Mars, Adidas og Lidl har standset deres annoncer på Google videoplatform.

Digiday skriver dog, at denne krise vil være hurtigt overstået og næppe ramme YouTubes bundlinje. I en anden artikel skriver de da også, at det ikke ser ud til, der bliver trukket de store annoncebudgetter fra YouTube.

↑ Til toppen ↑

 

📷 Instagram offentliggør årets trends

Hvis du er nysgerrig på, hvad der har været de mest populære hashtags, billeder og videoklip på Instagram samt meget andet, så skal du ikke snydes for “Instagram’s 2017 Year in Review”. Og der er selvfølgelig også en top 10-liste over de mest fulgte kæledyr. Hvem kan leve uden?

Social Media Today har også en artikel om tendenserne.

↑ Til toppen ↑

 

🌟 Google vil have annoncører til at bruge Google Posts

Måske har du af og til set nogle små “bokse” med information, når du søger på Google? De hedder Google Posts, og Google vil nu rulle dem ud til flere virksomheder, der gerne vil markedsføre sig selv på den måde.

AdWeek har en artikel, hvor du kan læse mere om Google Posts. Ifølge artiklen er det et modsvar til blandt andet Facebooks sider. Hver enkel post udløber dog efter en uge, så man har også skævet lidt til Snapchat og deres arbejde med indhold, der forsvinder af sig selv.

↑ Til toppen ↑

 

✋ Her er manden, der lukkede Trumps Twitter-konto

Det tog kun Twitter 11 minutter at rette op på Bahtiyar Duysaks sidste gerning som Twitter-ansat, men det var ikke småting, han havde sat i værk. Han havde nemlig deaktiveret præsident Trumps Twitter-konto. TechCrunch har talt med ham, og i artiklen kan du blandt andet læse, at der var tale om en fejltagelse, og at han aldrig troede, at Trump-kontoen rent faktisk ville blive deaktiveret.

↑ Til toppen ↑

 

😈 Sådan opererede en russisk troll på Twitter

Du har sikkert hørt om den angivelige russiske indblanding op til amerikanernes præsidentvalg sidste år via især Facebook og Twitter. Midt i problematikken på Twitter står blandt andet profilen @Ten_GOP, der nåede over 130.000 følgere og blev retweetet af en række noglepersoner omkring Donald Trump.

Denne Medium-artikel gennemgår en række opdateringer fra @Ten_GOP og fortæller lidt om, hvordan den blev brugt.

↑ Til toppen ↑

 

💬 Lad Franz håndtere din instant messaging

Franz er en applikation til Mac, Windows og Linux, der lader dig håndtere dine chats i WhatsApp, Facebook Messenger, Slack, Hipchat, Telegram og mange andre ét sted.

↑ Til toppen ↑

 

⏱️ Kort nyt om sociale medier og marketing

___

“Dark Social” er slet ikke så uhyggeligt, som det lyder. Det drejer sig faktisk bare om, når folk deler dit indhold privat via for eksempel instant messaging, som Facebooks Messenger og WhatsApp.

Det kaldes “dark”, fordi det foregår væk fra de åbne platforme, hvor man kan se antal likes, kommentarer etc., men ifølge denne Social Media Today-artikel, er det faktisk muligt at måle ens “dark social”-trafik.

___

Hvis du ikke allerede har set det, så har Facebook gjort det muligt for udvalgte udgivere at markere en nyhed som “breaking news” på Facebook. Læs mere hos Recode. Viser testen sig at være en succes, ventes det at funktionen bliver rullet ud til flere.

___

Facebook vil angiveligt introducere teknologi, der scanner opdateringer og lignende for selvmordstanker, skriver TechCrunch. Tanken er, at den kunstige intelligens kan give moderatorerne besked, så de ikke skal vente på, at andre brugere giver dem besked.

Teknologien rulles dog ikke ud i EU, da den kommende persondataforordning ifølge TechCrunch beskytter os mod denne type scanning.

___

I den forbindelse skriver BBC, at Facebook har bygget kunstig intelligens, der kan genkende terror-relateret indhold. Det fungerer angiveligt så godt, at det (ifølge Facebook selv) stander 99 procent a det indhold fra Al-Qaeda og Islamisk Stat, der bliver fjernet fra Facebook.

___

Facebook går også og roder med noget, de kalder ‘Messenger Broadcast’, skriver Social Media Today. Det skal gøre det muligt for virksomheder at sende massekommunikation ud til modtagerne via Messenger. Det lyder næsten som… e-mail?

___

Hvis du synes, der lige mangler lidt mere video på Facebook, der starter af sig selv, så kan du glæde dig over, at det nu er muligt at bruge video i header-delen af Facebooks Instant Articles, det vil sige også den del af artiklen, der vises i folks feed. Videoen autoafspilles naturligvis uden lyd. Læs hvordan hos Facebook Developers.

___

Apropos Facebook og video, så skriver Digiday, at Facebook gerne vil have længere indhold på deres Watch-videoplatform:

Facebook is also pushing media partners to make longer episodes — which naturally require bigger budgets.

“One of their notes to us was that our show was great, but instead of doing seven-minute episodes, we could have made them 20-minute episodes,” said the second Facebook Watch partner. “We told them we could, but it would cost us more.”

___

I sidste uges opsamling kunne du høre, hvordan ProPublica stadig kunne køre annoncer på Facebook, der bevidst udelukkende eksempelvis muslimer og handicappede. Facebook havde ellers lovet et år tidligere, at det ikke ville være muligt.

Nu har Facebook så lukket for muligheden -det kan du bl.a. læse om hos Version2, der linker til både BBC og ProPublica.

___

Hvis du vil “reposte” andres billeder på Instagram (det man kalde at “regramme”), er du i dag nødt til at bruge en tredjeparts-app til det. Instagram eksperimenterer dog med at indbygge funktionen direkte i app’en, skriver The Next Web.

___

Vi tager en til med Instagram: Social Media Today har lavet en fin lille introduktion til Instagram Stories i det klassiske “infografik”-format. Her får du både data på brugen, de bedste tidspunkter samt tips til, hvordan du bedst arbejder med formatet.

___

“Influencer marketing” buldrer fortsat derudad som en global tendens, og The Next Web skriver om syv trends for 2018, man skal holde øje med.

___

↑ Til toppen ↑

 

🔮 MEDIER /TENDENSER

📲 Er danske medier klar til Googles ‘Mobile First’-sortering?

Google har varslet, at man på et tidspunkt vil tage den mobile udgave af hjemmeside i betragtning i stedet for den gamle desktop-udgave. Måden, det konkret gøres på, er via performance-målinger, der bedømmer en sides hastighed.

På Medietrends kan du læse mere og se nogle målinger foretaget på udvalgte danske mediers mobilsider. Der er målt med et værktøj kaldet ‘Geek Flare’, og umiddelbart kan jeg ikke vurdere, om det også inkludere tredjepartsindhold såsom annoncer.

I andre performance-værktøjer skal man ændre en indstilling for at få annoncerne målt med, og det er immervæk en stor performance-påvirkning. Så det er værd at have med i bedømmelserne.

↑ Til toppen ↑

 

😞 Uudnyttet datapotentiale ved kandidattest

Du er helt sikkert selv stødt på minimum én kandidattest i forbindelse med det netop overstående kommunalvalg. Aske Kammer, der er lektor på IT-Universitetet, har et blogindlæg, hvor han skriver om et uudnyttet potentiale ved de mange test: Data.

Der er nemlig mulighed for at indsamle et hav af data om resultaterne af testene:

Et sådant datasæt burde være en lækkerbisken for journalister, for det rummer indsigter i (lokal)befolkningens holdninger og prioriteringer og kunne danne udgangspunkt for mange artikler og indslag. Tænk ”17 procent af borgerne synes at…”, ”tre fjerdedele er enige i, at…”, ”skolepolitikken deler vandene i kommune X”, og så videre og så videre. Mulighederne for at finde relevante lokal- og regionalpolitiske historier er gode, hvis man fra journalistisk side ser kandidattesten som en form for spørgeskema, der måler borgernes politiske holdninger. Og det vel at mærke et spørgeskema, der (jf. ovenfor) i nogle tilfælde er besvaret mindst en million gange.

Vi gjorde noget lignende, da jeg i 2011 var med til at bygge en kandidattest på ekstrabladet.dk. I stedet for den klassiske test udformede vi det som et spil – inspireret af ‘Knald eller Fald’, der så igen var inspireret af det amerikanske ‘The Dating Game’.

Her kunne vi se i statistikken, at Johanne Schmidt-Nielsen var den mest populære politiker, og det blev der blandt andet lavet denne artikel om.

↑ Til toppen ↑

 

🎧 Politiken opsiger podcast-samarbejde

Efter to år går podcastproducenten Third Ear og Politiken hver til sit. Fremover skal Politiken producere podcasts selv som andet indhold, forklarer kulturredaktør. Third Ear indleder jagten på nye samarbejder.

Læs mere hos MediaWatch

↑ Til toppen ↑

 

😎 BBC opretter Virtual Reality-studie

I de seneste år har den britiske broadcaster eksperimenteret med Virtual Reality-formatet, og nu lancerer de deres ‘VR Hub’. Der har været meget snak om VR de seneste år, men endnu har teknologien det brede gennembrud tilgode.

↑ Til toppen ↑

 

📱 2017 blev push-beskedernes år

Hvis du allerede udsender (eller overvejer det) push-beskeder, bør du læse denne Nieman Lab-artikel om en ny undersøgelse på området. Her kan du blandt andet læse, hvordan nogle udgivere tænker meget over sproget i deres push-beskeder og behandler Apple News forskelligt fra push.

↑ Til toppen ↑

 

🏫 Et bud på fremtidens journalistuddannelser

Det er vist ingen fremtid, at de journalistiske uddannelsesinstitutioner rundt omkring i verden står overfor… udfordringer i fremtiden.

Franske Frederic Filloux har sat sig for at skrive om fremtidens uddannelser i en artikelserie, og her er første artikel. Du kan også læse et kort resumé af artiklen på Medietrends.dk.

#TK

↑ Til toppen ↑

 

 

👔 MEDIER /BUSINESS

🤷 Der er for mange medier og få for annoncepenge

The Atlantic har en god artikel om et globalt behov i mediebranchen: Medier og udgivere er simpelthen nødt til at finde andre indtægter end annoncer.

Og så mener forfatteren til artiklen ikke, at det er hverken Facebook eller Googles skyld. Medierne har ødelagt det for sig selv:

It’s easy to say that this is all Facebook and Google’s fault. But the truth is that many digital publishers ruined themselves. To impress venture capitalists with a story of scale, they chased viral trends and search-engine optimization to grow monthly visitor figures, optimizing for clicks (shallow traffic meant to generate ever-more ad revenue) at the expense of reporting, insight, or niche editorial identities.

↑ Til toppen ↑

 

🔎 Annonce-teknologierne har brug for menneskelig overvågning

Digiday kører i øjeblikket en interessant artikelserie kaldet ‘Confessions’. Her taler de med unavngivne kilder, der arbejder med digitale annoncer. I den seneste artikel taler de med en chef hos en udgiver, der mener, at der bør sættes mere mennesketid af til at holde øje med det, man kalder “adtech”, som er den teknologi, der pakker annoncerne ind og får dem leveret og vist.

I artiklen kan du også læse om nogle af de tricks, som udgivere bruger for blandt andet at få trukket flere annoncer igennem systemet, så der tjenes flere penge.

↑ Til toppen ↑

 

📡 TEKNOLOGI + DIGITAL UDVIKLING

🖕 Alm. Brand dropper den klassiske projektmodel

Digitaliseringsdirektør i Alm. Brand Thomas Erichsen er manden bag en ny arbejdsform, som er mere velegnet til tidens krav om kundefokus, iderigdom og konstant omstillingsparathed. “Vi har brug for, at vores it-folk bliver vanvittigt innovative, initiativrige og tager ansvar. Den kultur, hvor man skaber en reaktiv it-afdeling, er den direkte vej i graven.”

Læs og se interviewet hos Computerworld

↑ Til toppen ↑

 

⚡ Google kommer med nye krav til AMP-sider

Accelerated Mobile Pages er en teknologi, som Google har stået bag, der skal give os hurtigere hjemmesider på det mobile web. De hurtige sider får et lille smart lyn i Google-søgninger, og da Google også vægter efter hvor hurtigt en hjemmeside loader, er der mange, der er sprunget ud i det.

Men det tyder på, at der er nogle, der bruger AMP til at lave nedskalerede/-barberede udgaver af deres indhold og så ellers bede brugeren om at klikke på et link for at åbne den gammeldaws side, som nok ikke er helt så hurtig.

Det vil Google nu til livs, og i et blogindlæg varsler de, at fra 1. februar 2018 stiller de krav om en vis sammenlignelighed mellem den originale side og AMP-udgaven.

↑ Til toppen ↑

 

🤖 Ny rapport: AI er ikke så intelligent, som vi tror

Hvis man følger mediedækningen af kunstig intelligens, så ser det ud til, at vi snart allesammen bliver sat til vægs af robotter, der tager vores arbejde, fritid og alt derimellem.

Men en ny rapport fra ‘AI Index’ har kigget på, hvad der rent faktisk er sket, og resultatet er slet ikke så imponerende (eller frygteligt) som mange måske tror. I rapportens styregruppe sidder der folk fra blandt andet Standford University og MIT.

Hos MIT Technology Review kan du læse en artikel, hvor en af rapportens forfattere siger, at der er sket meget indenfor klassifikation af billeder og genkendelse af stemmer. Men de systemer, der kan det, kan ikke ret meget andet.

I artiklen kan du også læse, at lederen af ‘computer science’-afdelingen ved University of Oxford siger, at vi helt åbenlyst befinder os i en AI-boble.

↑ Til toppen ↑

 

🍏 Apple lukker kæmpe sårbarhed i MacOS High Sierra

I ugens løb blev en alvorlig sårbarhed i seneste udgave af Apples styresystem til computere afsløret. Det var nemlig ufatteligt nemt at få ‘root’-adgang til computeren (det vil sige adgang til selve hjertet af systemet). Apple har siden udsendt en opdatering, der løser problemet, skriver Verison2.

Ifølge Computerworld understreger sårbarheden, at det er en skrøne, at Mac er sikrere end Windows. Pt. har den artikel 27 kommentarer – jeg havde regnet med mange flere. Kom nu: Fight, fight, fight! 😂

↑ Til toppen ↑

 

🐎 Kentaur-design: Din fremtidige bruger er ikke et menneske

Co.Design har en interessant artikel om en tendens, man har døbt ‘Centaur Design’. En kentaur er jo det her fabeldyr, der en blanding af en hest og et menneske.

Kentaur-design er også en blanding, men af menneske og maskine. Ifølge Co.Design vil vi fremover sætte hybrider af denne type til at klare mere for os, end vi nogensinde selv ville kunne nå.

“Today, most tech products are designed to optimize for attention, which requires elevating the individual user above all else. Human-centered design has been great at streamlining users’ everyday activities, like navigating a city (Google Maps), socializing (Snap, Facebook), and shopping (Amazon). It hasn’t been great at understanding how users interact with, and are influenced by, larger political, economic, cultural, and technological systems–sometimes to disastrous effect. Design’s next big paradigm will have to account for these systems. Put another way: What happens when computers stop working for us, and start working with us? What does that look like?”

↑ Til toppen ↑

 

 

Originalfoto: Burak Kebapci / Pexels

 

Skriv din kommentar:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.