Opsamling: Medier og teknologi i uge 6, 2017

ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.

? Følg med på mail:
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:



Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.

 

? Generelt / tendenser

└ Danske medier får 7,5 mio. plays på Facebook – hver dag

Danske medier på Facebook havde i december 2016 og januar 2017 i gennemsnit 7,5 mio. videoafspilninger dagligt. Det viser en analyse fra Filip Wallberg, journalistisk lektor på SDU.

Læs → Facebook-videoer fra danske medier afspilles 7,5 mio. gange dagligt [MediaWatch]

↑ Til toppen ↑


└ Procter & Gamble vil have bedre annoncer

Verdens største annoncør, P & G, taler på en IAB-konference om fire konkrete tiltag, som de ønsker at foretage og håndhæve i 2017 med det formål at forbedre kvaliteten af digital annoncering. “Because we don’t wanna waste time and money on a crappy media supply chain.”

[Delt af vores udviklingschef, Allan Juul]

↑ Til toppen


└ The New York Times bundler med Spotify

Wednesday, The New York Times stepped outside journalism, announcing it was partnering with the streaming music service Spotify on a joint subscription offering. The two companies are partnering on a limited-time deal that will offer new Times digital subscribers free access to Spotify’s premium service, which runs for $120 a year by itself.

Læs → With its new Spotify bundle, The New York Times is chasing a new, younger base of subscribers [Nieman Lab]

↑ Til toppen


└ Google gør din URL mere tydelig på AMP-sider

Accelerated Mobile Pages er smart. Det giver dig hurtigere mobilsider, og hvis en bruger trykker sig ind på AMP-udgaven af din side fra et Google-søgeresultat, dukker den op så hurtigt som et *knips*.

Dette kan kun ske, fordi Google gemmer en kopi af din side (det er en del af AMP-specifikationen), som den så viser – altså er URL’en Googles. Og hvis brugeren vil navigere hen til din side, skal han/hun ind i URL-feltet og slette det, der står før din URL. Det er besværligt.

Nu vil Google heldigvis gøre det lettere, skriver Search Engine Land:

As promised, Google is making a change to how it displays Accelerated Mobile Pages, so that users can easily view and share links that lead directly to publishers’ sites rather than to Google’s copy of the content.

Læs → Google makes it easier to see and share publishers’ real URLs from AMP pages

↑ Til toppen


└ Ny bog: Journalistik efter Snowden

En ny bog, med titlen ‘Journalism After Snowden’ [Columbia University Press] kigger på “The Future of the Free Press in the Surveillance State”. Bogen, der kommer til marts, kan bestilles hos Amazon.co.uk og danske Saxo (som hos Amazon både som paperback og hardback).

Hvis du vil læse lidt mere, inden bogen udkommer, har Clay Shirky skrevet en artikel om bogen [Nieman Reports]. Han skriver blandt andet:

[…] both journalists and publications should figure out to whom they might be useful as a third-party recipient of some other journalist’s or publication’s secrets. In moments of crisis (and important leaks tend to precipitate crises), those in need of backup will turn to people they already trust. If you are a journalist, an editor, or a publisher, ask yourself which other publications, anywhere in the world, would turn to you if they needed backup?

*

'Journalism After Snowden - The Future of the Free Press in the Surveillance State' | Edited by Emily Bell and Taylor Owen. With Smitha Khorana and Jennifer R. Henrichsen. Foreword by Lee C. Bollinger | Columbia University Press
‘Journalism After Snowden – The Future of the Free Press in the Surveillance State’ | Edited by Emily Bell and Taylor Owen. With Smitha Khorana and Jennifer R. Henrichsen. Foreword by Lee C. Bollinger | Columbia University Press

↑ Til toppen


└ Skal man markere betalingsartikler på Facebook?

Ifølge advokat Heidi Højmark Helveg kan det være i strid med markedsføringsloven, når et medie deler en artikel på Facebook uden at oplyse, at den er låst bag betalingsmur. ”Det må vi undersøge nærmere,” siger digital direktør på Politiken, der ofte deler låste artikler uden yderligere info

Læs → Bør medierne skrive det, når de deler låste artikler på Facebook? [Journalisten]

↑ Til toppen


└ Danske Medier: Danske medier skal have styr på data

”Det er ikke umuligt, det er ikke en gang svært. Det gælder bare om at komme i gang.”

Sådan lyder opfordringen fra Allan Sørensen, digital chef hos Danske Medier, i lyset de stadig flere skrappe datakrav, medierne vil møde i 2018, når nye regler for at håndtere brugerdata træder i kraft.

Læs → Danske Medier: Derfor skal medierne oppe sig på data [MediaWatch]

↑ Til toppen


└ Hjalp ‘Big Data’ Trump til magten?

Psykolog Michal Kosinski utviklet en metode for å analysere folk i minste detalj, basert på Facebook-aktiviteten deres. Hjalp et lignende verktøy Donald Trump med å ta makten i Det hvite hus?

Læs → Dataene som snudde verden på hodet [NRK beta]

[Delt af vores udvikler, Øyvind Mo]

*

En anden artikel om samme emne:

Psychologist Michal Kosinski developed a method to analyze people in minute detail based on their Facebook activity. Did a similar tool help propel Donald Trump to victory? Two reporters from Zurich-based Das Magazin went data-gathering.​

Læs → The Data That Turned the World Upside Down [Vice / Motherboard]

[Delt af vores udviklingschef, Allan Juul]

↑ Til toppen


└ Studie: Hvor får amerikanerne deres nyheder fra?

Spend a day clicking back and forth between online news and other stuff and it’s not that surprising that you might not remember what you read where. A study out Thursday from the Pew Research Center looks at how Americans get news online; whether they can recall the names of the news sources that they looked at a little later; and which news experiences inspired further actions like “sharing, searching for more information or talking about it with others.”

Læs → People are okay at remembering where they get news online (but still think Facebook’s a news outlet) [Nieman Lab]

↑ Til toppen


└ DRs arkiv (eller 70% af det) er nu digitaliseret

Med nytårsskiftet var det slut med DRs deltagelse i det store kulturarvsprojekt. De 75 millioner kroner, som blev bevilget i forbindelse med medieforliget for 2007-10, er brugt, og i DR kan man glæde sig over, at omkring 70 procent af alle radio- og tv-materialerne i DRs arkiver og cirka 140.000 pressefotos og andre historiske fotografier er blevet digitaliseret, fortæller souschef i DR Arkiv og Proces Mette Charis Buchman.

Læs → Nu er DRs arkiv digitaliseret [DR]

↑ Til toppen


└ IMDb lukker fora

Amazon-owned IMDb announced today it will be closing down its discussion board later this month, and turning off the ability for users to private message each other. The company claimed the decision was made because the boards were “no longer providing a positive, useful experience for the vast majority of our more than 250 million monthly users worldwide.”

Anyone familiar with the boards would say that’s putting it mildly.

Læs → One of the worst comments sections on the internet is shutting down [TechCrunch]

Mere om onlinedebat: ↓

There’s a Troll Inside All of Us, Researchers Say [MIT Technology Review]

↑ Til toppen


└ Generation Z kræver en helt ny tilgang

It’s time for companies to take a closer look at Generation Z, made up of those born between 1995 and 2010. Gen Zers are more diverse than past generations in both psychographics and demographics, and can’t be reached by traditional business tactics.

Læs → Gen Z Rising [The Information]

↑ Til toppen


? Forretning

└ Ekstra Bladet og Politiken lancerer nye medier

I JP/Politikens Hus er der i disse dage en tendens til at lancere nye medier og hente folk udefra til at stå for dem. Forretningsmodellerne er dog forskellige.

Ekstra Bladet lancerer et nyt medie målrettet unge. Forretningsmodellen er bannerannoncer og native annoncer. Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, siger:

“Det bliver et medie, der i allerhøjeste grad vil udnytte alle muligheder i native. Vi ved, at for målgruppen, som vi vil ramme, er annoncer ikke noget farligt. Det handler om, at de skal have et formål og en interesse på lige fod med det redaktionelle indhold. Derfor vil vi i høj grad også bruge det som en rugekasse til at udvikle native annoncering i Danmark.”

Læs → Ekstra Bladet søsætter nyt medie med Vice-chef i spidsen [MediaWatch]

Politiken, derimod, vil lancere nichemedier, der skal tjene pengene på abonnenter. Digital direktør på Politiken, Troels Behrendt Jørgensen, siger:

“Vi kommer til at have annoncer, men vi bygger ikke forretningen på det.”

Når det kommer til konkurrenter på nichemarkedet, henviser Troels Behrendt Jørgensen umiddelbart til Watch Medier, Nordjyske og Altinget, der også har fokus på nicheområder.

“De kan i nogen grad betragtes som konkurrenter,” siger han.

Læs → Politiken lancerer nichemedie og hyrer Altinget-chef [MediaWatch]

*

MediaWatch har også skrevet en samlende artikel om emnet: Mediehuse sætter jagten ind på nye nicheforretninger

↑ Til toppen


└ Medium introducerer abonnementsprodukt

I opsamlingen fra uge 1 kunne du læse, at udgiverplatformen Medium besluttede sig for at droppe annoncer som forretningsmodel (og samtidig fyrede 50 mennesker, svarende til en tredjedel af staben).

Nu løfter bossen, Ev Williams, sløret for, at man lancerer et abonnementsprodukt til brugerne af Medium. Det ser ud til, at man som udgiver på Medium kan købe adgang til en ‘opgraderet’ Medium-“oplevelse” med flere muligheder. En anden mulighed (som jeg synes, kunne være sjov at afprøve) kunne være, at lade udgiverne på Medium gøre deres udgivelser abonnementsfinansierede. Oh well, maybe next time.

Læs → Medium plans to launch a consumer subscription product this quarter [TechCrunch]

*

(I øvrigt: Hvis du interesserer dig for abonnements- vs. annoncefinansiering, kan du læse min artikel, Fremtidens forretningsmodeller: Abonnenter vs. annoncører.)

↑ Til toppen


└ Hvad tjener US-medier på sociale medier?

Ifølge en lækket rapport tjener en række store amerikanske medier mindre end forventet på at udgive deres indhold på sociale medier ejet af Facebook, Google, and Snapchat. Det skriver Business Insider Nordic.

Læs → Rapport: Det tjener medier i USA på Facebook og Google [MediaWatch]

! Spoiler alert: “Indtjeningen er størst på YouTube”

↑ Til toppen


└ Snap på vej på børsen, men kan de levere?

Snap’s IPO filing is counting on future revenue growth to help justify a premium opening share price in the public markets. But the company’s fourth-quarter revenue and warnings about the current quarter tell a different story.

Læs → Snap’s Revenue Growth Hiccup [The Information]

└ Mere om Snap på børsen

Snap has finally filed publicly for its massive IPO [TechCrunch]

*

Snap IPO Will Mint Fortunes for Founders, Two Big Investors [The Wall Street Journal]

*

Snapchat søger milliarder i børsnotering [MediaWatch] (…en lille misforståelse har dog sneget sig ind i denne Ritzau-artikel; det er firmaet bag Snapchat (der nu hedder ‘Snap’), der vil på børsen)

*

Snap employees must wait years to vest most of their stock awards and few have exercised their options before the company’s IPO. That could spell trouble for Snap’s future share price.

Læs → The Hidden Costs of Snap’s Employee Shares [The Information]

↑ Til toppen


└ Google giver Snap cloud-rabat

Last week Snap disclosed in its IPO filing that relying on Google’s infrastructure services last year cost almost as much as the amount of revenue the company generated in the same period. What it didn’t reveal was that Google is giving Snap deep discounting and other perks, some details of which The Information has learned. So, while Snap may be held up by the cloud industry as evidence of what’s possible in the new era, the sweetheart deal is far from typical.

Læs → Behind Snap’s Marriage to Google and the Cloud [The Information]

↑ Til toppen


? Organisation / Management

└ Se dig selv som en software-virksomhed

Jeff Gothelf talks about the shift in mindset needed to scale your business. He makes the case that you must think about yourself in the software business. Secondly, he says we need to shift into thinking about how to manage all the departments and roles within a software business. He discusses why leaders need to rethink the way that tech businesses are managed so they can innovate and drive their companies forward.

Læs/lyt → Product Management Guru Jeff Gothelf on Innovation [Products That Count]

*

Gothelf, som du måske kender som en af forfatterne til ‘Lean UX’ har en ny bog ude, ‘Lean vs Agile vs Design Thinking: What you really need to know to build high-performing digital product teams’. Bogen kan købes hos blandt andet Amazon.co.uk og danske Saxo.

…den bog står højt på min ‘to read’-liste.

↑ Til toppen


└ Et IT-projekt er dit barn

Alt for ofte ser man, at projektlederen gemmer sig bag et regneark og forholder sig til opgaverne der – men kom nu ud og vær det tandhjul, der gør, at projektet kører. […]

Er du svag i kommunikationen, opstår der tvivl, og snakken kan hurtigt gå om, at projektet er ved at lukke ned … og så står man i en helt anden situation.

Som projektleder skal du føle, at projektet er dit eget barn.

Læs → Fem gode råd til projektlederen: Du skal have samme følelse for dit it-projekt som for dine børn – ellers får du hurtigt problemer [Computerworld]

↑ Til toppen


└ Gode ledere kan se verden fra andres synspunkter

Learning to see situations from other perspectives can help with all of these challenges, says Gillian Ku, Associate Professor of Organisational Behaviour at London Business School (LBS). Her research on perspective-taking – “the active cognitive process of imagining the world from another’s vantage point” – suggests many potential benefits for managers and leaders.

Læs → The power of perspective-taking [London Business School]

↑ Til toppen


└ 8 tips til dig, der vil læse flere bøger

Hvis du (som jeg) elsker at læse bøger, og du (som jeg) gerne vil læse flere bøger, men du (som jeg) kæmper med at finde tiden, så kan det være, denne artikel kan hjælpe dig:

8 Ways to Read (a Lot) More Books This Year [Harvard Business Review]

Nu skal man jo aldrig være hverken totalitær eller fundamental i sin tilgang til ting – så tag det med, du kan bruge 😉

↑ Til toppen


✏ UX / Design / Teknik

└ Byg en Facebook-bot mode Node.js og Heroku

With bots that use machine learning, you get better interaction with the user. The user can interact with the bot in a more natural way as they would in a human to human interaction, as opposed to just using commands. The bot also gets smarter as it learns from the conversations it has with people. We’ll leave building this type of bot for a future article. Machine learning knowledge will not be necessary, though. Lucky for us, there are services such as wit.ai and Api.ai that enable developers to integrate machine learning (specifically Natural Language Processing – NLP) into their apps.

Læs → Building a Facebook Chat Bot with Node and Heroku [SitePoint]

↑ Til toppen


└ Agile: Er Continuous Integration realistisk?

A Dimension Data survey of development professionals found most enterprises have adopted agile methods, but only 14% can update hourly.

Læs → Agile Is King, But Continuous Integration Is An Elusive Goal [Information Week]

↑ Til toppen


└ Status på ‘UX Agile’-udvikling

New research shows UX making strides in infusing user-centered design approaches into Agile development processes.

Læs → The State of UX Agile Development [Nielsen Norman Group]

↑ Til toppen


└ Bagom skabelsen af et designsystem

This case study aims to chronicle how we created a design system at WeWork. I’ll share insight into our process, product design, the tools we used to create and implement the system, and also how we document and share the system with our team.

Læs → Plasma design system [Medium / Andrew Couldwell]

↑ Til toppen


└ Få styr på Flexbox

Flexbox promises to save us from the evils of plain CSS (like vertical alignment).

Well, Flexbox does deliver on that goal. But mastering its new mental model can be challenging.

Læs → How Flexbox works — explained with big, colorful, animated gifs [freeCodeCamp]

↑ Til toppen


└ Lav ‘Gem til offline’ med Service Workers

Vi har i tidligere opsamlinger her på bloggen haft fat i ‘Service Workers’ (prøv at søge, så dukker det op), og her kan du læse om, hvordan du kan bruge dem til at lave en ‘Gem til offline’-funktion på dit website. Det gør det muligt for brugeren at læse en artikel, selvom forbindelsen ryger – hvilket den jo til tider gør under en togrejse.

Læs → Implementing “Save For Offline” with Service Workers [Una Kravets]

↑ Til toppen


└ Er dit kodeord stærkt nok? Tjek det her

Hashcat er navnet på et stykke alsidigt open source-software, der med nærmest foruroligende lethed kan knække dårligt opbevarede kodeord samt afsløre kodeord, der ikke er stærke nok.

Læs → Tjek selv styrken af dine kodeord med Hashcat [Version2]

↑ Til toppen


Denne opsamling blev oprindeligt bragt på ebudvikling.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.