Faren ved at lade et produkt afhænge for meget af andre

De seneste års nærmest eksplosive udvikling i, hvad der kan lade sig gøre teknologisk, har blandt andet betydet, at der er opstået en række nye muligheder og produkttyper.

En af dem er de produkter, der baserer sig på API’er, som bliver stillet til rådighed af forskellige firmaer, organisationer og personer. Et API (der står for Application Programming Interface) giver udviklere adgang til dele af et produkt, ofte indhold eller andre former for data.

Hvis du for eksempel vil lave dit helt eget tilrettede Google Maps-kort med dine egne lag af data på, så skal du bruge Googles Maps-API.

API’er gør det ekstremt nemt at skabe nye produkter på eksisterende data og funktioner – men det er bestemt ikke uden risici. En af de virksomheder, der stiller API’er til rådighed, og dermed gør det muligt for andre at bygge applikationer ovenpå data og indhold, er Twitter. Det har betydet, at der findes en række tredjeparts-Twitter-applikationer, man kan bruge, hvis man af den ene eller anden grund ikke vil (eller kan) bruge de officielle Twitter-apps.

Folkene bag disse tredjeparts-apps står imidlertid overfor nogle udfordringer. Twitter annoncerede nemlig tilbage i maj, at man ville stramme op på reglerne for API’et; specifikt på hvad man må hente via API’et og hvor ofte man må spørge API’et efter nye data eller indhold. (Du kan læse mere om ændringerne hos hos The Verge.)

Det rammer blandt andet Tweetbot-app’en, der nu må sende denne opdatering ud til sine brugere:

 

Dette illustrerer den risiko, der ligger i at lade sit produkt være baseret på et produkt og en teknologi stillet til rådighed af et andet firma, organisation eller person. Det er den pris, man betaler for til gengæld at kunne komme hurtigt i gang og bygge produkter ovenpå en eksisterende succes.

Der er nogle, der fremfører den (fair) pointe, at Twitter burde kigge på, hvad apps som Tweetbot gør godt og implementerede det i den officielle app. I produktudvikling skal nye features dog helst have en vis skala (eller perspektiv), hvis de skal ind i moderproduktet – og følge Twitter selv er det kun en meget lille del af tredjepartsløsningerne, der bliver ramt (tak for linket, Daniel Nikulin).

Twitter-eksemplet tjener som læring til andre, der enten bygger produkter ovenpå andres API’er eller overvejer at gøre det: Der er klare fordele, men der er store dele af dit produkt, der er ude af dine hænder.

En af Steve Jobs‘s mest kendte pointer var hans insisteren på at eje hele økosystemet – hvilket er årsagen til, at Apples hardware og software (især hvad angår styresystemer) er bundet uløseligt sammen. Nu er det svært for alle firmaer, at lave lukkede systemer af applikationer, browsere, telefoner, computere etc. – men Jobs’ argument er altid værd at have med i lommen, når man skaber produkter.

 

Læs mere:

Foto: Skitterphoto / Pexels

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.