Assumptions Mapping og Value Proposition Canvas:

Det, vi tror, og det, vi ved


To afprøvede og veldokumenterede værktøjer ledsager hinanden og giver et fint sammenspil, vi kan bruge, når vi skal undersøge og afprøve vores antagelser.

Det gælder uanset om du er ved at bygge et digitalt produkt, lancere et nyt medie, planlægge en indholdsstrategi – eller noget fjerde.


Jeg er stor fan af Value Proposition Canvas-modellen (en lillebror/-søster til Business Model Canvas) og Jobs To Be Done-tilgangen, der både man fungerer alene, men også er integreret som en del af Canvas’et (‘Customer Jobs’).

En af de stærke ting ved Value Proposition Canvas’et er, at det hele tager udgangspunkt i, hvad man ved om sine brugere og kunder – og at det er her, man henter sit afsæt til et værditilbud.

Det betyder, at der ikke kan komme nogen med en idé ind fra højre, som bliver sat på canvas’et. Hvis det ikke løser et ‘Job’ eller ‘Pain’ eller løfter/understøtter et ‘Gain’, så skal det ikke med.

Det er naturligvis ikke det samme som, at det er en dårlig idé. Det betyder bare, at den pågældende idé ikke skal med i denne omgang. Der er naturligvis værktøjer, vi kan bruge til at samle denne form for endnu ikke validerede/testede idéer op.

Et kort til dine antagelser

En af mine favoritter er ‘Assumptions Mapping’. Kort fortalt går det ud på, at vi skal blive klogere på om:

  1. Brugerne/kunderne vil bruge det
  2. Vi kan bygge det
  3. Det giver mening for os at bygge det

Man udfylder så sit ‘Assumptions Map’ ved at sætte sine hypoteser, antagelser og lignende op i en meget simpel model, hvor man placerer den efter, hvor vigtig den er, og hvor sikker, man er i sin viden.

Du kan se en udgave af modellen her, som er en udgave lavet af David J. Bland:

Over til højre ser du nogle spørgsmål, hvis umiddelbare besvarelser, du kan skrive på farvede post-its og sætte på modellen.

Pointen er så, at alt efter hvor den pågældende post-it lander, kan du nu se, om:

  1. Det er noget, der skal planlægges planlægges (øverst til venstre)
  2. Der brug for at få evalueret og testet mere på et givent værditilbud (øverst til højre)
  3. Der er brug for at generere mere viden i mere åben form om brugere og deres hverdag/kontekst (nederst til højre)
  4. Det er ting, der er kendte og ikke vigtige, og som derfor ikke skal laves (nederst til venstre)

De spiller sammen

Som du måske kan se allerede nu, giver det rigtig god mening at bruge Assumptions Map sammen med Value Proposition Canvas.

Assumptions Map’et er det, vi tror, mens Value Proposition Canvas er det, vi ved – fordi det tager udgangspunkt i interviews, observationer, test etc. med brugere og kunder.

Idéer, tiltag, værditilbud etc. kan så “rejse” imellem de to modeller alt efter, om det er noget, man ved eller noget, man gerne vil vide mere om. Det kan oplagt være et ‘Pain’, man ser på sit Value Proposition Canvas, som man mener, man kan løse med et givent tiltag. Det skal så placeres på Assumptions Map’et.

Og efterhånden som man får undersøgt og testet idéer, hypoteser og antagelser fra ens Assumptions Map, kan man flytte dem til Value Proposition Canvas.

Vil du vide mere?

Kontakt mig, hvis du er nysgerrig. Jeg hjælper andre med at bruge Value Proposition Canvas, Jobs To Be Done og Assumptions Mapping – og måske også jer?