Sæt lyd på dit kerneprodukt

overblik og analyser direkte i din indbakke


(Du får bl.a. opsamlingen Digital Ugerevy med)

___

 

Jeg var så heldig at få lov at holde oplæg på denne omgang Fagfestival, der er en to-dages konference, Dansk Journalistforbund afholder hvert andet år.

 

Jeg talte om det vigtige i, at man forstår sine brugere sammen med Casper Klenz-Kitenge (læs mere | se vores slides) og om lyd som en del af mediernes fremtid (læs mere | se mine slides), hvor jeg var på scenen sammen med Zetlands Hakon Mosbech, der fortalte om deres erfaringer med lyd og oplæsning af artikler:

(Fortsætter under billedet)

Hakon Mosbech taler om Zetlands tilgang til og erfaringer med lyd.

Hakon Mosbech taler om Zetlands tilgang til og erfaringer med lyd.

 

Jeg afsluttede min rimelig intensive præsentation af med at tale om, hvad man kan sætte lyd på. Med afsæt i en artikel, jeg tidligere har skrevet (Skal danske medier have en strategi for lyd?), opfordrede jeg til, at man skaber en strategi for lyd – en strategi der går udover det “klassiske”, at man har podcast ved siden af det, der egentlig er ens kerneprodukt eller -ydelse.

 

Udviklingen er allerede i gang

Det gør jeg, fordi vi i fremtiden allesammen kommer til at lytte til mere. Hakon Mosbech fortalte, at folk nu lytter mere end de læser hos Zetland.

“Blandt vores medlemmer er omkring 60 procent af forbruget nu på lyd, og 40 procent er på skrift”, sagde han til Journalisten i juni måned.

Den stigende udbredelse af smarte højttalere (lige nu bliver der solgt 130.000 om dagen) understøtter den udvikling – og kommer også til at betyde, at vi taler mere med vores enheder og får lyd tilbage.

I januar udgav Google blandt andet disse statistikker:

 

Og i september sidste år skrev Nieman Lab, at The future of news is humans talking to machines:

It’s becoming clear that users are finding it useful to interact with devices through voice. “We’re treating voice as the third wave of technology, following the point-and-click of PCs and touch interface of smartphones,” Francesco Marconi, a media strategist at Associated Press, told me.

 

For nyligt meldte The Guardian ud, at de har startet et “lyd-laboratorium” til at eksperimentere med “storytelling and delivering journalism through smart speakers and interactive audio”.

Tilbage i 2016 meldte Google ud, at 20% af mobile søgninger bliver foretaget med stemmen. Det tal er med statsgaranti steget i løbet af de seneste to år.

Herhjemme er DR ved at gøre sig klar:

“Højtalere med stemmestyring forventer vi kan opnå stor udbredelse i Danmark. De kan bruges til mange forskellige formål, men ikke overraskende er det at høre radio, musik, få de seneste nyheder eller vejrudsigten blandt de ting, som mange starter med at bruge højtalerne til, og derfor er det også vigtigt at sikre, at ikke mindst DR’s radiotilbud er let tilgængelige på de nye platforme,” siger Tore Hauerbach, der er produkt manager for digital radio hos DR.

 

Det står altså mere og mere klart, at hvis dit kerneprodukt/-indhold ikke findes som lyd, så vil der være færre og færre, der modtager og konsumerer det. Og det er et problem – for i en tid, hvor der er masser at lytte (og det er klart det letteste), hvad gider vi så bruge tid på at læse?

Altså, er der brug for, at medier tager lydformatet til sig og binder det op med kerneproduktet.

Men hvordan gør man det?

 

Forestil dig, du ikke findes

Jeg anbefaler, at man starter med – pudsigt nok – at identificere sit kerneprodukt og kerneydelse. Hvad er det vigtigste, du udretter for dine brugere og kunder? Jeg har tidligere skrevet om, hvordan man kan bruge sit kerneprodukt i sin innovation – inspireret af en god episode af The Everyday Innovator-podcast’en.

Her giver David Robertson (der er ‘senior lecturer’ ved MIT Sloan School of Management og konsulent i eget firma) et tip til, hvordan man kan gå til opgaven: Det handler simpelthen om at spørge dine brugere og kunder om, hvad de vil savne, hvis du var væk i morgen.

“Kig på dit kerneprodukt og prøv at forstå: Hvad kan du ellers gøre for dine kunder, der vil hjælpe dem med at få mere værdi ud af det produkt? Det fører i nogle interessante retninger for innovation – men det fører dig måske i retning af ting, du ikke er god til, hvor man skal finde en partner, hente noget fra et andet firma – eller måske købe et andet firma.

Man kan tjene penge på komplimentær innovation, men det øger også salg af kerneproduktet, og det kan føre til spændende, nye markeder.”

 

Når du har svaret på, hvad folk vil savne, hvis du ikke fandtes, har du svaret på, hvad din kerneydelse og vigtigste værdi er for dem.

Hvis du ikke er bange for at gå lidt meta, kan du også kigge på “kernen af kernen”. Det har jeg tidligere skrevet om i et blogindlæg for Journalisten, Mod og fejl skal redde journalistikken:

Kernen af kernen af det, vi laver, er journalistikkens rolle og opgave i samfundet. Det er den absolut inderste kerne af det, vi gør. Det er grunden til, vi er her; vores eksistensberettigelse. I de seneste to årtier har vi ment, at den bedste måde at nå folk har været ved at skrive artikler på papir og artikler (og nu videoklip) på internettet. Det er ikke sikkert, det er den bedste løsning fremadrettet. Derfor er vi nødt til at prøve os frem og tage nogle chancer, indtil vi finder den rette (eller, nok mere passende, “de rette”) måder at gøre det på.

 

For nogle medier vil kernen af journalistikken måske være folkeoplysning, mens det for andre kan handle om at skabe sammenhængskraft i et lokalmiljø etc. etc. etc.

Hele humlen er, at det handler om at finde essensen af det, man gør – og essensen af den værdi, det skaber for ens kunder og brugere. Når man er helt derinde, bliver det for alvor værd at tænke over, hvad man kan sætte lyd på.

Og så kan man ende med at stå et sted, som David Robertson taler om, hvor man er nødt til at ændre retning, indgå samarbejder eller købe op. Eller noget fjerde.

Som der står i den seneste udgave af Schibsteds ‘Future Report’:

The best UI is no UI. No design is required if you could simply talk to your device.

 

Hvordan designer man en lydoplevelse, hvis man de seneste mange, mange år har lavet først papir- og siden internet-avis?

Lyd er en helt ny måde at tænke indhold og udkomme på, hvis man har været vant til at udkomme på tekst. Og det kræver store overvejelser at gøre det på en rigtig måde, hvor man skaber så stor værdi som muligt.

 

Vil du have mere?
Artikler | Nyhedsbrev | Ugentlig opsamling

 

Links:

___

Foto: Magda Ehlers / Pexels

 

Skriv din kommentar:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.