Skal man interviewe før eller efter prototypen?

Når man arbejder med digital (produkt)udvikling er det selvfølgelig en rigtig god idé at bruge prototyper. Det vil sige, at man udvikler og skaber koncepter, der illustrerer det, ens produkt skal kunne, som man kan teste på rigtige brugere.

(Artiklen fortsætter herunder)

Artiklens hovedpointer:

  • Prototyper gør idéer og produkter mere konkrete og gør det lettere at se, hvad der fungerer for brugeren og kan lade sig gøre.
  • Men de kan ikke stå alene. De skal naturligvis testes og helst kombineres med kvalitative interviews, der giver indblik i brugernes hverdag.
  • I de interviews gælder det om at komme forbi, hvad folk vil have og ind til, hvorfor de vil have det.
  • Hvis du gennemfører disse interviews, inden prototypen bliver skabt, giver de viden og retning, der kan påvirke prototype, proces og produkt.
  • Start din proces og interviews åbent, så du har øjne for dine kommende brugeres største udfordringer og hvor, du kan skabe mest værdi for dem.

Få det ugentlige overblik


Hvornår vil du gerne modtage Digital Ugerevy?

Så får du mine artikler og opsamlingen Digital Ugerevy direkte i din indbakke.

 

Prototyper gør det meget lettere at finde ud af, om folk kan finde ud af at bruge det, man er ved at bygge til dem – og om de rent faktisk har brug for det.

I øjeblikket er jeg ved at læse ‘Creative Selection’ af Ken Kocienda. Bogen handler om hans arbejde hos Apple – han står blandt andet bag tastaturet på iPhone og iPad. En af de ting, han fortæller, Apple bruger meget, er demoer.

Det vil sige, at man relativt hurtigt skal kunne demonstrere det koncept, man arbejder på. Det gør det lettere at træffe beslutninger, og det gør det synligt, om en løsning er hensigtsmæssig fra såvel et produkt- som brugersynspunkt.

Jeg kommer til at skrive mere om den bog her på siden inden så længe 🙂

Selvfølgelig er en demonstration ikke altid det samme som en prototype, men de opfylder de samme behov for at få testet tingene af.

Kan ikke stå alene

Prototyper alene kan dog ikke gøre det – man er også nødt til at tale med dem, der skal bruge produktet eller tjenesten. Det gør man blandt andet ved at teste prototypen på dem, men derudover er det også rigtig godt at interviewe dem.

Her er det, groft sagt, to tilgange:

  1. Man kan interviewe folk, inden de bruger prototypen. Det giver værdifuld viden om deres behov, hverdag, udfordringer etc., som kan påvirke prototypen – ja, sågar hele retningen for produktet.
  2. Eller man kan gøre det, efter prototypen er bygget og i forbindelse med testen.

Min anbefaling og erfaring

Jeg tror på, at der skal bruges forskellige tilgange til forskellige opgaver, produkter, projekter og sammenhænge. Men generelt vil jeg anbefale, at man gennemfører de første interviews, inden man bygger sin prototype. Det er blandt andet fordi, jeg har rigtig gode erfaringer med den tilgang.

Da jeg startede på Infomedia, var en af mine første opgaver, at den daglige medieovervågnings-mail (der sendes til de kunder, der har medieovervågning) skulle gentænkes og redesignes. Her startede vi med at tage ud og lave interviews med udvalgte kunder.

Samtalerne startede meget bredt, fordi min tilgang til produktudvikling er, at det er ekstremt vigtigt at kende hverdagen og de daglige udfordringer hos dem, der skal bruge ens produkt. For at kunne få den rigtige start, er det en god idé at starte med at spørge ind til deres arbejde og behov – for eksempel ved at bruge Jobs To Be Done-tilgangen, som jeg har skrevet om adskillige gange tidligere.

(Long story short: Du skal ikke fokusere på, hvad folk har brug for, men hvorfor, de har brug for det. Det giver dig den ramme, du skal bedrive din produktudvikling indenfor.)

Konkretisér senere

Først hen mod slutningen af interviewet viste jeg dem et meget tidligt bud på et mail-koncept, jeg havde med fra Infomedias tech-afdeling. Hvis jeg havde startet med at vise disse designs, ville jeg allerede der have tegnet rammen for interviewet, og det ville have formet (og begrænset) den videre samtale.

Det, vi fandt ud af under disse første interviews, tog vi med hjem og plottede ind i vores Value Proposition Canvas (hvis du er nysgerrig på den model, bør du læse min anbefaling af bogen bag).

Forsiden til bogen Value Proposition Design
Klik på billedet for at læse min anbefaling af bogen.

Arbejdet i Value Proposition Canvas første til nogle konklusioner og tanker/hypoteser, der ikke blot handlede om vores egne antagelser, men som tog udgangspunkt i kunderne og brugernes virkelighed.

Her begyndte vi så at iterere og bygge nye designs, og hvis det havde været et andet produkt end en mail, havde det været her, vi byggede prototypen – eller flere, hvis man har behov for at teste forskellige ting.

Tænk kunderne ind fra start

Den rækkefølge gav arbejdet en helt anden tilgang, og det betød, at kundernes konkrete arbejdsgange og udfordringer var tænkt ind helt fra starten. Det blev en klar styrke igennem hele arbejdet med den nye mail.

Det betyder ikke nødvendigvis, at det skal være sådan hver gang. Nogle gange kan man indhente en masse viden med traditionel, passiv research og i nogle tilfælde kan de kommende brugere have svært ved selv at sætte ord på. Der kan en prototype være en god metode til at skabe en klar ramme, man kan tale ud fra.

Men generelt vil jeg mene, at god produktudvikling starter med samtaler med dem, der skal bruge produkterne.

Læs mere om produktudvikling »

Skriv din kommentar:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.