ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:
Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.
Indhold:
? Generelt / tendenser
? Størstedelen af US-netmedier har nu betaling
Ifølge undersøgelsen har 77 ud af 98 amerikanske aviser med et oplag på over 50.000 lanceret digitalt abonnement. I 2010 havde kun seks aviser indført betalingsmure.
Læs hele artiklen [MediaWatch].
? Vi får gode idéer, men vi får dem ikke ud over rampen
»Vi har mistet fokus på udviklingen. Vi har gjort det godt i forhold til innovation og forretningsudvikling, og det er selvfølgelig vigtige discipliner. Men vi mangler at sætte fokus på udviklingsafdelingens evner,« siger Jørn Johansen [partner i rådgivningsvirksomheden Whitebox].
[…]
Jan Pries-Heje [professor i Informatik og Datalogi på Roskilde Universitet Jan Pries-Heje] er dog enig i, at danske virksomheder har problemer med at føre ideerne fra whiteboardet og ud i virkeligheden.
»Det er meget dansk. Vi er enormt gode til at få ideer, men ikke til at følge dem til dørs«
Læs hele artiklen [Version2].
? Google ville bygge det perfekte team – her er, hvad de lærte
In other words, if you are given a choice between the serious-minded Team A or the free-flowing Team B, you should probably opt for Team B. Team A may be filled with smart people, all optimized for peak individual efficiency. But the group’s norms discourage equal speaking; there are few exchanges of the kind of personal information that lets teammates pick up on what people are feeling or leaving unsaid. There’s a good chance the members of Team A will continue to act like individuals once they come together, and there’s little to suggest that, as a group, they will become more collectively intelligent.
Læs hele artiklen [The New York Times].
? Facebook præsenterer Instant-annoncer
Hvis du er et medie, kan du få hurtige artikler på Facebook ved at bruge deres Instant Articles (der snart er åbent for alle). Nu bliver det også muligt for annoncører at give hurtigt indhold til brugerne. Facebook har nemlig præsenteret et nyt fuldskærm-annonceformat [TechCrunch].
Læs også:
- ‘Canvas: how we crafted Facebook’s new immersive ads’ [Medium / Facebook Design]
- ‘Facebook’s Atlas Struggles To Serve Its Market’ [ad exchanger]
? BBC i samarbejde med WhatsApp og Viber
På Viber vil BBC distribuere indhold fra dokumentaruniverset “Our World” i seks dage op til tv-visningen af en dokumentar om kidnapninger i Mexico.
Whatsapp bliver taget i brug af BBC Africa, der vil “fortælle historien om unge mennesker i den Demokratiske Republik Congo, der bruger nye online-metoder til at få deres stemme hørt og bringe forandringer til deres land”, skriver BBC ifølge Adage i en meddelelse.
Læs mere [MediaWatch] / Læs hele historien [AdAge].
? Hvor er det foto taget? Spørg Google
I disse dage bliver der rodet hos Google med en teknologi (egentlig er det kunstig intelligens), der ved at se et fotografi skal kunne se, hvor det er taget. Hvordan går det med det? Ret godt, lyder det til [Technology Review].
? Trafik er meget mere end klik
Journalister er blevet mindre skeptiske over for at måle klik og trafik på nettet, lyder det fra medieforsker Rasmus Kleis Nielsen. Klik er nemlig ikke kun klik. Trafik kan i dag måles på 18 forskellige parametre. Se dem her
Læs hele artiklen [Journalisten].
✏ Design / UX
? Sådan giver du folk en god første oplevelse i din app
Det er hamrende svært at få folk til at bruge en ny app. Her er en artikel om, hvordan du i det mindste kan arbejde med at give dem et godt første indtryk [Medium / UX Planet].
? Lad være med at designe det, folk siger, de vil have
Hvis du har fulgt Steve Jobs og hans holdning til folks holdninger, så vil dette næppe overraske dig.
It’s like when a kid wants candy for lunch, but their parents insist on a healthier meal because that’s what the kid needs.
People in everyday life don’t really know what they need—they just tell you what they think they want. People don’t always do what they say, and they rarely know how they’ll act in the future.
Læs hele artiklen [Invision blog].
? Fem tips til lækre interfaces
Alle vil gerne designe og bygge produkter, der er en fornøjelse at bruge. Fast Company Design kommer her med intet mindre end “The Future Of Tangible Interfaces: 5 Insights Backed By Science”.
? Masser af mockups til Sketch
Hvis du bruger Sketch til at bygge prototyper etc., så se her: ‘140 Devices & Mockups for Sketch’ [designcode.io].
? 404-fejlsidedesigngalleri
En af de mest viste fejlsider på internettet må være 404 – ‘Siden blev ikke fundet’. Her er en samling af 404-sider [four-zero-four.com], hvis du mangler inspiration til din.
? Teknik
? Ti gange open source machine learning
Machine learning og kunstig intelligens bliver det næste helt store, hvis man skal tro stemningen lige nu.
En af grundene til, at det lige nu går stærkt på området, er, at værktøjerne er open source. Store teknologivirksomheder som Google og Microsoft har desuden frigivet store dele af deres værktøjskasser som open source.
Version2 har sammen med Datalogisk Institut ved Københavns Universitet udvalgt ti repræsentanter, du bør kende.
? Ryd op efter Internet Explorer
Foråret står for døren, og dermed er det tid til den årlige forårsrengøring. Og nu hvor Microsoft har klippet supporten til Internet Explorer version 10 og ældre, kan du jo gøre rent i hacks og krumspring [SitePoint].
Denne opsamling blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk