Mine artikler

Jeg har arbejdet med digitale medier i efterhånden mange år og har skrevet artikler om det næste lige så længe. Sharing is caring, du ved.

Her kan du se mange af de artikler, jeg har skrevet (en del nu ligegyldige blogindlæg er for eksempel sorteret fra). De fleste er på dansk, nogle er på engelsk – og nogle er bag paywall.

De er sorteret kronologisk med de nyeste først.

Der er en del artikler. Hvis du vil høre, om jeg har skrevet om noget konkret, du har i tankerne, så skriv til mig på lars@larskjensen.dk 🙂

Lad være med at sætte hængelåse på dit betalte indhold

Det er bestemt ikke ligegyldigt, hvordan du markerer de historier, det koster penge at læse. Det har betydning for indholdet, brugerne – og redaktionen.

larskjensen.dk / 15. november 2021

Alvorlige beskyldninger mod Google AMP

Er Accelerated Mobile Pages en teknologi, der giver mobile websites et tiltrængt performance-løft – eller er det en måde for Google at bekæmpe andre teknologier, der kan udfordre deres dominans indenfor annonceteknologi?

Digital Ugerevy / 12. november 2021

Hvad er op og ned i Facebook Papers?

Endnu en uge, endnu flere Facebook-afsløringer. Få de vigtigste overskrifter – og en løftet pegefinger omkring de lækkede dokumenter.

Digital Ugerevy / 29. oktober 2021

Hvad er ligheden mellem Facebook og Radio LOUD?

Det kniber med de unge brugere – og et navneskift er ikke løsningen på de reelle problemer.

Digital Ugerevy / 22. oktober 2021

Er Zuckerberg en byrde for Facebook?

Spørgsmålene står i kø, og problemet starter i toppen, skriver The Economist. Mange taler om regulering, men kan en størrelse som Facebook reguleres.

Digital Ugerevy / 15. oktober 2021

Hvad skal vi med Facebook?

Whistlebloweren Frances Haugen har aflagt vidnesbyrd, og det ser ikke godt ud for Facebook. Men hvad skal der ske nu – og hvorfor er algoritmerne et svært sted at starte?

Digital Ugerevy / 8. oktober 2021

Facebook Files: Forskere og sikkerhedschef som offerlam

Facebook Files ruller videre, og i et selvforsvar stiller Facebook tvivl ved både research og konklusioner – samt folkene bag dem.

Digital Ugerevy / 1. oktober 2021

Publishers Need to Care About Technical Debt

Mediatech: Why the easiest and cheapest solution might end up costing you more money in the long run.

Products in Publishing / 28. september 2021

Måske var åbningsrate aldrig en god målestørrelse?

En ny beskyttelse i iOS-styresystemet har spredt panisk stemning blandt e-mail- og nyhedsbrevsfolket. Apples nye tiltag er endnu et søm i åbningsratens ligkiste.

Digital Ugerevy / 24. september 2021

Sådan kom jeg videre fra åbningsraten

Der er et større opbrud i gang indenfor nyhedsbreve og målingen af brugen af dem – og hvis du har et nyhedsbrev, er du også nødt til at forholde dig til det.

larskjensen.dk / 19. september 2021

Clubhouse gør kur til medierne: Ansætter NPR-veteran

Den engang så hypede lyd-app var dømt ude, men den er her endnu – sammen med kopierne. En nyansættelse skal gøre kur til medier, for måske ligger den sociale lyds fremtid i mediebranchen?

Digital Ugerevy / 17. september 2021

Twitter Communities ligner en vinder

No-brainer: Twitter vil gøre det lettere at snakke omkring emner; sådan som vi jo i forvejen gør. Bliv klogere på funktionen, der skal bringe os tættere sammen og gøre Twitter bedre for alle.

Digital Ugerevy / 10. september 2021

Clone Wars: Twitters og LinkedIns Stories var spild af pixels

Omsider så Twitter og LinkedIn skriften på væggen og lukkede deres stories-funktioner. Lad os håbe, at vi nu kan komme videre fra kopieringskrigene og se noget reel produktudvikling.

Kommunikationsforum / 6. september 2021

B.T.s underfrankerede satsning

Fire nye lokalmedier og masser af ansættelser. Det handler om data og abonnementer – men markedsføringen mangler, og det koster på brugeroplevelsen.

Digital Ugerevy / 3. september 2021

Hvad sker der med OnlyFans?

Først ville de forbyde porno, en uge senere er forbuddet suspenderet. Det handler om betalinger – mens dem, der laver indholdet, mister tilliden til platformen.

Digital Ugerevy / 27. august 2021

Data sætter brugerne i centrum – men du skal tale med dem

Data er en absolut nødvendighed for et moderne medie og forretningen bag. Men dataene kan ikke alt. Det gælder om at få dataene til at arbejde for dig i stedet for, at du skal arbejde for dataene.

larskjensen.dk / 23. august 2021

Facebook-fejl skabte bekymring

En fejl hos Facebook betød, at der ikke blev vist uddrag på links. Hvad enten det var en fejl eller et snedigt greb, viser det en mediebranche, der ikke stoler på Facebook.

Digital Ugerevy / 20. august 2021

Brugerrejser handler også om modenhed

Brugerens rejse er aldrig lineær og vigtige skridt er svære at måle. Det vil mange medier opdage midt i skiftet fra annoncer til abonnenter.

Willmore / 19. august 2021

Nyhedsbreve er serious business

NYTimes rykker en tredjedel af deres nyhedsbreve bag betalingsmuren, og Quartz giver nyhedsbrevene en hovedrolle i forretningen – ligesom adskillige andre medier har gjort.

Digital Ugerevy / 16. august 2021

Are newsletters going social?

Newsletters are increasingly about the community as well. Just like the web and publishing in general, newsletters might too become social mediums and products. It’s not just about passive consumption anymore.

Products in Publishing / 4. august 2021

Product Management i mediebranchen: Her er Hanson-modellen

Produkttænkningen er omsider ved at indtage den danske mediebranche, og flere og flere ansætter product managers og taler om produkter i stedet for projekter.

Her gennemgår jeg nogle af de vigtigste aspekter, du skal være opmærksom på som product manager i mediebranchen – og vi bruger en popsang fra 1997 som ramme.

larskjensen.dk / 2. august 2021

Laboratorieteorien skaber splid på Wikipedia
Fra konspirationsteori til en undersøgelse bestilt af den amerikanske præsident. Vi kender stadig ikke ophavet til pandemien, og hvordan forholder man sig til den mangel på viden?

Læs, hvordan Wikipedia er røget i en redigeringskrig – og hvordan et dansk faktatjekmedie går til historien om laboratoriet.
Digital Ugerevy / 2. juli 2021

Nu skal der forskes i mikro­betaling
Ingen gider abonnere på en masse digitale aviser og medier for blot at kunne læse enkelte artikler hist og her, man selv synes er interessant. Kunne man ikke forestille sig en model, hvor man kan købe for én artikel ad gangen i stedet for at forpligte sig til et helt abonnement?
Digital Ugerevy / 25. juni 2021

Kritik af Kulturministeriets “fake news”-rapport 
Kulturministeriet har udgivet en rapport om danskernes frygt for falske nyheder. Men det er problematisk – og måske endda risikabelt – at konkludere for meget på baggrund af den.
larskjensen.dk / 24. juni 2021

Nu kommer der podcasts på Facebook
Der bliver kamp om vores ører, når Facebook lancerer deres podcast-produkt – med egenudviklet afspiller.
Digital Ugerevy / 20. juni 2021

Måske er nyheder ikke der, pengene er
Medier har længe udgivet nyheder nærmest konstant. I en gratis, annoncebaseret verden, hvor klik bestemmer, kan det give mening. Men sådan fungerer en abonnementsforretning ikke.
Willmore / 15. juni 2021

Medierne og Facebook har smidt handskerne
Fight, fight, fight! Den nye ophavsret er på plads, og nu skal mediebranchen i gang med at forhandle med tech-firmaerne om betaling. Allerede nu er slagudvekslingen i gang, og Facebook ændrer i visningen af delte artikler.
Kommunikationsforum / 9. juni 2021

Cross-Product Content: How a TV Station Experiments With Podcasts
For publishers, repackaging content for re-use across different channels and products has always been a dream. Here’s how TV 2 Nord is doing it – and some tips from an expert.
Products in Publishing / 1. juni 2021

WSJ’s hemmelige strategi afsløret
Interne magtkampe holder The Wall Street Journal i en pinefuld stilstand. En lækket intern strategirapport viser, hvad der skal til for at skabe et succesfuldt medie.
Kommunikationsforum / 29. april 2021

Boganmeldelse: ‘Futureproof’ af Kevin Roose
Hvordan skal vi forholde os som mennesker i en stadig mere automatiseret verden? Hvad er vores og robotternes styrker? I en ny bog får du 9 leveregler – og nogle bliver leveret bedre end andre.
larskjensen.dk / 20. april 2021

Er vi på vej i konflikt med Google og Facebook?
Den nye danske lov, som skal få tech-virksomheder til at betale medier, vil forandre internettet. Men de ubesvarede spørgsmål står i kø.
Journalisten / 30. marts 2021

Version 4 af Ghost-CMS’et er klar
WordPress-alternativet til udgivere, der vil tjene penge på deres indhold: Version 4 af Ghost-CMS’et er netop blevet lanceret, og der er masser af spændende nyheder at tage fat på.
larskjensen.dk nyhedsbrev / 18. marts 2021

Mere end målgrupper: Forstå brugernes Jobs To Be Done
Alle taler om, at det er vigtigt at forstå brugerne og deres behov, men det er svært at omsætte til reel handling. Derfor bruger vi Jobs To Be Done-frameworket.
Willmore / 18. marts 2021

Links er ikke indhold
I podcasten indslag sætter MediaWatch fokus på nogle mediers krav om betaling fra især Facebook og Google. Det handler dog meget om links – hvilket kan virke besynderligt, når links er undtaget fra de kommende regler.
larskjensen.dk nyhedsbrev / 15. marts 2021

Kan man lave video, der kan lyttes?
Tekstformatet er under forandring, fordi folk lytter mere og mere – så måske video kommer til at gå samme vej?
LinkedIn / 11. marts 2021

Skal Ekstra Bladet lukke Nationen?
Det udskældte debatforum startede som et borgerjournalistisk projekt men endte som en platform for raseri og racisme. Nu skal der gøres noget.
larskjensen.dk / 10. marts 2021

Hvad fik du så ud af at give det indhold væk gratis?
Mange vil gerne have betaling for indholdet. Men en gratissuccess er ikke garanti for, at folk vil betale. Så… hvad kan man gøre?
Willmore /8. marts, 2021

FAQ om den nye ophavsret (“link-loven”)
Her kan du læse svar på nogle af de spørgsmål, jeg ofte støder på, når jeg snakker med folk på især Twitter – og nogle spørgsmål, jeg selv har siddet med.
larskjensen.dk / 27. februar 2021

Fem ting, du holde øje med i den nye lov om ophavsret
En ny ophavsret, der skal få penge fra Facebook og Google til medierne er på vej – og til debat. Her er fem ting, du bør rettet blikket mod.
larskjensen.dk / 25. februar 2021

Snart kan du tjene penge på dine tweets
Twitter har præsenteret Super Follow, der gør det muligt for Twitter-brugere at have deres egen “paywall”.
Digital Ugerevy / 25. februar 2021

Derfor er mediernes krav til Facebook problematiske
Hvad er op og ned i kampen mellem Australien og Facebook – og hvordan er den danske tilgang anderledes? Og hvorfor handler debatten (igen) om links?
larskjensen.dk / 22. februar 2021

The Right Message: Subscriptions, Paywalls and Prospect Theory
Gain or loss? To succeed with a subscription product, understand what users want to achieve and choose the right message. A new research paper applies behavioural economics to news subscriptions.
Products in Publishing / 4. februar 2021

Analyse: Derfor halter mediernes tech-dækning
Det er både et journalistisk, økonomisk og demokratisk problem, at medierne ikke dækker tech godt nok. Hvis vi vil rette op på det, kan vi lære af mediernes fejl under finanskrisen.
Journalisten / 28. januar 2021

Interessant: Twitter køber Revue
Twitter tager for alvor hul på nyhedsbreve – også som noget, man kan tjene penge på.
larskjensen.dk / 26. januar 2021

COVID-19-persondata og WhatsApp: Facebook læser ikke med
Det sejler med datasikkerheden hos Medicals Nordic, der deler personoplysninger om COVID-19-positive i WhatsApp-grupper. Men Facebook kan ikke se indholdet.
Digital Ugerevy / 24. januar 2021

Data Strategy: Why Ekstra Bladet Is Leaving Google Analytics
For many years, Google Analytics has been the go-to tool for website analytics and insights, for publishers as well. Now one of Denmark’s biggest and busiest websites is saying goodbye.
Products in Publishing / 20. januar 2021

Paywalls og debat
Kan man skabe debat med afsæt i indhold, kun få har adgang til? Svaret er ikke A eller B – men det stiller krav til mediet.
larskjensen.dk / 14. januar 2021

Gamification on Duolingo and What to Learn From It
Learning something by yourself requires pacing and rewards. Duolingo has figured this out better than perhaps anyone, but nudging like this should always be about the user’s goals.
Products in Publishing / 20. december 2020

Tre platformsskred truer journalistikken
I 2019 bliver medierne pressede på tre platforme: Sociale medier, video-streaming og lyd. Kort sagt vil brugerne få mere magt, og vi skal som medier flytte os fra “push” til “pull”.
Journalisten / 18. december 2020

When Your Product Sells Itself 👏
The easiest way to sell a product or feature is if it just does it by itself. Here’s how Pocket does it – and how selling a content product is about more than just the content.
Products in Publishing / 11. december 2020

Hvornår bliver syntetisk oplæsning god nok?
Flere og flere lytter til artikler. Men indtaling tager tid, og det koster. Selvom der er enighed om, at kunstig oplæsning ikke er god nok lige nu, viser studier, at maskinstemmer allerede nu er bedre end visse menneskestemmer i nogle situationer.
Digital Ugerevy / 4. december 2020

Medier skal have en strategi for links
Links er fantastiske og en god måde at få en bruger til at se mere af ens indhold. Men sammen med citater og indlejrede elementer kan de også forstyrre læse- og brugeroplevelsen. Og så er de knapt så fantastiske.
Digital Ugerevy / 3. december 2020

Hvad nu, Podimo?
Podimo hæver prisen med 50 procent og introducerer et begrænset antal lydbøger. Er det pivot eller krisetegn? I debatten på sociale medier peger flere på, at Podimo er ved at gøre sig til i forhold til et muligt salg.
Digital Ugerevy / 27. november 2020

Moving a Publication to WordPress.com
WordPress.com is now a serious contender for professional websites – publications and magazines too. Find out why plus how to migrate from a self-hosted WordPress.
Products in Publishing / 20. november 2020

Væk i morgen: Platforme elsker Stories-formatet
Med Twitters lancering af “Fleets” er alle platformene nu med på “Stories”-bølgen med indhold, der forsvinder af sig selv. Men hvorfor gør alle det – og påvirker det feed’et?
Digital Ugerevy / 19. november 2020

Hvor er pengene i lyd?
Lyd og podcast vokser og vokser. Men pengene følger ikke med. Her får du et indblik i udviklingen og mulighederne – og du kan læse om et nyt dansk mediestartup, der vil tjene penge på at sætte lyd til kvalitetsjournalistik.
Digital Ugerevy / 13. november 2020

Why Publishers Need to Care About Algorithm Transparency
People want algorithms. But how to integrate the power of algorithms without eroding trust? And why is it important not to be too transparent?
Products in Publishing / 29. oktober 2020

A Proper Introduction to Privacy Friendly Analytics
What do you really need to know about your visitors? And what if they reject your cookies? Let’s look at some alternatives to Google Analytics.
Products in Publishing / 24. oktober 2020

Newsletters as Products
Email is so much more than a marketing channel. Learn from the Economist and others – and understand how and why some journalists are building their own newsletters.
Products in Publishing / 28. september 2020

Measuring Algorithmic Recommendations
Automated content recommendations are all the hype. And rightfully so. But there are some important decisions to make and pitfalls to avoid.
Products in Publishing / 18. september 2020

Don’t Trust the Process
The process gets a lot of attention in publisher innovation. It shouldn’t. Focus on culture and structure instead.
Products in Publishing / 10. september 2020

A Publishers Guide to the Product Vision
The product vision tells you, your colleagues and everyone else what you want to achieve. Here’s how to get started.
Products in Publishing / 2. september 2020

Why Instagram chose to focus on photography
When building products, make sure you are solving problems for your users. A new book tells us what Instagram did right.
Products in Publishing / 14. august 2020

Fem stjerner til insiderfortælling om Instagram
ANMELDELSE. Hvis du gerne vil forstå Instagram og den svære rolle som et medlem af Facebook-familien, kommer du ikke uden om Sarah Friers bog.
Journalisten / 5. august 2020

Vil Facebook-boykottet styrke kontekstbaserede annoncer?
Kontekst kommer, af flere årsager, til at fylde mere indenfor digital annoncer. Spørgsmålet er, om boykotten presser på den udvikling.
Digital Ugerevy / 3. juli 2020

Du kan ikke outsource dit ansvar
Eksterne ydelser kan være en nødvendighed, og det gælder om at bruge dem rigtigt.
Journalisten / 10. juni 2020

Boganmeldelse: ‘How Charts Lie’ af Alberto Cairo
Det er vigtigt, at vi bliver bedre til at læse og tyde grafikker og kender nogle af de tricks, som knapt så ærlige grafikere bruger.
larskjensen.dk / 8. april, 2020

…men forstår brugerne grafen?
Vi ser flere grafer nu, end vi måske nogensinde har gjort før. Derfor er det endnu vigtigere, at brugerne også forstår dem.
Medieblogger / 1. april 2020

Boganmeldelse: ‘Non-Bullshit Innovation’ af David Rowan
En bog om innovation, der rent faktisk handler om innovation? Der er mange eksempler (måske for mange), og du bliver udrustet med stærke pointer, og de handlingsanvisende opsamlinger undervejs er din ven.
larskjensen.dk / 31. marts 2020

Paywalls og demokrati
Det er potentielt ikke godt for demokratiet, når indhold bliver gemt bag betalingsvægge. Men det er det heller ikke, hvis mediernes forretning ikke hænger sammen. Flere medier sidder derfor i en svær saks.
larskjensen.dk / 13. marts 2020

Lokalmediernes paywall-udfordringer forstærker nyhedsørkener
Den digitale udvikling er hård ved lokalmedierne. Skiftet til abonnementer er en dødsspiral, når folk ikke vil betale og annoncørerne flygter. Lokalmedierne skal interessere sig for lokalmiljøet – og forstå deres borgere, hvis de vil leve af dem.
Medieblogger / 28. februar 2020

Salg og journalistik smelter sammen
Skiftet til abonnementer betyder, at journalister går mere og mere op i, hvordan deres indhold kan hjælpe med at skaffe abonnenter.
Medieblogger / 28. februar 2020

Da medierne gik på nettet, skulle de ikke have produceret så mange artikler
Mediernes problem er ikke, at de i mange år gav indholdet gratis væk på nettet. Problemet er, at de producerede for meget indhold. Så meget indhold og af en sådan kvalitet, at værdien raslede ned.
Journalisten / 31. januar 2020

Dem, der innoverer, skal også implementere
Det er fristende at lave innovationscentre, men hvad nytter det, hvis det ikke kan implementeres?
Medieblogger / 2. december 2019

Journalisterne skal ikke være bange for maskinerne
Vi mennesker har i mange år været bekymret for, hvad maskinernes fremmarch vil betyde for os – og hvor meget nyt, vi nu skal kunne. Men historien lærer os, at maskinerne ikke erstatter os. De gør os bedre.
Medieblogger / 18. november 2019

Journalisten kiggede med, da kun 417 svenskere så Expressen på Facebook Watch
I aftes sendte Expressen sin første live-nyhedsudsendelse på Facebook Watch. Journalistens anmelder Lars K Jensen fulgte premieren. ”Det overraskede mig faktisk lidt, at det var så kikset eksekveret,” lyder hans dom.
Journalisten / 1¨1. september 2019

Mikrobetalinger: Nets sætter projekt på pause
For et år siden meldte Nets ud, at man ville teste mikrobetalinger, men manglende opbakning i mediebranchen betyder, at projektet er sat på pause. Det ærgrer startup-mediet TechSavvy, der var med i testfasen.
Medieblogger / 6. september 2019

Smart: Wired genbruger indhold i Classics-nyhedsbrevet
Der er stort potentiale i at drive trafik til indhold, der allerede er udgivet.
Medieblogger / 9. august 2019

Lyd og penge: Hvad er podcastingens skovle?
Hvis du vil tjene penge på lydmediets store guldalder, skal du lære af historien og tjene penge på dem, der vil tjene penge på lydmediets store guldalder.
Medieblogger / 5. august 2019

Ekstra Bladet henter digitale abonnenter med ‘super topics’
Emner, der både kan skaffe nye abonnenter og holde på de eksisterende.
Medieblogger / 1. august 2019

En mediebranche-intro til blockchain
Mange taler om blockchain. Men hvad er det – og hvad kan teknologien gøre for medierne?
Medieblogger / 29. juli 2019

Axel Springers udfordring: Journalistik i en digital forretning
En ting er, at digitalisere forretningen – men hvordan får man journalistikken med?
Medieblogger / 2. juli 2019

Chatbots ud, artikelbots ind
For nogle år siden var chatbots det nye. Nu er de på vej ud, mens klogere robotter buldrer frem i den danske mediebranche.
Medieblogger / 29. juni 2019

Er mikrobetaling død?
Blendle, en af de store bastioner for mikrobetaling, har valgt at droppe salg af enkeltartikler. Det ser med andre ord sort ud for dem, der håber at kunne købe andet end abonnementer af nyhedsmedierne.
Medieblogger / 6. juni 2019

Screenshot-delinger stiller krav til mobildesignet
Når vi deler tips og information med hinanden foregår det nogle gange via screenshots på vores mobiltelefoner. Det betyder, at de vigtigste oplysninger for dig som afsender, skal præsenteres tæt på hinanden i dit/jeres design.
larskjensen.dk / 27. maj 2019

The Guardians forvandling
Medieverdenen er de seneste år blevet tvunget til at finde nye indtægtskilder for at overleve den digitale omstilling. Men hvad er status på betalingsmodeller, og hvad virker? Et eksempel til efterlevelse er den forvandling, The Guardian har undergået, da den gamle avis nu for første gang i to årtier sorte tal.
Kommunikationsforum / 14. maj 2019

Rækkevidde er ikke, hvad det har været
Både Spotify og Apple spiller det, der engang var platformenes sikre kort: Reach. Men udgivernes ønske om direkte relation til kunderne, ændrer spillereglerne.
Medieblogger / 15. april 2019

Apple News+ handler ikke om nyheder
Apple har lanceret det længe ventede Apple News+. Men Apple har ikke genopfundet de digitale nyheder. Tjenesten handler mere om magasiner end nyhedsmedier og har næppe danske mediers interesse.
Journalisten / 27. marts 2019

Godt indhold kræver godt samarbejde
Ny medieforskning viser, at samarbejde på tværs af redaktioner, teams og afdelinger er vejen frem, hvis man vil have penge fra sine brugere. Her skriver jeg om, hvordan du går til opgaven.
larskjensen.dk / 20. marts 2019

Fra Facebook til robotter: Medierne skifter fokus
Det er lettere at bygge sine egne robotter og algoritmer end at lade sig styre af Facebooks.
larskjensen.dk / 4. marts 2019

Nyheder glider i baggrunden i vores liv
Nyheder bliver noget, vi kigger på, når de vigtigere ting er klaret. Det er et problem for medierne og en problematik, de skal forholde sig til. Først og fremmest skal de forstå den kontekst, de optræder i – og så skal de give brugerne, der har dårlig samvittighed, en belønning ved at følge med i nyhedsbilledet.
larskjensen.dk / 4. februar 2019

Har dit team et team-dokument?
Dokumentet er jeres indbyrdes pagt og løfte. Det er det, I vender tilbage, hvis I bliver i tvivl om retningen.
larskjensen.dk / December 9, 2018

Kære medier, sådan kan I forstå jeres brugere
Journalister, kommunikatører og redaktører bør alle kende kunderne og modtagerne. Her får du en konkret metode, Jobs To Be Done.
larskjensen.dk / 9. november 2018

Sæt lyd på dit kerneprodukt
Lyd bliver et vigtigt format, og det er snart slut med bare at have podcasts ved siden af kerneindholdet.
larskjensen.dk / 7. november 2018

E-avisen lykkes, hvor nettet har fejlet
Et nyhedsoverblik behøver ikke betyde, at de seneste nyheder tikker ind på skærmen, mens man febrilsk sidder i en abstinens-rus og opdaterer siden konstant. Det kan også være et færdigt, afsluttet produkt.
Journalisten / 5. oktober 2018

Journalister er ideelle produkt-interviewere
Brug dine skills et sted, hvor der er tid og plads til de gode interviews.
larskjensen.dk / 20. september 2018

Hvad er der galt med brainstorming?
De fleste brainstorms går galt. Hvis en brainstorm skal fungere, kræver det ordentlig forberedelse og fokus i stedet for frihed.
Journalisten / 20. juni 2018

Product-research: Husk dine “users” og “choosers”
Det er vigtigt at adskille dem, der bruger dit produkter fra dem, der vælger det. Læs hvorfor.
larskjensen.dk / 11. juni 2018

Computer-musens opfindelse handler også om brugertest
Test betød ikke alene, at musen blev valgt – men også hvordan den kom til at se ud.
larskjensen.dk / 28. maj 2018

Jeres ‘Innovation Lab’ skal være selvkørende – eller en del af forretningen
Jeres smarte laboratorium er ikke meget værd, hvis I ikke får lanceret de idéer, der opstår.
larskjensen.dk / 11. maj 2018

Customer Jobs er ikke kundebehov
Du skal ikke vide, hvad dine kunder vil have – men hvorfor.
larskjensen.dk / 18. april 2018

Hvad skal medierne tage penge for?
Medier kan have være svært ved at vurdere, hvilke typer af indhold de kan tage penge for. Løsningen er at kende og adressere brugernes ‘jobs to be done’.
Journalisten / 5. marts 2018

Hvorfor er brugerinddragelse så svært?
Mange redaktører elsker at kigge på live-opdateret klik-statistik for at kunne give brugerne det, de vil have. Men når det kommer til rent faktisk at inddrage brugerne i de produkter, man laver til dem, så er man anderledes tøvende. Hvorfor?
Journalisten / 16. februar 2018

Brug dit kerneprodukt i din innovation
Kig på den værdi, dit kerneprodukt skaber i stedet for, hvad produktet er.
larskjensen.dk / 31. januar 2018

Det er Facebook, der er platformen, ikke medierne
Spørg ikke, hvad du skal med Facebook, men hvad Facebook skal med dig.
larskjensen.dk / 12. januar 2018

Historien om Danmarks første redaktionelle udviklingsteam
Hvordan starter man et samarbejde op mellem journalister og udviklere fra ingenting? Det handler om journalistik, digital udvikling – og ledelse.
larskjensen.dk / 7. januar 2018

Hvad kan en bog fra 1922 fortælle os om mediernes udfordringer i dag?
Skønt vi debatterer “Fake News”, som var det noget nyt, har det dybe rødder. Walter Lippmanns ‘Public Opinion’ giver os en dybde, vi mangler i dag.
larskjensen.dk / 12. december 2017

Færre klik, flere abonnenter
Medierne er besat af klik, fordi mange tror, at klik viser, hvad brugerne kan lide. Men hvis medierne for alvor vil gå op i, hvad brugerne vil have, skal de gøre dem til abonnenter og droppe klikmanien.
Journalisten / 4. december 2017

Manifest for medie-chatbots
En chatbot skal oplyse læseren og ikke bare høste klik. En chatbot skal hjælpe og lytte, og den skal oftest ikke tale, før den bliver spurgt. Her er fem love for medier, der prøver kræfter med chatbots.
Journalisten / 1. november 2017

Kan vi lave bedre previews på premium-indhold?
Hvordan hjælper en premium-artikel vores kunder? Lad os fortælle dem det.
Medieblogger / 21. august 2017

Brugerne vil have algoritmer – men ikke nødvendigvis vores algoritmer
En algoritme kan mange ting, og et øget kendskab til behovet kan hjælpe os med at sætte ind de rigtige steder.
Medieblogger / 3. juli 2017

Færre artikler kan give dig flere visninger – men ingen ved hvorfor..?
Glæden over en dejlig tendens fortaber sig lidt i, at vi ikke ved, hvorfor det virker. Det illustrerer en klassisk problemstilling i mediebranchen og journalistikken.
Medieblogger / 27. juni 2017

Revolutionen er slut. Hvad nu?
I dag blev den danske udgave af den årlige Reuters-rapport om digitale nyheder præsenteret. Det blev til en snak om troværdighed, journalistik og klik – men rapporten viser også, at det er slut med, at medierne kan ride med på den teknologiske revolution, for den er slut. Hvad gør vi så?
Journalisten / 23. juni 2017

Virtual Reality: Løfter og hype
ESSAY: Vil vi virkelig gerne være opslugt af en teknologi?
larskjensen.dk / 8. juni 2017

Vi skal (stadig) have journalister og “teknikere” til at arbejde sammen
Selvom vi ikke er nået længere, er det altså ikke for sent.
larskjensen.dk / 5. maj 2017

Vi skal finde ud af, hvad folk vil betale for – ikke den journalistik, folk vil betale for
Vi er nødt til at kende vores brugere bedre for at lave bedre produkter.
larskjensen.dk / 3. maj 2017

Minimum Viable Product (MVP) er ikke din ‘Version 1’
Misforståelse: Dit MVP er ikke et færdigt produkt, men en levende størrelse. Det handler om at lære, ikke kun om at levere hurtigt.
larskjensen.dk / 2. april 2017

Split journalist-rollen op
Kravene til journalister bliver flere og flere, mens journalisterne bliver færre og færre. Det er på tide, vi begynder at hylde specialister frem for generalister, hvis journalistikken skal bevare sin kvalitet og relevans i den digitale tidsalder.
Journalisten / 24. marts 2017

Fremtidens forretningsmodeller: Abonnenter vs. annoncører
Størstedelen af danske onlinemedier er i høj grad finansieret af annoncer. Men er det den rigtige vej at gå?
larskjensen.dk / 13. januar 2017

Skal Weekendavisen overhovedet være digital?
Det virker som en oplagt opgave for den nye chefredaktør at få avisen på nettet. Men er det klogt?
Medieblogger / 5. januar 2017

Vi skal sælge vores artikler på brugerbehovet, ikke formen
Hvad er vigtigst? En grafik eller det brugerbehov, grafikken skal tilfredsstille?
Medieblogger / 16. december 2016

Den Korte Avis-annoncerne viser problematikken på annoncemarkederne
Hvorfor annoncerer man steder, man ikke vil annoncere?
Medieblogger / 12. december 2016

Strategi: Skal vi medier egentlig leve af vores indhold?
Mere fokus på brugernes behov og mindre på os som afsendere.
Medieblogger / 9. december 2016

Mindre er mere – Afhængighed gennem begrænsning
ESSAY: Vores abonnenter betaler for kvalitet, så hvorfor forsøger vi at belønne dem med kvantitet?
larskjensen.dk / 15. november 2016

Mod og fejl skal redde journalistikken
Vores fag er presset, og noget skal gøres. Løsningen er ikke at lave det samme med færre kolleger. I stedet skal vi, både som medier og journalister, blive bedre til at eksperimentere. “Hvis vi skulle starte et medie i dag, hvad ville vi så gøre?”
Journalisten / 2. november 2016

The Information fik mig som abonnent med godt, gammeldags købmandskab
Nogle gange skal man ikke overtænke sin onboarding. Kvalitet og et godt tilbud kan nå langt.
Medieblogger / 6. oktober 2016

Hvordan linker vi bedst muligt?
Det er vigtigt at overveje, hvordan links passer ind i læseoplevelsen.
Medieblogger / 5. oktober 2016

Medierne bruger Facebook forkert
Facebook er skabt til at indgå dialog. Men de danske medier bruger nærmest udelukkende platformen til at høste klik. Indgå konstruktive samarbejder med læserne.
Journalisten / 2. september 2016

Algoritmer og journalistik: Hvorfor skal det altid handle om forsiden?
Der er for meget potentiale til, at vi kun skal kigge på den almægtige forside.
Medieblogger / 6. juni 2016

Er DJ fortidens forbund?
Der er desværre tegn i den nyere mediehistorie, der peger på, at DJ ikke altid er eksponent for et moderne syn på internettet og de medier, der lever og ånder der.
Journalisten / 4. juni 2016

Kapringen: Sådan lavede vi den interaktive fortælling
Kom med i maskinrummet og læs om processen og teknikken bag en interaktiv fortælling på dansk.
Medieblogger / 28. maj 2013

Trafik er konge: Om Politikens farvel til ‘the metered model’
Det kostede en tredjedel af trafikken, men nu skifter Politiken til den mest populære forretningsmodel i branchen.
Medieblogger / 31. marts 2016

Frankrig og Google, it’s complicated
Frankrig og Tyskland vil have Google til at betale for at linke. Det er næsten lige så fjollet som at lancere sin egen søgemaskine. Hov, vent...
Medieblogger / 31. oktober 2012

Hvad laver det redaktionelle udviklingsteam på ekstrabladet.dk egentlig?
Det kan give meget at have udviklere siddende sammen med journalister. Læs om det her.
Medieblogger / 25. maj 2012

Hvad Googles nye billed-søgning kan bruges til, brevguld.dk-eksemplet
Brevguld.dk's kunder hedder måske noget andet, og en af dem kan læse din fremtid i kort. Googles nye billedsøgning er din ven.
Medieblogger / 27. januar 2012

Pantheonline
ESSAY: Hvad har det romerske imperium og mediebrancen at gøre med hinanden?
larskjensen.dk / 6. juli 2011

Er nyheder overhovedet en vare?
Er nyheder noget, man kan tage penge for? Eller er det en strøm af informationer, som folk kan hoppe ind og ud af?
Medieblogger / 6. juni 2011

Kindle-test: En bogelskers første togture med Amazons e-læser
Uh – jeg har fået en Kindle! Læs om mine oplevelser med den.
Medieblogger / 14. oktober 2009

Hvor er overblikket, når vi mikroblogger på Twitter?
Twitter er et hurtigt og mobilt medie. Men det er på bekostning af overblikket, når der for eksempel reporteres fra konferencer.
Medieblogger / 24. september 2009

Når tv-kigningen bliver social – et eksempel fra ekstrabladet.tv
TV er nu ikke længere noget, vi kigger på og så taler med omgangskredsen om dagen efter. Det sker, mens vi følger med i transmissionen.
Medieblogger / 26. juni 2009

Journalistens rolle i Twitters tidsalder: Søg og filtrér
Det overrasker næppe de fleste, at Twitter har indtaget en vigtig rolle under urolighederne i Iran. Læsere af denne blog er i hvert fald ikke i tvivl 🙂
Medieblogger / 21. juni 2009

Hvornår mon det mobile internet slår igennem og bliver mainstream?
Men det helt store spørgsmål er selvfølgelig, hvornår det mobile internet får sit store gennembrud og bliver mainstream.
Medieblogger / 3. januar 2009

Show don’t tell: Google Docs som redaktionelt samarbejdsværktøj
Og det er en lektie, jeg kan tage med videre. At det er fint nok at stå og fortælle mere eller mindre teoretisk om, hvordan disse værktøjer fungerer og udvikler sig — men hvis du ikke viser det til folk, så de kan forstå og afprøve det, så opnår du intet.
Medieblogger / 10. november 2008

Flytter vi et sted hen efter Facebook? Jeg tror det ikke
Jeg hører til dem, der tror, at der ikke kommer et skift fra Facebook til noget andet, som der har været et skift fra MySpace til Facebook – især her i Europa. Jeg tror, at der især er to faktorer, der gør, at vi bliver på Facebook..
Medieblogger / 1. november 2008

Flytter vi et sted hen efter Facebook? Jeg tror det ikke
Jeg hører til dem, der tror, at der ikke kommer et skift fra Facebook til noget andet, som der har været et skift fra MySpace til Facebook – især her i Europa. Jeg tror, at der især er to faktorer, der gør, at vi bliver på Facebook.
Medieblogger / 1. november 2008

Hvorfor skal medier linke “ud af huset”?
Jeg tror dog fuldt og fast på, at hvis man leverer et godt nok produkt, så skal folk nok komme tilbage.
Medieblogger / 20. september 2008

Vi ser et skift mellem medieplatforme, ikke medieudbydere
Folk skifter ikke fra avis til avis, men fra avis til nettet. De skifter platform, ikke udbyder.
Medieblogger / 19. juni 2008

Er medierne klar til Facebook Connect?
Facebook Connect er oplagt for onlinemedierne at kaste sig over. Dels fordi de, hvis ikke de allerede er det, bliver halvdesperate efter at få deres indhold på en platform som Facebook og eksponeret for et sådan publikum, som Facebook kan præsentere.
Medieblogger / 18. maj 2008

Skulle vi ikke snart aflive brugeren? Og hvad skal han/hun så hedde?
Men de er jo netop ikke brugere, det er hele pointen. De er bidragsydere. Folk, som medierne ikke kan klare sig uden. Ja. Let’s face it.
Medieblogger / 21. april 2008

Brugergenereret eller brugergenererende?
Alt for tit hører jeg sætningen »det kunne også give mange brugere«, når der diskuteres hvilke tiltag der skal sættes i værk eller hvilke artikler, der skal skrives for at bringe brugerne i spil. Men det er jo at anskue det helt forkert.
Medieblogger / 16. april 2008

En formel for kvalitet på nettet?
Jeg synes altså, at vi mangler et måleredskab for kvalitet (og ikke kvantitet) på nettet! Er jeg den eneste?
Medieblogger / 29. februar 2008