Ældre mennesker har store problemer med at agere på de sociale medier og både danske og amerikanske studier viser, at det især er dem, der deler falske nyheder.
I en verden af sociale medier-bureauer og konsulenter, hvem vil så hjælpe vores ældre medborgere?
Jeg udgiver også nyhedsbrevet Digital Ugerevy
↓
MEDIEFORSTÅELSE. De sociale mediers eksplosive vækst og brede brug i befolkningen betyder, at der er en del brugere på platformene, der har brug for uddannelse i at forstå og agere på især Facebook.
Her taler vi ikke om de unge mennesker, som man måske skulle tro, men i stedet om det ældre segment.
Dansk og amerikansk forskning
I starten af i år skrev blandt andet The Verge om en analyse fra forskere ved New York University og Princeton University, der viste, at det især er ældre, der deler falske nyheder (populært kaldet “Fake News”):
Older users shared more fake news than younger ones regardless of education, sex, race, income, or how many links they shared. In fact, age predicted their behavior better than any other characteristic — including party affiliation.
Vi behøver dog ikke tage til USA for at opdage udfordringen. “Det er især de ældre, der spreder fake news”, skrev Berlingske i oktober 2018. Det var en af konklusionerne i forskningsprojektet ‘Digital Disinformation’.
I MediaWatchs citathistorie af Berlingske kan os, der ikke har Berlingske-abonnement læse lidt mere:
“Vi kan konstatere i den tilgængelige forskning, at den mest markante markør er alder. Nogle forskere peger på, at der hos mennesker, som ikke er vokset op med det digitale, er en større tiltro til mediernes kvalitet. Fordi man er flasket op i public service-tiden, hvor journalister fungerede som gatekeepere for informationen,” siger professor ved Institut for Statskundskab Rebecca Adler-Nissen til Berlingske.
Altså samme konklusion som i det amerikanske studie.
Falske profiler narrer danskerne
For nylig så vi endnu et eksempel, hvor den større tiltro til medierne betød, at der blev delt falsk indhold. B.T. skrev om, at der endnu engang er opstået falske Facebook-profiler, der giver sig ud for at være kendte danske sportsfolk. Denne gang var anledningen den danske triumf ved VM i håndbold.
I artiklen er jeg indirekte citeret for at sige, at “det særligt er ældre generationer, der falder i, når det kommer til at tro på falske sider” (det er lidt en stramning – jeg sagde, at min stikprøve umiddelbart viste en overvægt af ældre danskere).
Hvorom alting er, så viste det, at det tilsyneladende især er ældre, der bliver snydt. I værste tilfælde begynder de falske sider at poste links til hjemmesider, der forsøger at franarre de besøgende deres personlige oplysninger, som jeg også siger lidt om i B.T.-artiklen.
Nu kender vi problemet, hvad er så løsningen? Jo, løsningen er i hvert fald et bedre kendskab til sociale medier (og muligvis også digitale medier generelt) til de mennesker, der er vokset op i en tid, hvor det krævede mere end et par klik at starte et medie – og derfor har en højere tiltro til “medier”.
Det helt store spørgsmål er, hvem der skal løfte den opgave. Der findes utallige firmaer, bureauer og konsulenter, der hjælper virksomheder og organisationer med at agere på de sociale medier, hvad enten det drejer sig om at få et budskab ud eller påvirke folk med en kampagne.
PC-hjælp hos Ældresagen
Men hvem påtager sig den meget vigtigere opgave at få opkvalificeret vores ældre medborgere på de digitale medier? Det ligner en oplagt opgave for Ældresagen. Men når jeg kigger på deres liste over aktiviteter og kurser indenfor IT, ligner det, at de primært beskæftiger sig med hjælp til at få computeren til at makke ret. Altså når man skal tjekke mail eller e-Boks og lære at bruge sin Windows-maskine, iPad etc.
Jeg ser ikke mange kurser om, hvordan man er nødt til at være ekstremt forsigtig, når man deler andres indhold på de sociale medier.
I de seneste år har der været en generel snak om, at det er de unge, der har brug for mere dannelse og foreståelse (og ikke mindst kildekritik), når vi taler digitale medier. Den seneste tids forskning og eksempler viser, at der er en endnu større udfordring i den anden ende af aldersspektret.
Spørgsmålet er så: Hvem vil hjælpe de ældre med sociale medier?