❓ Hvad er det her?
Hver fredag laver jeg (Lars K Jensen fra Ekstra Bladets udviklingsafdeling) en opsamling indenfor medier, udvikling og teknologi. Her præsenterer jeg noget af det mest interessante, jeg er faldet over i ugens løb.
ℹ️ Lidt om denne uges opsamling
Mobiljournalististik, Altinget ❤️ Mandag Morgen, farvel til Breaking News, udgivere trætte af Twitter, Den Korte Avis-annoncer, forretningsmodeller, header-bidding, team-diversitet, et succesfuldt MVP og Figma.
Alt det og meget mere. Slå dig løs. God fornøjelse ?
Tip: Du kan holde CTRL (CMD på Mac) nede, når du trykker på et link for at åbne det i et nyt faneblad. Hold SHIFT nede for at åbne i et nyt vindue. På telefon eller tablet, skal du holde din finger nede på linket og vælge nyt vindue/faneblad.
Indhold:
? Generelt / tendenser
○ NBC lukker Breaking News
Man må tage hatten af for NBC; når et eksperiment ikke fungerer og tjener de penge, det skal, så er de parate til at lukke det. Også selvom, det har 9.400.000 følgere..!
○ Mobiljournalistik er klar til at stå alene
Mobiltelefonerne står, hos nogle online-medier, for mere end halvdelen af trafikken, og hos andre er de tæt på. Derfor er den mobile ‘oplevelse’ parat til at stå alene og blive lavet direkte til telefoner i stedet for (som nu) på desktop-computere.
× Læs: Mobile websites are ready for reinvention [Nieman Lab]
○ Altinget overtager Mandag Morgens danske aktiviteter
Onsdag blev der annonceret lidt af en nyhed i den danske mediebranche. Ejer og stifter af Mandag Morgen, Erik Rasmussen, sælger nemlig ud af livsværket til Altinget.
- Altinget overtager Mandag Morgens danske aktiviteter [Altinget]
- Ny ejer vil gøre Mandag Morgen til god forretning [MediaWatch]
Som du måske husker, kunne du i opsamlingen fra uge 44 høre et interview med Erik Rasmussen [DMJX / Update Insight] om hans syn på ledelse, kommunikation og Mandag Morgens rolle i samfundet. Det er ekstremt interessant, så hvis du endnu ikke har hørt det, anbefaler jeg, at du bruger 25 minutter af din tid på det.
Det betyder dog (heldigvis) ikke, at Erik Rasmussen forsvinder fra radaren. Mandag Morgen skriver nemlig, at han etablerer et globalt digitalt medie:
Efter syv års forberedelse og med en investering på knapt 60 millioner kr. er virksomheden Sustainia med Erik Rasmussen i spidsen klar til en stærk global satsning i 2017. Det kan få stor betydning for indfrielsen af FN’s globale verdensmål, siger UN Global Compacts direktør.
○ Udgivere mister interessen i Twitter
Now, Twitter has “lost the attention battle,” said Paul Berry, founder and CEO of RebelMouse, which helps publishers amplify their content on social. “Five, 10 years ago, there was a lot of emphasis building Twitter followings, traffic. For new media companies, Twitter is the afterthought and the side job. It used to be one person on Facebook, one person on Twitter, and now it’s three people on Facebook and half a person on Twitter. We don’t see any media companies on our platform who are either having success driving traffic on Twitter or have that as a goal anymore.”
× Læs mere [Digiday]
○ Derfor er Augmented Reality så svært
Du kender muligvis til ‘Augmented Reality’-begrebet. Kort fortalt går det ud på, at du ser verden igennem for eksempel din telefons kamera eller et par smarte briller, som så kan lægge forskellige lag oven på virkeligheden.
Men det er ikke let, skriver The Information:
Augmented reality is a challenge, in part, because the devices are restrained by the laws of physics, and not Moore’s Law. The optics, from the tiny projectors to fancy lenses, are getting better but they won’t fit into a set of normal-looking glasses any time soon.
○ PewDiePie vs. YouTube-algoritmer (måske)
Den svenske spilanmelder PewDiePie vil slette sin ellers vildt populære YouTube-kanal i protest mod, at Google har ændret algoritmerne på videositet. Google afviser, at der er ændret noget som helst på YouTube.
[…] Andre indholdsproducenter på YouTube har ifølge BBC fremført lignende kritik af YouTubes sideopsætninger, som altså ikke længere lever op til deres præferencer for, hvordan videoer skal præsenteres.
× Læs mere [Computerworld]
○ Kickstarters bud på teknologi i 2017
Every December, we take a look back at big ideas from the past twelve months that promise to gain momentum in the new year. With more than eleven thousand projects launched between our Design and Tech categories in 2016, we have a nice sample to draw from. More importantly, we have a community of forward-thinking backers who help creators figure out which versions of the future to pursue. Here are some of the emerging trends we expect to see more of in 2017.
× Læs mere [Medium / Kickstarter]
○ Cheferne flygter fra Google X
Ifølge Bloomberg skyldes disse topfolks exit den nye finansdirektør i moderselskabet Alphabet, Ruth Porat.
Hun tiltrådte i maj 2015 med et klart mandat til at disciplinere og refokusere selskabet. Skabe orden, kort sagt, i et selskab, der for længst havde vænnet sig til at pengene kom væltende af sig selv i enorme mængder og som derfor ikke havde styr på pengeforbruget.
× Læs mere [Computerworld]
○ Amazon Prime kommer til Danmark
Hvis du går rundt og synes, du mangler et sted, du kan streame videofilm og -serier fra, så har Amazon lige det, du mangler:
Danskerne får nu adgang til Amazons streamingtjeneste Prime Video. Prisen bliver lavere end konkurrenternes.
× Læs mere [MediaWatch]
? Forretning
○ Jysk Fynske Medier går modsat Politiken
Både Jyllands-Posten og Berlingske ser med interesse på Politikens opgør med det billige webabonnement. På Jydskevestkysten har man måttet gå den stik modsatte vej.
[…] Også på Jydskevestkysten er konceptet indført. Regionalavisen i Esbjerg har dermed tøet den oprindelige hårde betalingsmur op. Her kostede et digital abonnement fra 291 kr. om måneden.
“Jeg er spændt på, om Politiken kan få reelt nye kunder ind i butikken. På Jydskevestkysten var erfaringen anderledes,” siger Jørn Broch, digital chefredaktør hos Jysk Fynske Medier.
× Læs mere [MediaWatch]
○ Lad ikke kvartalerne diktere din strategi
Der er blevet sagt meget dårligt om kvartalsregnskaberne og det, at man lytter for meget til dem. Her er endnu en artikel i den serie.
There’s nothing wrong with having a quarterly target; cash is the oxygen of a growth business, and it needs to be managed very carefully. But company leaders, especially those who are still learning to navigate their market, must have a deep, unwavering focus on how they will win over the long run. Doing anything else is like driving across the country while looking only five feet in front of your car.
× Læs artiklen [Harvard Business Review]
○ Vice-grundlægger forudser annonce-kaos
“What you’re seeing is for a lot of reasons — the death of display advertising, ad blocking — this bloodbath in online media, with online trying to make bridges from new to old,”
[…] “The death of the 30-second spot and display advertising will cause chaos.”
× Læs mere [Poynter]
Mere Vice: ↓
- Guardian announces partnership with Vice [The Guardian]
○ Den Korte Avis-annoncerne handler om annoncemarkedet
I sidste uge var der en række annoncører, der trak deres annoncer fra Den Korte Avis, fordi de ikke vil have deres navn, brand og værdier associeret med det, de mener, Den Korte Avis står for.
Men hvis de er så meget imod at annoncere der, hvorfor har de så gjort det til at starte med? Årsagen er et komplekst annoncemarked, hvor det er lettere at betale andre for at gøre det i stedet for selv at sætte sig ind i det.
Det har jeg skrevet om [Medieblogger].
MediaWatch har en god artikel om problemstillingen: Den Korte Avis-debat kan gøre annoncører mere kritiske
○ Vi satser på egne formater i stedet for AMP
“Rent teknisk undersøger vi det og er inspireret af Google AMP. Hele formålet om at gøre loadtiden hurtigere og siderne mere brugervenlige er vi helt indforstået med, men vi har ikke på nuværende tidspunkt valgt at lancere noget aktivt (i AMP-formatet, red.),” siger Søren Svendsen.
× Læs mere [MediaWatch]
○ Financial Times og BBC tøver med ‘header bidding’
En del medier er begyndt at tage det såkaldte ‘header bidding’ i brug i forbindelse med programmatiske annoncer. Argumenterne er blandt andet, at selve processen forløber hurtigere, og at der derfor hurtigere kan være en annonce hos brugeren.
But there are some notable header-bidding holdouts. Some are still weighing whether the benefits justify the investment, given that getting header bidding up and running is quite a complex process. Others say that the page-latency issues header bidding can cause don’t make it worth the tradeoff. Several — including the Guardian — have been holding out for a server-to-server version, which is being touted as the next evolution of header bidding, minus the latency issues and infrastructure costs.
× Læs mere [Digiday]
○ Undersøgelse: Native annoncer forvirrer stadig mange
Can readers tell the difference between news stories produced by a publisher’s editorial arm and the sometimes slippery — but often lucrative — native advertising that runs on publishers’ sites?
Forty-four percent of people shown a native ad couldn’t correctly identify the company that had paid for it, according to recent findings released by the content marketing firm Contently in partnership with the Tow-Knight Center at CUNY and Radius Global Market Research.
× Læs mere [Nieman Lab]
? Organisation / Management
○ Overskudsdeling øger produktivitet og tilfredshed
All of this progress doesn’t answer some questions, however: Does shared capitalism actually work? And, more specific, does it boost productivity? To help answer this question, the National Bureau of Economic Research undertook a huge program of research with companies using such practices to try to understand why firms adopted them, what they expected from them, and what they got. The conclusion from this body of work, together with similar work conducted in the UK and elsewhere, is that such plans can and do work, often when combined with supportive management practices. This research found that three of the most prevailing concerns about the efficacy of team incentives were more myth than reality.
× Læs mere [Harvard Business Review]
○ Diversitet giver bedre teams
Det bør jo ikke overraske, men det er alligevel rart at se dokumentation for det:
“Members of a homogeneous group rest somewhat assured that they will agree with one another; that they will understand one another’s perspectives and beliefs; that they will be able to easily come to a consensus. But when members of a group notice that they are socially different from one another, they change their expectations. They anticipate differences of opinion and perspective. They assume they will need to work harder to come to a consensus. When disagreement comes from a socially different person, we are prompted to work harder. Diversity jolts us into cognitive action in ways that homogeneity simply does not.”
× Læs mere [TechBeacon]
○ Case study: Er Holacracy noget for os..?
“Just don’t forget we’re in construction, not banking, Derek. Decentralization is the norm in this industry. We’re all organized around projects. And we should be able to contain risk at the local level. You have to admit that it would be a far more efficient approach, whether you call it holacracy or not: Faster decisions, made by the people who are most affected by them and know the ins and outs of the specific project, will make us much more agile. My peers and I will be able to bid on projects more quickly, get them done faster, and book more revenue if we aren’t hindered by needless bureaucracy.”
× Læs mere [Harvard Business Review]
✏ UX / Design / Teknik
○ Sådan får du det bedste MVP
MVP står i udviklingskredse for ‘Minimum Viable Product’. Det er et udtryk for, hvad dit produkt/service liiige akkurat skal kunne for, at du kan lade nogle mennesker bruge det og lære noget af det.
Her får du en artikel om seks trin, du kan bruge [Cheesecake Labs] for at få et succesfuldt MVP.
○ Læsning på mobiltelefoner
Det bør ikke overraske, men det er alligevel vigtigt at huske, når man skriver og/eller bygger til mobile brugere:
Readers can understand short, simple text content on mobile devices just as well as on computers, but they slow down when reading difficult text on mobile.
× Læs mere [Nielsen Norman Group]
○ Her er Googles planer for HTML5 > Flash
Google vil ikke helt af med Flash-formatet i Chrome-browseren, men det skal gemmes i baggrunden og kun bruges, hvis brugeren aktivt beder om den. I stedet skal HTML5-versionen af blandt andet videoindhold foretrækkes.
Fra de kommende versioner af browseren, vil HTML5-kærligheden gradvist blive rullet ud til Chrome-brugerne.
[Fundet af vores projektleder, Morten Ildal]
○ Figma: Designernes nye favorit
Hvis du ikke allerede kender designværktøjet Figma, der får en del hype lige nu, er her to artikler, der kan få dig i gang:
- Figma could be the greatest design tool [Prototypr]
- Design teams—are you using Figma yet? [Medium / William Newton]
○ Lav det rette font-fallback
Hvis du bruger web-skrifttyper (fra for eksempel Google Fonts) vil der være et tidspunkt, hvor skrifttypen skifter mellem den, brugerens computer kan lave og den web-skrifttype, du vil bruge.
Det er vigtigt, at disse to skrifttyper ligner hinanden så meget som muligt, så siden ikke ‘hopper’ for meget hos brugeren. Her kan du bruge Font style matcher.
Og den kommer med anbefalinger til dig. Det er ret smart.
○ Sådan onboarder Virgin America
Nej, det handler ikke om, hvordan de får folk ombord på flyet. I stedet handler det om, hvordan deres proces for brugeroprettelse er sat sammen [User On Board].
○ Forudsigelser for DevOps i 2017
- The next phase of DevOps will focus on security
- Containerization goes mainstream
- DevOps will extend into pay-as-you-go
- DevOps will move to the enterprise
× Læs mere [DZone]