ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:
Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.
Indhold:
? Generelt / tendenser
⛔ Sverige vs. adblocking
20 af Sveriges største udgivere går sammen i en fælles front mod folk, der blokerer for visning af annoncer, skriver MediaWatch.
Det har Danske Medier ingen planer om [MediaWatch].
? Dine cookie-data kan ende i USA
En af grunde til, at folk installerer adblockere er for at beskytte privatlivet. Forbrugerrådet Tænk advarer om, at mange virksomheder og offentlige myndigheder bruger cookies (også tredjepart), som de ved intet eller meget lidt om. Det betyder, at dataene kan ende hos data-brokere i USA. Blandt andet foretog man en stikprøve hos Børsen, hvor der var bid.
Læs mere [Version2].
Læs også:
? Er annoncer overhovedet sikre?
Vi bliver ved adblocking og beskyttelse. “Are Ad Blockers Needed to Stay Safe Online?” spørger MIT Technology Review:
The New York Times, BBC, and AOL recently served up malware with their ads, causing some experts to say blocking ads is a good way to stay secure.
[…]
Security company Malwarebytes reports that MSN, the New York Times, BBC, and AOL were among those that served up the ransomware, as such software is known. It happened because those sites, like many, use third-party companies to display advertising. Criminals have a strong incentive to sneak malicious ads into ad networks because their reach is huge.
This is far from the first time this has happened—Yahoo, Forbes, and the Economist have all been caught out in the same way in the past. And some research suggests the problem is growing.
Det eneste, der tilsyneladende kan hjælpe brugerne imod den skadelige kode, som tredjepartsannoncerne sniger ind på siden, er – paradoksalt nok – adblockere, der blokerer for annoncer.
Læs også:
- Ad wars: the browser strikes back [Web Designer Depot]
⚖ Det er annoncer og JavaScript, der fylder
Et lille studie har studeret (sådan er det jo gerne) nogle medie-/udgiver-websites og fundet ud af, at annoncer og JavaScript fylder rimelig meget:
The small-scale study looked at six unnamed “popular publishers”, both with and without an adblocker, and found that anywhere between 18% and 79% of the data downloaded was from ads.
In addition, anywhere between 6% and 68% of the downloaded data was from JavaScript, which is used to deliver more interactive elements of both editorial and advertising on pages.
Læs også:
- Annoncer på mobilen er storforbrugere af data [MediaWatch]
? The Guardian kigger på annoncørartikler og medlemmer
Annoncer er ikke alt:
Inden for de næste tre år skal en tredjedel af The Guardians omsætning komme fra læsermedlemskaber. Det fastslog David Pemsel, adm. direktør for The Guardian Media Group, der udgiver aviserne The Guardian og The Observer, i sidste uge på konferencen Digital Media Strategies 2016 ifølge The Media Briefing.
Læs mere [MediaWatch].
? Fellow-ship om distribueret indhold
Google, Apple, Facebook, Twitter og Snapchat har alle udset sig 2016 til at være året, hvor de tilbyder masser af indtjeningsmuligheder og brugere, hvis andre medier afgiver magten over deres indhold og i stedet afleverer det til it-giganterne og deres platforme.
Det skal Jan Birkemose [Wikipedia] nu grave sig ned i.
Læs mere [Danske Medier].
? Medierne vil bundle sig til penge
Forretningmodellerne i mediebranchen er i opbrud. Nu forsøger medierne at tjene penge via teleselskaberne.
Læs mere [Politiken].
? Apple News åbent for alle
Da Apple i sommer lancerede sin nyhedstjeneste Apple News, var muligheden for at udgive historier på dedikerede sider forbeholdt en række store udgivere som New York Times, The Atlantic og Wired.
Nu åbner Apple platformen op og giver alle udgivere i alle størrelser mulighed for oprette deres egne, skræddersyede sider på Apple News. Det skriver Wired.
Læs mere [MediaWatch].
Læs også:
? Ja, interaktive grafikker kan fungere på mobilen
Det er rimelig nemt at lave interaktive grafikker til en computerskærm; der er godt med plads at boltre sig på. Anderledes bliver det, når det samme skal illustreres på mobiltelefoner.
Men det kan altså lade sig gøre, faktisk gør mobiltelefonerne nogle ting mulige, skriver Nieman Lab:
“There can be rich opportunities that come with these devices: the gyroscope that senses tilt and movement, easier geolocation, the built-in camera,” Jessica Yu, global head of visuals at The Wall Street Journal, said. “All platforms have their unique opportunities.” (In the Journal’s interactive on the world at 2050, the “lenticular illustrations at the top were dreamed up as a reader ‘Easter egg’ to discover when they tilted their phones in their hands. The desktop interaction came second,” Yu told me.)
? Google-algoritme gør mobilvisning endnu vigtigere
I forvejen opprioriterer Googles søgealgoritme hjemmesider, hvis de har en mobilvenlig visning/design. Snart bliver det endnu mere vigtigt, skriver TechCrunch:
To give publishers even more of an incentive to offer mobile-friendly pages, Google today announced that, in May, it will increase the importance of having a mobile page, and sites that are not mobile-friendly will rank even lower than before.
? DR digitaltræner 400 ansatte
Hvordan kan man bruge sociale medier til journalistisk research eller bruge mobilekameraet bedre i nyhedsproduktionen?
Det er nogle af de “fag”, som DR Nyheder sætter fokus på i et større digitalt omskolingsprojekt, der er skudt i gang i denne måned og varer året ud.
Tiltaget sker i forlængelse af DR’s virksomhedsstrategi for 2015-2018, der for DR Nyheder fastslår, at mobile og digitale platforme skal prioriteres, og at indholdet skal udkomme, hvor brugerne er, uanset om det er på traditionelle medier, mobil eller sociale medier.
Læs mere [MediaWatch].
? Instagram lader algoritmerne tage over
En ting, jeg godt kan lide ved Instagram er kronologien; når jeg åbner app’en ser jeg det seneste billede fra dem, jeg følger, øverst. Nedad kommer så det næstnyeste etc. Men det er slut nu [Instagram blog].
⌚ Pyh, det er svært at lave wearables
Et armbånd, der måler blodtryk. Lyder det som piece of cake? Nej, vel? Det er præcis, hvad folkene hos Quanttus har fundet ud af [MIT Technology Review].
? PlayStation Virtual Reality kommer til oktober…
…i USA og vil koste 399 dollars [PlayStation US Blog].
Læs også:
- Oculus Founder Palmer Luckey on What It Will Take to Make Virtual Reality Really Big [MIT Technology Review]
⏩ Historien om streaming
I dag er streaming alle vegne. Denne artikel [StreamingMediaBlog] tager dig med på en rejse tilbage til de tidlige streaming-dage og kampen mellem Microsoft og Real (havde du også glemt Real..?).
✏ Design / UX
? Nokia-innovatoren fra Fredericia
Kender du navner Christian Kraft? Han står bag en række innovationer (100 patenter, bl.a. den ‘trådede samtale’) hos Nokia, som han netop har forladt, efter en post som “Principal Innovation and User Experience expert at Nokia Beijing”.
Læs en artikel om Kraft [Medium / The Startup].
? Adobe lancerer ‘Experience Design’ (tidl. Project Comet)
I disse opsamlinger har vi tidligere har fat i Adobes kommende ‘Project Comet’. Nu er projektet lanceret og har derfor skiftet navn til ‘Experience Design’, eller blot ‘XD’:
Today, we’re excited to introduce Adobe Experience Design CC (Preview). Adobe XD is an early release of our much-anticipated UX design and prototyping solution for the design community to deliver amazing mobile apps and web sites. Initially demo’ed as “Project Comet” at Adobe MAX in October 2015, we are releasing this Preview to invite the full design community to join the thousands of existing pre-release customers to share their feedback, ensuring that designers give critical input into the evolving product features. Adobe XD is available as a free download if you have an Adobe ID, and we expect the first commercial release to be available for Adobe Creative Cloud members later this year.
Læs mere [Adobe / Creative blog].
Læs også:
❓ Det samme link to gange: Yay or nay?
Summary: Eliminate redundancy on webpages whenever possible to reduce cognitive overload. Each extra link makes your site harder to use.
Læs mere [Nielsen Norman Group].
? Hjælp til dig med designblokering
Forfattere får skriveblokering, og designere får – naturligvis! – designblokering. Nu er hjælpen her; designersblock.co. Tryk på mellemrumstasten for at få næste tip.
? Nyt for designere i marts måned
Web Designer Depot laver deres faste, troværdige månedsopsamling, her er den for marts måned.
In this month’s edition of what’s new for designers and developers, we’ve included coding resources, drag and drop design tools, productivity apps, stock photo sources, coding languages, open source tools, inspiration resources, and much more. And as always, we’ve also included some awesome new free fonts!
? Hvad er customer experience? 19 eksperter svarer
Der er UX, som er brugeroplevelse, og så er der CX, som er kundeoplevelse. Men hvad er det egentlig? Her er, hvad 19 eksperter, siger [UserTesting Blog].
? Teknik
? Et år uden jQuery
Dropping the trusted workhorse from our front-end back in 2014 has led to a faster, leaner platform.
Læs mere [We Are Colony / Blog].
? MIT-program loader hjemmesider hurtigere
Version2 har en artikel om ‘Polaris’, der skal loade hjemmesider hurtigere. Svaret er ikke komprimering, som andre har brugt, men i stedet måden, siden bliver hentet på:
Løsningen baserer sig på et kortlægningsprincip, hvor alle objekter bliver kortlagt i forhold til hinanden. På den måde kan Polaris udregne en graf og finde den hurtigste rute til at få loadet alle elementer på en side hurtigst muligt.
Læs mere om Polaris:
- Du kan læse mere hos Gizmodo.
- Wired har en længere artikel
- Og du kan jo også læse teksten fra MIT-folkene selv.
? minutes.io arbejder med ‘offline-first’
[Why have an offline-capable web app at all?]
It’s on the web, right? Surely making it work offline defies the entire point? Well, no. The web isn’t just read-only documents and the odd form anymore, it’s fully-fledged apps that store data. We strongly feel that users should have sovereignty over their own data and have access to it at all times, under any circumstances, just like they would with any classic native (desktop) app, which is precisely what web apps are increasingly competing with. Building such an app without offline support almost requires a disclaimer: we built this tool for you, but you can’t use it under certain circumstances, and you might not even be able to access your own data in it. In short, we think it’s a good idea to treat the network as a potential enhancement, because you never know where people might be using your software.
Læs mere om minutes.io [Hoodie].
? En million websites bruger gratis certifikat
Siden december har Let’s Encrypt uddelt gratis certifikater med støtte fra NGO’en EFF, Cisco, Mozilla og andre virksomheder. Projektet udvikles bl.a. af forskere fra Michigans universitet.
Selvom certifikaterne er gratis, er de stadig lige pålidelige og konfigureret efter SSL-virksomheden IdenTrusts standarder. 90 pct. af de domæner der har tage krypteringen til sig, har ikke tidligere været tilgængelige gennem HTTPS protokollen, som kan forhindre man-in-the-middle angreb.
Læs mere [Version2].
Denne opsamling blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk