ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:
Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.
Indhold:
? Generelt / tendenser
? Facebook-imperiet
The Economist beskæftiger sig i det seneste nummer (der udkommer på papir i morgen lørdag, 9. april) med Facebook og dets rolle i verden – og kampen for dominans i den næste teknologiske æra. Læs det før din sociale medier-redaktør/-konsulent/-rådgiver/-guru.
Læs artiklerne:
- Imperial ambitions (leder-artikel)
- How to win friends and influence people
Læs også:
? TV 2 og Politiken har virtual reality i kikkerten
”Kigger vi på 2016, vil det nok være 360 videoer, som vi vil lave flere tests med. Tror vi, at det bliver en stor, integreret del af vores udkomme – nej, det gør vi ikke. Det er helt sikkert en try and measure-tilgang, som vi har det kommende stykke tid,” siger digital direktør på TV 2 Anders Blauenfeldt.
? Læs mere om interessen [MediaWatch]
Læs også:
- How The Economist used virtual reality to tell stories through digital reconstruction [journalism.co.uk]
? Lækket Der Spiegel-rapport
Tilbage i 2014 talte store dele af medieverden om en lækket The New York Times-rapport, hvor selvindsigten var ganske høj. Nu har vi angiveligt fået noget at snakke om igen. Således kan Nieman Lab berette om en lækket Der Spiege-rapport:
A stern self-analysis: “We inflate our importance. We can’t confess to weaknesses and certainly can’t show them. We don’t surprise often enough. We try too little that is really new. We set the wrong priorities.”
? Journalistik og kunstig intelligens
Kunstig intelligens, artificial intelligence, AI. Det bliver kæmpestort, og det er allerede rimelig stort nu – og handler om meget mere end computere, der vinder over mennesker i komplicerede spil [The Economist].
Og når noget bliver så stort og åbner for så mange muligheder, så spørger den nysgerrige journalist selvfølgelig “Hvordan kan jeg bruge det?”.
Jeff Jarvis har nogle bud i sin artikel, ‘Artificial Intelligence & Real Journalism’ [Medium / Whither News]:
We in media don’t have data or horsepower or code. But perhaps we can generate the questions — the ideas.
There are many potential partners that can help us. Facebook and Google have the data, code, and horsepower and also want to make friends in media and need the human analysis and value we in journalism can bring. Open AI has backing from the likes of Elon Musk, Reid Hoffman, and Peter Thiel to explore uses of the technology. IBM’s Watson is now led by media savant David Kenny (formerly of Publicis, Akamai, and Weather Channel).
Læs mere:
- A $2 Billion Chip to Accelerate Artificial Intelligence [MIT Technology Reviw]
⚡ The Atlantics erfaring med Instant Articles
I et år har amerikanske The Atlantic arbejdet med Facebooks Instant Articles-format. Har det været en succes? Det er svært at sige [Digiday], lyder konklusionen.
? Snapchat er Facebooks største konkurrent
Facebook has been able to contain prior threats, such as Instagram and WhatsApp, through acquisition or cloning. But Snapchat may prove to be the one that got away.
The most important thing about Snapchat is that it is still rapidly growing in popularity. That is, it’s not a fad. Snapchat is regularly in the top five most popular apps in Apple’s and Google’s U.S. app stores.
? Læs mere [Re/code]
? Medium målrettet udgivere
Her i opsamlingerne har vi tidligere haft fat i publiceringsplatformen Medium. Nu lancerer de Medium for Publishers, der er tænkt som et sted, hvor medier kan udgive deres artikler – i stedet for at slås med et CMS.
Du kan læse mere i artiklen ‘Making Medium More Powerful for Publishers’ [Medium / The Story]. Og der er også mulighed for monetarisering.
Læs mere:
- Revenue on Medium [Medium / Medium]
? JP/Politikens Hus med ny digital valuta
JP/Politikens Hus lancerer ny banner-valuta, der skal garantere annoncører, at læserne bliver eksponeret for annoncer i et bestemt antal sekunder. Det er et paradigmeskifte for digital annoncering, mener koncernen.
⌛ Læs mere om tidsbaseret annoncering [MediaWatch]
Læs også:
- Digitalt annoncesalg runder 6 milliarder [MediaWatch]
? Fire måneder med iPad Pro
Danske Computerworld har haft fornøjelsen af iPad Pro i fire måneder og deler ud af fem erkendelser.
? Kamp om hjernerne indenfor kunstig intelligens
Kunstig intelligens (AI) er det helt store lige nu, og især ‘Machine Learning’ (hvor maskinen selv kan blive klogere) er talk of the town. Det betyder, at eksperterne og morgendagens stjerner indenfor faget er i høj kurs, skriver The Economist.
Det er selvfølgelig godt for branchen, men det kan være skidt nyt for universiteterne og konkurrencen.
Læs også:
- AI’s Very Disruptive Time [MIT Technology Review]
? Twitter streamer NFL
Twitter is frequently pilloried by investors for not being as successful a social network as Facebook, but that’s not really what the site is about. The service is reportedly strengthening its case for being a broadcasting platform instead of a social network after signing a landmark deal with the NFL.
? Læs mere [Engadget]
Læs også:
- Twitter køber rettigheder til at streame live sport [MediaWatch]
? Organisation / Management
⤴ Skab fremtiden, styr nutiden, glem (noget af) fortiden
For a long time, I have been troubled to see how often organizations fail to invest wisely in their futures while instead placing dominant emphasis on the present. To be sure, the present is vitally important. Your current business is the performance engine. It both funds day-to-day operations and generates profits for the future. Where problems arise is when the present crowds out other strategic priorities—for example, when the only skills brought into a business are those that serve today’s core. That is shortsighted in every sense of the word.
? Læs mere [Harvard Business Review]
? Byg en passioneret virksomhed
Executives have begun to understand that to build a great business, companies need a larger goal, one that transcends the traditional bottom line. The best and brightest talent are attracted to organizations that offer a broader purpose. But simply defining a purpose is not enough. It’s just a first step, your organization’s ante to get into the game. What sets companies apart, the companies where people love to work, is passion. People want to be passionate about what they do, and they want to be surrounded by people who are also passionate about what they do.
❤️ Skru op for passionen! [Harvard Business Review]
? Drop telefonsnakken
Det ser ud til, jeg har fundet en, der er lige så stor modstander af at tale i telefon på arbejdet, som jeg selv er [Harvard Business Review].
✏ Design / UX
? Seks TED-talks til dig, der arbejder med UX
We’ve rounded up some of the best TED Talks for UX professionals. These 6 awesome talks cover both user experience and the wider design principles to help you get inspired.
? Slå dig løs [Medium / Usabilla]
? Lav dine egne usability-tests
Usability-tests giver de bedste resultater, når du møder testpersonerne fysisk og har mulighed for at tale med dem og iagttage deres kropssprog. Remote usability kan føre til misvisende resultater, der ikke siger noget om den reelle brugervenlighed af et website.
? Læs mere [copenux]
? Begynder-guide til prototyper
Prototyper er ret nemme at lave, og de har ekstrem stor værdi. Alligevel kan det være svært at få dem lavet. Her er en guide til at komme i gang [Web Designer Depot]. Den besvarer også det meget vigtige spørgsmål; hvornår har du brug for en prototype?
Læs også:
- 5 UX plays to start your design on good tracks [Prototypr / Blog]
? 7 tegn på, du designer gammeldags
Der er ingen, der gider gå bag af dansen. Her er 7 ting, du kan kigge efter [The Next Web], hvis du er bange for, at du arbejder med design på gammaldaws manér.
? Tænk i produkter
A product has a core user experience, which is basically the reason the product exists. It fulfills a need or solves a problem people have. By that, it becomes meaningful and provides a certain value. If the problem is non-existent, or the solution doesn’t fit to the problem, the product becomes meaningless and people won’t use the product. And that leads to the downfall of the product. Wrong solutions can be fixed, but non-existent problems aren’t adjustable.
? Læs mere [Invision / Blog]
? Laaaaaang UX-læseliste
This recommended reading list is for anyone who wants to learn or deepen their knowledge in the disciplines of User Research, Usability, Information Architecture, User-Interface Design, Interaction Design, Content Strategy or Experience Strategy.
The list is broad and includes books that exemplify design thinking, processes, methods, principles and best practices. Many of the books on this list are over 20 years old and yet they are still relevant more than ever.
? Grav dig ned i stoffet [Medium / Interactive Mind]
? Lækre grafer med AngularJS
One of the best ways to get your message across is to use great charts and graphs. They allow you to quickly draw attention to the key insights, and they make it possible to discover patterns that are more difficult to observe by looking at raw data alone.
In this tutorial I will cover the step-by-step process of creating stunning charts. Instead of using plain HTML/CSS/JS, I decided to use AngularJS, which is one of the most popular JavaScript frameworks at the moment. AngularJS makes creating web applications easier once you get through the initial learning curve.
? Bliv klogere [Web Designer Depot]
Læs også:
- An Introduction to AngularJS Style Guides [SitePoint]
? Teknik
? Da 11 linjer kode ødelagde internettet
En uoverensstemmelse mellem en open source-udvikler og en virksomhed bevirkede, at flere at nettets store web-applikationer kom i problemer.
⚙ Læs mere om de vanvittige afhængigheder [Version2]
? Version 1.0 af Vivaldi; browseren du kan tilpasse, som du vil
Hvis du synes, det nuværende browser-udvalg er lidt…kedeligt, kan du jo prøve Vivaldi. Den er bygget af nogle af dem, der stod bag den oprindelige Opera-browser, men som synes, den har mistet sin retning. Vivaldi vil sælge sig selv på, at du kan lave et hav af tilpasninger og klare mange ting med tastaturet.
Vivaldi bruger Blink [Wikipedia] som browser-motor. Blink er en del af Googles Chromium. Browseren har en ‘CSS Debugger’, der umiddelbart viser de forskellige elementer, en side består af, mens debug-værktøjerne ligner dem, man kender fra Chrome.
Computerworld har også skrevet om Vivaldi 1.0. Og de har også prøvekørt browseren: Derfor er den nye Vivaldi-browser noget helt særligt.
Vivaldi er tilgængelig på flere sprog, blandt andet dansk.
Læs mere om Vivaldi på Wikipedia.
? Byg en VR-app på 14 dage
Mere tog det angiveligt ikke for en AOL-‘Product Designer’ at bygge en virtual reality-app. Læs, hvordan hun gjorde [Medium / AOL Alpha].
? Ingeniøren og Version2 hopper med på SSL-vognen
I opsamlingen fra uge 12 kunne du læse, at Information blev det første danske netmedie med en sikker forbindelse (HTTPS/SSL). Nu er Ingeniøren og deres IT-medie, Version2, med på den. Læs mere hos Version2.
Denne opsamling blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk