ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:
Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.
Indhold:
? Generelt / tendenser
○ iPhone fyldte 10 år
I mandags var det 10 år siden, Steve Jobs præsenterede den første iPhone. Jeg har samlet lidt op på Medieblogger.
Mere om iPhone-jubilæet: ↓
- Swipe to unlock: Steve Jobs introduced the iPhone 10 years ago today, changing journalism forever [Nieman Lab]
- The History of the iPhone, On Its 10th Anniversary [Internet History Podcast]
- The iPhone turns 10: a visual history of Apple’s most important product [The Verge]
- iPhonen fylder 10 år, men Apples egentlige genistreg dengang handlede faktisk slet ikke om teknologi [Computerworld]
- How the world reacted to the first iPhone 10 years ago [The Telegraph]
- The Apple iPhone is 10 years old: Look how much the iPhone has changed [Pocket Lint]
○ TV 2 får en tredjedel af trafikken fra Facebook
I maj 2016 ville den nyligt tiltrådte digitale direktør hos TV 2, Anders Blauenfeldt, have folk væk fra Facebooks univers [Medium / Lars K Jensen]. Det kan diskuteres hvor godt, det går – tv-stationen får masser af trafik fra Facebook [MediaWatch].
Han er dog varsom:
Vi er meget glade for den succes, men vi holder dog også et skarpt øje med udviklingen, da det kan være en udfordring, at så stor en del af vores trafik kommer fra én specifik kilde
Mere Facebook: ↓
○ Facebook vil arbejde tættere sammen med medier [MediaWatch]
○ Journalistik-tendenser i 2017
The Reuters Institute for the Study of Journalism’s annual predictions report, released Wednesday, starts out a little bleak and doesn’t exactly let up: In 2017, “key developments will center on fears about how changing technology is affecting the quality of information and the state of our democracy.”
× Læs mere [NiemanLab]
○ WaPo laver nyhedsbrev til læserkommentarer
On Friday, we’re launching a weekly newsletter dedicated to the best conversations and comments on The Washington Post. And I can’t wait to get started.
× Læs mere [The Washington Post]
Mere om kommentarer: ↓
○ Help us shape the future of comments on economist.com [Medium / The Economist]
○ Tjen penge på gammelt indhold
The Atlantic, which uses archival material on both the print and digital sides of its business, now generates more than a quarter of its traffic every month from older content. At publications like Business Insider, the figure is even higher
× Læs mere [Digiday]
○ The Economist: Display-annoncer er væk i 2025
We expect display advertising to have pretty much vanished by 2025. We are sorry to see it go – print advertising had very high margins in the past, and extra print pages were almost pure profit for publishers. But those days are never coming back.
Many publishers seem unwilling to accept this, though. They hope to find a way to replace declining print revenues with online advertising.
× Læs artiklen [Press Gazette]
○ Annoncesvindel til 3-5 mio. dollars om dagen
A group of Russian criminals are making between $3 million and $5 million every day in a brazen attack on the advertising market, security firm White Ops claimed today. It’s the biggest digital ad fraud ever uncovered and perpetrated by faking clicks on video ads, the company said.
× Læs mere [Forbes]
[Fundet af vores projektleder, Morten Ildal]
○ Facebook åbner op for “mid-roll”-annoncer
Facebook wants to show more ads to people who watch its videos and start making money for the people who supply it with those videos.
× Læs artiklen [Recode]
Lidt mere om Facebook og annoncer: ↓
- How Facebook Learns About Your Offline Life [MIT Technology Review]
○ Farvel til cookie-advarsler?
Det kan være ganske frustrerende at klikke sig igennem diverse hjemmesider på det europæiske kontinent og lyve om, at man har forstået det enkelte websites dataindsamling i form af cookies til målretning af annoncer og diverse brugerindstillinger.
Den frustration vil EU-Kommissionen nu sætte en endelig stopper for ved at give sin egen cookie-lovgivning fra 2009 dødsstødet.
× Læs artiklen [Computerworld]
○ EU-forslag: Okay at “sniffe” efter adblockere
Medieselskaber skal have lov til at sende sniffe ud, som kan opdage adblockere, så brugerne kan bannes, lyder det fra EU.
× Læs mere [Computerworld]
…og husk, at man altid liiige skal tænke sig om og ikke fare i flint med det samme, når noget bliver beskrevet som “fra EU”.
Mere EU og medier: ↓
“EU-Kommissionen vil styrke brugernes privatliv på internettet med et nyt forslag. Danske Medier frygter, at det kan ramme medierne på indtjeningen, mens Facebook og Google får bedre konkurrencebetingelser.” [MediaWatch]
○ Atlassian køber Trello
Firmaet, der blandt andet står bag projektstyringsværktøjet JIRA, køber det populære værktøj for 360 millioner dollars, skriver TechCrunch. Og der er godt nyt til os, der bruger Trello:
Atlassian is committed to developing Trello. The company will put more resources behind the product and help the team scale.
○ Smogsamfundet erstatter videnssamfundet
Dorte Toft skyder med skarpt:
Gisninger om hackerangreb er gået amok, fordi jorden er så godt gødet.
Den er gødet med tech-uvidenhed, dårlige film, tavse dataansvarlige, løbsk politisk opportunisme samt medier, der er alt for hurtige på triggeren, men hader at gendrive det forkerte.
× Læs mere [Computerworld]
○ Google bruger kassen på kunstig intelligens
Google has been aggressively snapping up AI startups in recent years, complementing its efforts to hire AI talent. Intel has also been aggressive, although it has focused on more mature companies.
× Læs artiklen [The Information]
○ Visualisering af finansloven
“ITU-studerende scrapede åbne statsdata med python-script – og fik sin IP-adresse blokeret, ” skriver Version2.
Når du har læst artiklen, kan du se visualiseringen af dataene.
[Fundet af vores udvikler, Øyvind Mo]
? Forretning
○ Er abonnenter fremtidens forretningsmodel?
Jessica Lessin, der står bag tech-mediet The Information (der tjener penge), har skrevet en artikel, hvor hun kritiserer medieledernes ensidige fokus på annonce-baserede forretningsmodeller.
I stedet mener hun, at det er værd at fokusere mere på abonnenter, hvilket blandt andet The Information gør.
I sin artikel nævner hun udgivelsesplatformen Medium, som eksempel. I sidste uge fyrede de (som du kunne læse i opsamlingen fra den uge) 50 medarbejdere og markerede, at man nu vil skifte forretningsmodel [Medium / 3 min read], væk fra annoncerne.
Hvis du vil læse mere om Mediums nye retning, bør du også læse ‘Why Medium Failed to Disrupt the Media’ [Bloomberg] af Leonid Bershidsky.
○ Annoncører vs. abonnenter
Det fik mig til at tænke (ja, nærmest meditere) over forskellige forretningsmodeller – især annoncer. Det er der kommet en længere artikel ud af her på bloggen:
Fremtidens forretningsmodeller: Abonnenter vs. annoncører
○ Norske Dagbladet vil lukke papiravisen…
På et allmøte torsdag ble det klart at papiravisen på ukedagene kan legges ned løpet av de to neste årene.
× Læs mere [VG]
[Fundet af vores udvikler, Øyvind Mo]
○ …mens Ekstra Bladet vil forlænge dens levetid
“Det lykkedes at stabilisere avisen, selvom der er en oplagsnedgang hvert år. Men omkostningsbesparelser, omlægning af produktion og distribution og det, at vi er begyndt at udnytte det betalte indhold digitalt på Ekstra (avisens betalingsindhold på nettet, red.) kommer til at forlænge Ekstra Bladets levetid i mange år på papir,” siger [Poul Madsen].
× Læs mere [MediaWatch]
? Organisation / Management
○ Fremtidens leder skal tænke i design
Vi har her i ugeopsamlingerne tidligere haft fat i designledelse, også kendt som ‘Design Thinking’. Denne artikel fra DJØF-bladet er fra september 2016 og handler om en bog, du kunne læse min anmeldelse af i opsamlingen fra uge 48, 2016 – men jeg faldt over artiklen i denne uge, og der er nogle gode pointer, det er værd at gentage 🙂
Mere om designledelse: ↓
○ Chief Executives Learn To Innovate By Thinking Like Designers [Medium / frog design]
○ Start dagen med den vigtigste opgave
Denne artikel [Medium / The Mission] handler om, at vi er mest produktive om morgenen, og den anbefaler samtidig, at vi arbejder i ‘sprints’, hvor man arbejder 90 minutter koncentreret og derefter tager en pause.
✏ UX / Design / Teknik
○ Smugkig på Microsofts nye designsprog, ‘Neon’
The new Microsoft look is named Neon. It continues the evolution of Metro—it retains the emphasis on clean text and a generally flat appearance but adds certain elements of translucency (which the company is calling “acrylic”) and greater use of animation and movement. Additional new elements are “Conscious UI,” wherein an acrylic element might change depending on what’s behind the current app, and “Connected Animations.” The current preview of the Groove Music app, available to users of Windows Insider builds, already includes Connected Animations. Headers and pictures shrink as you scroll down the list of songs. As with Metro before it, much of this is already familiar and commonplace in Web design.
× Læs mere [Ars Technica]
○ Ny bog om ‘static’ hjemmesider
Nogle af internettets gamle dyder (statisk HTML, der loader *hurtigt*) er vendt tilbage og har fået opbakning mange steder. Forlaget O’Reilly har en bog på vej om emnet, og du kan købe adgang til den nu som ‘Early Release’, hvor der endnu ikke er redigeret i teksten.
Læs mere om bogen [O’Reilly]
○ 2017s største UX-udfordringer
We talked to designers from across the industry to find out what UX challenges await us in the coming year. From fighting hate crimes in the real world to bringing transparency to the algorithms that govern the virtual one, one theme emerged from the group: UX is no longer just about user experience; it’s about social justice.
× Læs mere [Co.Design]
○ Få bedre design-feedback
Luckily, getting better feedback is a problem designers have been working and thinking about for decades, so Zach and I had both personal experience and resources to fall back on. We came up with some basic rules to structure the meeting, as well as to explain the meeting goals, remind presenters of the rules of soliciting feedback, and encourage the audience to give feedback centered around their area of expertise. To reinforce the change in format, we also changed the name of the meeting to “Design Review.”
× Læs artiklen [Medium / Design @ Optimizely]
○ Introduktion til ‘Functional JavaScript’
Functional programming (often abbreviated FP) is the process of building software by composing pure functions, avoiding shared state, mutable data, and side-effects. Functional programming is declarative rather than imperative, and application state flows through pure functions. Contrast with object oriented programming, where application state is usually shared and colocated with methods in objects.
× Læs mere [Medium / JavaScript Scene]
○ Find tiden til at blive en bedre udvikler
I used to think that the only way to be a great developer was to work myself sick. My health, friendships, and family all suffered because of it. Understanding the following 5 truths about time management for a developer is what saved me.
× Læs artiklen [freeCodeCamp]
○ Detektér forældede browsere
Det er et problem, mange kender til; der er nogle browsere, man gerne vil understøtte og andre browsere, man helst ikke vil understøtte. Outdated Browser hjælper dig med at detektere browsere, der er forældede.
○ ReactJS vs. React Native
React-Native is very similar to ReactJS in a way, but there are differences that you need to know before you start your first native app. In this article, I’m going through the main differences I have encountered as a ReactJS web developer who learned to use React-Native and built a few native apps with this technology.
× Læs mere [Medium / Alexis Mangin]
Denne opsamling blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk