ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:
Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.
Indhold:
? Generelt / tendenser
⚡ MetroXpress er godt tilfredse med Instant Articles
Det danske netmedie har siden april eksperimenteret med Facebooks hurtige artikler. Skønt det endnu er for tidligt at komme med en “overordnet resultatvurdering”, så er man glade for den strømlinede læseoplevelse, Instant Articles giver. Og så er det største frustration faktisk Gallup-målingerne.
? Læs mere [MediaWatch]
? Mozilla, WaPo og NYTimes bygger værktøjer til journalister
Et interessant samarbejde finder sted i øjeblikket. Mozilla, The Washington Post og The New York Times er gået sammen i The Coral Project. “Because journalism needs everyone” lyder mottoet, og det går blandt andet ud på at bygge værktøjer til journalister.
Læs mere på deres ‘About us’-side.
Seneste skud på stammen er ‘Ask’ (der skal samle brugernes bidrag), som du kan læse mere om her [Journalism.co.uk].
? Facebook og Google med i koalition for bedre annoncer
Den store brug af adblockere er en direkte konsekvens af, at banner-loadet (og bannernes forsøg på for at få brugerens opmærksomhed) er blevet for meget. Og nu kommer der en reaktion den anden vej, skriver MediaWatch:
Google og Facebook går sammen med mediebureauer, annoncører og udgivere i et nyt samarbejde for at skabe bedre onlineannoncer i kampen mod adblockere.
Irriterende annoncer og adblockere er ikke noget nyt, og man kunne have gjort dette for flere år siden, inden problemet blev så udbredt, som det er i dag. Lad os håbe, det ikke er for sent.
Læs mere på betterads.org.
? Google siger nej til adblockers acceptable annoncer
I sidste uge præsenterede folkene bag Adblock Plus (en browser-udvidelse, der blokerer for annoncer) en ny annonce-platform. Her har kun ‘acceptable’ annoncer adgang, det vil sige dem, der ikke fylder for meget, og ikke har den dårlige performance, som mange annoncer har i dag – og som påvirker hele websitets performance.
Der var forlydende om, at Google var med i samarbejdet, men det afviser de [MediaWatch].
? Facebook har oppustet tal for video-annoncer
Her fredag morgen sprang der en bombe under annonce-markedet. Facebook meldte ud, at man ‘overestimeret’ den gennemsnitlige visningstid for en video-annonce. Det skriver The Wall Street Journal.
Og det er ikke småting, der er tale om. Således har et bureau måtte skrive ud til deres kunder, at Facebooks nu forhenværende måde at måle ‘time spent’ på har pustet tallet op med 60 til 80 procent. Av.
Og det har stået på i to år:
For the past two years Facebook only counted video views of more than three seconds when calculating its “Average Duration of Video Viewed” metric. Video views of under three seconds were not factored in, thereby inflating the average. Facebook’s new metric, “Average Watch Time”, will reflect video views of any duration. That will replace the earlier metric.
? Ritzau og The Suns roboterfaringer
I et år har Ritzau Finans brugt en robot til at finde nøgletal i store virksomheders regnskaber. »Robotten er langt hurtigere og mere præcis. Samtidig sparer den journalisterne tid, så de kan lave andre historier,« siger chef for Ritzau Finans
? Læs mere [Journalisten]
The Sun har eksperimenteret med en Messenger-bot, hvor folk kunne læse om deres yndlingshold:
The bot sent a daily round-up of five of the most important stories at around 5 p.m. to catch the rush hour. Readers could then subscribe to receive updates from their club, of which 95 percent of people did. During the four-week window, The Sun sent 263 notifications about specific clubs, mostly relating to the big three — Arsenal, Chelsea and Manchester United — which linked through to the story on the site and were published based on the news cycle. Successful pieces included reporting on Lucas Perez signing a four-year deal with Arsenal and this one on Marcelo Brozovic rejecting Chelsea’s bid in favor for Inter Milan. The number of notifications The Sun sent out increased in frequency as the transfer deadline drew closer.
Læs mere [Digiday]
? Kunstig intelligens bygger hjemmesider
Og her sad jeg netop og tænkte, at jeg i det mindste er nogenlunde forskånet for automatiseringen farlige fremtog. Men nej:
Ny AI-service er for hjemmesider, hvad førerløse biler er for bilindustrien [Version2]
Det lyder dog som, at den ikke helt kan erstatte mennesker. Pyyyh ?
? Er e-mail fremtidens medie?
On Monday, [Jason] Calacanis launched a site called Inside.com, which functions as a Kickstarter-style system for identifying topics ripe for their own recurring “top news of the day” email newsletter. Topics that snag 1,000 sign-ups will see their own newsletters produced by Calacanis’ team.
? Læs mere [Business Insider]
Herhjemme har vi jo Tyngdepunkt, som du ikke må snyde dig selv for!
? Er der penge i podcasting?
Det spørgsmål forsøger Nieman Lab at finde svaret på i deres tema ‘The newsonomics of podcasting’: “A five-part series on how the on-demand audio industry is growing and adjusting to its success.”
? IT-chefer skal bruge mere tid på forretningsudvikling
Undersøgelsen IT i praksis 2016 viser, at CIO’erne i landets virksomheder i højere grad skal bidrage til forretningsudviklingen. Først skal driften sikres, mener it-chef.
? Læs mere [Version2]
? MIT kan læse en lukket bog
Its scientists have crafted a computational imaging system that can read the individual pages of a book while it’s closed. Their technology scans a book using terahertz radiation, and relies on the tiny, 20-micrometer air gaps between pages to identify and scan those pages one by one. A letter interpretation algorithm (of the sort that can defeat captchas) helps make sense of any distorted or incomplete text.
? Læs mere [Engadget]
[Fundet af Morten Kragh-Sørensen, projektchef i JP/Politikens Hus]
? Rygte: Microsoft på vej med Slack-konkurrent
Microsoft planned to buy the messaging app for $8 billion back in March, but backed out after opposition from founder Bill Gates and current CEO, Satya Nadell.
Now, rather than purchase Slack, Microsoft is teaming up with Skype for a face-off.
? Læs mere [Mashable]
⌚ Apple Watch 2 er det første rigtige Apple Watch
TechCrunch har fået fingre i det nye Apple Watch-ur, og der er begejstring at spore.
Læs også:
- Apple Watch Series 2 review: work it out [The Verge]
? Organisation / Management
? Sådan siger du nej, når nogen vil ‘pick your brain’
Det kan godt være, du ikke læser hele artiklen, men snyd ikke dig selv for denne sætning i en tid, hvor LinkedIn er gået fra professionelt værktøj til et Facebook-ish quid-pro-quo endorsement-helvede:
Sometimes people will contact you because another person thought it would be a good idea — but they aren’t really sure why. This leads to rambling, aimless conversations that you should do everything possible to avoid. Unless they can articulate why they want to meet with you — specifically — then it’s best to say no.
Læs: 5 Ways to Say No to a Networking Request [Harvard Business Review]
? Hvad er din karrierealder?
I det lidt lette hjørne har Teknologisk Institutet lavet denne fine formular, du kan udfylde. Så finder du din karrierealder, og hvor du er i forhold til dine jævnaldrende.
[Fundet er vores projektleder, Stine Bøgh]
✏ Design / UX
? Undgå ‘cognitive overload’
If the user experience design does what it’s supposed to do, the user won’t notice any of the work that went into it. The less users have to think about the interface or design, the more they can focus on accomplishing their goal on your website. Your job as a designer is to give them a straight path to their goal by clearing out the obstacles beforehand.
? Læs mere [Smashing Magazine]
? 5 måder, du kan bruge til at ‘onboarde’ nye brugere
Onboarding is a mechanism for first impressions, which can shape the way users perceive your product from the first time they sign up, to the day they’re converted to a paid account.
Your users are entering into a relationship with your product, so onboarding should be looked at as a chain of ongoing first impressions. Depending on your intended goals, different onboarding techniques can be employed to effectively hook, instruct, and retain users. And keep them happy.
? Læs mere [Invision / Blog]
[Fundet af vores designer, Rasmus Steen Rasmussen]
? Sådan bilder du folk ind, at du er en fantastisk designer
Never mind that part of your job is making things easy to understand. Use phrases like “A holistic approach” or “brand storytelling” or other jargon that will keep people scratching their heads, afraid to ask what that even means. The more buzzwords you use, the less you have to explain your actual design thinking.
? Læs mere [The Design Team]
? Teknik
? 5 performance-tips, du skal gøre op med
Performance er et hot topic i øjeblikket, så der er naturligvis mange tips og tricks derude. TechBeacon har her samlet 5 af slagsen, som du ikke bør følge slavisk:
- I need to speed up my entire site
- My site should load in two seconds or less
- The faster my site, the higher my sales
- Making one improvement can speed up my site all the way
- All third-party content hurts my site’s performance
? Byggeklodserne i Progressive Web Apps
The common wisdom for most companies that set out to build an app is to build a native Android or iOS app, as well as a supporting website. Although there are some good reasons for that, not enough people know about the major advantages of web apps. Web apps can replace all of the functions of native apps and websites at once. They are coming more and more to the fore these days, but still not enough people are familiar with them or adopting them.
? Læs mere [Smashing Magazine]
Læs også:
- PWA Performance [Steve Souders, Speed Matters, SpeedCurve]
? Dreamweaver Beta 3 er klar
We’re back with another update to Dreamweaver Beta! This release includes more tools to unlock the coder in you. We have heard from you that you want to write code faster and with less distractions. The new Developer Workspace delivers that in a streamlined, performance-boosted, and clutter-free UI which will enable you to complete your next project quickly.
? Læs mere [Adobe Dreamweaver Team Blog]
Denne opsamling blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk