ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:
Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.
Indhold:
? Generelt / tendenser
? Fanget mellem trofaste og troløse læsere
Jan Birkemose har nogle gode pointer i debatindlægget ‘Medier fanget mellem trofaste og troløse læsere’ [MediaWatch]. Blandt andet:
Når et medie modtager en dominerende andel af sine læsere fra de sociale medier, er SoMe-strategien de facto også mediets digitale strategi. Men det er reelt ikke en strategi, hvis ikke den har svar på, hvad de mange impulslæsere skal bruges til — både publicistisk og kommercielt.
Lidt polemisk kan man derfor spørge, om ikke mediernes reelle opgave er at tilpasse sig den digitale virkelighed og brugernes nye medievaner, i stedet for at kæmpe en Sisyfos-kamp for at få læserne til at opføre sig som i de gode gamle dage.
? Performance og personalisering: Nyt ft.com
The site overhaul was aimed at improving several key areas, all of which the FT hopes ultimately will lead to more paying subscribers: cutting down page load time, increasing engagement on the site, and adding more options for personalizing the reading experience. The new site loads in around 1.5 seconds on desktop and 2.1 seconds on mobile, “making it one of the fastest news sites amongst competitors,” according to chief product and information officer Cait O’Riordan. Page load speed and engagement are critically linked.
× Læs mere [Nieman Lab]
⚡ Medier forbedrer performance for at konkurrere med Facebook
News sites are in a race to speed up their mobile webpages so they can compete better with Facebook and Google. Sites such as Slate, NYMag.com and the Washington Post are trying various ways to make ad-clogged pages load faster. While some tactics could cost ad revenue, doing nothing risks alienating readers.
× Læs mere [The Information]
Det lyder til, at brugerne af de hurtigere mediesites i sidste ende har Facebook og Google at takke for den bedre performance. Det er da lidt ironisk ?
Jeg har skrevet lidt om det på min Medieblogger-blog:
‘Nu får online-medierne bedre performance, og vi har Google og Facebook at takke for det’
Læs også:
? “Instant Articles ligner et flop”
Google AMP kan give medierne et spark på mobilen, mens Instant Articles ligner et flop, mener Berlingskes digitale chef, Christian Stavik.
× Læs mere [MediaWatch]
? Times of London lukker international app
The $4-a-month app, which launched in January, was an attempt to reach readers outside the U.K. and find a new revenue stream outside The Times’ usual strict paywall.
× Læs mere [Nieman Lab]
? News Corp tester artikelanbefalinger
In a memo to staff, William Lewis, CEO of Dow Jones and publisher of the Journal, said early results are “promising.” He said the unit’s early version got a 1.04 percent click-through rate. It’s hard to say if that’s good because there are so many factors (it’s not known what limits were set on the kinds of articles running in the modules or if other user experience improvements were made that would have improved CTRs, for example), but Lewis said that the click-through rate was more than three times the original goal of 0.3 percent.
× Læs mere [Digiday]
? The Economist omsætter historier til korte Facebook-videoer
Facebook har stor fokus på video, og det betyder, at man kan få gode placeringer (og derfor trafik), hvis ens indhold bare rimer på video. Video på Facebook, selvfølgelig.
The Economist arbejder i øjeblikket med at omsætte nogle af deres historier til ganske korte videoklip. Læs mere hos Nieman Lab.
? Sådan faktatjekkede NPR en live præsidentdebat
More than 6 million users checked out the factcheck, sending record traffic (especially on mobile) to the site.
× Læs mere [Nieman Lab]
Læs også:
- YouTube Claims 2 Million Debate Viewers [Broadcasting & Cable]
? Statistik kan afsløre problemer med din informationsarkitektur
Analytics metrics such as pageviews, conversions, entrances, bounce rates, and search query frequency can help identify problems in your category structure
× Læs mere [Nielsen Norman Group]
? Organisation / Management
? 15 år efter manifestet: Agile er stadig svært
Selvom agil udvikling er populært, så ender vi oftest med en proces, der stadig ligner vandfaldsmodellen.
× Læs mere [Version2]
? Talenter er vigtigere, end du tror
Thus talented people – the vital few – are the main driver of a company’s success, and companies will see much higher returns on their investment if they devote more resources to the few people who are making a big difference, as opposed to trying to make the “trivial many” more productive.
× Læs mere [Harvard Business Review]
✏ Design / UX
? Historien om Apples logo
Få logoer opnår den genkendelighed som Apples æble-logo har. Læs et interview med manden bag [LogoDesignLove], hvor han blandt andet forklarer, hvorfor der er taget en bid af æblet.
? Hvad er forskellen på en visuel og UX-designer?
UX designers concentrate more on how the end users can perform/achieve their task efficiently and meaningfully, while visual designers are more towards how the users fell about the aesthetics of the app and how the users interact with app
× Læs mere [Medium / Learning UX]
? 15 Chrome-udvidelser, en designer skal have
Hvad enten du skal teste responsivitet, måle en side op, kigge på dimensioner eller lave en UX-evaluering af et site, så er der noget for dig her.
? Tjek listen [Muzli]
? Hvad kan (UX-)designere lære af computerspil?
Successful video games have certain commonalities — a simple and engaging world that focuses on getting the player completely immersed into the gameplay and easily understand how to succeed.
Such lessons are relevant to the field of user experience.
× Læs mere [uxdesign.cc]
? Hvornår skal du skrive ‘din’ og ‘min’?
If it’s an extension of the user, you would label items using “my”. If it’s a separate entity, you would label items using “your”. Choosing the right label can help users find what they want quicker. It’ll also help distinguish between site-generated content and user-created content.
? Læs mere [UX Movement]
? Teknik
? Performance-måling: Smart wrapper til User Timings
User Timing API’et (som du kan læse mere om hos HTML5 Rocks eller hos Mozilla) er ret smart. Det gør det muligt at sætte markører for, hvornår de forskellige dele af dit sideload bliver gennemført. Hvornår er ekstern CSS (der kan blokerer for resten af load’et) hentet færdigt? Hvornår er dine inkluderede JavaScript klar? The list goes on.
appmetrics.js [Github] er en ‘wrapper’, der bruger User Timing API’et. Den er oprindelig bygget til web-apps (som er notorisk svære at måle performance på), men vil også fint kunne bruges til et “almindeligt” site.
appmetrics.js allows you to instrument your app, record performance metrics, and (optionally) report those metrics to Google Analytics. Over time, you’ll be able to track the performance of your web app!
? 12 tips til Chromes DevTools
Chrome er favorit-browseren hos mange udviklere på grund af de stærke udviklerværktøjer. Her får du 12 tips til de tools [Hacker Noon]. Bemærk, at forfatteren bruger Chrome Canary, så hvis du ikke lige har den, kan det være, du leder forgæves.
? Sådan får du Google Analytics i AMP
Hvis du bruger Googles AMP (hurtigere sider på mobil web) eller overvejer det og gerne vil have Google Analytics-målinger på, er dette blogindlæg [Google Analytics Solutions] til dig.
Denne opsamling blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk