Medier og teknologi i uge 41, 2016

ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.

? Følg med på mail:
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:



Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.

 

? Generelt / tendenser

? Berlingske skifter til ‘freemium’-model

Freemium-modellen (hvor noget indhold er gratis, mens andet koster penge) er den mest populære forretningsmodel for danske medier. Blandt andet bruger vi den her på Ekstra Bladet, Politiken skiftede til den i marts [Medium / Lars K Jensen], og nu gør Berlingske det samme [MediaWatch].

“På det nye berlingske.dk i et nyt design og med en langt bedre brugeroplevelse har vi samtidig gjort det tydeligere, hvad abonnenter har adgang til – i modsætning til ikke-abonnenter. Det har vi gjort, fordi vi gerne vil tilskynde dig og andre til som abonnent at bruge Berlingske på alle de platforme, hvor avisen er tilgængelig,” skriver chefredaktør Tom Jensen.

Den store sammenfald mellem forretningsmodeller betyder, at hvis man som læser vil læse lidt hos de forskellige medier, er man nødt til at have lige så mange abonnementer, som medier.

 Til toppen

? The Wall Street Journal omorganiserer og skærer fedtet fra

Unødigt lange artikler vil blive beskåret, og der skal være et øget fokus på digital journalistik. Læs mere om omstillingen hos Poynter.

 Til toppen

? The Guardian går glip af programmatiske penge

Den britiske avis satte sig for at købe annoncer hos sig selv igennem de programmatiske netværk. Resultatet var nedslående, skriver MediaWatch:

Op mod 70 pct. af annoncørernes penge viste sig nemlig i de værste tilfælde at ende i lommerne hos forskellige annoncefirmaer, som er en del af fødekæden, og dermed ikke hos avisen. Det skriver Mediatal.

 Til toppen

? Samsung køber Viv

  • Først byggede de Siri.
  • Så blev Siri købt af Apple.
  • Så forlod de Apple og startede Viv.
  • Og nu er Viv blevet købt af Samsung.

Kampen om at levere den kunstige intelligens, der skal hjælpe os med hverdagsting, er i gang, skriver TechCrunch.

Mere om købet:

 Til toppen

? The Economist kommer på Snapchat

Hvis du tror, at Snapchat Discover kun er for hurtige og… mere overfladiske medier, så kan du godt tro om igen. Selveste hæderkronede The Economist er nemlig på vej [Digiday].

For The Economist, posting once a week lets it have a presence there without overly taxing its staff. While some publishers have had to create dedicated teams — of as many as 10 people, in MTV’s case — to feed Snapchat’s needs, The Economist has four people on Snapchat, only two of whom are dedicated to the channel for now.

Mere Snapchat:

 Til toppen

? Facebook vil gøre Virtual Reality socialt

Virtual Reality er spået en stor fremtid. Der har vi været før, men stærkere computere og andre enheder gør fremtidsudsigten mere realistisk end nogensinde før. I 2014 købte Facebook Virtual Reality-producenten Oculus, og derfor er det jo egentlig ikke mærkeligt, at de gerne vil gøre Virtual Reality mere socialt [MIT Technology Review]:

A feature called Oculus Rooms allows people to get together in a kind of simulated clubroom where they can play games such as poker, listen to music, play ball, or just chat. The room also provides an easy way to jump into virtual-reality apps with social features, such as one from Hulu that lets you watch movies and TV with distant friends.

Mere Facebook og VR:

Mere Virtual Reality:

To collaborate in VR, Automattic [der står bag WordPress] uses an app called Bigscreen. The app lets users wearing virtual reality headsets watch or play on each other’s desktop inside a virtual world. Most of the time, it’s used by gamers throwing virtual parties or watching movies together. You can choose a cartoonish, disembodied avatar head and sit next to your friends in a virtual movie theater or around a virtual campfire.

× Læs mere [The Information]

 Til toppen

? Bots forsvinder ikke; de er en revolution

Der går sikkert en del rundt og tænker, at bots er en ‘modedille’, og at de snart er væk igen, når folk kommer til sig selv. Men sådan går det ikke, argumenterer Chris Messina på Wireds BackChannel-udgivelse.

 Til toppen

? Facebook kan give os en illusion af viden

Et akademisk studie ved Johannes Gutenberg-universitetet i Mainz, Tyskland, har kigget på vores brug af Faceobook. Og folkene bag studiet finder blandt andet, at Facebook kan give os en falsk følelse af, at vi ved meget om et emne, der er en del af nyhedsdækningen:

“Individuals seem to interpret the mere presence of news posts within their news feed and their own exposure to this feed as an indicator for their own high news knowledge — regardless of whether they actually read and process the news they encounter.”

That “illusion of knowledge” could lead to large groups of people feeling informed about an issue when they are not.

× Læs mere [Journalist’s Resource]

 Til toppen

? Egmont flytter intranettet til ‘Facebook Workplace’

Egmont har som den første danske koncern skiftet intranettet ud med Facebook Workplace – det sociale medies nye offensiv over for erhvervslivet – men sikret sig ejerskabet over egne data.

× Læs mere [MediaWatch]

 Til toppen

? Bliver algoritmer lige så forudindtagede som os?

En af grundende til at foretrækker algoritmer fremfor mennesker til at udvælge indhold er, at der er en tillid til, at algoritmerne er mere nøgterne. Det så vi blandt andet, da Zuckerberg valgte at lade en algoritme udvælge ‘Trending’-historier i stedet for mennesker. Der gik dog ikke lang tid, før algoritmen havde sendt en falsk (altså usand) artikel til tops.

Ja, sådan er der så meget. Og det ser ud til, at algoritmer kan blive forudindtagede, ligesom vi mennesker kan. Det skriver The Next Web om.

When you perform a Google search for every day queries, you don’t typically expect systemic racism to rear its ugly head. Yet, if you’re a woman searching for a hairstyle, that’s exactly what you might find.

Læs også:

 Til toppen

? Hvad er det nye i Android 7.1?

Googles nye Pixel-telefoner giver os et indblik i, hvad der på vej til Android. Se nyhederne her.

× Læs mere [Computerworld]

 Til toppen

? Fremtiden indeholder mange idéer men få svar

A new Reuters Institute report reaffirms familiar trendlines in digital publishing: “People are using mobile more and more, but we are not yet getting the revenue out of it that we would like to get.”

× Læs mere [Nieman Lab]

 Til toppen

? Folk dropper Microsofts browsere

Mere end en kvart milliard brugere har sagt farvel til Microsofts browsere, IE og Edge, siden nytår. Det kan blive alvorligt, hvis nedturen fortsætter.

× Læs mere [Computerworld]

 Til toppen

? Norge lægger statsbudgettet ud

Vores tidligere landsmænd har alle dage været lidt mere åbne og tilgængelige med meget af deres data. Se nu, hvordan de har lagt “statsbudsjettet” ud i overskuelig form.

[Fundet af vores udvikler, Øyvind Mo]

 Til toppen

? Derfor er klokken altid 9:41 på Apples produkt-billeder

Hvis du også altid har undret over dette, giver The Next Web dig nu svaret.

Så ved du det. (Pressefoto fra Apple)
Så ved du det. (Pressefoto fra Apple)

 Til toppen

? Organisation / Management

? Design-tænkning giver stærke teams

Det er primært en tankegang, der kan bruges i teams, der arbejder med design, men andre kan også lære noget. Især denne formulering er interessant:

Simply put, teams can only move as quickly as they can successfully communicate.

En af metoderne handler om at anonymisere idéer ved at hænge dem op væggen som post-its. Dermed kan man ikke se, om det er chefen eller lignende, der har afleveret en given idé.

Læs hele artiklen hos Nielsen Norman Group.

 Til toppen

? Vigtigheden af at sætte realistiske mål

Mål og målsætninger kan motivere, det skal de faktisk helst gøre. Men hvis du sætter målene for dine kolleger for højt (eller lavt), ender de med at demotivere dem. Det handler denne Harvard Business Review-artikel om.

Artiklen er målrettet salgsafdelinger, men andre kan også sagtens læse med. Læs for eksempel om, hvordan mål kan ende med at blive for høje – det kan mange vist nikke genkendende til:

* The aspirations of company leaders are running ahead of market realities. Leaders can set unrealistically optimistic goals because they feel pressure to appeal to investors or because of their own competitive spirit.

* Leaders believe that more-challenging goals lead to higher sales

* Goals become unreachable as management at each organizational level pads them. As an example, the VP of sales adds 5% to an already stretched company sales goal. She passes it down to the regional directors, who tack on another 5%. They hand it down to district managers, who add their own 5%. By the time salespeople get the goals, they’ve been compounded to more than 15% above the original stretch goal.

 Til toppen

? Sådan får du bedre 1:1-snakke med dine ansatte

Denne artikel [Harvard Business Review] indeholder virkelig ikke noget breaking nyt. Så hvis du arbejder som leder og synes, den indeholder nogle overraskende men fantastisk fede pointer, så må du nok lige et smut på kursus.

Men den er en god reminder om, hvordan gode en-til-en-samtaler mellem en ansat og dennes chef kan/bør forløbe. Og så er det en god pointe, at chefen skal give den ansatte besked i lidt god tid, hvis samtalen skal handle om vedkommendes karriereplaner.

 Til toppen

? Derfor er Peter Drucker stadig værd at læse

Der er ingen grund til at introducere Peter Drucker for dig, hvis du er leder (men der er en Wikipedia-artikel om ham, hvis du er nysgerrig). Harvard Business Review har en artikel om, hvorfor hans skriverier og tanker stadig er så relevante.

Det handler blandt andet om at have en stor historisk forståelse og indsigt:

This perfectly describes Peter Drucker’s great strength — as well as the most notable weakness of those management authors whose knowledge of history is sporadic and superficial, or totally nonexistent. Drucker possessed a much broader foundation of historical knowledge which set him apart from those who have dubbed themselves specialists of entrepreneurial history, but have only covered a small portion of this field.

I artiklen kan du blandt andet også læse, at Drucker var meget glad for Søren Kierkegaard.

Tilbage i 2009 stillede Harvard Business Review i øvrigt et lignende spørgsmål: ‘Why Read Peter Drucker?’. Derudover har Forbes også en artikel, der kan hjælpe dig i gang: The Best of Peter Drucker.

 Til toppen

✏ Design / UX

? Sådan kan du prototype design-trends

Fra tid til anden kommer der nye tendenser indenfor design, som der gør med så mange andre fag. Men det kan være svært at følge med, og mens man er ved at implementere ‘flat design’ sin hjemmeside, så begynder alle at tale om ‘card design’ og andre smarte ting.

Det hele bliver lidt lettere, hvis man bliver bedre til at lave prototyper. Formålet bør være, at man ret hurtigt kan danne sig et billede og indtryk af, hvordan ens website ser ud, hvis man følger en given design-trend.

Hvis du er nysgerrig, bør du læse artiklen 5 web design trends and how to prototype them [Creative Bloq].

Mere om design, prototyper og værktøjer:

 Til toppen

? Kan man måle bruger-loyalitet?

How often people visit your site and how long they wait between two visits can help to gauge visitor loyalty and to uncover the behavioral trends distinguishing frequent users from occasional ones.

× Læs mere [Nielsen Norman Group]

 Til toppen

? Sådan kan du holde design-guiden opdateret

Like a lot of Design teams, we use a styleguide at GoCardless to document our visual language, maintain consistency, and turbo-charge our design process. However, we’ve found that the benefits of a styleguide diminish in tandem with how out of date it gets, and managing a styleguide and keeping it current can be an arduous task.

× Læs mere [Medium / GoCardless Design]

 Til toppen

? Undgå at blive for forelsket i dit design

“Perhaps the hardest part about any great work is learning to let it go.” Det kender alle, der producerer noget, vist til. Her er en række tips fra UX-eksperter til, hvordan du kan undgå at blive “too attached to your designs” [Adobe Creative Cloud blog].

 Til toppen

? Hvordan arbejder en product designer hos Slack?

‘Ways We Work’ er værd at holde øje med, for fra tid til anden snakker de med nogle interessante mennesker som, hvordan de arbejder. Denne gang har de talt med Diógenes Brito, der er ‘Product Designer at Slack’. Læs om hans arbejde.

 Til toppen

? Chatbots viser, at al design er samtale

Beyond the buzz, what conversational UI shows us is the idea that everything in design should be considered a conversation. All elements in an experience are exchanges in a conversation amongst people, a brand, a business, a service, and, increasingly, a machine-powered intelligence. In this sense, conversation is the primary design material for designers — and its general purpose is to impact or inspire people’s behaviors and emotions.

× Læs mere [Medium / IDEO Stories]

 Til toppen

? Teknik

⚡ Her er BBCs performance-hemmeligheder

Jamie Knight reveals the techniques the BBC uses to speed up its site and help users flow from one page to the next

× Læs læs læs! [Medium / net magazine]

❓ Brug container queries i stedet for media queries

Media queries er en smart måde, du kan bruge til at detektere brugerens viewport, så du kan gøre dit website responsivt. Men i stedet bør du bruge container queries, skriver Daiwei Lu.

 Til toppen

? Red prinsessen på 8 programmeringssprog

Denne er ikke usjov [Toggl], hvis man er til den slags.

 Til toppen

 

Denne artikel blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.