Medier og teknologi i uge 29, 2016

ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.

📨 Følg med på mail:
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:



Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.

 

🔮 Generelt / tendenser

💰 6 grunde til at medier fjerner betalingsmure

Of the 69 instances paywalls were dropped or eliminated, there were 41 times that news outlets dropped them only temporarily; the other 28 times, papers made the decision to permanently reduce or eliminate them. Ananny and Bighash were able to categorize these changes in paywall strategy into six different scenarios.

📰 Læs mere [Nieman Lab]

 Til toppen

⏹ Financial Times irriterer adblockere ved at fjerne ord

Forskellige medier har forskellige strategier i forhold til den stigende brug af adblockere. Nogle er ligeglade, nogle viser en besked, man kan fjerne og andre viser en besked og en blokering, der først forsvinder, når man tillader annoncerne at blive vist.

Financial Times, vis nytænkninger og innovation er undervurderet, hvis du spørger mig, tester lige nu en anden vej. De eksperimenterer simpelthen med at fjerne ord fra artiklerne, hvis læseren har en aktiv adblocker. Altså en aktiv forringelse af produktet/tjenesten for dem, der ikke vil se på annoncerne. Fresh.

Læs mere hos Nieman Lab: ‘The Financial Times is testing blocking the adblockers by blocking actual words from its stories’

 Til toppen

😩 Medier har for høje tanker om sig selv på Facebook

Få steder er ordene “it’s complicated” mere dækkende for et forhold mellem to parter, end når snakken falder på (de danske) medier og Facebook. Zuckerberg snupper annoncekroner og vil dominerede nyhedsbilledet, men samtidig har de bare at lade være med at pille ved algoritmer, så sider på Facebook (deriblandt online-medier) bliver prioriteret ned til fordel for dine venner.

Det har Mikael Lemberg, der arbejder for Falcon (der bl.a. bygger værktøjer til at håndtere sociale medier) taget fat på i artiklen ‘Kære medier. I er slet ikke så vigtige som I tror!’ [klub100.org]:

For mange Facebook-brugere er medierne faktisk ganske ligegyldige. De er ikke universets centrum. Folk går ikke på barrikaderne over udsigten til lidt færre opslag om regnfuldt sommervejr og kongelige apanager i news feedet. Og Facebook er faktisk heller ikke ude i en dødskamp med ærkefjenden, de traditionelle medier.

Forestillingen om at Facebook og de traditionelle medierne er hinandens modsætninger, og at de kæmper mod hinanden om overlevelse, er et vrangbillede skabt af de traditionelle medier selv.

 Til toppen

😌 One-pager: The Washington Posts erfaringer med AMP

Accelerated Mobile Pages er Googles bud på et hurtigere mobilt web. The Washington Post har været med fra starten og deler nu lidt ud af deres erfaringer:

  • 23% increase in mobile search users who return within 7 days
  • 88% improvement in load time for AMP content versus traditional mobile web
  • 1,000+ articles The Washington Post publishes in AMP HTML daily

📰 Læs mere [Accelerated Mobile Pages Project, PDF]

 Til toppen

😃 AMP for annoncer

Det her lyder som en rigtig god idé:

📰 ‘Google Looks to Amp Up Mobile Ads’ [The Wall Street Journal]

 Til toppen

👍 SEO-vinklen: 8 ting du skal vide om Googles AMP

The next big thing in SEO is AMP, or Google’s Accelerated Mobile Pages. Search pros break down AMP and share insights on what you need to know to stay ahead of the curve.

📰 Læs artiklen [CIO]

 Til toppen

❓ Så selv en chef kan forstå det: Hvad er Progressive Web Apps?

Technical articles about Progressive Web Apps abound, but few tackle the question of why businesses should build Progressive Web Apps and why they should do so now.

➡️ Bliv klogere på mulighederne [Cloud Four]

Læs også:

 Til toppen

💌 The Washington Post bygger nyhedsbrev-tool til journalisterne

Vi tager lige en ting til fra WaPo:

The Washington Post introduces Paloma, an email delivery system developed by Post engineers that gives the newsroom powerful tools for creating custom newsletters. Built using Amazon’s Simple Email Service (SES) platform, Paloma is a light-weight, fast platform that features an intuitive content editor, making it easy for reporters to compose text within the system and automatically embed social content, photos and videos.

Læs mere [The Washington Post]

Mere om The Washington Posts journalistik:

 Til toppen

👨 Mød manden bag Pokémon Go

Bag succesen Pokémon Go står firmaet Niantic, der har rødder hos Google. Time har talt med John Hanke, der er Niantics grundlægger.

We planned for success, and we provisioned our infrastructure for it. But to be honest, we’ve been overwhelmed by the level of interest, by the sheer number of people who want to play and the amount of time they want to play. It definitely surprised us. We thought it would be popular. I mean we didn’t go into it thinking people wouldn’t be excited by it.

 Til toppen

📺 CNN skifter fokus fra TV til digitalt

As CNN’s vp of digital programming, Kalita, will head a team of up to 18 that will program for mobile and social as well as the homepage and alerts. It’s part of a bigger shift by CNN to digital from TV, for which it’s spending $20 million and hiring 200 people.

📰 Læs mere [Digiday]

 Til toppen

⚡ Instant Articles nu også i Messenger

Today we’re announcing Instant Articles in Messenger, beginning first with support for Android, followed by iPhone in the coming weeks. When you tap on an Instant Article link in Facebook, it loads up to ten times faster than a standard mobile web article, so it was important to make sure everyone on Messenger could have the same great reading experience.

📰 Læs mere [Facebook Media]

Læs også:

 Til toppen

📷 Hvordan kan journalister bruge Snapchat Memories?

In short, for journalists the Memories feature is nothing to do with the past, but more about a future Snapchat which is much more flexible in allowing us to report stories in an engaging way.

📰 Læs artiklen [Medium / Thoughts on Journalism]

Breaking news. (Screendump fra Snapchat-video)

Breaking news. (Screendump fra Snapchat-video)

 Til toppen

🖼 Snapchat søger patent på billedgenkendelse

Snapchat appears to be working on a new ad product that would use image recognition to pick out real-world objects in user’s snaps in order to serve them related filters, ads, and coupons.

📰 Læs mere [Business Insider]

Mere om patentet:

 Til toppen

🗞 Britisk herremagasin kan kun ses på Snapchat

Vertical Networks launched a Snapchat Discover channel Friday called “Brother,” a new lifestyle brand specifically for millennial men. Brother is Vertical Networks’s first brand and, as of Friday, it only exists on Snapchat.

📰 Læs om magasinet [Re/code]

👎 Din idé skal være mere end ‘noget socialt’

Finally, Zynga and many other lesser-known businesses illustrated that if you build a business on top of another business, you are at the whim of their decisions. They can and will change the way you interact with their data, which has major implications on the longevity and profitability of your business.

[…]

Don’t make social be the single pillar of your business; have it be a feature. Thinking purely social without an overarching premise is ironically solitary, and surely the fastest way to the back of the app store.

Læs artiklen: ‘Big data and its developer fallout’ [TechCrunch]

 Til toppen

👓 Rygte: Google vil kombinere augmented og virtual reality

Even though Google reportedly scrapped plans for an Oculus Rift competitor, Engadget reports that it’s still working on a high-end standalone headset — one that mixes features of augmented reality and virtual reality.

📰 Læs mere [The Verge]

 Til toppen

🔪 Baggrund: Flow-TV bløder langsomt

I flere år har vi fået tudet ørerne fulde af, at det online TV- og streaming-marked er så modent, at folk vil opsige deres TV-pakker, hurtigere end Skipper Skræk spiser spinat.

Sådan er det ikke helt gået. Men nu begynder der at ske noget. Og det har The Economist skrevet om i artiklen ‘Cutting the cord’.

 Til toppen

🐆 Mobil data-galore

Denne side [dealsunny.com / Mobile Statistics] viser dig, udregnet på baggrund af statistikker, hvor meget der sker på det mobile internet for hvert sekund. Der er gang i den…

 Til toppen

👪 Organisation / Management

💡 Skab innovation med stræbsomme kolleger

Tilbage i opsamlingen fra uge 20 havde vi fat i artiklen ‘Sprints Are the Secret to Getting More Done’ [Harvard Business Review], der handler om, hvordan du kan bruge korte sprints til en masse ting; prototyper, afklaringer/research, beslutninger etc.

Her er endnu en Harvard Business Review-artikel, der ikke om handler præcis det samme, men så alligevel. Det handler om at sætte kolleger med ‘forhåbninger’ sammen i ad hoc-grupper:

Corporate communities of aspiration (CCAs) are (often temporarily) bound together by a common business or intellectual challenge. They benefit from the differences between members to co-create or co-execute specific tasks, and when the task is complete, they dissolve.

📰 Læs artiklen

 Til toppen

🖕 Virksomhedskultur er ikke noget, der bare sker

Companies try to motivate their people with incentives and unique perks like ping-pong rooms and free meals, but none of those approaches address the deeper issue of why employees are so disengaged.

We believe the answer is culture—the formal and informal values, behaviors, and beliefs practiced in an organization. Very few companies intentionally work on their culture—in fact, many companies just let culture happen.

📰 Læs mere [Harvard Business Review]

 Til toppen

📧 E-mail om morgenen, yay or nay?

Der er mange holdninger til, om man skal tjekke sin mail, som det første, når man møder ind. Kan du gætte, hvad denne artikel argumenterer for?

📰 ‘Actually, You Should Check Email First Thing in the Morning’ [Harvard Business Review]

 Til toppen

✏ Design / UX

🇫 Sådan fungerer designkritik hos Facebook

By showing how design critiques at Facebook typically go, we wanted to highlight what makes for a good critique and what can often get in the way. We asked designers around the world to collaborate with us on this, inviting them to share work to be critiqued using the hashtag #FacebookDesignCrit.

📰 Læs artiklen [Medium / Facebook Design]

 Til toppen

📴 6 antagelser, du skal undgå i dit app-design

Vi har dem allesammen, og nogle af dem er bedre end andre: Antagelser. The Next Web har en artikel, hvor de lister seks af slagsen, du skal undgå, når du designer en app:

  1. Brugeren skal altid oprette en konto/profil
  2. Brugeren skal bruge en guide for at se, hvor fantastisk din app er
  3. Hvis noget virker i én app, virker det også i en anden
  4. App-design er det samme som design til responsivt web-design
  5. En ’spinner’ er den bedste måde at vise, at noget loader/tænker
  6. Selvfølgelig vil dine brugere tillade notifikationer, når de åbner app’en første gang

 Til toppen

💳 MasterCard redesigner logo – til digitale og mobile tider

[…] the new one isn’t absolutely terrible. Far from it, in fact, as the old payments processing giant has done a fine job of modernizing its signature interlocking circles and integrating them into a modern, cohesive brand identity that keeps the logo looking great even at small sizes on mobile screens.

📰 Læs mere [The Verge]

Mere om det nye logo:

 Til toppen

🔧 Teknik

📱 Gratis værktøj til usability-test af apps

For mobile app developers who want immediate feedback, AppCapture is a free tool for recording user’s voice and gestures while using your iOS app.

👐 Prøv det [UserTesting]

2️⃣ Erfaringer og gode råd efter skift til HTTP/2

Den nye udgave af HTTP-protokollen er her, og efterhånden er der flere og flere websites, der foretager skiftet for at få gavn af de nye muligheder i den nye protokol, såsom bedre performance.

99designs har skrevet om deres arbejde med opgraderingen: ‘Real–world HTTP/2: 400gb of images per day’

 Til toppen

✨ Tips til et hurtigere website

De fleste, der har en hjemmeside, vil nok gerne have den til at være hurtigere. Her er en række tips [design shack], der kan hjælpe dig med det.

Hvis du er rimelig godt inde i website-performance, finder du dog nok ikke de store eureka!-øjeblikke her

 Til toppen

Denne opsamling blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk

Skriv din kommentar: