Medier og teknologi i uge 34, 2016

ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.

📨 Følg med på mail:
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:



Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.

 

🔮 Generelt / tendenser

🔬 X-faktor: DR Nyheders koncept-laboratium lever videre

I Danmarks Radio har man ‘DR Nyheder X’, der arbejder med at eksperimentere med nye koncepter – du kan læse mere her [DONA].

Det er derfor godt nyt for hele branchen, at ‘laboratoriet’ lever videre [MediaWatch], efter det første år er gået.

Tankegangen er, at der skal være kort fra tanke til handling. I mindre grupper bestående af blandt andet journalister, grafikere, fotografer og programmører udvikles nye digitale tiltag. Det har blandt andet resulteret i en parti-test i forbindelse med Folketingsvalget i sommeren 2015.

 Til toppen

📉 Rapport: Annonce-krisen rammer UK-medier nu

Hvis man arbejder på et britisk medie og har et par idéer til indtjeningsmetoder, der er uafhængig af annonce-indtægterne, så er det nok nu, du skal hive fat i din chef [The Guardian].

 Til toppen

🎆 Chef-snak: Disse teknologier vil revolutionere branchen

Brugen af ordet ‘revolution’ er væsentligt mere udbredt end egentlige revolutioner, men derfor kan du godt læse en digital chefs bud på teknologier, der vil revolutionere branchen [MediaWatch].

 Til toppen

🗣 NPR lukker for kommentarfunktionen

Starting next Tuesday, stories on NPR.org will no longer have comments sections. NPR announced the decision in a blog post on Wednesday, explaining that while its overall web audience has grown over the years, its comments sections have been largely deserted: Just 1 percent of its audience of 25 to 35 million monthly unique visitors comment.

📰 Læs mere [Nieman Lab]

Fra hestens mund:

 Til toppen

😢 The New York Times lukker ‘NYT Now’

The Times launched the app in April 2014 as a paid product aimed at younger readers, but the app struggled to attract subscribers and the paper ultimately made the app free to use. NYT Now averaged 257,000 unique users over the past three months, the Times reported. At its highest point, in May 2015, the app had 334,000 unique users.

📰 Læs mere [Nieman Lab]

Tilbage i opsamlingen fra uge 26 (2015) havde vi også kig på ‘NYT Now’, hvor folkene bag delte ud af erfaringerne [Medium / Modern Journalist].

 Til toppen

✔️ Automatisk faktatjek er på vej til journalister – i UK

Det er enhver journalists drøm: Et værktøj, hvor man hurtigt og nemt kan tjekke, de ‘fakta’ som for eksempel en politiker (tænkt eksempel…) siger. Nu tyder det på, at man i Storbritannien er have netop sådan et system i operationel tilstand:

The British fact-checking organization Full Fact published on Wednesday a road map for automated fact-checking. The document argues that fully automated fact-checking is not a far-fetched fantasy but an attainable goal.

📰 Læs mere [Poynter]

 Til toppen

👻 Danske TV-producenter er lune på Snapchat

TV 2-regionerne kigger mod nye medieplatforme for at nå svær målgruppe. TV 2 Østjylland har allerede taget Snapchat i brug, mens TV/Midtvest er på vej med en ny social medie-strategi.

📰 Læs mere [MediaWatch]

 Til toppen

🔊 Vide-oh-no: Facebook tester auto-play med lyd

Det lyder som en af verdens dårligste idéer [Mashable]

 Til toppen

⏱ The Guardian også i gang med tidsbaserede annoncer

Der er ved at være et reelt (tiltrængt) alternativ til klik-måling af bannere, nemlig annoncer købt på tid. Herhjemme er JP/Politikens Hus blandt de første (‘Garanteret tid’, kaldes det) og følger efter Financial Times’ og The Economists eksempel – som The Guardian nu også gør [Digiday]:

Advertisers can now buy ads across the Guardian’s properties in guaranteed time slots of 10-, 15-, 20- or 30-second fragments, 100 percent in view. The Economist is the first client to buy the Guardian’s ads in this way and will be running a campaign until September.

[…]

“We use click-through rate as an industry benchmark for performance;. However a metric of 0.0 something percent should not be seen as a success; it’s not an indicator of long-term success, of brand health and attention”

 Til toppen

🍳 The New York Times vs. kogebogs-bot

Hvad kan The New York Times dog have imod en chatbot, der linker til forskellige opskrifter, også nogle af avisens egne? Det handler om links [Chatbots Magazine].

 Til toppen

📱 Mmmmmm….nougat, Android Nougat

I afdelingen for spøjse produktnavne finder vi Android 7.0, der bærer navnet ‘Nougat’. Hvis dine tænder løber i vand nu, på grund af ordet ‘Android’, er her lige et par artikler, du kan læse:

 Til toppen

👾 Pokémon Go på tilbagetog

Dette er godt nyt, hvis du et et voksent, ansvarligt og alvorligt menneske eller blot en sur gammel mand.

“Tal viser, at brugerne falder fra Pokemon – og går tilbage til Facebook og Snapchat,” skriver Version2.

 Til toppen

💸 Apple Pay får det svært i Danmark

Den danske betalingsinfrastruktur er unikt godt forberedt til introduktionen af Apple Pay, men der er dog et par store sten, der skal ryddes af vejen, før en dansk lancering kan blive en realitet.

📰 Læs mere [Computerworld]

Læs også:

 Til toppen

👪 Organisation / Management

📗 Bog: Du kan også lære kreativitet

Denne praktiske del fylder mest i bogen – hvilket gør den til et godt udgangspunkt for undervisning i kreativitet på flere niveauer, men afsnittet med de 21 øvelser giver også gode muligheder for et lille effektivt treugers selvstudie i kreativ tænkning. Og der er garanti for godt humør undervejs, når de overraskende, pudsige og måske lidt skøre løsninger viser sig.

🔖 Læs anmeldelsen [Journalisten]

(BIS Publishers B.V.)

(BIS Publishers B.V.)

 Til toppen

😕 Hvilket produktivitetssystem er det bedste for dig?

Der er mange måder, man kan få bedre styr på sit (arbejds)liv på og en del systemer, man kan vælge at tilslutte sig. Bemærk, at ’systemer’ i denne sammenhæng ikke er det samme som ‘programmer’, ’software’, ‘tjeneste’ etc., det drejer sig i stedet om nogle givne rammer, du følger.

Sitepoint har kigget på nogle forskellige

…personligt vil jeg (uanset hvilket system, du bruger) anbefale, at du skriver dine opgaver i din kalender [Medium / 23 minutes].

 Til toppen

✏ Design / UX

▶️ Hvordan A/B-tester Netflix?

Here’s how A/B testing is done at Netflix: As soon as the test is live, they track specific metrics of importance. For example, it could be elements like streaming hours and retention. Once the participants have provided enough meaningful conclusions, they move onto the efficacy of each test and define a winner out of the different variations.

📰 Læs mere [Invision Blog]

 Til toppen

👿 Dark Patterns er kommet for at blive

This is a dark pattern: a misleading or otherwise deceptive UI/UX decision that tries to exploit human psychology to get users to do things they don’t really want to do. Dark patterns are pretty much as old as the web. The classic pop-up ad, saying you’ve won a random sweepstakes, is a less sophisticated version of the bait and switch Microsoft pulled. Users hate them. Experts say they’re bad for business. So why do they persist? The answer suggests that design is not as prevalent at a strategic level as many companies would have you believe.

📰 Læs mere [Co.Design]

 Til toppen

🔧 Teknik

🎭 Personaliserede annoncer stiller krav til performance-målinger

Rigtig mange af de annoncer, en bruger møder på et givent website er personaliserede, det vil sige målrettede til den profil, som en given teknologi vurderer, at personen har; interesser etc.

Denne teknologi betyder, at hvis du bare kører en ren performance-måling på dit site, ser du muligvis annoncer, men der er mange af dem, du ikke ser, fordi dit måleværktøj ikke har en sådan ‘profil’.

Det problem har Catchpoint søgt at komme til livs:

The first step in this process is to generate data which would otherwise be generated by an actual user. To do this, a test is run to collect cookie data from URLS of hundreds of popular consumer websites in order to emulate a real user’s online behavior. This cookie data gets stored in a database, where it can then be distributed to Catchpoint nodes in whatever geographic locations that you want to test from.

📰 Læs mere

 Til toppen

❓ Hvad er HTTP/2 Push for en størrelse?

Now, compare that to what we can do with H2 push. The server can use the think-time in order to push required critical resources – typically CSS and JS ones. So, by the time think-time is over, there’s a good chance we already sent all the required critical resources to the browser.

📰 Læs mere [Yoav Weiss]

 Til toppen

🤔 Hvad betyder det, at et API er ‘RESTful’..?

During most of my career, I’ve been focused on mobile technologies, therefore, being on the consuming side of web APIs. Most APIs that I’ve ever consumed were supposed to be RESTful, now that I better understand what RESTful means I can say that 99% of them weren’t even close to RESTful (Clients are broken because of something being added in the server side sounds familiar?).

📰 Læs mere [Sitepoint]

 Til toppen

👋 Google lukker ‘Chrome Apps’

Mangel på brug af platformen lader til at være årsagen:

Today, approximately 1% of users on Windows, Mac and Linux actively use Chrome packaged apps, and most hosted apps are already implemented as regular web apps. We will be removing support for packaged and hosted apps from Chrome on Windows, Mac, and Linux over the next two years.

📰 Læs mere [Chromium blog]

Læs også:

 Til toppen

📝 HTML 5.2-udkast er klar

De første ændringer i udkastet til HTML 5.2 består mest af HTML 5-funktionalitet som følge af manglende implementering. Ligesom med 5.1 udgaven

📰 Læs mere [Version2]

 Til toppen

Denne opsamling blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk

Skriv din kommentar: