ℹ️ Hvad er det her?
Hver fredag udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og mennesker – de emner, jeg skriver om her på siden.
? Følg med på mail: Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:
Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.
Indhold:
? Medier
? Rapport om de internationale aktører i mediebranchen
Vi ved, at de fylder meget; Google, Facebook og så videre. Men hvordan står det egentlig til? Det skal en rapport nu hjælpe os med at forstå.
Efter et langt udredningsarbejde præsenterer kulturminister Mette Bock senere i dag rapporten “Sådan påvirker internationale aktører den danske mediebranche”.
Du kan læse rapporten her
Der har dog været lidt forvirring omkring rapportens konklusioner og metoder. Blandt andet på Twitter, hvor du kan starte med dette tweet fra Stig Ørskov.
Du kan også læse mere i dette debatindlæg hos MediaWatch.
?️ Facebook lukker ‘Offensimentum’-gruppen
Du har formentlig hørt om balladen med Facebook-gruppen ‘Offensimentum’, der chikanerede en journalist og derefter blev lukket af Facebook.
Sagen har fyldt en del i en del af de store medier – og selvom formanden for Danske Bloggere i DJ mener, at det illustrerer bloggeres magt [Journalisten.dk], så var det dog først, da de større mere etablerede medier kom på banen, at Facebook besluttede sig for at lukke gruppen (selvom de i starten sagde, de ikke ville lukke gruppen [DR Nyheder]).
Hvis du har været væk fra skærmen den seneste uge, eller lige har brug for et recap eller overblik, så har Peter Kofod lavet to (stærkt subjektive) artikler, der opsummerer sagen:
- YnkeligtMentum (11. september)
- Når man sår vind…. (15. september)
(Ellers kan du gå ind på dit yndlings-online-medie og søge på “offensimentum”; de har helt sikkert også skrevet om det.)
? Data: Medierne forærer guldet væk
Det er virkelig på tide, at vi begynder at tale om denne problematik:
Medierne er truet på deres eksistens, fordi annoncekronerne fosser ud af landet til Google og Facebook. Brugerdata er guld værd, men medierne forærer dem i stor stil væk, viser ny rapport. ”Mediehusene skal overveje, hvor mange aktører de vil dele data med,” siger forsker […]
”Man får sværere ved at sælge annoncer, når man forærer sine data væk. Og det er først nu, at mediehusene er ved at forstå, at de data er guld værd. Lige nu forærer medierne guldet væk, så andre høster gevinsterne ude på annoncemarkedet,” siger Mikkel Flyverbom, lektor på CBS i kommunikation og digitale forandringer
Læs hele artiklen hos Journalisten
? Hvad skal et medie koste?
Egentlig er pointen ikke ny. Når man som medie beslutter sig for, hvad et givent abonnement skal koste, er man nødt til at tage højde for, hvad folk ellers betaler for medier/indhold. Det indebærer også internationale udbydere af blandt andet streaming, som jo kan tage langt mindre på produktet, fordi de kan lokke mange flere kunder i den verdensomspændende butik.
Dennis Christensen, leder af DR Medieforskning, mener, at en overset pointe i debatten om udenlandske medieplatforme er deres priser – og befolkningens opfattelse af, hvad der er en rimelig pris for et medie. […]
Hvis man ser på, hvad det største abonnement hos f.eks. Netflix og Spotify koster (hhv. 119 og 149 kr. om måneden) og sammenligner med prisen på f.eks. et måneds avisabonnement (549 kr. for Politiken og 409 kr. for Jyllands-Posten) eller med en dansk tv-distributør som Yousee (559 kr.), så er der en tydelig forskel, hvilket også afspejler sig i danskernes syn på, hvorvidt det tilbudte er dyrt eller ej.
(Men det er stadig en god pointe.)
Læs debatindlægget hos MediaWatch
? …og hvad vil folk betale for?
Endnu en god pointe:
If you build a quality news brand and deliver that news in a quality format that’s convenient, customizable, and clean, readers will come — and maybe pay.
(Hvis det ikke overrasker dig, at du skal tage højde for, hvad dine læsere vil mene er 1) værd at betale for og 2) en god læseoplevelse, kan du roligt gemme dit klik til en anden artikel…)
? Sådan eksperimenterer The Guardian med Virtual Reality
Jeg er personligt lidt skeptisk overfor at bruge VR i forbindelse med journalistik og historiefortælling. Men jeg synes dog, det er fedt, at der er nogen, der eksperimenterer med det, og det gør blandt andet The Guardian, som du kan se en video om hos Journalism.co.uk:
The Guardian has been experimenting with virtual reality since April 2016, with its in-house team producing a range of immersive experiences that transport audiences inside the story.
? Spotify kæmper med video
Det startede ellers så flot:
Two years and 45 million subscribers ago, Spotify held a splashy event in New York City to announce its plans to get into the streaming video business. Emceed by CEO Daniel Ek, the event previewed a slate of original video series and video publishing partners such as ESPN, Vice and Tastemade, all of which would distribute video clips on Spotify’s platform.
Men nu ser det knapt så godt ud. Digiday skriver: “After two years, Spotify has struggled to break through with video”.
✨ The Washington Post og Mozilla vil genopfinde kommentarer
I opsamlingen fra uge 34 og 35 kunne du læse, at Al Jazeera har valgt at lukke for kommentarer, som det seneste af en række af medier. Det vil Mozilla (der nok er mest kendt for at stå bag Firefox-browseren) om The Washington Post nu gøre noget ved.
Digital journalism has revolutionized how we engage with the news, from the lightning speed at which it’s delivered to different formats on offer.
But the comments section beneath that journalism? It’s… broken. Trolls, harassment, enmity and abuse undermine meaningful discussion and push many people away. Many major newsrooms are removing their comments. Many new sites are launching without them.
Mozillas nye produkt hedder ‘Talk’, og det kan du læse mere om i den artikel, jeg linker til. Og pøjpøj herfra.
✔️ Podcast + artikler = Oplæsning fungerer
Måske har du læst min anbefaling af Slates teknologiartikler som podcast. Egentlig er det blot en daglig oplæsning af én artikel – men det fungerer altså. Blandt andet fordi, episoderne ikke tager længere tid, end det tager at læse artiklen.
Nu skriver Medietrends, at Zetland har succes med deres oplæsning:
Det er kun to måneder siden, at Zetland indførte, at alle artikler kunne lyttes, men allerede nu bliver 40 procent af Zetlands historier lyttet i stedet for læst. Det er en høj andel og i chefredaktør Lea Korsgaards nyeste nyhedsmail giver hun udtryk for at det kan påvirke Zetlands profil.
Som nævnt herover er det for mit vedkommende især de kortere episoder, der gør, at jeg få lyttet til de oplæste artikler. Jeg har tidligere undret mig over den lange varighed af podcast-episoder i artiklen “Hvorfor tror mange mediefolk, at længere er bedre?”.
? Facebook lod annoncører målrette sig mod jødehadere
Ups.
Until this week, when we asked Facebook about it, the world’s largest social network enabled advertisers to direct their pitches to the news feeds of almost 2,300 people who expressed interest in the topics of “Jew hater,” “How to burn jews,” or, “History of ‘why jews ruin the world.’”
Læs hele historien hos ProPublica
Facebook har reageret. AdWeek skriver: “Facebook’s Fast Move to Clean Up Its Ad-Targeting Categories”.
(Men det er ikke kun Facebook. Læs denne historie hos BuzzFeed: “Google prompted BuzzFeed News to run ads targeted to keywords like ‘black people ruin neighborhoods,’ then allowed the campaign to go live.” Ups igen.)
? Mange US-annoncefirmaer er ikke klar til GDPR
Til maj næste år træder EUs persondataforordning (ofte forkortet GDPR: General Data Protection Regulation) i kraft. Herhjemme (og i resten af EU, må det formodes) er der masser af snak om det, men anderledes ser det ud i USA.
Således skriver Digiday, at mange amerikanske annonce-teknologifirmaer ikke er klar:
“Another reason [for the ad industry’s lack of focus on the GDPR] is that ad tech strategic thinking is often happening in the U.S,” he said. “Those ad tech businesses probably have a sales outpost in London or continental Western Europe and are mainly concerned with those teams hitting quarterly sales targets rather than listening to ‘local’ concerns about impending GDPR regulation. […]
Stephan Loerke, CEO of the World Federation of Advertisers, attributes the lack of urgency about the GDPR outside of Europe to non-European marketers’ confusion about how the rules affect their global practices, leading them to delay the implementation of necessary safeguards. Furthermore, those same marketers aren’t receiving much help from other parts of the supply chain, specifically ad tech vendors.
Dette er interessant (og relevant), fordi mange netmedier over hele verden (også danske) bruger amerikanske firmaer i forbindelse med deres annoncer, der efterhånden kræver en hel del teknologi (og persondata…) for at kunne køre.
(Du kan læse mere om GDPR på Wikipedia)
✝️ Er hjemmesiden død?
Det skriver Jan Birkemose om hos Journalisten:
Hvis man udnytter sine it-investeringer, så man får en unik og original platform for ens journalistik, så er det en god investering. I den pointe gemmer sig også svaret på, om man skal nedlægge sin hjemmeside. For hvis ikke hjemmesiden bidrager med andet end, at den huser ens indhold, kan indholdet jo i princippet lige så godt ligge et andet sted.
Derfor bør man som medie kræve, at ens hjemmeside bidrager med noget unikt og uerstatteligt, som er alle pengene værd. Kan hjemmesiden ikke det, rykker den et stort skridt nærmere delete-knappen.
Der er nogle vigtige afvejninger at gøre sig for/imod en hjemmeside vs. udelukkende at eksistere på sociale medier. Læs artiklen og få en bedre forståelse.
? Smartphones driver web-trafikken
Der er meget snak om apps, men folk er altså også flittige brugere af WWW på deres mobiltelefoner, skriver Recode:
Smartphones are driving all growth in U.S. web traffic, while tablets and computer web access has declined, according to new data from Adobe Analytics.
? Teknologi
? Apples risiko ved at lancere iPhone X
I tirsdags præsenterede Apple en række nyheder, blandt andet iPhone 8 og den telefon, der er løbet med al opmærksomheden, ‘iPhone X’ (som bl.a. Wired har en længere sag om og her er TechCrunchs dækning af præsentationen) – skønt Computerworld mener, at det nye Apple TV var det mest interessante.
Jeg vil ikke gå dybere ind i Apples nyheder her, men jeg vil dog dele denne Vox-artikel om Apple og iPhone X. Den indeholder nemlig en god pointe omkring valg af telefon, hvor jeg kan genkende mig selv:
The risk for Apple is that people who are willing to pay $750 for the best phone in the world may not feel like shelling out that much cash to have the second-best phone in the world. If the best phone in the world is out of your price range and you’re a value buyer now, maybe you decide that the real value proposition is that $200 Android. Or simply not upgrading your phone at all. The best phone is a powerful idea that potentially transcends narrow cost-benefit analysis. Voluntarily surrendering your mass market product’s status as the best is a risky move.
Og MITs Technology Review mener, at Apple skal komme op med mere end en ny telefon:
If Apple wants to retain the sense of consumer wonderment (and big profits), though, it’s going to have to come up with another iPhone. It’s tried with the Apple Watch and forthcoming HomePod speaker to get in on still-niche markets before they’re truly defined. But neither match the feeling of the original iPhone—of something totally new, that puts technology together in a package that you couldn’t quite imagine but makes so much sense when you see it.
(Hvis du søger iPhone-alternativer, har Google sat dato på deres Pixel 2 og Computerworld har en sammenligning af de nye iPhones og udvalgte Android-telefoner.)
?️ Ytringsfrihedens fremtid i den digitale tidsalder
The Information har (endnu) en interessant artikel, du bør læse:
[…] where once control over speech was distributed among millions of speakers, and hundreds of small publications, it is unquestionable that power over “speech” is now largely consolidated among a few largely unregulated private platforms.
There is a fierce debate over whether this is a good or bad thing. Regardless, what is clear is that large internet companies are now actively engaged in the question of what types of speech they are willing to distribute broadly.
Og en anden god pointe (ud af flere) fra artiklen:
Making extreme speech harder to access will prevent some people who might otherwise engage from engaging. But the more that people feel limited the more you might send them off to darker corners of the internet.
? TDC har købt Plenti
Vi har set mønstret før: Et teleselskab byder ind med et billigt produkt, der betyder, at man hiver en masse kunder ind i butikken men kører med underskud [Computerworld] – for derefter at blive solgt til en af de store.
Og nu er det sket igen: “TDC køber Plenti og de 90.000 mobilkunder for stort millionbeløb” skriver Computerworld.
Selvsamme Computerworld har også omregnet prisen: 822 kroner per kunde.
?️♂️ Bitcoin er måske ikke helt, hvad nogle kriminelle forestillede sig
But while Bitcoin users can withhold their identities, they can’t avoid revealing other information that can be useful to investigators. Every Bitcoin transaction is recorded on its blockchain, a publicly accessible record of all transactions made using the currency. Blockchains “provide a really useful source of truth,” says Jonathan Levin, cofounder of Chainalysis, which develops software tools for analyzing blockchain data. Its products can help investigators draw inferences about how people are using the currency.
Læs hele artiklen hos MIT Technology Review
?♂️ CPR-numre ligger frit på nettet – er det et problem?
Hos Rådet for Digital Sikkerhed er formand Henning Mortensen rimelig sikker på, at problemer i forhold til cpr-misbrug er mindre i 2017 end de var i 2007.
»Det er også klart min opfattelse. Jeg tror ikke, man kan bruge det til lige så meget, som man har kunnet, men det afhænger af de evner, man har,« siger han.
Læs hele artiklen hos Version2
? Kunstig intelligens kan gætte din seksualitet ud fra dit ansigt
Denne er du sikkert faldet over i ugens løb, alene på grund af dens creepyness: “New AI can guess whether you’re gay or straight from a photograph” [The Guardian]. Det er slet ikke skræmmende. Slet ikke.
? Et design skal ikke “verificeres”, det skal testes
Dette fortjener at blive gentaget igen og igen:
The phrase “validate the design” discourages teams from finding and following up on UX issues in user testing. UX research must drive design change, not just pat designers on the back.
Læs hele artiklen hos Nielsen Norman Group
⚙️ Lær Google Chromes DevTools at kende via GIF’er
Hvis et billede siger mere end 1000 ord, hvor mange ord går der så på en animeret GIF? Anyway, her er en masse animerede billeder, der kan hjælpe dig med at finde smarte ting i udviklerværktøjerne i Googles browser.
I’ve published over 150 animated gifs which showcase how to use Chrome DevTools — as part of my Dev Tips newsletter. For most tips, you can fully grasp the feature in less than 30 seconds. I also provide a text based alternative if you want to read more about it.
Læs mere hos Chromes Dev Channel på Medium
? Mennesker
? Hvad er innovation?
Det har designfirmaet IDEO sat sig for at finde ud af, og FastCompany har skrevet om resultaterne:
Defining what innovation meant across many different companies was complex, but ultimately, Ideo found that the most important element is the organization’s ability to adapt and respond to change. In the end, Ideo identified six basic vectors that it says are instrumental to an innovative, adaptive company: Purpose, experimentation, collaboration, empowerment, looking out (i.e. staying informed about what’s happening in the industry), and refinement (the ability to successfully execute new ideas).
❓ Gode ledere stiller mange spørgsmål
“Siger hvem?” – Det er jeg glad for, du spørger om. Det gør Harvard Business Review:
As a business leader, you might have years of experience and the confidence of your organization behind you, so it may be tempting to think that your job is to always have the right answers. But great leaders have to inspire the same curiosity, creativity, and deeper thinking in their employees that great teachers inspire in their students – and that starts with asking the right questions. Any answer is only as good as the question asked.
☑️ Tjekliste til ledere
Det kan virke lidt overkill, og det kan også virke forceret, at skulle følge en liste…men tjeklister er bare gode, fordi de sikrer, at man rent faktisk når de ting, man skal. Og fordi denne ‘to do’-liste til ledere indeholder nogle ting, der er gode at gøre som leder, er den med her ?.
? Designtænkning har brug for en gentænkning
Fra MIT Sloan Management Review:
The root of most of the problems is the disconnect between design thinking and conventional business processes. After all, most companies’ successes are built on delivering predictable products by repeatable means. That means organizations almost instinctively resist bringing fuzzy, messy, and abstract vision into the equation. This antipathy toward design thinking runs deep, all the way from the C-suite to line workers. We find that employees often try to dodge design thinking assignments, shying away from the habits and mindsets the methodology requires.
Du kan i øvrigt læse mere om designledelse i opsamlingerne fra uge 34+35 og uge 36.
? Lad ikke e-mail diktere din arbejdsdag
Dette er bestemt ikke nogen ny tanke, men derfor er den alligevel værd at gentage, for der forsvinder meget tid og energi ned i indbakken:
Email in particular is a major contributor to employees’ perceptions of feeling stressed or overwhelmed, according to a 2011 study. In their research, the authors concluded that the email inbox itself has become a symbol of stress and overload. Combine that with a 2012 McKinsey report that found employees spend approximately 28% of their time in the office responding to, reading, or composing emails. The average person checks his or her email upwards of seventy times per day, and on the high end that number approaches 350 times!
Læs hele artiklen hos Harvard Business Review.
? Husk: Du kan følge opsamlingen på mail.
Tilmeld dig i toppen ☝️