Her kan du læse udvalgte artikler, jeg har udgivet andre steder. Artiklerne er sorteret kronologisk, med de nyeste øverst.
Apple News+ handler ikke om nyheder
Journalisten, 27. marts 2019
Apple har lanceret det længe ventede Apple News+. Men Apple har ikke genopfundet de digitale nyheder. Tjenesten handler mere om magasiner end nyhedsmedier og har næppe danske mediers interesse.
Facebook vokser op
Kommunikation & Sprog, marts 2019
Hvis man vil skabe verdens største digitale platform og forbinde folk på tværs af hele kloden, kan man ikke lægge plads til hvad som helst. Det har Facebook lært på den hårde måde.
Er ForældreIntra et UX-helvede?
Kommunikationsforum, 28. januar 2019
Forældreintra er en af de mest omdiskuterede platforme for tiden. Stresser den eller bruger vi den simpelthen bare forkert? Måske ligger svaret i brugeroplevelsen.
Tre platformsskred truer journalistikken
Journalisten, 18. december 2018
I 2019 bliver medierne pressede på tre platforme: Sociale medier, video-streaming og lyd. Kort sagt vil brugerne få mere magt, og vi skal som medier flytte os fra “push” til “pull”.
E-avisen lykkes, hvor nettet har fejlet
Journalisten, 5. oktober 2018
Et nyhedsoverblik behøver ikke betyde, at de seneste nyheder tikker ind på skærmen, mens man febrilsk sidder i en abstinens-rus og opdaterer siden konstant. Det kan også være et færdigt, afsluttet produkt.
Hvad er der galt med brainstorming?
Journalisten, 20. juni 2018
De fleste brainstorms går galt. Hvis en brainstorm skal fungere, kræver det ordentlig forberedelse og fokus i stedet for frihed.
Hvad skal medierne tage penge for?
Journalisten, 5. marts 2018
Medier kan have være svært ved at vurdere, hvilke typer af indhold de kan tage penge for. Løsningen er at kende og adressere brugernes ‘jobs to be done’.
Hvorfor er brugerinddragelse så svært?
Journalisten.dk / 16. februar 2018
Mange redaktører elsker at kigge på live-opdateret klik-statistik for at kunne give brugerne det, de vil have. Men når det kommer til rent faktisk at inddrage brugerne i de produkter, man laver til dem, så er man anderledes tøvende. Hvorfor?
Færre klik, flere abonnenter
Journalisten.dk / 4. december 2017
Medierne er besat af klik, fordi mange tror, at klik viser, hvad brugerne kan lide. Men hvis medierne for alvor vil gå op i, hvad brugerne vil have, skal de gøre dem til abonnenter og droppe klikmanien
Manifest for medie-chatbots
Journalisten.dk / 1. november 2017
En chatbot skal oplyse læseren og ikke bare høste klik. En chatbot skal hjælpe og lytte, og den skal oftest ikke tale, før den bliver spurgt. Her er fem love for medier, der prøver kræfter med chatbots
Er indholdsdata det næste, medierne brænder af?
Medietrends.dk / 30. oktober 2017
Medierne er i øjeblikket godt med at forære guldet væk, i form af brugerdata, som man lader diverse teknologifirmaer opsnappe for så at købe adgang til det. Jeg frygter, at mange vil gentage den fejl, hvis tendensen svinger tilbage mod kontekstbaseret annoncering, hvor det er vigtigt med data og viden om indholdet.
Og hvad har medierne så tilbage i forretningen?
Er du klar til at udnytte den store lydbølge?
Medietrends.dk / 27. september 2017
Lige nu er er der mange medier, der fokuserer på visuelle virkemidler: Lange, velresearchede artikler (“longreads”), interaktive grafikker og video. Og det er altsammen meget fint – hvis man er foran en skærm.
Den næste bølge i mediebranchen tegner dog til at foregå væk fra skærmen. Det drejer sig om lyd – som du kender det fra blandet andet podcasting: Kort fortalt lyd, når du beder om det.
Revolutionen er slut. Hvad nu?
Journalisten.dk / 23. juni 2017
I dag blev den danske udgave af den årlige Reuters-rapport om digitale nyheder præsenteret. Det blev til en snak om troværdighed, journalistik og klik – men rapporten viser også, at det er slut med, at medierne kan ride med på den teknologiske revolution, for den er slut. Hvad gør vi så?
Split journalist-rollen op
Journalisten.dk / 24. marts 2017
Kravene til journalister bliver flere og flere, mens journalisterne bliver færre og færre. Det er på tide, vi begynder at hylde specialister frem for generalister, hvis journalistikken skal bevare sin kvalitet og relevans i den digitale tidsalder, skriver Lars K. Jensen
Mod og fejl skal redde journalistikken
Journalisten.dk / 2. november 2016
Vores fag er presset, og noget skal gøres. Løsningen er ikke at lave det samme med færre kolleger. I stedet skal vi, både som medier og journalister, blive bedre til at eksperimentere. “Hvis vi skulle starte et medie i dag, hvad ville vi så gøre?” spørger Lars K Jensen
Medierne bruger Facebook forkert
Journalisten.dk / 2. september 2016
“Facebook er skabt til at indgå dialog. Men de danske medier bruger nærmest udelukkende platformen til at høste klik. Indgå konstruktive samarbejder med læserne, skriver Lars K. Jensen”
Responsivt webdesign møder praktisk hverdag
SAMDATA Mag / 5. maj 2012
Responsivt webdesign lyder som en fantastisk løsning, som uden videre tilpasser dit site til alle skærmtyper. Men virkeligheden er lidt mere kompliceret. Vi satte Lars K. Jensen, der er teamleder på Ekstra Bladets redaktionelle udviklingsteam, på den klassiske opgave: Find ud af hvilke praktiske problemer man løber ind i, hvis man vil omlægge sit site til responsivt webdesign?
Google Buzz på afveje?
Kommunikationsforum / 16. februar 2010
Så kører Google Buzzen med speederen i bund. Alle, der beskæftiger sig med sociale medier, bør tage sig i agt. For kampen om den sociale graf er hård. Det samme er kampen om privatlivets fred. Og så er det mest lovende ved det nye sociale medie i øvrigt, at det kører fedt på en iPhone.
Link-manifestet
Kommunikationsforum / 8. december 2008
Jeg linker, derfor er jeg. Det er mantraet på internettet. Men mange kan slet ikke finde ud af at linke korrekt. Det er derfor nødvendigt med et fælles regelsæt og nogle fælles standarder. I det mindste bør alle redaktioner udarbejde en linkpolitik. Kforum bringer her et manifest for linking. Kommentarer er selvfølgelig meget velkomne.
(Skrevet sammen med Kim Elmose (som jeg deler Online Minds med))