Artikler andre steder

Her kan du læse udvalgte artikler, jeg har udgivet andre steder. Artiklerne er sorteret kronologisk, med de nyeste øverst.

Husk: Jeg har tidligere skrevet på Medieblogger (min blog om nye medier og journalistik), hvor der ligger en lang række artikler. Derudover er der også min Medium-profil (hvor jeg skriver på engelsk). Ingen af artiklerne fra disse steder er inkluderet i listen herunder.

 

 


 

📰 E-avisen lykkes, hvor nettet har fejlet

Journalisten.dk / 5. oktober 2018

Et nyhedsoverblik behøver ikke betyde, at de seneste nyheder tikker ind på skærmen, mens man febrilsk sidder i en abstinens-rus og opdaterer siden konstant. Det kan også være et færdigt, afsluttet produkt

Læs artiklen

 


 

🧠 Hvad er der galt med brainstorming?

Journalisten.dk / 20. juni 2018

De fleste brainstorms går galt. Hvis en brainstorm skal fungere, kræver det ordentlig forberedelse og fokus i stedet for frihed.

Læs artiklen

 


 

💰 Hvad skal medierne tage penge for?

Journalisten.dk / 5. marts 2018

Medier kan have være svært ved at vurdere, hvilke typer af indhold de kan tage penge for. Løsningen er at kende og adressere brugernes ‘jobs to be done’.

Læs artiklen

 


 

😕 Hvorfor er brugerinddragelse så svært?

Journalisten.dk / 16. februar 2018

Mange redaktører elsker at kigge på live-opdateret klik-statistik for at kunne give brugerne det, de vil have. Men når det kommer til rent faktisk at inddrage brugerne i de produkter, man laver til dem, så er man anderledes tøvende. Hvorfor?

Læs artiklen

 


 

💸 Færre klik, flere abonnenter

Journalisten.dk / 4. december 2017

Medierne er besat af klik, fordi mange tror, at klik viser, hvad brugerne kan lide. Men hvis medierne for alvor vil gå op i, hvad brugerne vil have, skal de gøre dem til abonnenter og droppe klikmanien

Læs artiklen

 


 

🤖 Manifest for medie-chatbots

Journalisten.dk / 1. november 2017

En chatbot skal oplyse læseren og ikke bare høste klik. En chatbot skal hjælpe og lytte, og den skal oftest ikke tale, før den bliver spurgt. Her er fem love for medier, der prøver kræfter med chatbots

Læs artiklen

 


 

🔥 Er indholdsdata det næste, medierne brænder af?

Medietrends.dk / 30. oktober 2017

Medierne er i øjeblikket godt med at forære guldet væk, i form af brugerdata, som man lader diverse teknologifirmaer opsnappe for så at købe adgang til det. Jeg frygter, at mange vil gentage den fejl, hvis tendensen svinger tilbage mod kontekstbaseret annoncering, hvor det er vigtigt med data og viden om indholdet.

Og hvad har medierne så tilbage i forretningen?

Læs artiklen

 


 

🌊 Er du klar til at udnytte den store lydbølge?

Medietrends.dk / 27. september 2017

Lige nu er er der mange medier, der fokuserer på visuelle virkemidler: Lange, velresearchede artikler (“longreads”), interaktive grafikker og video. Og det er altsammen meget fint – hvis man er foran en skærm.

Den næste bølge i mediebranchen tegner dog til at foregå væk fra skærmen. Det drejer sig om lyd – som du kender det fra blandet andet podcasting: Kort fortalt lyd, når du beder om det.

Læs artiklen

 


 

👊 Revolutionen er slut. Hvad nu?

Journalisten.dk / 23. juni 2017

I dag blev den danske udgave af den årlige Reuters-rapport om digitale nyheder præsenteret. Det blev til en snak om troværdighed, journalistik og klik – men rapporten viser også, at det er slut med, at medierne kan ride med på den teknologiske revolution, for den er slut. Hvad gør vi så?

Læs artiklen

 


 

✂️ Split journalist-rollen op

Journalisten.dk / 24. marts 2017

Kravene til journalister bliver flere og flere, mens journalisterne bliver færre og færre. Det er på tide, vi begynder at hylde specialister frem for generalister, hvis journalistikken skal bevare sin kvalitet og relevans i den digitale tidsalder, skriver Lars K. Jensen

Læs artiklen

 


 

⏩ Mod og fejl skal redde journalistikken

Journalisten.dk / 2. november 2016

Vores fag er presset, og noget skal gøres. Løsningen er ikke at lave det samme med færre kolleger. I stedet skal vi, både som medier og journalister, blive bedre til at eksperimentere. “Hvis vi skulle starte et medie i dag, hvad ville vi så gøre?” spørger Lars K Jensen

Læs artiklen

 


 

👎 Medierne bruger Facebook forkert

Journalisten.dk / 2. september 2016

“Facebook er skabt til at indgå dialog. Men de danske medier bruger nærmest udelukkende platformen til at høste klik. Indgå konstruktive samarbejder med læserne, skriver Lars K. Jensen”

Læs artiklen

 


 

↔️ Responsivt webdesign møder praktisk hverdag

SAMDATA Mag / 5. maj 2012

Responsivt webdesign lyder som en fantastisk løsning, som uden videre tilpasser dit site til alle skærmtyper. Men virkeligheden er lidt mere kompliceret. Vi satte Lars K. Jensen, der er teamleder på Ekstra Bladets redaktionelle udviklingsteam, på den klassiske opgave: Find ud af hvilke praktiske problemer man løber ind i, hvis man vil omlægge sit site til responsivt webdesign?

Læs artiklen

 


 

🆘 Google Buzz på afveje?

Kommunikationsforum / 16. februar 2010

Så kører Google Buzzen med speederen i bund. Alle, der beskæftiger sig med sociale medier, bør tage sig i agt. For kampen om den sociale graf er hård. Det samme er kampen om privatlivets fred. Og så er det mest lovende ved det nye sociale medie i øvrigt, at det kører fedt på en iPhone.

Læs artiklen

 


 

🖇️ Link-manifestet

Kommunikationsforum / 8. december 2008

Jeg linker, derfor er jeg. Det er mantraet på internettet. Men mange kan slet ikke finde ud af at linke korrekt. Det er derfor nødvendigt med et fælles regelsæt og nogle fælles standarder. I det mindste bør alle redaktioner udarbejde en linkpolitik. Kforum bringer her et manifest for linking. Kommentarer er selvfølgelig meget velkomne.

(Skrevet sammen med Kim Elmose (som jeg deler Online Minds med))

Læs manifestet