ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:
Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.
Indhold:
? Generelt / tendenser
⛔ 3 vil blokere annoncer
Teleselskabet 3 indfører adblocking på netværket i UK og Italien [MediaWatch]. Det er der – naturligvis! – 3 grunde til:
For det første bliver kunder tvunget til at betale for dataforbrug, når reklamer bliver vist på mobilen. Det bør annoncørerne betale for, mener 3. For det andet høster nogle annoncer data om mobilbrugerne uden deres viden, og for det tredje bør brugerne kun modtage reklamer, som er relevante, og som ikke ødelægger deres brugeroplevelse på mobilen.
Held og lykke med de relevante annoncer uden at ‘høste viden’.
MediaWatch skriver i øvrigt også, at 3’s beslutning kan starte et våbenkapløb. Men selvsamme MediaWatch skriver også, at “3’s konkurrenter melder pas på adblocker-løsning”.
Samtidig går Danske Medier i hård kritik af 3’s adblocker-planer [MediaWatch]:
Det er klart, at vi som publicister vil holde et vågent øje med lovligheden i sådanne tiltag. Grundlæggende er der tale om et brud på princippet omkring netneutralitet, hvis teleselskaberne indtager en gatekeeper-rolle og automatisk frafiltrer lovligt indhold
[…]
Selvom det umiddelbart kan fremstå som et attraktivt tilbud til brugerne, skal man forstå, at konsekvensen heraf bliver, at brugerne vil skulle betale for adgang til det samme indhold, som de ellers vil have fri adgang til
Og så mener et norsk mediebureau, at langsomme hjemmesider er værre end adblockere [MediaWatch]. Hvis man bare kunne finde frem til, hvad der gør hjemmesiderne langsomme. Hhhhmm… ?
Læs også:
Three to become first European mobile operator to block ads [Financial Times]
? Brave-browseren er her og vil beskytte dit privatliv
I opsamlingen fra uge 3 havde vi fat i Brave-browseren, der vil blokere tracking og annoncer – og erstatte dem med andre annoncer (er der nogle AidOnline-klokker [Wikipedia], der ringer her..?).
Nu er browseren klar [brave.com]. Indtil videre i version 0.7 (tilsyneladende baseret på Chrome 47), der kan fås til Windows, OS X, iOS og Android. Og hvis du lige bevæger musen over toppen af vinduet (hvor sidetitlen står), kan du se, hvor lang tid det tog Brave at loade siden. Forsiden af ekstrabladet.dk tager – ifølge Brave – cirka 2 sekunder at loade på den (indrømmet) ret hurtige forbindelse, jeg sidder på.
✨ Fire apps, så kender annoncørerne dig
Vi bliver lidt ved det med digitale reklamer:
A study from the French Institute for Research in Computer Science and Automation found the majority of mobile phone users can be re-identified in a dataset by as few as four of the apps they had installed on their smartphones, raising privacy concerns as platforms increasingly share app data with advertisers.
Læs mere [Vice].
❓ Skal Instant Articles tælle med i statistikken?
Den 12. april gør Facebook deres Instant Articles-format tilgængeligt for alle, som du kunne se i opsamlingen fra uge 7. Nu begynder snakken herhjemme så om, hvorvidt/hvordan de hurtige artikler i Facebook-app’en skal tælle med i den officielle statistik [MediaWatch].
? Facebook barsler med annoncer i Messenger
Vi tager lige en til med Facebook. Ifølge TechCrunch overvejer de at indføre mulighed for annoncer i Messenger:
A leaked document Facebook sent to some of its biggest advertisers reveals that Facebook will launch ads within Messenger in Q2 2016.
The document, obtained by TechCrunch but kept private to protect its verified source, says businesses will be able to send ads as messages to people who previously initiated a chat thread with that company. To prepare, the document recommends that businesses get consumers to start message threads with them now so they’ll be able to send them ads when the feature launches.
⚡ Google lancerer (og elsker!) AMP i søgeresultater
Der er mere om Googles Accelerated Mobile Pages-performance-projekt senere i denne opsamling. Lad os starte med nyheden om, at det nu reelt er lanceret: Live: Google Launches AMP Listings In Mobile Search Results, For Some [Search Engine Land].
Og det ser ud til, at Google vil opprioritere AMP-sider i søgeresultaterne [Wired]. Man kunne jo have håbet, at Google generelt ville fremhæve og opprioritere hurtige sider – især når nu der er andre måder at gøre hjemmesider hurtige på end partout at bruge AMP…oh well.
? Historien om Windows Phone
Det er ikke munter læsning, hvis man er Microsoft-mand, men Version2 har en rigtig fin gennemgang af Windows Phones historie: ‘Rodet strategi efterlader Windows Phone dødeligt såret’.
? Et kig på Microsofts augmented reality-brille
Augmented reality-bølgen var her for en håndfuld år siden. Nu er den på vej tilbage, og her er et kig på Microsofts bud [Version2].
Men ak, Microsoft trækker håndbremsen: Dropper HoloLens i forbruger-udgaven [Computerworld].
✏ Design / UX
? Så kom Facebook Reactions – læs om designet af dem
De har været på vej i et stykke tid, og nu er de her: Facebooks videretækning af ‘Like’-knappen; de såkaldte ‘Reactions’. Her kan du læse om arbejdet med at bygge og designe de seks reaktions [Medium / Facebook Design].
Glem ikke, at vi i opsamlingen fra uge 5 havde fat i en artikel om manden bag Facebook Reactions.
✍ 16 designeres notesblokke
Det er altid spændende at kigge andre over skulderen. Her er et kig på 16 designeres notesblokke [Fast Company Design].
Designers from Ikea, Pentagram, Ideo, and more tell us what makes a great notebook.
? Twitters signup stinker
Twitter har rigeligt med problemer i øjeblikket. Kloge mennesker, der finder nyt arbejde, manglende vækst i brugertallet og en overhængende fare for at blive irrelevant. Et af problemerne er også, at Twitters signup-oplevelse stadig er forfærdelig [The Next Web].
Artiklen indeholder i øvrigt også denne pointe, jeg er meget enig i:
As Twitter grew to 320 million users, it’s become harder to find interesting people to follow. It’s almost impossible to find anyone interesting on the service because it doesn’t push you in any meaningful direction.
? Sådan designer man et olympisk logo
Til sommer går det løs igen med de olympiske lege. Her kan du læse en artikel om det firma, der blev hyret til at designe logoet for Rio 2016 [It’s Nice That].
Læs også:
Which Olympic Hopeful Cities Have The Best And Worst Logos? [Fast Company Design]
↖ Tip: Placér dit logo oppe til venstre
Users are 89% more likely to remember logos shown in the traditional top-left position than logos placed on the right.
Læs mere [Nielsen Norman Group].
? Designtrends for februar
Måneden er endnu ikke slut, men ikke desto mindre er her ‘Essential design trends, February 2016’ [Web Designer Depot].
? Gratis usability-testing
Det kan være svært at få lavet sine brugervenlighedstest. De tager tid og – værre endnu – koster penge. Web Designer Depot har skrevet en bette artikel om, hvordan du (med simple midler og metoder) kan gennemføre test, uden det behøver koste dig noget.
? Teknik
? Smart statistik i AMP
Det her er godt tænkt. Holdet bag Googles Accelerated Mobile Pages-projekt (AMP), der skal give os et hurtigere web, understøtter nu statistik [Accelerated Mobile Pages Project]. Men i stedet for at overbelaste din hjemmeside med en række tracking-scripts, behøver du blot ét i AMP:
We approached building AMP analytics with a “measure once, report to many” philosophy. What this means is that you can use amp-analytics to configure multiple endpoints and data sets. AMP then manages all of the instrumentation to come up with the data specified and shares it with all of your analytics providers. No matter how many analytics providers are configured, the AMP runtime will only ever do a single measurement to come up with a value. This improves performance by reducing duplication of effort, batching network requests, and streamlining code paths.
Læs mere:
Announcing GA Support for Accelerated Mobile Pages (AMP) Analytics [Google Analytics Blog]
? Den bedste måde at loade CSS på
Det påvirker sideloadet, når eksterne ressourcer som stylesheets skal bringes i spil, og forskellige browsere har forskellige måder at gøre det på (og Chrome ændrer snart sin CSS-metode). Jake Archibald, der er ‘developer advocate’ for Googles Chrome-browser, kommer med en opskrift på, hvordan du kan få et fint CSS- og content-load på tværs af browsers.
Denne opsamling blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk