Brugerne skal nu betale for fordele og services, og det giver egentlig fin mening. Men inden da skulle vi forbi en forkert lancering af det åbenbart forkerte produkt.
Jeg udgiver også nyhedsbrevet Digital Ugerevy
Det var under stor pomp og pragt, da B.T. i sensommeren lancerede deres nye lokalmediesatsning.
Kort fortalt åbnede de (som du kunne læse hos MediaWatch og andre) fire nye redaktioner i de store byer og lancerede samtidig betalt indhold – altså indhold bag en betalingsmur, hvilket B.T. ellers var gået væk fra i 2018.
“Lige nu handler det meget om at få noget data,” sagde chefredaktør Michael Dyrby til MediaWatch den 1. september i forbindelse med lanceringen af de nye redaktioner og betalingsindholdet.
Og det er tilsyneladende stadig dataene, det er det vigtigste, for B.T. har meldt ud, at de nye redaktioner ikke skal producere betalingsindhold, skriver Journalisten.
Problemet er, “at brugerne ikke logger ind, og det kniber med de digitale abonnenter” – og det er jo kritisk, når man udbyder et digitalt indholdsprodukt på abonnement.
Så hvad nu?
“I stedet for betalingsartiklerne vil B.T. forsøge at opbygge ’et attraktivt Digital Plus-abonnement’ med særlige fordele. Det vil blandt andet være oplæsning af artikler, arrangementer, spil og ingen reklamer.”
…og det giver jo egentlig fin mening.
At man fokuserer mere på services er i fin tråd med den generelle udvikling indenfor det såkaldte servitisation, hvor man ikke kun leverer produkter men både produkter og services, der hjælper kunden/brugeren.
Det betyder også, at man som virksomhed, udgiver og afsender er nødt til at komme tæt på sine brugere og forstå deres behov. I sidste ende handler det om at justere og aligne ens egne services (via blandt andet service design) med brugerrejserne, processerne og konteksten hos ens kunder og (slut-)brugere.
(Det er blandt andet derfor, lyd er så smart.)
4 × fornuft
At B.T. kigger på ting som oplæsning, arrangementer, spil og at slippe for reklamer giver også fint mening:
- Lyd er stadig i vækst, og gør det muligt at nå brugere i situationer, hvor man ellers ikke når dem (fordi det er lettere at lytte end at læse, mens man for eksempel laver noget andet) – og derigennem giver det måske også adgang til nye brugere.
- Arrangementer er lidt en gammel traver og kan være til højrebenet for nogle medier, det som mange medier opdager er dog, at det kræver eksekvering og personer og ressourcer, som man ikke har tilstede den dag i dag – fordi det er så anderledes fra digitalt indhold og alt det andet, der foregår på en skærm.
- Spil er noget af det, der driver The New York Times’ vækst i digitale abonnenter. Jeg har tidligere skrevet om, at nyheder nok ikke er der, pengene er, og nævner i den forbindelse The New York Times’ succes med at hente digitale abonnenter på eksempelvis spil, opskrifter og lyd.
- At slippe for reklamer er også et interessant værditilbud – hvis brugeren så også slipper for bare noget af den tracking, der følger med 😉
Men selvom det giver fin mening, vil man jo ønske for B.T., at de havde indset det, inden de lancerede betalingsmure og betalt indhold, og at man skulle vælge sin by for at få mere relevant indhold (hvilket nok er en sandhed med modifikationer, når man kun er tilstede i de store byer).
B.T.s lancering dengang var da også skæmmet af, at den digitale implementering var dårligt udført, brugerfjendsk og ikke hang sammen – mens der fløj et fly med et reklamebanner rundt i det danske luftrum.
Det skrev jeg om dengang: B.T.s underfrankerede satsning.
De dersens brugere der
Besparelsen i tid, ressourcer og ikke mindst fokus er jo netop en af de helt centrale grunde til, at man forsøger at forstå sine brugere og deres behov.
Desværre har mediebranchen længe været domineret af en “det ser ud til at virke for de andre, så virker det nok også for os”-tilgang, hvor man kopierer løsningen fra de andre – i stedet for vejen derhen (her er jeg selv guilty as charged, skal jeg hilse at sige).
Det er jo en komplet no-brainer, at B.T. gerne vil have mere data (hvem vil ikke det?). Øvelsen for andre medier i samme situation består i at indhente data på eksempelvis forbrug og indsigt i blandt andet behov og brugskontekst samt gøre antagelser til viden, inden man ansætter folk med specifikke kompetencer og lancerer produkter og services i markedet.
Berlingske-koncernen har investeret massivt i digital udvikling, transformation, strategi og ikke mindst prioritering (og de vigtige fravalg) på tværs af hele organisationen. Derfor er det lidt opsigtsvækkende, at et digitalt indholdsprodukt, man lukker efter få måneder, kunne slippe igennem. ◉
Hvem skriver?
Jeg har en baggrund i journalistikken og har arbejdet med digital udvikling, produkter, teamledelse og journalistik i mediebranchen i mere end 15 år.
I dag er jeg leder af Audience-teamet i Berlingske Media og udgiver også nyhedsbrevene Digital Ugerevy og Products in Publishing.